Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Trailbrake - Scandinavian flick
1 besök senaste veckan (2887 totalt)
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator
Trådstartare
Var i Danmark och körde asfaltstävling i söndags.

Köpte då en film från när jag var och körde en tävling där förra året.
Det märks man är grusåkare från början om man säger...

Nästan alla danskar trailbrakar in i svängarna. I alla svängar oavsett,
själv går jag på gas runt 5-7 meter innan de gör.
Många av dem går tom på gas efter apex tycker jag.

Jag har lärt mig bromsa med hjulen raka, styr in, gas ut.
Ibland bromsar man väl in i svängen men inte alls alltid.

Har jag verkligen så fel?

Det ser ut så på tiderna ivartfall

_________________
Daniel Steiner
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

För att utnyttja allt tillgängligt grepp så går det fortare att bromsa till apex.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Daniel5xQ skrev:
...
själv går jag på gas runt 5-7 meter innan de gör.
Många av dem går tom på gas efter apex tycker jag.

Jag har lärt mig bromsa med hjulen raka, styr in, gas ut.
Ibland bromsar man väl in i svängen men inte alls alltid.
...

Hur mycket pulver har du? Kan du gå på helt fullt väldigt tidigt eller har du effekt som du får jobba med för att få ner i backen? Vad jag tänker på är att det är viktigt att gå på gasen tidigt men att det är ännu viktigare att kunna gå på gasen mycket. Hastigheten ut ur kurvan är ju allt liksom.


- om du kan gå på gasen fullt redan vid apex och hela vägen ut ur kurvan men du får sämre fart än andra ändå så har du väl troligtvis bromsat ner till för låg hastighet in i kurvan.

- om du inte kan gasa fullt så kan man kanske fundera på spårvalet från den punkt du går på gasen. Kan du justera spårvalet så att du kan få ner mer effekt i backen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Hur mycket pulver har du? Kan du gå på helt fullt väldigt tidigt eller har du effekt som du får jobba med för att få ner i backen? Vad jag tänker på är att det är viktigt att gå på gasen tidigt men att det är ännu viktigare att kunna gå på gasen mycket. Hastigheten ut ur kurvan är ju allt liksom.


- om du kan gå på gasen fullt redan vid apex och hela vägen ut ur kurvan men du får sämre fart än andra ändå så har du väl troligtvis bromsat ner till för låg hastighet in i kurvan.

- om du inte kan gasa fullt så kan man kanske fundera på spårvalet från den punkt du går på gasen. Kan du justera spårvalet så att du kan få ner mer effekt i backen?


ca 200 hk oxh 4-sprätt. Så jag ger nästan stumt direkt. Ingen av de andra kör med 4hjulsdrift så det kanske kan vara en orsak oxå.
om jag tappar på rakan pga av körtekniken vet jag inte, deras bilar går ju fortare rakt fram.
Jag har inte behövt släppa upp för att klara svängen så jag borde inte tappa tycker jag.
Det är lätt hänt att man tycker det går fort för man kör med huvet först in i svängarna.

De har mycket hårdare setup än jag har, lättare att bromsa när man svänger då.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator
Trådstartare
Riktig asfaltsfjädring står högt på önskelistan

Går inte att sänka för mycket heller, blir tuffa landningar när man hoppar då.



Ser värre ut än det är. Främre hjulhusen är uppklippta/valsade nästan 7 cm.
Så man kan landa med tvärställda hjul

_________________
Daniel Steiner
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Jag tänkte hänga upp mig på rubriken "Trailbrake - Scandinavian flick", det är ju inte samma sak och de står ju inte i omedelbart motsatsförhållande heller. Men trailbaraking torde försvåras av SF eftersom, om jag tolkat allt rätt, det är benämningen på när man skapa dynamisk obalans i bilen under inbromsing och utnyttjar pendlingen till att styra in i kurvan. Har själv aldrig fattat varför rallyåkare sladdar sådant på asfalt, men det är ju jag.

Men SF bygger väl på att man släpper bromsen och stämplar när nosen pekar rätt och att konsten är att tajma in pendlingen så att nosen pekar hyfsat nära apex i en lämplig period?

Men SF känns som en metod för dåligt grepp och att "köra banracing" på ett asfaltrally borde vara mer rätt än fel. Samt att välja gummiblandning efter den körstilen så man inte "måste" värma däcken i kurvorna. Eller?

Men å andra sidan skulle väl trailbraking kunna skapa motsvarande överstyrning in i grus/is-kurvor som SF?

Skulle man få vänta med att accelerera (i nyttig riktning) då tror du? Stampa gasen i botten med nosen in i skogen är kanske inte så produktivt som man tror? För att vända lite på resonemanget.

(SF är hursomhelst såååå j...a kul! Det kanske det är därför det används, helt enkelt? Panizzi har gjort en donut under en sträcka (dock var det helt uppenbart långsamt ), så varför inte? Waldegård m.fl. kanske var så pass bra förare att de vann TROTS att de höll på och spexade i inbromsningarna?)

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Trailbrake - Scandinavian flick
1 besök senaste veckan (2887 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande