Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lossa bult som inte vill loss ?
4050 besök totalt
SoulCollector
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 41


Trådstartare
Har ett "litet" problem... Stod å skulle montera på svängningsdämparen på min pantera motor idag å av nån märklig anledning så verkar det som om bulten skar halvvägs på plats... å nu går det inte lossa eländet ens med 1 meters rör på spärrnyckeln...

Nån som har några smarta & kreativa lösningar på detta problem ?

_________________
Jonas Wikström
Göteborg

obesegrad svensk mästare i kamaxel ras.

1968 Camaro RS
1972 Pantera GTS
Citera
Dan Johansson
Falun
Här sen Jun 2004
Inlägg: 585



värme?

vet inte vad lagret innanför tycker om det, men det är en ide iaf ...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12867



borra ut bulten och gänga om?
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

SoulCollector skrev:
Har ett "litet" problem... Stod å skulle montera på svängningsdämparen på min pantera motor idag å av nån märklig anledning så verkar det som om bulten skar halvvägs på plats... å nu går det inte lossa eländet ens med 1 meters rör på spärrnyckeln...

Nån som har några smarta & kreativa lösningar på detta problem ?


Vad är det för spärrskaft som håller för dessa krafter? Jag har knäckt några spärrskaft på det viset...

Brukar behövas mindre värme än vad man tror. Så det är mitt tips i detta fall.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12867



Anton Lillsund skrev:
Vad är det för spärrskaft som håller för dessa krafter? Jag har knäckt några spärrskaft på det viset...

Brukar behövas mindre värme än vad man tror. Så det är mitt tips i detta fall.


Finns ju fasta skaft på marknaden. har väl tre eller fyra stycken, varav det ena dessutom har uttag för förlängare
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Jeppsson skrev:
Anton Lillsund skrev:
Vad är det för spärrskaft som håller för dessa krafter? Jag har knäckt några spärrskaft på det viset...

Brukar behövas mindre värme än vad man tror. Så det är mitt tips i detta fall.


Finns ju fasta skaft på marknaden. har väl tre eller fyra stycken, varav det ena dessutom har uttag för förlängare


Men dom kallar inte jag för spärrskaft. Har jag fel?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
SoulCollector
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 41


Trådstartare
Jag körde med ett fast skaft (fel av mig å kalla det spärr) på ca 50cm med en 2" molypipa på lite över 1m å det roterar ytterst sakta men det går åt ca 10ggr så mycket mos att lossa den som jag brukade för att få den dit...

Nu vet jag förvisso att man inte bör använda dämparbulten för att montera dämapren utan istället ska ha ett verktyg så inte belastar gängorna i vevaxeln men jag tog som sagt inte i speciellt hårt men det sket sig ändå...Bulten ska ju dras med 70-90ft/lbs å det var la cirkus vad jag hade innan det sket sig... mja..bulten e ju 1.800" lång å jag tippar på att jag max har fått på 1/5 av den så om jag nu mot förmodan skulle få loss den så kan jag säkert få ordning på skiten utan att behöva riva hela högen (Vore inte skoj)

Ska testa med en tryckluftsdriven historia å se om den gillar att bli slagen hårt å skoningslöst istället.

Som sagt..man undrar ju varför härdade fingängade prylar i monster dimension havererar med enkla handverktyg..borde ju inte gå så satans tight över krysskilen..Skit !

_________________
Jonas Wikström
Göteborg

obesegrad svensk mästare i kamaxel ras.

1968 Camaro RS
1972 Pantera GTS
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18631



Vad i h-e? Jag blir lite nyfiken på vad det är för skruv som tål såna jävliga laster.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12867



MaZ skrev:
Vad i h-e? Jag blir lite nyfiken på vad det är för skruv som tål såna jävliga laster.

En amerikansktillverkad skruv så klart! Är du förvånad?


Jonas: Äh, klant.. du har ju dratt den snett och nu vågar du inte erkänna!
Nöu skau jau äida spiddekauga!
Citera
SoulCollector
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 41


Trådstartare
Just de jag...jag glömde ju bort att jag var insane.

MaZ:
Finns det ingen i Alfa garaget som har en "F1-standard" mutterdragare som man kan ge skiten en omgång med ?

_________________
Jonas Wikström
Göteborg

obesegrad svensk mästare i kamaxel ras.

1968 Camaro RS
1972 Pantera GTS
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Luftdriven mutterdragare? Brukar få loss det mesta.

_________________
William Ekström
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003
Inlägg: 148



William Ekström skrev:
Luftdriven mutterdragare? Brukar få loss det mesta.


När jag jobbade på Scania hade vi inställbara pnuematiska/hydrauliska dragare. Klarade LÄTT 600Nm (max. runt 1Nkm). Jag missade att lägga an mothållet ordentligt en gång (aldrig mer...). Uj, va ont det gör att vrida runt armarna mellan bladfjädrar och oljetråg...

_________________
/Stefan Karlsson

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det går sällan (som du sa) att dra på en svängdämpare med orginalbulten.

och värma vevaxeln....innanför svängdämparen är inte så lätt heller.

Du får försöka dra bulten fram och tillbaka..........för att få ur den. Det kan hjälpa att knacka lite på skallen.......och spreja någon smörjande, inträngande olja.....men använd inte 5.56 eller liknande.
För det MÅSTE ur......och ersättas med en ny.

Sedan är det bara att hoppas att du inte skadat gängorna i veven....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag är väl inte så imponerad av att gå på med en herrejösses muttermaskin på veven.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
SoulCollector
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 41


Trådstartare
Hehe... Låter som ett äventyr.

Mja--även om gängorna förmodligen har fått stryk så borde det ju finnas nog med gängor kvar för att montera en ny bult...

Det som e så jävla surt e ju att det inte gåt få fatt på ett monteringsverktyg för just 351C..tom. JEGS har den som special order ?!

Får tillverka en egen baserad på den bulten jag har å svetsa ihop den med något metriskt liknande.

varför inte 5-56 ? (nyfiken)

ska göra lite mer tester idag...blev så satans sur igår.

_________________
Jonas Wikström
Göteborg

obesegrad svensk mästare i kamaxel ras.

1968 Camaro RS
1972 Pantera GTS
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Grejen är, att om gängerna är skadade.....så skär den nya bulten också.

Det går utmärkt att tillverka ett eget verktyg. Jag byggde mitt av hjulbultar.
Men din bult är väl större än GM's.

5.56 och liknande.......smörjer bra när det är blött.......men "torkar" och ger en stryv, torr yta.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18631



SoulCollector skrev:
Just de jag...jag glömde ju bort att jag var insane.

MaZ:
Finns det ingen i Alfa garaget som har en "F1-standard" mutterdragare som man kan ge skiten en omgång med ?


Nä, vi har inte ens nån mutterdragare längre...
Jag skall försöka styra upp en men vet inte när det kan tänkas bli tyvärr.

Jag kanske kan låna en rejäl men den har 3/4 hylsinfattning, funkar det? Fast fan vet om inte jag har en adapter förresten, kommer du ner ikväll så kanske vi kan kolla lite på det?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
SoulCollector
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 41


Trådstartare
MaZ: Det e lugnt jag har skeppat iväf motorn till USA så dom får fixa det där..

Skämt åsido...jag fick loss fanskapet idag med en 2 meter långt järnrör på en 90graders fast hylsnyckel...såg ut som toppen på bulten hade smält thumbs down Men det var nog bara 5-6mm av bulten som var knas så det går nog få ordning på..blir till å tjacka en ny bult ändå.

Phew ! .. Nu behöver jag en massa silikonslangar å skit till kylsystemet å en massa tid över för att skruva ihop bilen.

_________________
Jonas Wikström
Göteborg

obesegrad svensk mästare i kamaxel ras.

1968 Camaro RS
1972 Pantera GTS
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Stefan Karlsson skrev:
William Ekström skrev:
Luftdriven mutterdragare? Brukar få loss det mesta.


När jag jobbade på Scania hade vi inställbara pnuematiska/hydrauliska dragare. Klarade LÄTT 600Nm (max. runt 1Nkm).


Inte kNm? (var bara tvungen, blev en rolig enhet dock )

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
mks
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 42



Erik (fd Mooseman) skrev:
Stefan Karlsson skrev:
William Ekström skrev:
Luftdriven mutterdragare? Brukar få loss det mesta.


När jag jobbade på Scania hade vi inställbara pnuematiska/hydrauliska dragare. Klarade LÄTT 600Nm (max. runt 1Nkm).


Inte kNm? (var bara tvungen, blev en rolig enhet dock )


Vet inte om du insåg det, men en NewtonKilometer är faktiskt samma sak som en KilONewtonmeter

_________________
Mattias Sjöström
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003
Inlägg: 148



Erik (fd Mooseman) skrev:
Stefan Karlsson skrev:
William Ekström skrev:
Luftdriven mutterdragare? Brukar få loss det mesta.


När jag jobbade på Scania hade vi inställbara pnuematiska/hydrauliska dragare. Klarade LÄTT 600Nm (max. runt 1Nkm).


Inte kNm? (var bara tvungen, blev en rolig enhet dock )


Jo... Men jag tycker det låter roligare med "NewtonKilometer"! Det blir ju ungefär lika mycket ändå...

_________________
/Stefan Karlsson

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
Skruva banåkabil
Lossa bult som inte vill loss ?
4050 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande