Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dimensionering av hjälpfjäder
2488 besök totalt
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292


Trådstartare
Hej

Bilen gick inte genom besiktningen då mina fjädrar är för korta.
Jag tänkte montera hjälpfjädrar för att fylla ut fjädringsvägen.
Finns det något att tänka på när man väljer en hjälpfjäder?
Varför finns det så många olika hårdheter, när en borde täcka in alla fall?
Jag tänkte beställa från Demon Tweeks och de har t ex 0.7 N/mm hemma.
Jan och Lisa kan skaffa fram 25 N/mm vilket jag tycker låter mycket med risk för att inte tryckas ihop hela vägen.
Jag har en Porsche 924 turbo på ca 1240 kg inkl förare och jag har 700 lb/in = 123 N/mm fjädrar.
om jag inte har helt fel, vilket mycket väl kan vara fallet, så har 924 ca 140 lb/in = 25 N/mm som standard.

What's the big deal?

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag vet igentligen inget om sådant (= ingen förstahandserfarenhet), men med tanke på den stora skillanden så verkar det som om det ena är äpplen och det andra päron.

Jag gissar vilt, Demon har specat såna mjuka, ofta med platt trådprofil, fjädrar som är just till det du behöver. Jan har specat såna fjädrar som man sätter över stötdämparen bak när man vill har högre fjäderkonstant men ändå behålla torsionsstavarna bak, det brukar nog oxo kallas hjälpfjäder.

orginalfjäder till 9x4 ligger i den häraden ja, 25 N/mm.

Häftig SUV-känsla det kommer att bli på din bil om du monterar sådana

Edit, jag tror några meter stålwire och några wirelås på lantmännen eller valfri järnhandel blir mycket billigare

_________________
Pär Hylander
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Demon Tweeks variant är troligen fjädrar som är gjorda av ca 1.5 mm plåt och som garanterat är ihoptryckta vid belastning.

Jan och Lisas är nog de svagaste "vanliga" fjädrar de hittade i sortimentet.

Lite förvirrande det där med samma term för två olika saker. Den förra varianten som egenligen bara är verksam vid montering, samt den andra som egentligen är ett sätt att göra fjädringen progressiv.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Jag skall beställa ett kit till min bil med stosar, hjälpfjäder och huvudfjädrar från Forza. Finns en kille som heter Peter där som bl.a var med på ett av våra chassi seminarium, han kunde fjädrar rätt bra tydligen Ringde idag men fick inte i tag ihonom, han sa bara sist att han ville ha vikten på bilen då han åker en likadan bil som mig så han viste hur han skulle räkna med formlerna.

Dom säljer H&R fjädrar och har sådant hemma.

www.forza.se


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Jag vet igentligen inget om sådant (= ingen förstahandserfarenhet), men med tanke på den stora skillanden så verkar det som om det ena är äpplen och det andra päron.

Jag gissar vilt, Demon har specat såna mjuka, ofta med platt trådprofil, fjädrar som är just till det du behöver. Jan har specat såna fjädrar som man sätter över stötdämparen bak när man vill har högre fjäderkonstant men ändå behålla torsionsstavarna bak, det brukar nog oxo kallas hjälpfjäder.

orginalfjäder till 9x4 ligger i den häraden ja, 25 N/mm.

Häftig SUV-känsla det kommer att bli på din bil om du monterar sådana

Men man sitter skönt.

Pär Hylander skrev:
Edit, jag tror några meter stålwire och några wirelås på lantmännen eller valfri järnhandel blir mycket billigare


Visst men det kräver lite ombyggnad och svetsning. Min övre fjädertallrik är inte original utan en i aluminium som kom med höj-och-sänk kit'et som innefattar fastsvetsat gängat rör utanpå fjäderbenet och tvä aluminiumfjädertallrikar som man vrider till rätt höjd.
Sen gillar inte SBP det heller.
Fast i ärlighetens namn, hade jag hittat ett bra sätt att montera drop-stop's, skulle jag göra det.

Grejen är att Demon Tweeks har alltså hjälpfjädrar med platt trådprofil från 0.7 - 40.3 N/mm. Det är därför jag undrar om det spelar någon roll.?

Tack för visat engagemang
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292


Trådstartare
Kunta skrev:
Jag skall beställa ett kit till min bil med stosar, hjälpfjäder och huvudfjädrar från Forza. Finns en kille som heter Peter där som bl.a var med på ett av våra chassi seminarium, han kunde fjädrar rätt bra tydligen Ringde idag men fick inte i tag ihonom, han sa bara sist att han ville ha vikten på bilen då han åker en likadan bil som mig så han viste hur han skulle räkna med formlerna.

Dom säljer H&R fjädrar och har sådant hemma.

www.forza.se



Hej Kunta

Det var H&R som Janne visade för mig och dem såg ut som den ihoptryckta du visar på din bild. Det var precis samma märkning som på dina fjädrar fast 80-60-25.
80 mm långa, 60 mm diameter och 25 N/mm fjäderkonstant.

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Otto.D
Skåne
Här sen Jan 2004
Inlägg: 105



Hej
På Evas 924 har vi satt samma typ av hjälpfjäder som på bilderna ovan dock ngt kortare (40x60x25)
På min har jag en löjlig sak i stil med det du hittar på Deamon Tweeks men den håller fjädern på plats.
Fram har vi "drop stops" på båda bilarna, detta var dock inte riktigt uppskattat på sista besiktningen av min bil det tjatades om vägbruk osv.
Wiren har jag lagt i ögla runt spindeln, säkrad med ett extra lås sedan till ett fäste rakt upp.

_________________
Otto Dürholt
Citera
Skruva banåkabil
Dimensionering av hjälpfjäder
2488 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande