Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum TA med en R5a | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (11946 totalt) |
Tjennare
Jag håller på och letar alternativ på serier att köra med mitt nybygge som ska vara klart under året... TA verkar ju skoj! Är det snabbaste varv eller räknas det på jämnaste varv? T.ex omjag åker 1:09 på Kinnekulle i visst antal varv? Vikten landar på cirka 700-750kg och cirka 80-90 Hk i motorn... Bilen kommer byggas i första hand för ren racing men man vill ju gärna upptäcka andra möjligheter! MVH Jimmy _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
||||||||
Nu är jag ju inte nån som styr i någon av serierna men såvitt jag vet så är de snabbaste varv som gäller.
Du behöver bara klämma till med ett... Lycka till _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||||||
Kika på www.timeattacknu.se tror klassen Club kan vara något för dig, jag körde själv den klassen förra året men skall i år köra en klass högre (Club Challange).
Fråga på om du undrar något kring tävlingens genomförande etc så försöker jag svara efter bästa förmåga. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
så jag måste klämma till med en sjujäkla tid asså... Det blir kivit med en bil som inte är varken bra eller snabb :P
Ja vi får se, vi funderar på att göra ett besök på en tävling för att studera och lära men så här på rak arm: Däck? Jag åker i vanliga fall 155/55/13 Yokohama A032 R däck soft och jag vill gärna undvika gatdäck på denna lilla pjäs så antar väl kanske att det blir typ club klassen? Vad åker man ungefär för tider i respektive klass på Kinnekulle tillexempel? Nya bilen beräknas gå 1,06,xxx men med slicks så kanske det blir 1,04,xxx så där är jag nog ifrånåkt.. Ska studera reglementet lite så får vi se, har många järn i elden nu men det skadar aldrig att ha flera alternativ öppna! _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
||||||||
med en R5 med 90 hk.... så kommer du bli frånåkt var du än kör förutom möjligen i SSKs R5 cup .. men då måste den byggas reglementsenligt.... om dom kör den klassen fortfarande ?
men man kan ju vara med och åka för skojs skull och få träning och jämföra sig om man kan förbättra sig själv jämfört med motståndarna, dvs få mindre skilnad. |
||||||||
precis vad jag sa ju..... du hade ju inget med vinnarstriden att göra... men kul gick det ha ändå, eller hur? |
||||||||
Stop pch belägg, med en R5 på 90hk och 700 kg blir man en vass motståndare i flera klasser så och mitt chassi blir lite värre än vad de var original kan man säga så det är inte bilen jag är orolig över då den kommer prestera bra tider med rätt förare!
Ja magnus kan du så kan jag :P Mitt största problem just nu är att jag inte kan åka någon av klasserna i TA som min bil skulle passa i! Står i reglementet att bilen ska vara skattat och besiktad osven det går ju inte för mig eftersom jag åker ren racingbil... _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
||||||||
Club = gatdäck
Club challange = R-däck De högre klasserna har du nog inte mkt att hämta med en R5:a då det är 550Hk-900Hk i de bilarna. I www.timeattacknu.se tillåts inte slicks. Maila timeattack@live.se för mer detaljerade reglementsfrågor så svarar Robin. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Som han skriver ovan är den ej Sbp, så då är det Nta som gäller då dom inte har nån sån regel _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
tack för tipsen allihop!
ska sätta mig och studera NTA och gå igenom om det är gynande och lönsamt för mig att åka TA. _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
||||||||
NTA har precis samma regel i Club och Club challange reglemente: 3.1.2 Deltagande bil ska tävlingsbesiktigas för att få starta i tävlingen och vara registrerad, skattad, trafikförsäkrad samt besiktigad och godkänd av Svensk Bilprovning eller motsvarande kontrollorgan. Men som jag skrev, skicka en fråga per mail om eventuell dispens. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Gson... nu har du dålig läsförståelse igen ..... för jag förmodar att du menar STAC ?? han kör en renault 5 som väger 700-750kg med 90 hk..... och tvivlar starkt på att han vill köra med 450-400 kg bly i bilen |
||||||||
Precis som det är sagt så åker jag ren tävlingsbil, enda alternativet att platsa in i club/club challenge är att ta plåtarna från en reservkaross och besikta in den med bur men det anser jag inte vara värt det för en bil som kostat mig... 5000:- att bygga iordning
STAC vore ju oxå alternativt men bara om jag slipper massa bly oså... Jag är en sån där som inte gillar en massa effekt utan jag jobbar mer på vikt och chassi och få grejerna att lira Visst jag kan åka i Pro klasserna oså men jag vill inte tävla på så pass hög nivå som det blir i TA SM exempelvis utan då vill jag tävla för att vinna så att köra mot bilar som har 900hk och Öhlins chassin oså lockar inte i det fallet... Om man kanske ber snällt så kanske man kan få dispens att åka racebil??? Ska iallafall besöka ett TA arrangemang innan jag bestämmer vilken väg jag går... _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
||||||||
Verkligen noll koll.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Åfan det står inte under tekniska regler, men det står nått under tävlings regler,..SBF har strulat till det här.. Sen ville han ju åka R däck eller slicks då blir det ju NTA och då ser jag inget om SBP..? _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Tävlingsregler gatbil = Club (gatdäck) och Club Challenge (R-däck) båda de klasserna gäller SBP. först i Pro mod och Pro (Tävlingsbilar) slipper man kravet på SBP men kräver då full säkerhet bur etc. NTA kör ju med kongårdar i gatbilsklasserna Club & Club Challenge till skillnad från TAnu.se som från och med i år kör utan kongårdar. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Hm måste nog göra en såndär utredning på mig o se hur många bokstäver jag bockar av :-) Kanske en synundersökning oxå _________________ Joakim Gustafsson |
||||||||
Allmänt banåkaforum TA med en R5a | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (11946 totalt) |