Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra 427 S/C Replica / Hjulupphängningar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (77314 totalt)
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802




_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
krull19 skrev:
Va?! Vända ramen för att svetsa... Du får ju svetsa under-upp och ut o in!
En riktig svetsare kan svetsa i alla lägen


Finns ju bara smilies med tummen upp, jag skulle behöva en med ett annat finger Fast det är klart om man svetsar titan och inconel så har man rätt att kommentera...

Ja det är korrekt att en riktig svetsare kan det, men jag är ingen riktig svetsare utan en glad amatör och då får det vara värt lite extra jobb för att få bättre svetslägen

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Man ska alltid sträva efter bästa möjliga ergonomiska arbetsställning oavsett hur duktig man är. Du gör helt rätt! Ville bara jävlas lite

Fortsätta svetsa, ser bra ut hittills! thumbs up

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Bakre fästen för coilovers är helsvetsade och balken under motorn likaså. För att få lite motivation så ställde jag ner ramen på egna hjul för första gången vilket känns riktigt bra. Det blev riktigt låg när den kom ner på marken, ramen är ungefär lika hög som 17-tumshjulen och då är det ändå 15 cm markfrigång.






_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Det kanske bara är jag, men jag blir så sugen att tejpa spiralmönster på rören så det mer coilovers över det.
Riktigt nice när bakstötarna hamnar lågt istället för uppepå, hela paketet ser så jäkla mycket lägre och... coolare ut.

Har du ordnat en liten ställning till stolen så man kan torrsitta lite?

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Axly skrev:
Det kanske bara är jag, men jag blir så sugen att tejpa spiralmönster på rören så det mer coilovers över det.
Riktigt nice när bakstötarna hamnar lågt istället för uppepå, hela paketet ser så jäkla mycket lägre och... coolare ut.

Har du ordnat en liten ställning till stolen så man kan torrsitta lite?



Jag har sträckläst Malmbergs böcker och dämparkurvorna skall stämma... Det går att sitta på rören och leka flintabil och göra brummljud - jag har redan testat

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det är intresant att se ett chassi från tillverkare "X".

Hans chassin är frånbörjan en direkt kopia av mina gamla chassin.
Inte ens jag kunde skilja dom åt...när jag såg ett på -90-talet...

När han sedan ändrade för att få dit Corvette-grejorna....så står det ganska klart att han inte fattade vitsen med min konstruktion.

Din bil blir säkert jättebra endå, men det återstår en del jobb för att få någon som helst vridstyvhet i chassit.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Här är ett exempel på förlagan. Den har inte heller alla rör i chassit....men som exempel funkar bilden.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Din bil blir säkert jättebra ändå, men det återstår en del jobb för att få någon som helst vridstyvhet i chassit.


Hehe, undrade hur länge du skulle kunna hålla dig borta från att kommentera Ramen kommer kompletteras med rör i 40x40x3 i fackverk. Jag valde bort brandvägg i plåt för att kunna bygga bättre vridstyvhet. Det kommer bli fotboxar, kardantunnel och kryss i dörrarna. Allt ska sedan kläs med nitad och limmad aluminium. Tanken är att få ihop fram- och bakvagn så mycket som möjligt. Jag har ju redan varit och kapat bort rör och satt dit egna

Jag var inte säker på att jag skulle orka att fullfölja bygget av en scratchbyggd ram så detta fick bli en medelväg för mig för att vara säker på att komma ut på gatan. Men så här i efterhand inser jag att det blir en egen ram nästa gång. Så länge uppskattar jag alla tips på förbättringar jag kan få.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Klingan75 skrev:
ButterflyRacing skrev:
Din bil blir säkert jättebra ändå, men det återstår en del jobb för att få någon som helst vridstyvhet i chassit.


Hehe, undrade hur länge du skulle kunna hålla dig borta från att kommentera Ramen kommer kompletteras med rör i 40x40x3 i fackverk. Jag valde bort brandvägg i plåt för att kunna bygga bättre vridstyvhet. Det kommer bli fotboxar, kardantunnel och kryss i dörrarna. Allt ska sedan kläs med nitad och limmad aluminium. Tanken är att få ihop fram- och bakvagn så mycket som möjligt. Jag har ju redan varit och kapat bort rör och satt dit egna

Jag var inte säker på att jag skulle orka att fullfölja bygget av en scratchbyggd ram så detta fick bli en medelväg för mig för att vara säker på att komma ut på gatan. Men så här i efterhand inser jag att det blir en egen ram nästa gång. Så länge uppskattar jag alla tips på förbättringar jag kan få.


Jag kan ju peta in någon kommentar då och då.
Den första är att du kan skita i att sätta något i dörrarna.
Det blir aldrig bra (om du nu menade inuti dörrarna)

Edit: Vidar är det lite överdrivet att använda 3mm till fackverk och stöttor. Det är ju inte godstjockleken som blir styrkan då....utan tryck och drag.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag kan ju peta in någon kommentar då och då.
Den första är att du kan skita i att sätta något i dörrarna.
Det blir aldrig bra (om du nu menade inuti dörrarna)


Nej för tusan - inte i dörren utan i dörröppningen mellan bågen som går bakom den kommande instrumentbrädan och infästningarna för momentstagen i bakvagnen. Som ett vanligt dörrkryss helt enkelt. Sedan bli det rör som fortsätter vidare fram till framvagnen. Sidokrockskydd är inte heller helt oviktigt på en bil med plastkaross... Det blir nog lättare att förstå hur jag menar när jag har motor och växellåda på plats och kan påbörja rördragningen. Men så som det ser ut på din bild liknar väldigt mycket hur jag har tänkt själv.

Det kan mycket väl hända att det är fler rör/balkar som ryker all världens väg och att jag sätter in nya istället.

ButterflyRacing skrev:
Edit: Vidare är det lite överdrivet att använda 3mm till fackverk och stöttor. Det är ju inte godstjockleken som blir styrkan då....utan tryck och drag.


Men 3 mm är ju så trevligt att svetsa i Jaja, jag skall tänka ett varv till på det. Jag har hört att det är vanligt att man överkonstruerar första gången man bygger. Fästena för coilover bak har jag gjort i 5 mm Har kollat någon av dina trådar om Cobrabyggen och såg att du byggde hela ramen i 2 mm på slutet. Oavsett godstjocklek skulle jag vilja hamna på max 1100 kg när jag är klar.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Rastning i vårsolen av det lilla skelettet, nu med lite mer monterat.
(fråga gärna Klingan om hjulvinklarna bak )



_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Snyggt jobbat thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Axly skrev:
Rastning i vårsolen av det lilla skelettet, nu med lite mer monterat.
(fråga gärna Klingan om hjulvinklarna bak )




Tack för hjälpen med inpassning av motor och växellåda - 4 timmar mätning och 10 minuter svetsning


Vad det gäller hjulvinklarna bak skyller jag på att drivaxlarna inte sitter på plats.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Janne J skrev:
Snyggt jobbat thumbs up


Kom förbi i veckan och sparka lite däck så fixar jag kaffe. Börjar ju bli dags att byta till sommardäck på resten av bilparken så din mutterknackare kommer väl till pass. thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Edit: Vidare är det lite överdrivet att använda 3mm till fackverk och stöttor. Det är ju inte godstjockleken som blir styrkan då....utan tryck och drag.


Jag har tänkt ett varv till nu... Vilka dimensioner föreslår du? 40x40x2 eller t.o.m. 30x30x2? Förutsätt att jag kommer göra mitt bästa för att få till god triangulering.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Inga problem, det var bara kul apropå inpassning, lät telefonen jobba lite även häromdan.




Det är ju väldigt tydligt att det är mittmotor det gäller...
Några bilder till, när vi ändå pratar om hjulinställningar så ser den både för hög ut, och hjulbasen känns lite sådär här.


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Mutterdragaren levererad men jag glömde i ärlighetens namn att sparka på något däck
Kul att se den på hjul i verkligheten, låg och bred är första intrycket. Motorn 40 cm bakom framvagnsbalken borde betyda gynnsam viktfördelning.

Kör hårt med resten!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Klingan75 skrev:
ButterflyRacing skrev:
Edit: Vidare är det lite överdrivet att använda 3mm till fackverk och stöttor. Det är ju inte godstjockleken som blir styrkan då....utan tryck och drag.


Jag har tänkt ett varv till nu... Vilka dimensioner föreslår du? 40x40x2 eller t.o.m. 30x30x2? Förutsätt att jag kommer göra mitt bästa för att få till god triangulering.


Det har inte jättestor betydelse. Det beror mycket på vad som passar bra tillsammans med övriga rör.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



****

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Det blir långt mellan uppdateringarna och ärligt talat trodde jag att det skulle gå snabbare att bygga med fyrkantsrör. Varje centimeter blir en avvägning mellan utrymme för headers och pedaler/fötter - och då har jag ändå oceaner av plats jämfört med en sjua. Detta får konsekvensen att vissa rör ändå har mer organiska former än en ekologisk tomat...




Jag blir mer och mer kompis med den gamle TIG'en och ibland ser det riktigt trevligt ut.





Så här långt har jag kommit hittills. Det var ju enkelt att bygga fotboxarna men nu när jag börjar komma in på de sneda rören i kardantunneln så tar det några kvällar att få till ett enda rör. Jag vill ha någorlunda passform - gärna 1 mm glipa max. Det saknas många rör fortfarande men jag tror att det skall blir ganska bra när jag är färdig.



_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra 427 S/C Replica / Hjulupphängningar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (77314 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande