Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 501, 502, 503 >> 1000 besök senaste veckan (2495871 totalt) |
Inga gissningar
Då jag nu hade gjort rejält stora luft hål ovanför kylaren (mycket större än RS6) så tänkte jag göra egna luftscoop o fixade en papp mall först sen försökte ja göra detta i rostfri plåt men det blev inge bra Problemet var att få dit en 4" rör bit.. Ni ser den röda cirkeln på plåten hur stort 4" är mot hur lite plats som finns.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Det e ju grova 4" anslutningar på luft burken, så test med en flexibel slang så gick det ju att stänga huven men sen att fixa en bra tratt att fästa slangen på ovanför kylaren var inte lätt..
Hade tänkt ha denna slang isåfall. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Köpte även en 30graders 4" böj i alu som jag plattade till i ena ändan o testade med men måste ju ha en tratt o sen blir det för tajt när motorn rör på sig..
Dessutom ska huv vajern få plats också.. Så det fick bli vanliga RS6 plast röret så länge _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Nästa på tur var att göra nått åt bakvagns bryggan för den är tyvärr i plåt och därmed rostig
Så jag letade lite på skrotarna efter en fräsch, men så hittade jag en intressant bild på en bakvagn från nyare kaross modellen som fanns mellan 2003-2006, den är ju i aluminium Frågan är om den passar.. är ju från en helt ny kaross o inte bara en facelift.. Pratade med skroten och dom gick med på öppet köp så bara handla o testa.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Väl hemma så kunde jag konstatera att bakre armar med gummi kuddar stämmer perfekt
Däremot är dom främre armarna lite fel o hålet sitter typ 2cm fel per sida Passade på att vägda dom och min gamla i plåt väger 30kg medans denna i aluminium bara väger 20kg Så en del modifierande för att få dit en lättare o rostfri är det ju värt frågan är hur mycke jobb det blir.. Sen var det bra mycke stummare bussningar i den nya bryggan, den har gjuten utan hål dock med olja i mot gamla som har stora hål runt bussningen = jäkligt mjuk.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Nej hålet hamnar för långt ut.
Syns inte på bilden men aluminiumet i ytterkant syns också i hålet. Men finns det universal stora gummi bussningar med excentriskt hål? vart? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Om polyurethan är ok som gummi är det ingen större konst att göra excentriska bussningar i valfritt mått och valfri excentrisitet. _________________ Roland Johansson |
||
Jo men tänkte på om det fanns färdig universal med fast limmad hylsa i..
Men annars får man tillverka en övre o en undre med hattar/krage på o pressa i samt även hylsa med hatt på så bryggan inte kan åka upp eller ner.. Men problemet här är ju samtidigt att hålet hamnar ute mot bryggan så blir typ 1mm gods i mellan för eventuell gummi bussning. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Nästa grej var att armarna framåt på alu bryggan tog i mina "torn" som sticker ner där bryggan är bultad i.
Se ett svart ritat V i röda ringen på bilden vart det tog i. Men det löstes med att jag kapade ett V sen bankade ja ner aluminiumet däri sen svetsade jag fast platt järn i V:et för att förstärka upp den igen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Skulle inte funka o stumtmontera bryggan i karossen då?
Då blir det enkelt att fixa excentriska hål i "bussningarna. Gör 2st lock o en distanshylsa imellan i varje fäste. Bara en tanke, du kanske redan har löst saken? _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Det är ju bara att kapa av "armarna" som inte passar och sen skruva dem i bilen och svetsa ihop med bryggan igen som såklart sitter i rätt position under tiden.
Kan det vara en timmes jobb? _________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23. |
||
Fästena för länkarmarna sitter där längst ute på armarna på under sidan, dessutom skulle ju armarna hamna förskjutna i sid led så att kapa av o svetsa dit var inget alternativ.
Länkarms infästningen ser du på bilden intill bussningen. Däremot att göra alu plattor o svetsa o borra hål i fanns i funderingarna, men jag ville inte ha denna helt stum monterad, dessutom så passade ju dom bakre gummi fästena perfekt nu så dom villa jag slippa kapa ur o svetsa platta i, för ska man stum montera så gör man ju det på alla 4 fästena o inte bara främre.. Så det blev en annan lösning.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
haha allt går men mycke jobb för 2cm.. Sen kanske man vill kunna sätta dit org bakvagn igen i framtiden. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag slipade ur extra mycke för att få ner ett alu rör som bulten kan löpa i.
(blev lite fel slipat i sidled på bilden) Sen ville jag få fast den på något sett mot mitten hylsan, men svetsa går ju inte för då smälter allt gummi. Så började med att svetsa röret på en platta. (som jag även fick höja upp på yttersidan för annars skulle den sväva i luften där) Sen kunde man montera den och borra o gänga hål i mitten hylsan o skruva fast plattan där i. Sen besökte jag glasmästaren och bad han fylla allt med 2k rutlim Fyllde även dom bakre kuddarna. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Hade tidigare haft ner bakdiff för tvätt samt byte av kuddar, så passade på nu att även fylla rutlim i dom nya gummi kuddarna.
Så här står allt som är fyllt med rut lim i mot ett element för härdning.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
En till grej, kränghämmaren på nya bryggan var dels klenare men passade inte heller infästningen på mina bärarmar, så jag fick flytta över min gamla men på den har fästena suttit lite längre ut men det passade ändå så bara fila upp hålet i gummit så jag fick på dom.
Så lite slipande o ny färg så var den fixad. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Det var dock långt ifrån klart för att allt skulle passa utan det krävdes mer modd
För dels var mina inre bussningar på nedre bärarmarna tvär slut, se bild. Men framför allt så är det mycket bredare bussningar på nya kaross modellens bärarmar så mina går inte att bara skruva dit Så första tanke var att beställa nya org bussningar för årsmodell 2003-2006 och montera i mina bärarmar, men efter koll i reservdels katalogen så visar det sig att till min gamla finns nya att köpa men till nya karossen så säljs bara en hel komplett bärarm och inga lösa bussningar 1994-2002 2003-2006 har bara lösa till den övre armen men inte till nedre? Så jag började med att åka tillbaka till bilskroten för att kolla o mäta på 2004:ans bärarmar. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 501, 502, 503 >> 1000 besök senaste veckan (2495871 totalt) |