Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Svenska Bilsportförbundet - Ett år senare
1, 2   >>
10691 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
För ungefär ett år sedan var vi en bunt folk som diskuterade SBF en hel del. SBF hade nyligen förlorat mot Konkurensverket kring reglerna om bestraffning av medlemmar och det hade precis uppdagats ekonomiska oegentligheter i miljonklassen gjorda av styrelseledamöter med SBFs pengar.

Sen blev det årsmöte. Styrelsen fick ansvarsfrihet för året som gått. För mig personligen gick luften ur, orken att diskutera sjönk raskt och jag var tydligen inte ensam. För när man nu på årsmötet röstade som man gjorde både kring ansvarsfrihet och om ledande positioner så... ja tydligen så skulle det inte bli några större förändringar. Inte ens några mindre egentligen heller.

Jag har sen dess inte hört ett knyst om de ekonomiska oegentligheterna, har SBF fått tillbaka alla pengar? Och har det gjorts några egentliga ändringar i regelsystemet om hur man förhåller sig till konkurrerande motorsportsförsäkringar?

-----------------------------------

Det är alltid intressant att läsa SBFs årliga informationshäfte, som även i år heter "Full fart framåt". För egen del mest intressant för att se vilken bild man vill frammana, vad vill man framhäva speciellt? Vad skriver styrelseordförande i sin, och vad skriver VD i sin artikel i häftet? (förbundsordförande respektive förbundsdirektör på SBF-språk)


Här har ni den om ni missat den:
http://www.sbf.se/pdf/rekrytering/Licenstidning%202013_lag.pdf






PS:
Med lite bäring på det enda ställe SBFs medlemmar egentligen kan diskutera saker publikt, dvs här på internet på olika sätt, så noterade jag denna passus i förbundsdirektörens artikel:
Tomas Jansson skrev:
...vi kan märka en tuffare attityd och klimat i vår rörelse. Tjänstemän och förtroendevalda hängs ut och förtalas på facebook, twitter och i andra forum. Detta är inte förenligt med en juste idrottskultur.

Undrar om diskussionerna här på Rejsa hamnar bland de han menar, är våra diskussioner med ifrågasättanden, belysning av mörkade oegentligheter och tankar kring framtiden "inte förenliga med en juste idrottskultur"?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Magnus Thomé skrev:
Tomas Jansson skrev:
...vi kan märka en tuffare attityd och klimat i vår rörelse. Tjänstemän och förtroendevalda hängs ut och förtalas på facebook, twitter och i andra forum. Detta är inte förenligt med en juste idrottskultur.

Undrar om diskussionerna här på Rejsa hamnar bland de han menar, är våra diskussioner med ifrågasättanden, belysning av mörkade oegentligheter och tankar kring framtiden "inte förenliga med en juste idrottskultur"?

En betraktelse är ju att rejsa.nu är "färgat".
- Här är många trackday-åkare som egentligen inte är SBF:s målgrupp.
- Här finns/skriver SBF:s huvudmotståndare (SMA/Skoghag).

Jag saknar en lika kritiskt granskning av SMA, i diskussioner här på rejsa.nu är allting för SMA och emot SBF.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Nillet skrev:
Magnus Thomé skrev:
Tomas Jansson skrev:
...vi kan märka en tuffare attityd och klimat i vår rörelse. Tjänstemän och förtroendevalda hängs ut och förtalas på facebook, twitter och i andra forum. Detta är inte förenligt med en juste idrottskultur.

Undrar om diskussionerna här på Rejsa hamnar bland de han menar, är våra diskussioner med ifrågasättanden, belysning av mörkade oegentligheter och tankar kring framtiden "inte förenliga med en juste idrottskultur"?

En betraktelse är ju att rejsa.nu är "färgat".
- Här är många trackday-åkare som egentligen inte är SBF:s målgrupp.
- Här finns/skriver SBF:s huvudmotståndare (SMA/Skoghag).

Jag saknar en lika kritiskt granskning av SMA, i diskussioner här på rejsa.nu är allting för SMA och emot SBF.


där har du rätt fel faktiskt..... jag är absolut inte SBFs huvudmotståndare och aldrig försökt vara det.....

jag har bara försökt vara och framförallt FÅ vara ett komplement till SBF och Svemo...... motståndet har bara SBF stått för.... (jag har SBF licens och kommer fortfarande ha det och har både deltagit som deltagare och varit med i arrangerandet av SBF tävlingar, till och med på mästerskapsnivå)

så fortsätt gärna inte spä på motsatsförhållandet, för det finns iaf inte från SMA och mitt håll.... utan det är komplement.... vissa saker är SBF bättre på och vissa saker är SMA bättre på..... och nu får faktiskt arrangörer välja fritt ....

sen att jag finns och svarar... tycker iaf jag SMA/jag är bättre på än vad Jansson/Schildt är för SBFs räkning

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Nillet skrev:

Jag saknar en lika kritiskt granskning av SMA, i diskussioner här på rejsa.nu är allting för SMA och emot SBF.


Skillnaden mellan SMA och SBF kritiken på Rejsa.nu är att SMA kritiken bemöts tidigt av ansvarig och diskussioner hålls direkt. en Dialog skapas.

skillnaden med SBF är att dom inte svarar på samma sätt här direkt på rejsa. vilket skapar monologer och gissningar på ett annat sätt.



hoppas du förstår vad jag menar

_________________
Mattias Broberg
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Håller med Nillet, nuvarande frånvaro av granskning får samma effekt som att glida under radarn.

Oavsett om du Fredrik anser att det inte är något motsatsförhållande så behövs granskning och den har hittills varit väldigt ensidig till stora delar pga de skäl som Nillet nämner.
Arrangörer väljer, javisst men utan objektiv gransking som lyfter på täcket i olika frågor så vet man ju inte vad man väljer emellan.
Det finns tex attitydfrågor som har en konkurrerande effekt, bl.a högre tillåten ljudnivå som används i marknadsföringssyften men är det bra och enande för svensk motorsport med mer konfrontation och splittring istället för utgå ifrån nuvarande sakförhållanden på respektive bana, egentligen?
Banlicens som bygger på.. ?? och/eller kopiering på vad SBF genomdrivit?
Olyckstatistik & försäkringsärenden och aktivt agerande för förbättring?
osv

Avsaknad av granskning gör ju också att man får svårare att peka på positiva effekter som tex konkurrensmålet, försäkringar på av SBF tidigare ointresanta segment inom motorsport, tex trackdays.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Bengtsson skrev:
Håller med Nillet, nuvarande frånvaro av granskning får samma effekt som att glida under radarn.

Oavsett om du Fredrik anser att det inte är något motsatsförhållande så behövs granskning och den har hittills varit väldigt ensidig till stora delar pga de skäl som Nillet nämner.
Arrangörer väljer, javisst men utan objektiv gransking som lyfter på täcket i olika frågor så vet man ju inte vad man väljer emellan.
Det finns tex attitydfrågor som har en konkurrerande effekt, bl.a högre tillåten ljudnivå som används i marknadsföringssyften men är det bra och enande för svensk motorsport med mer konfrontation och splittring istället för utgå ifrån nuvarande sakförhållanden på respektive bana, egentligen?
Banlicens som bygger på.. ?? och/eller kopiering på vad SBF genomdrivit?
Olyckstatistik & försäkringsärenden och aktivt agerande för förbättring?
osv

Avsaknad av granskning gör ju också att man får svårare att peka på positiva effekter som tex konkurrensmålet, försäkringar på av SBF tidigare ointresanta segment inom motorsport, tex trackdays.


vet inte om jag förstod om det var specifika frågor... men kan svara lite...

attitydfrågor.... högre ljudnivå...näe inte alls, vi tycker att man ska satsa på att få sporten fungera med dom nivåer som krävs.... dvs på racing så kör vi 90 eller 95db.... traktorpulling till exempel, har inga bekymmer så bullra på.... dvs lös problemen pragmatiskt..... sen om du misstolkar Landracings synpunkter för SMAs så har du som sagt misstolkat... Landracing har sina åsikter och det får dom självklart ha och driva själva... SMA lägger sig inte i det om Landracing får sina tävlingar och bullernivåer godkända av myndigheter och markägare där dom är.

banlicenser, vi tillåter SBFs banlicenser, eftersom vi anser att SBF gör ett rätt bra jobb på den sidan om det finns... däremot så om det inte finns så kan vi utfärda egna efter vår erfarenhet om vad som behövs och enligt svensk praxis och följande av FAP512......

olycksstatisk ... extremt låg på bilsidan, så där finns inte så mycket material att jobba proaktivt på.... Skotersidan finns lite mer på... men det är mestadels sånt som ingår i den sporten typ armbrott osv... och svårt att förebygga... när det gäller MC och Skoter är det snarare så att ibland gör det ont och det hör till.... verkar iaf inte vara någon av dom aktiva eller arrangörerna på den sportgrenen som reagerar....

något mer du vill ha svar på ??

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nillet skrev:
En betraktelse är ju att rejsa.nu är "färgat".
- Här är många trackday-åkare som egentligen inte är SBF:s målgrupp.
- Här finns/skriver SBF:s huvudmotståndare (SMA/Skoghag).

Jag saknar en lika kritiskt granskning av SMA, i diskussioner här på rejsa.nu är allting för SMA och emot SBF.

Ja det finns ju en risk att eftersom jag personligen varit uttalat kritisk till vissa specifika saker inom SBF, och att SMA/Fredrik har en egen forumdel här, att jag och Rejsa.nu på något sätt är "officiellt" partisk i frågan SMA och SBF. Men så är det verkligen inte.

Jag har både erbjudit och bett SBF att finnas tillgängliga på plats här på Rejsa, antalet besökare här är ju faktiskt ändå inte helt försumbart ställt mot antalet aktiva medlemmar i SBF. Hursomhelst... man kan då å ena sidan tänka "det var väl oerhört långsökt och orealistiskt tänkt att SBF skulle vara närvarande på Rejsa". Men å andra sidan så klarar Fredrik av att vara närvarande för SMA precis som ett antal andra klubbar och föreningar klarar av att finnas närvarande för snack tillsammans med medlemmarna. Orealistiskt? Eller dagens verklighet?

Men men... som sagt, jag har varit och är kritisk till vissa saker inom SBF. Men jag ser till sakfrågor och Fredrik har på inga sätt fått några fördelar före SBF här på Rejsa. Däremot så har han utnyttjat möjligheten att finnas här vilket SBF valt att inte göra tyvärr.

Att Fredrik då får en hel del ryggdunkande i vissa trådar är en naturlig följd av det. Som man bäddar får man ligga.

Men tänk vad fantastiskt om SBF kunde ha några aktiva i ledningen som tog dialog med medlemmar. Det skulle vara en del svåra frågor att vädra ut till att börja med men jag är helt övertygad om att det skulle vara väldigt fruktbart i längden. Man måste ha fingerspetskänsla och ha förmåga att hantera kritik så det blir dialog. Inte helt enkelt. Jag vet. Men inte orealistiskt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Fredrik - SLC skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Håller med Nillet, nuvarande frånvaro av granskning får samma effekt som att glida under radarn.

Oavsett om du Fredrik anser att det inte är något motsatsförhållande så behövs granskning och den har hittills varit väldigt ensidig till stora delar pga de skäl som Nillet nämner.
Arrangörer väljer, javisst men utan objektiv gransking som lyfter på täcket i olika frågor så vet man ju inte vad man väljer emellan.
Det finns tex attitydfrågor som har en konkurrerande effekt, bl.a högre tillåten ljudnivå som används i marknadsföringssyften men är det bra och enande för svensk motorsport med mer konfrontation och splittring istället för utgå ifrån nuvarande sakförhållanden på respektive bana, egentligen?
Banlicens som bygger på.. ?? och/eller kopiering på vad SBF genomdrivit?
Olyckstatistik & försäkringsärenden och aktivt agerande för förbättring?
osv

Avsaknad av granskning gör ju också att man får svårare att peka på positiva effekter som tex konkurrensmålet, försäkringar på av SBF tidigare ointresanta segment inom motorsport, tex trackdays.


vet inte om jag förstod om det var specifika frågor... men kan svara lite...

attitydfrågor.... högre ljudnivå...näe inte alls, vi tycker att man ska satsa på att få sporten fungera med dom nivåer som krävs.... dvs på racing så kör vi 90 eller 95db.... traktorpulling till exempel, har inga bekymmer så bullra på.... dvs lös problemen pragmatiskt..... sen om du misstolkar Landracings synpunkter för SMAs så har du som sagt misstolkat... Landracing har sina åsikter och det får dom självklart ha och driva själva... SMA lägger sig inte i det om Landracing får sina tävlingar och bullernivåer godkända av myndigheter och markägare där dom är.

banlicenser, vi tillåter SBFs banlicenser, eftersom vi anser att SBF gör ett rätt bra jobb på den sidan om det finns... däremot så om det inte finns så kan vi utfärda egna efter vår erfarenhet om vad som behövs och enligt svensk praxis och följande av FAP512......

olycksstatisk ... extremt låg på bilsidan, så där finns inte så mycket material att jobba proaktivt på.... Skotersidan finns lite mer på... men det är mestadels sånt som ingår i den sporten typ armbrott osv... och svårt att förebygga... när det gäller MC och Skoter är det snarare så att ibland gör det ont och det hör till.... verkar iaf inte vara någon av dom aktiva eller arrangörerna på den sportgrenen som reagerar....

något mer du vill ha svar på ??

Det är väl iofs inte bara jag som vill ha svar, finns säkert andra på rejsa som också funderar, eller?
Det handlar inte om en individ som ställer frågor till dig och sedan stänger vi diskussionen, utan ämnet var sanarare granskning av SMA likväl som SBF och då på en liknande nivå.
När SMA kommer upp till diskussion så nämns ofta SMA som enkelt (vilket är positivt betyg) men frågar man sedan om innebörd av enkelt, så blir det (för mig) mer tudelat; bra billiga licenser och annan nivå i vad SMA tillåter jämfört med SBF.

Jag är väl medveten om att tillstånd styr, som med Landracingsarr. Tänkte mer att frågan belyser polarisering mellan SBF/SMA och därtill kopplad marknadsföring där SBF har ett något annat angreppssätt till frågan än den du som SMA ansvarig beskriver. Kort sagt; egna perspektivet går före ev. uppoffring för att nå gemensamt resultat på högre nationell nivå och då blir det split inom motorsport Sverige vilket inte enar till EN front mot gemensamma "fienden" och en rimlig lösning för alla.

Men här en konkret kompletterande fråga;
Tillåter SBF/Svemo att ni lutar er mot deras banlicenser?
Som exempel; I Svemos fall kompletterar man ju banorna med extra avåkningsskydd vid körningar med MC, kopierar ni då samma lösning och placering för att SMA skall gälla? Vad händer om de (SBF/Svemo) avsäger all hänvisning till deras besiktningar? Då faller väl SMA:s besiktningsunderlag platt till marken eller har jag fel?



När det gäller SBF så hade jag gärna sett en uppföljning på senaste årets blåsväder, tex pengarna, nästa förbundsstyrelse osv

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det svåra med kritisk (inte nödvändigt negativ, även ingående och ifrågasättande) granskning av SMA är att Fredrik är närvarande och snabb på att svara. Det gäller att vara väldigt specifik och välformulerad för att han inte ska besvara effektivt formulerat och sätta punkt

Så jaga på med blåslampa med tydliga konkreta frågor thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Bengtsson skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Håller med Nillet, nuvarande frånvaro av granskning får samma effekt som att glida under radarn.

Oavsett om du Fredrik anser att det inte är något motsatsförhållande så behövs granskning och den har hittills varit väldigt ensidig till stora delar pga de skäl som Nillet nämner.
Arrangörer väljer, javisst men utan objektiv gransking som lyfter på täcket i olika frågor så vet man ju inte vad man väljer emellan.
Det finns tex attitydfrågor som har en konkurrerande effekt, bl.a högre tillåten ljudnivå som används i marknadsföringssyften men är det bra och enande för svensk motorsport med mer konfrontation och splittring istället för utgå ifrån nuvarande sakförhållanden på respektive bana, egentligen?
Banlicens som bygger på.. ?? och/eller kopiering på vad SBF genomdrivit?
Olyckstatistik & försäkringsärenden och aktivt agerande för förbättring?
osv

Avsaknad av granskning gör ju också att man får svårare att peka på positiva effekter som tex konkurrensmålet, försäkringar på av SBF tidigare ointresanta segment inom motorsport, tex trackdays.


vet inte om jag förstod om det var specifika frågor... men kan svara lite...

attitydfrågor.... högre ljudnivå...näe inte alls, vi tycker att man ska satsa på att få sporten fungera med dom nivåer som krävs.... dvs på racing så kör vi 90 eller 95db.... traktorpulling till exempel, har inga bekymmer så bullra på.... dvs lös problemen pragmatiskt..... sen om du misstolkar Landracings synpunkter för SMAs så har du som sagt misstolkat... Landracing har sina åsikter och det får dom självklart ha och driva själva... SMA lägger sig inte i det om Landracing får sina tävlingar och bullernivåer godkända av myndigheter och markägare där dom är.

banlicenser, vi tillåter SBFs banlicenser, eftersom vi anser att SBF gör ett rätt bra jobb på den sidan om det finns... däremot så om det inte finns så kan vi utfärda egna efter vår erfarenhet om vad som behövs och enligt svensk praxis och följande av FAP512......

olycksstatisk ... extremt låg på bilsidan, så där finns inte så mycket material att jobba proaktivt på.... Skotersidan finns lite mer på... men det är mestadels sånt som ingår i den sporten typ armbrott osv... och svårt att förebygga... när det gäller MC och Skoter är det snarare så att ibland gör det ont och det hör till.... verkar iaf inte vara någon av dom aktiva eller arrangörerna på den sportgrenen som reagerar....

något mer du vill ha svar på ??

Det är väl iofs inte bara jag som vill ha svar, finns säkert andra på rejsa som också funderar, eller?
Det handlar inte om en individ som ställer frågor till dig och sedan stänger vi diskussionen, utan ämnet var sanarare granskning av SMA likväl som SBF och då på en liknande nivå.
När SMA kommer upp till diskussion så nämns ofta SMA som enkelt (vilket är positivt betyg) men frågar man sedan om innebörd av enkelt, så blir det (för mig) mer tudelat; bra billiga licenser och annan nivå i vad SMA tillåter jämfört med SBF.

Jag är väl medveten om att tillstånd styr, som med Landracingsarr. Tänkte mer att frågan belyser polarisering mellan SBF/SMA och därtill kopplad marknadsföring där SBF har ett något annat angreppssätt till frågan än den du som SMA ansvarig beskriver. Kort sagt; egna perspektivet går före ev. uppoffring för att nå gemensamt resultat på högre nationell nivå och då blir det split inom motorsport Sverige vilket inte enar till EN front mot gemensamma "fienden" och en rimlig lösning för alla.

Men här en konkret kompletterande fråga;
Tillåter SBF/Svemo att ni lutar er mot deras banlicenser?
Som exempel; I Svemos fall kompletterar man ju banorna med extra avåkningsskydd vid körningar med MC, kopierar ni då samma lösning och placering för att SMA skall gälla? Vad händer om de (SBF/Svemo) avsäger all hänvisning till deras besiktningar? Då faller väl SMA:s besiktningsunderlag platt till marken eller har jag fel?



När det gäller SBF så hade jag gärna sett en uppföljning på senaste årets blåsväder, tex pengarna, nästa förbundsstyrelse osv


när det gäller banlicenserna så är det enklare än du tror..... polisen har olika arbetsätt beroende på var dom är... men enligt bestämmelserna så ska dom kräva en banlicens för att utfärda polistillstånd.... och det spelar ingen roll om det är en SBF/Svemo/SMA banlicens... så finns det en aktuell SBF licens och den skickas in så accepterar polisen den..... sen vad SBF eller Svemo säger spelar ju mindre roll... men skickas det in en Svemobanicens då specifikt, så är det ju självklart att den ska följas exakt så som den är skriven.

Men det är ju arrangören som väljer om dom utnyttjar en befintlig Sbf/svemo-banlicensen istället för begär att en SMA banlicens ska göras.... så SMA kopierar inte svemo/sbf... utan det är bara att vi tillåter våra arrangörer att utnyttja redan befintliga gjorda banbesiktningar ifall dom vill göra det.... valfrihet som sänker kostnader typ...

Likväl som vi tex tillåter SBFs vagnsböcker på SLC Racings tävlingar.... vi har inga problem med att SBF kan få tjäna lite på pengar på att göra sådana saker om dom tävlande vill utnyttja SBFs tjänster som dom säljer... men vi kräver det inte och kan erbjuda liknande produkter.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:

...frågan belyser polarisering mellan SBF/SMA och därtill kopplad marknadsföring där SBF har ett något annat angreppssätt till frågan än den du som SMA ansvarig beskriver. Kort sagt; egna perspektivet går före ev. uppoffring för att nå gemensamt resultat på högre nationell nivå och då blir det split inom motorsport Sverige vilket inte enar till EN front mot gemensamma "fienden" och en rimlig lösning för alla.
...


Intressant tanke. SBF har ju arvet från sitt moderföbund RF att förvalta. Där det ingår saker som, ja allt från folkhemstanken, de positiva delarna av demokratiskt föreningsliv osv, att möjliggöra både bredd och topp. Osv. Och SMA bara säljer försäkringar, punkt.

Frågan är om det slår split i motorsportsverige såpass att det försämrar möjligheten att påverka "fienden". Jag vet inte, så länge som SMA är försumbart i storlek jämförbart med SBF så tror jag snarare att en liten liten press på SBF pga SMA finns väger tyngre än en splittrad front. Men om SMA skulle växa massivt så kan det helt klart hamna i ett annorlunda läge.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Jag är en glad amatör som kör då och då på Gotland Ring, jag har haft en SMA licens då ett evenemang jag tänkte köra hade krav på det. Jag har följt diskussionerna angående SBF och SMA hyggligt bra här på rejsa i övrigt är jag inte särskilt insatt.

Min reflektion på denna diskussion och framförallt SBF agerande är den påminner om hur många statliga bolag agerat och fört diskussionerna när marknaden har släppts fri. Posten, Televerket/Telia mfl. Verksamheter som tidigare har haft totalt monopol och inte behövt tänka på konkurrerande verksamhet. Generellt sett har organisationen och människorna som jobbar i dessa organisationer har svårt att ställa om till att möta kundens behov samt hantera konkurrensen. Om ett par år kommer det sannolikt klarna var SBF agerar och var SMA agerar. Precis som Fredrik skriver så är SMA ett komplement till vad SBF kan erbjuda.

Vilken som är bäst har jag ingen aning om då jag aldrig behövt sätta mig in i det, detta var bara en reflektion på de diskussioner jag observerat.

En bra fråga att ställa sig är varför inte SBF har en representant här på rejsa.nu som deltar i diskussionerna?

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Fredrik - SLC skrev:

när det gäller banlicenserna så är det enklare än du tror..... polisen har olika arbetsätt beroende på var dom är... men enligt bestämmelserna så ska dom kräva en banlicens för att utfärda polistillstånd.... och det spelar ingen roll om det är en SBF/Svemo/SMA banlicens... så finns det en aktuell SBF licens och den skickas in så accepterar polisen den..... sen vad SBF eller Svemo säger spelar ju mindre roll... men skickas det in en Svemobanicens då specifikt, så är det ju självklart att den ska följas exakt så som den är skriven.

Men det är ju arrangören som väljer om dom utnyttjar en befintlig Sbf/svemo-banlicensen istället för begär att en SMA banlicens ska göras.... så SMA kopierar inte svemo/sbf... utan det är bara att vi tillåter våra arrangörer att utnyttja redan befintliga gjorda banbesiktningar ifall dom vill göra det.... valfrihet som sänker kostnader typ...

Likväl som vi tex tillåter SBFs vagnsböcker på SLC Racings tävlingar.... vi har inga problem med att SBF kan få tjäna lite på pengar på att göra sådana saker om dom tävlande vill utnyttja SBFs tjänster som dom säljer... men vi kräver det inte och kan erbjuda liknande produkter.


Om vi förutsätter att alla arrangörer av SMA försäkrade arrangemang som nyttjar SBF banlicens uppfyller villkoren, tex bemanningskrav, utbildningsnivå på bemanning, motorstorlek osv osv som beskrivs i en banlicens.
Gäller SMAförsäkringen om så inte skulle vara fallet?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



Fredrik Hård skrev:
Jag är en glad amatör som kör då och då på Gotland Ring, jag har haft en SMA licens då ett evenemang jag tänkte köra hade krav på det. Jag har följt diskussionerna angående SBF och SMA hyggligt bra här på rejsa i övrigt är jag inte särskilt insatt.

Min reflektion på denna diskussion och framförallt SBF agerande är den påminner om hur många statliga bolag agerat och fört diskussionerna när marknaden har släppts fri. Posten, Televerket/Telia mfl. Verksamheter som tidigare har haft totalt monopol och inte behövt tänka på konkurrerande verksamhet. Generellt sett har organisationen och människorna som jobbar i dessa organisationer har svårt att ställa om till att möta kundens behov samt hantera konkurrensen. Om ett par år kommer det sannolikt klarna var SBF agerar och var SMA agerar. Precis som Fredrik skriver så är SMA ett komplement till vad SBF kan erbjuda.

Vilken som är bäst har jag ingen aning om då jag aldrig behövt sätta mig in i det, detta var bara en reflektion på de diskussioner jag observerat.

En bra fråga att ställa sig är varför inte SBF har en representant här på rejsa.nu som deltar i diskussionerna?


SBF kommer aldrig diskutera på ett forum där dom inte har 100% kontroll på allt som skrivs och kan moderera detta, mest för att dom vill kunna mörka och föra folk bakom ljuset. det är min uppfattning av det senaste året, och en av dom stora anledningarna till att jag aldrig igen kommer arrangera ett SBF arrangemang förns dom ändrar hela sin jäkla kultur i deras lilla instängda samhälle dom kallar SBF,
för kan dom inte kontrollera så kan dom inte avsluta urspårade diskutioner eller moderera som dom vill om det skulle behövas..

ja man kan säga att jag har tappat allt förtroende jag en gång hade genom lazzat och alla dragrace tävlingar samt konbane tävlingar jag varit med och arrangerat i olika poster genom åren.

nä SBF har bitit sig själva i svansen o jag hoppas dom vaknar upp snart och inser att dom tappar förtroende bland sina medlemmar pga att dom inte kan ge raka svar..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Thomé skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

...frågan belyser polarisering mellan SBF/SMA och därtill kopplad marknadsföring där SBF har ett något annat angreppssätt till frågan än den du som SMA ansvarig beskriver. Kort sagt; egna perspektivet går före ev. uppoffring för att nå gemensamt resultat på högre nationell nivå och då blir det split inom motorsport Sverige vilket inte enar till EN front mot gemensamma "fienden" och en rimlig lösning för alla.
...


Intressant tanke. SBF har ju arvet från sitt moderföbund RF att förvalta. Där det ingår saker som, ja allt från folkhemstanken, de positiva delarna av demokratiskt föreningsliv osv, att möjliggöra både bredd och topp. Osv. Och SMA bara säljer försäkringar, punkt.

Frågan är om det slår split i motorsportsverige såpass att det försämrar möjligheten att påverka "fienden". Jag vet inte, så länge som SMA är försumbart i storlek jämförbart med SBF så tror jag snarare att en liten liten press på SBF pga SMA finns väger tyngre än en splittrad front. Men om SMA skulle växa massivt så kan det helt klart hamna i ett annorlunda läge.

Är vi nte redan där?
SMA långloppserier + andra SMA försäkrade tävlingsarrangemang vid sidan av klubbträffar, trackdays osv?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Fredrik Hård skrev:

En bra fråga att ställa sig är varför inte SBF har en representant här på rejsa.nu som deltar i diskussionerna?

Det är ett val de verkar ha gjort, jag har personligen påtalat till individer på hög relevant SBF-nivå om behovet att svara på forum som exempelvis rejsa.nu men icke så här långt. Tyvärr, för jag tror att det vore bra att kommunicera förklaring och ståndpunkter i ämnen som skapar frågor och frustration.
Och jag tror också att det skulle fungera på rejsa eftersom Magnus har tydlig ambition, vilja och trackrecord till att hålla diskussionen på en bra nivå. thumbs up

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Bengtsson skrev:
Fredrik - SLC skrev:

när det gäller banlicenserna så är det enklare än du tror..... polisen har olika arbetsätt beroende på var dom är... men enligt bestämmelserna så ska dom kräva en banlicens för att utfärda polistillstånd.... och det spelar ingen roll om det är en SBF/Svemo/SMA banlicens... så finns det en aktuell SBF licens och den skickas in så accepterar polisen den..... sen vad SBF eller Svemo säger spelar ju mindre roll... men skickas det in en Svemobanicens då specifikt, så är det ju självklart att den ska följas exakt så som den är skriven.

Men det är ju arrangören som väljer om dom utnyttjar en befintlig Sbf/svemo-banlicensen istället för begär att en SMA banlicens ska göras.... så SMA kopierar inte svemo/sbf... utan det är bara att vi tillåter våra arrangörer att utnyttja redan befintliga gjorda banbesiktningar ifall dom vill göra det.... valfrihet som sänker kostnader typ...

Likväl som vi tex tillåter SBFs vagnsböcker på SLC Racings tävlingar.... vi har inga problem med att SBF kan få tjäna lite på pengar på att göra sådana saker om dom tävlande vill utnyttja SBFs tjänster som dom säljer... men vi kräver det inte och kan erbjuda liknande produkter.


Om vi förutsätter att alla arrangörer av SMA försäkrade arrangemang som nyttjar SBF banlicens uppfyller villkoren, tex bemanningskrav, utbildningsnivå på bemanning, motorstorlek osv osv som beskrivs i en banlicens.
Gäller SMAförsäkringen om så inte skulle vara fallet?



försäkring och banlicens har ingenting med varandra att göra.... banlicens är ett poliskrav för polistillstånd

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Bengtsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

...frågan belyser polarisering mellan SBF/SMA och därtill kopplad marknadsföring där SBF har ett något annat angreppssätt till frågan än den du som SMA ansvarig beskriver. Kort sagt; egna perspektivet går före ev. uppoffring för att nå gemensamt resultat på högre nationell nivå och då blir det split inom motorsport Sverige vilket inte enar till EN front mot gemensamma "fienden" och en rimlig lösning för alla.
...


Intressant tanke. SBF har ju arvet från sitt moderföbund RF att förvalta. Där det ingår saker som, ja allt från folkhemstanken, de positiva delarna av demokratiskt föreningsliv osv, att möjliggöra både bredd och topp. Osv. Och SMA bara säljer försäkringar, punkt.

Frågan är om det slår split i motorsportsverige såpass att det försämrar möjligheten att påverka "fienden". Jag vet inte, så länge som SMA är försumbart i storlek jämförbart med SBF så tror jag snarare att en liten liten press på SBF pga SMA finns väger tyngre än en splittrad front. Men om SMA skulle växa massivt så kan det helt klart hamna i ett annorlunda läge.

Är vi nte redan där?
SMA långloppserier + andra SMA försäkrade tävlingsarrangemang vid sidan av klubbträffar, trackdays osv?


tyvärr inte, SMA är väldigt litet jämfört med SBF. .... men ingen blir gladare än jag om SMA blir större och kan få mer resurser och kunna hjälpa till utveckla sporten mer....... jag är iaf övertygad om att jag är betydligt mera progressiv och framåttänkande än vad SBF är......

och jag investerar gärna i framtiden.... och har massor av planer på saker som kommer utveckla och förbättra svensk motorsport.... bara behöver lite mera resurser först

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Fredrik - SLC skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

...frågan belyser polarisering mellan SBF/SMA och därtill kopplad marknadsföring där SBF har ett något annat angreppssätt till frågan än den du som SMA ansvarig beskriver. Kort sagt; egna perspektivet går före ev. uppoffring för att nå gemensamt resultat på högre nationell nivå och då blir det split inom motorsport Sverige vilket inte enar till EN front mot gemensamma "fienden" och en rimlig lösning för alla.
...


Intressant tanke. SBF har ju arvet från sitt moderföbund RF att förvalta. Där det ingår saker som, ja allt från folkhemstanken, de positiva delarna av demokratiskt föreningsliv osv, att möjliggöra både bredd och topp. Osv. Och SMA bara säljer försäkringar, punkt.

Frågan är om det slår split i motorsportsverige såpass att det försämrar möjligheten att påverka "fienden". Jag vet inte, så länge som SMA är försumbart i storlek jämförbart med SBF så tror jag snarare att en liten liten press på SBF pga SMA finns väger tyngre än en splittrad front. Men om SMA skulle växa massivt så kan det helt klart hamna i ett annorlunda läge.

Är vi nte redan där?
SMA långloppserier + andra SMA försäkrade tävlingsarrangemang vid sidan av klubbträffar, trackdays osv?


tyvärr inte, SMA är väldigt litet jämfört med SBF. .... men ingen blir gladare än jag om SMA blir större och kan få mer resurser och kunna hjälpa till utveckla sporten mer....... jag är iaf övertygad om att jag är betydligt mera progressiv och framåttänkande än vad SBF är......

och jag investerar gärna i framtiden.... och har massor av planer på saker som kommer utveckla och förbättra svensk motorsport.... bara behöver lite mera resurser först


Går det att sätta en % siffra på storleken?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Men det vore intressant att höra vad som hände med lånehärvan ? ... jag tippar det inte är löst eller åtgärdat... men har ingen information om nåndera....

sen blir det intressant att se om Schildt lyckas överlämna ordförandeskapet till sin handplockade efterträdare Rantzow.... jag tippar han får igenom det.... och då är det fortsättning enligt samma gamla mönster...

vilket ju iofs bra för SMA... för någon bättre säljare för SMA än Jansson och Schildt går ju inte hyra in för pengar

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Fredrik - SLC skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Fredrik - SLC skrev:

när det gäller banlicenserna så är det enklare än du tror..... polisen har olika arbetsätt beroende på var dom är... men enligt bestämmelserna så ska dom kräva en banlicens för att utfärda polistillstånd.... och det spelar ingen roll om det är en SBF/Svemo/SMA banlicens... så finns det en aktuell SBF licens och den skickas in så accepterar polisen den..... sen vad SBF eller Svemo säger spelar ju mindre roll... men skickas det in en Svemobanicens då specifikt, så är det ju självklart att den ska följas exakt så som den är skriven.

Men det är ju arrangören som väljer om dom utnyttjar en befintlig Sbf/svemo-banlicensen istället för begär att en SMA banlicens ska göras.... så SMA kopierar inte svemo/sbf... utan det är bara att vi tillåter våra arrangörer att utnyttja redan befintliga gjorda banbesiktningar ifall dom vill göra det.... valfrihet som sänker kostnader typ...

Likväl som vi tex tillåter SBFs vagnsböcker på SLC Racings tävlingar.... vi har inga problem med att SBF kan få tjäna lite på pengar på att göra sådana saker om dom tävlande vill utnyttja SBFs tjänster som dom säljer... men vi kräver det inte och kan erbjuda liknande produkter.


Om vi förutsätter att alla arrangörer av SMA försäkrade arrangemang som nyttjar SBF banlicens uppfyller villkoren, tex bemanningskrav, utbildningsnivå på bemanning, motorstorlek osv osv som beskrivs i en banlicens.
Gäller SMAförsäkringen om så inte skulle vara fallet?



försäkring och banlicens har ingenting med varandra att göra.... banlicens är ett poliskrav för polistillstånd

Ok, så då gäller SMA försäkring oavsett om man uppfyller polistillstånd eller inte..?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Svenska Bilsportförbundet - Ett år senare
1, 2   >>
10691 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande