Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AC Cobra 427 S/C Replica / Hjulupphängningar | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 12 besök senaste veckan (77888 totalt) |
Det är dags att dra igång min byggtråd. Egentligen är väl detta till stor del min frus fel, eller då var hon min flickvän. Hade min fru inte tröttnat på att jag bara satt och surfade på bilsidor och övertalat mig om att köpa något så hade jag inte hamnat i nuvarande situation. Dessutom hade jag inte hamnat i diket med en Mustang -68 som skulle ha byggts enligt Appendix K.
Och så här kan det se ut... Nu är det väl dags att starta en byggtråd om mitt projekt. Det startade egentligen med att jag totalkvaddade ovan nämnda Mustang -68 i diket och försäkringsbolaget löste in bilen. När min fru hämtade mig på sjukhuset med vår 4 månader gamla dotter på armen var första kommentaren "Nästa bil skall vara säker." Jänke-V8 ligger mig varmt om hjärtat så allt annat var uteslutet och ganska snabbt bestämde jag mig för att det skulle bli en Cobra Replica, med lite extra krocksäkerhet. Full av inspiration av diverse hemmabyggen gjorde jag en koll vilka alternativ som fanns och bestämde mig för att ett halvfabrikat passade mig bäst. Att bygga från scratch kändes lite övermäktigt som första projekt eftersom första prio är att bli färdig och komma ut och köra. Sannolikt har jag fått tag i den en av de sista ramarna/karosserna innan verksamheten lades ner. Tillverkaren har bett mig att avstå från nämna honom men några kan säkert ändå lista ut var det kommer ifrån. Nu kommer jag ändå gå min egen väg på olika sätt då en balkram egentligen inte är det jag vill ha. Det kommer säkert resultera i en onödigt tung ram full av kompromisser men så får det bli denna gången. Ramen och karossen är breddad extra så att bilen blir lika bred som en Corvette C4. Det innebär att jag kan använda okortade drivaxlar i aluminium, kuggstång och krängningshämmare från Corvetten. Ramen kommer kompletteras med ytterligare rör för att binda ihop hjulupphängningarna fram och bak samt bättra på krocksäkerheten. För detta har jag lagt några timmar på att bli kompis med TIG-svetsen. Hjulupphängningar och bromsar kommer från Corvette C4 -88. Jag kommer köra med originalbromsar inledningsvis och experimentera med balans, belägg och kylning snarare än att byta till större. Fram blir det smörjbara polybussningar i bärarmarna och i bak blir det egna stag med länkhuvuden, med tätningar givetvis. Motor blir en Ford 5,0 HO. Tanken med motorn är att det skall bli lite gammalt hederligt bonntrimm för att få rimlig prestanda, fördelen med motorn är att det är rullkam original samtidigt som originaleffekten är ganska blygsam så jag förhoppningsvis kan hålla nere vikten. Växellådan blir en TKO600. Hittills har jag mest samlat delar men nu jobbar jag på att få ner den på hjul och testmontera motor och växellåda. Problemet är att få tiden att räcka till med jobb, familj och letande efter hus med vettigt garage. Tidsplanen är därför vad den är. Så här såg det ut när ram och kaross hämtades i våras. Tyvärr ösregnade hela vägen hem så trots att allt packades in i en presenning ramen blev ordentligt ytrostig men det får en senare blästring ordna till: _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Hjulupphängningar, bromsar, bakaxel, kuggstång och krängningshämmare hämtades från en skrotad Corvette:
Svinto och envishet kan göra underverk med smutsig aluminium: Jag experimenterade med att sodablästra, bygga ett blästerskåp och polera men det tog bara onödigt mycket tid. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
En Ford 5,0 HO införskaffades från en skrotad Mustang -88. Med på köpet följde en AOD som jag sålde vidare. Skick och miltal är okänt så det skall bli minst sagt intressant att öppna denna. Den kommer köras med insprutning men hur det skall styras är i dagsläget oklart.
En Tremec TKO600 skall paras ihop med Fidanza koppling och svänghjul i aluminum. Kopplingen blir hydraulisk. Handbromsspaken kommer för övrigt från Hox här på forumet. Pedaler blir från en Mazda Miata. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Du är minsann inte oskyldig i sammanhanget, det var ju du som letade upp både motor och hjulupphängningar _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Hjulupphängningar, kuggstång och bakaxel testmonterades på ramen. Corvette C4 har antidive inbyggt i framvagnen vilket syns på vinklarna på övre A-armarna. Jag har inte bestämt mig för om jag skall ändra det och ha A-armarnas infästningar parallella (sett från sidan). Ytrost är det som sagt ingen brist på... Där jag monterar något kör jag på med kallgalv vilket är den grå färgen på delar av ramen.
Ramen skall kompletteras med triangulerade rör som binder ihop främre och bakre hjulupphängningarna lite bättre. Detta kläs sedan med limmade och nitade aluminiumpaneler. Bygghjulen som ligger i en trave kommer också från Corvette C4 men skall bytas till något mer passande när jag vet hur hjulen passar i hjulhusen. Anmärkningsvärt att det går att få tag i en komplett uppsättning för 1200:- _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Balken under motorn krockade med oljetråget. Dessutom satt den inte i linje med andra balkar vilket irriterade mig. Den kapades helt enkelt bort och en något smäckrare tillverkades.
Den nya balken är i 40x40x3 så man får lite perspektiv på resten av ramen. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Motorfästena funkade inte heller så nya fick tillverkas. Jag har terroriserat Christian (Krull19) med massor av frågor om TIG-svetsning och efter att jag la större delen av förra vintern på att öva börjar det se vettigt ut. TIG-svetsen är en gammal Miller som jag fått gratis(!)
Lite bromsar har renoverats också även om dessa kommer bli röda då jag kom över ett par nya framok som är pulverlackade i rött på amerikanskt manér. Det är så långt jag har kommit nu och för närvarande är jag kraftigt motarbetad av alla dagisbakterier min dotter släpar hem. Uppdateringar kommer i takt med att jag är tillräckligt frisk för att vara i garaget och att det finns något att visa. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
äsch då, så illa var det inte! ser bra ut för att vara nybörjare |
||||
Tur att det inte var så illa, men hjälpen uppskattades Jaja, nybörjare... du har en stående inbjudan att komma förbi och lära mig mer. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Kul att jag kunde hjälpa till!
Ja jag får dra ur den där tummen och åka ner snart.. |
||||
Gött att se händelser och framsteg även i andra media än MMS eller sporadiska besök
Du vet ju hur man startar tråd med en smäll i alla fall. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 www.instagram.com/racingphotography/ /Johan Jaurelius |
||||
Jag vet hur mycket du har svetstränat, de där rörskulpturerna skulle ha platsat på ett museum för "The art of free welding".
Har du inga bilder på gräsmattan? Efter sodablästringen.... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Du ska snart nog få komma hit så vi får motorn och växellådan att hamna på rätt ställe. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Hehe, blästersoda är ju tydligen väldigt frätande så det blev inte så mycket gräsmatta kvar. Frugan var ju måttligt imponerad när jag dessutom hade dammat ner hela hennes bil med soda _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Jag har hört att hon själv inte alltid är så varsam med sin bil heller, så lite soda eller inte kanske spelar mindre roll?...
Du får tjoa i förväg bara, denna gången handlar det ju mer om statiska lyft och mindre om att bära sjukt tunga saker riktigt långa sträckor. För övrigt kan jag bara hålla med Janne om konstverken. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 www.instagram.com/racingphotography/ /Johan Jaurelius |
||||
Tack Hoppas det ska bli ännu roligare att titta på vad det lider. Tanken är att bilen skall funka på gata och bana och att utseendet skall avspegla det - lite rejsigare helt enkelt. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Övre fästen för coilover där bak håller på att ta form, ännu så länge bara punktade med TIG'en. Jag kommer vända runt på ramen när jag helsvetsar dom. Angående lutningen så har jag gjort det för att coilovern inte skall vända över och luta åt olika håll under in- och utfjädringsrörelsen. Diskuterade detta med Baronen och han tyckte att det var lite överkurs. Det är lutningen framåt sett från sidan som jag syftar på, den är 7 grader vilket skall vara fullt tillräckligt.
Det tar sinnessjukt lång tid att tillverka plåtarna med tigersåg, pelarslip och olika filar. Jag förstår varför vissa gör sig omaket att bygga CNC-styrda plasmaskärare _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Va?! Vända ramen för att svetsa... Du får ju svetsa under-upp och ut o in!
En riktig svetsare kan svetsa i alla lägen |
||||
Anders, ring gärna mig innan Christian kommer och visar hur han svetsar fast de där fästena inifrån, jag vill också se _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 www.instagram.com/racingphotography/ /Johan Jaurelius |
||||
Våra race- och banåkarbilar AC Cobra 427 S/C Replica / Hjulupphängningar | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 12 besök senaste veckan (77888 totalt) |