Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2004-06-12 Se7en Days på Tullinge - Bilder | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (7932 totalt) |
Tack till Magnus S för ett utmärkt arrangemang!
Tack till Magnus T för en utmärkt lagd bana! Kul att se lite nya ansikten från Rejsa. Och kul att få köra i Stockholm. Men attans vad det var annorlunda att köra med koner än på bana. Kommer nog att få öva en del till för att få till det med koner. Måste också ställa om bilen den är lite för lätt i baken nu. Jag hade med min kamera men var utan batterier. Jag hoppas att ni som hade med kamera lägger upp bilder. PS Magnus, glömde jag min nummerplåt i din bil? Johan ringde nyss och hade hittat min termos, jacka och telefon i hans bil. (Till mitt försvar kan man väl säga att vi hade lagt grejerna där ifall det skulle börja regna. När det började regna så packade Johan bilen på trailern och åkte hem...) _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||||
Tack för lånet av Sjuan din, jag såg till o lägga till en snurrning till alla dina Mycket trevlig o lättkörd måsta jag säga (snurrningen kom ju av viss glad överkörning från min sida, hehe) Skitkul o bara kasta runt den runt de tajtare svängarna på taxibanorna och inga direkta problem med de feta ställen i de snabba kurvorna på landningsbanan Men lite mer fäste bak hade varit helt okej Jag la med mening en snabb lite elak lastväxelsbana Så tanken var att man skulle tappa baken både här o där
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
Tack till alla som kom! och stort tack till Magnus T och inte minst "Coopermannen" som jag inte fick namnet på.
Det ligger två små filmsnuttar från evenemanget utlagt på www.dala7.nu Nu blir det till att laga styrning.... mindre roligt _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||||
Ja jag måste säga att det är första gången jag sett många av de som snurrade snurra. Elaka banläggare! Sen skall jag i ärlighetens namn medge att jag inte är helt hundra på om jag kört för lite i år eller om bilen borde göras lösare i bakänden. Nu är den inställd för Kemora. Kul att du gillade sjuan. Fast den känns snällare än den är. Den är ju nedrans snabb i lastväxelreaktionerna eftersom den är så hårt fjädrad. Däremot känns den ju snäll men då går det också att köra ganska snabbt för att man vågar mera.
Hittade plåten. Lade ju även den i Johans bil. Det är ordning på mig! Mangnus S: Kommer det några bilder? _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||||
Ska ordna fram lite bilder...lovar.
Jag hade på tok för högt däckstryck märkte jag när jag kom hem, vilket kan förklara varför däcken aldrig blev varma. Vilket även är en jättebra bortförklaring till snurrningarna. Peter, undrar hur det var med dina däck eftersom du inte heller fick upp värmen riktigt, inte jämfört med Andreas och ni körde ju minst lika hårt. Det kan vara lite svårt att se men på filmen som ligger på www.dala7.nu så träffar Andreas tre koner samtidigt, två små samt Polisens lite större - det var nog då han spräckte sin bakskärm. 1,10 in i filmen. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||||
Snacka går ju.
Jag hade ställt dem för 1,4 runt om när de blir varma på bana i högervarv. Nu hade jag ju inte med vare sig kompressor eller däcktryckmätare. Jag var väl mest ute bara för att köra för att ha roligt. Det var ju dock enkelt att se att däcken inte kom upp i temperatur på mönster & struktur. Vad trycket var har jag ingen aning om. Nånstans mellan 1,2 och 1,4 troligtvis. Däremot så tyckte jag att det kändes som att det gick långsamt och att jag inte hade nåt flyt. För lite kilometer bakom ratten i år... Man kan även säga att det berodde på att jag gasade för lite och bromsade för mycket (fast å andra sidan så höjer ju även inbromsningar tempen). Vi kan filosofera länge om detta men det enda vi kommer fram till är att man måste köra fortare för att få upp tempen. Eller i klartext "Både du & jag körde våra bilar för långsamt". Varför vi kör för långsamt är en annan femma. Ska vi sätta en femma på din styrsnäcka och min bakvagnsinställning så har vi schyssta bortförklaringar. Sen så kör ju Andreas på Yokohama och jag på Kumho vilket också kan ge skillnad i däcktemp. Annars så finns det lite olika skolor på vad som ger rätt temp på däcken ang vilket däcktryck du har. Allt har dock att göra med hur du kör & hur du har bilen inställd. Eller rättare sagt, det är bara att köra fortare så stiger tempen. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||||
Schyssta bilder! Den nya kameran var en bra invstering. Frihandsstativet har dur du också använt proffsigt. Fin närvaro i bilderna.
och den blå snurrade inte alls så mycket. Den är ju på väg åt rätt håll på alla bilderna... _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||||
Jag ska nog inte skylla vare sig på däcken eller bilen, styrningen till trots, utan på förarinsatsen, när bilen var nybyggd lär den ha vunnit Rattmuffen Cup i Göteborg.
Det var min första kontakt med konbana, nu vill jag bara ha mer! Bilder? kommer säkert vilken vecka som helst _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||||
I den allmänna ursäktströmmen runt grepp och däcksval kan jag bara tillägga att det var "intressant" att för första gången provocera mitt monster runt en konbana. På 145/14 fullprofil Ni andra hade väl minst dubbelt så mycket gummi i backen
Hoppas någon fångade det på bild, skulle vara kul att se hur mycket det krängde... _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||||||
Ja och framförallt vill vi se en bild på din fina papphatt! _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||||
Vill bara passa på och tacka alla för en trevlig eftermiddag på Tullinge.
Kul att Magnus lade en rundbana så att man hade möjlighet att ligga och nöta en stund och få upp lite temp på däcken. Vi som åkte stel bakvagn fick lite blodsmak i "puckelpisten" på taxibanorna, men det var det värt! Jag hade 0.8 bar i mina 032'or när de var kalla och det kändes helt OK (baserat på min begränsade erfarenhet). Glömde i min iver att gasa kolla lufttrycket när däcken var varma. Hade monterat bromsvåg kvällen innan, så nu fick även bakbromsarna vara med och jobba lite mer än vanligt, vilket resulterade i märkbart kortare bromssträcka (dock är pedalkraften väl hög). Skall snart byta till skivor bak samt större ok fram, vilket borde hjälpa hålla tempen nere samt sänka pedalkraften. Vid gårdagens körning så fadade bromsarna en del och givaren till hastihgetsmätaren som sitter på en av bromstrummorna smälte! Givaren sitter nu åter på plats och bakskärmen som sprack i närkontakten med en kon är reparerad. I brådskan med att färdigställa pedalstället på fredagskvällen glömde jag att kolla slaget i gaspedalen. Det visade sig att jag inte kunde ge full gas. Inte konstigt att bilen kändes lite trött:) MVH, Andreas _________________ Andreas Naeslund |
||||||||
...och första pris i kategorin Årets Bortförklaring går till Andreas Näslund! _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||||
Hej
Här kommer mer bilder och en film. Förarsammanträde: Magnus tyckte det var roligare att köra seven att att sätta sig i en: Anders snubblar ur sin speedster: PeterS kör seven: http://w1.887.telia.com/~u88704926/D Kameran är lite dum som inte kan zooma medans man filmar. _________________ |
||||||||
Vad kul med en film! Fast nu ser man ju tydligt varför däcken inte blev varma nog... Mera gas mindre broms är det som krävs. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||||
Ber så hemskt mycket om ursäkt, det var verkligen inte min mening att undanhålla världen en personlig stilstudie av forna tiders racerhjältar. Synd bara att min sambo inte fångade dig i bilen, så för att kompensera fadäsen så slänger jag in ännu ett par bonusbilder på "cykelkärran".
Jag har ett par till på "barnvagnen" men vi ska väl inte trötta ut alla på forumet? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||||
Eftersnack 2004-06-12 Se7en Days på Tullinge - Bilder | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (7932 totalt) |