Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-06-12 Se7en Days på Tullinge - Bilder
1, 2   >>
7906 besök totalt
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Tack till Magnus S för ett utmärkt arrangemang!
Tack till Magnus T för en utmärkt lagd bana!

Kul att se lite nya ansikten från Rejsa. Och kul att få köra i Stockholm. Men attans vad det var annorlunda att köra med koner än på bana. Kommer nog att få öva en del till för att få till det med koner. Måste också ställa om bilen den är lite för lätt i baken nu.

Jag hade med min kamera men var utan batterier. Jag hoppas att ni som hade med kamera lägger upp bilder.

PS Magnus, glömde jag min nummerplåt i din bil? Johan ringde nyss och hade hittat min termos, jacka och telefon i hans bil. (Till mitt försvar kan man väl säga att vi hade lagt grejerna där ifall det skulle börja regna. När det började regna så packade Johan bilen på trailern och åkte hem...)

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Peter S skrev:
...
Måste också ställa om bilen den är lite för lätt i baken nu.
Du låg o kämpade om toppplacering i antal snurrningar

Tack för lånet av Sjuan din, jag såg till o lägga till en snurrning till alla dina Mycket trevlig o lättkörd måsta jag säga thumbs up (snurrningen kom ju av viss glad överkörning från min sida, hehe) Skitkul o bara kasta runt den runt de tajtare svängarna på taxibanorna och inga direkta problem med de feta ställen i de snabba kurvorna på landningsbanan Men lite mer fäste bak hade varit helt okej



Jag la med mening en snabb lite elak lastväxelsbana Så tanken var att man skulle tappa baken både här o där





Peter S skrev:
PS Magnus, glömde jag min nummerplåt i din bil?
Har inte sett den men jag kollar i morrn!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tack till alla som kom! och stort tack till Magnus T och inte minst "Coopermannen" som jag inte fick namnet på.

Det ligger två små filmsnuttar från evenemanget utlagt på www.dala7.nu


Nu blir det till att laga styrning.... mindre roligt

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Peter S skrev:
...
Måste också ställa om bilen den är lite för lätt i baken nu.
Du låg o kämpade om toppplacering i antal snurrningar
Tack för lånet av Sjuan din, jag såg till o lägga till en snurrning till alla dina Mycket trevlig o lättkörd måsta jag säga thumbs up (snurrningen kom ju av viss glad överkörning från min sida, hehe) Skitkul o bara kasta runt den runt de tajtare svängarna på taxibanorna och inga direkta problem med de feta ställen i de snabba kurvorna på landningsbanan Men lite mer fäste bak hade varit helt okej
Jag la med mening en snabb lite elak lastväxelsbana Så tanken var att man skulle tappa baken både här o där


Ja jag måste säga att det är första gången jag sett många av de som snurrade snurra. Elaka banläggare! Sen skall jag i ärlighetens namn medge att jag inte är helt hundra på om jag kört för lite i år eller om bilen borde göras lösare i bakänden. Nu är den inställd för Kemora.

Kul att du gillade sjuan. Fast den känns snällare än den är. Den är ju nedrans snabb i lastväxelreaktionerna eftersom den är så hårt fjädrad. Däremot känns den ju snäll men då går det också att köra ganska snabbt för att man vågar mera.

Magnus Thomé skrev:
Peter S skrev:
PS Magnus, glömde jag min nummerplåt i din bil?
Har inte sett den men jag kollar i morrn!

Hittade plåten. Lade ju även den i Johans bil. Det är ordning på mig!

Mangnus S: Kommer det några bilder?

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ska ordna fram lite bilder...lovar.

Jag hade på tok för högt däckstryck märkte jag när jag kom hem, vilket kan förklara varför däcken aldrig blev varma. Vilket även är en jättebra bortförklaring till snurrningarna. Peter, undrar hur det var med dina däck eftersom du inte heller fick upp värmen riktigt, inte jämfört med Andreas och ni körde ju minst lika hårt.

Det kan vara lite svårt att se men på filmen som ligger på www.dala7.nu så träffar Andreas tre koner samtidigt, två små samt Polisens lite större - det var nog då han spräckte sin bakskärm. 1,10 in i filmen.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Superswift skrev:
Ska ordna fram lite bilder...lovar.


Snacka går ju.

Superswift skrev:
Jag hade på tok för högt däckstryck märkte jag när jag kom hem, vilket kan förklara varför däcken aldrig blev varma. Vilket även är en jättebra bortförklaring till snurrningarna. Peter, undrar hur det var med dina däck eftersom du inte heller fick upp värmen riktigt, inte jämfört med Andreas och ni körde ju minst lika hårt.


Jag hade ställt dem för 1,4 runt om när de blir varma på bana i högervarv. Nu hade jag ju inte med vare sig kompressor eller däcktryckmätare. Jag var väl mest ute bara för att köra för att ha roligt. Det var ju dock enkelt att se att däcken inte kom upp i temperatur på mönster & struktur. Vad trycket var har jag ingen aning om. Nånstans mellan 1,2 och 1,4 troligtvis. Däremot så tyckte jag att det kändes som att det gick långsamt och att jag inte hade nåt flyt. För lite kilometer bakom ratten i år... Man kan även säga att det berodde på att jag gasade för lite och bromsade för mycket (fast å andra sidan så höjer ju även inbromsningar tempen).

Vi kan filosofera länge om detta men det enda vi kommer fram till är att man måste köra fortare för att få upp tempen. Eller i klartext "Både du & jag körde våra bilar för långsamt". Varför vi kör för långsamt är en annan femma. Ska vi sätta en femma på din styrsnäcka och min bakvagnsinställning så har vi schyssta bortförklaringar.

Sen så kör ju Andreas på Yokohama och jag på Kumho vilket också kan ge skillnad i däcktemp. Annars så finns det lite olika skolor på vad som ger rätt temp på däcken ang vilket däcktryck du har. Allt har dock att göra med hur du kör & hur du har bilen inställd. Eller rättare sagt, det är bara att köra fortare så stiger tempen.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Hej :

Kul med seventräff.

Lite bilder på de rejsiga bilarna (och MagnusT som plockar koner både för hand och med PeterS's bil.)


























_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Det där var inte jag! Det måste vara Peter

(jag är väl avslöjad på hur långt upp huvet sticker upp över bågen.... )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Schyssta bilder! Den nya kameran var en bra invstering. Frihandsstativet har dur du också använt proffsigt. Fin närvaro i bilderna.

och den blå snurrade inte alls så mycket. Den är ju på väg åt rätt håll på alla bilderna...

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag ska nog inte skylla vare sig på däcken eller bilen, styrningen till trots, utan på förarinsatsen, när bilen var nybyggd lär den ha vunnit Rattmuffen Cup i Göteborg.

Det var min första kontakt med konbana, nu vill jag bara ha mer!


Bilder? kommer säkert vilken vecka som helst

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Det är som en drog...


_________________
Magnus Thomé
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



I den allmänna ursäktströmmen runt grepp och däcksval kan jag bara tillägga att det var "intressant" att för första gången provocera mitt monster runt en konbana. På 145/14 fullprofil Ni andra hade väl minst dubbelt så mycket gummi i backen

Hoppas någon fångade det på bild, skulle vara kul att se hur mycket det krängde...

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
7-11 skrev:
Hoppas någon fångade det på bild, skulle vara kul att se hur mycket det krängde...


Ja och framförallt vill vi se en bild på din fina papphatt!

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Allt för publiken!

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Andreas N
Täby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Vill bara passa på och tacka alla för en trevlig eftermiddag på Tullinge.
Kul att Magnus lade en rundbana så att man hade möjlighet att ligga och nöta en stund och få upp lite temp på däcken. Vi som åkte stel bakvagn fick lite blodsmak i "puckelpisten" på taxibanorna, men det var det värt!
Jag hade 0.8 bar i mina 032'or när de var kalla och det kändes helt OK (baserat på min begränsade erfarenhet). Glömde i min iver att gasa kolla lufttrycket när däcken var varma.
Hade monterat bromsvåg kvällen innan, så nu fick även bakbromsarna vara med och jobba lite mer än vanligt, vilket resulterade i märkbart kortare bromssträcka (dock är pedalkraften väl hög). Skall snart byta till skivor bak samt större ok fram, vilket borde hjälpa hålla tempen nere samt sänka pedalkraften. Vid gårdagens körning så fadade bromsarna en del och givaren till hastihgetsmätaren som sitter på en av bromstrummorna smälte!
Givaren sitter nu åter på plats och bakskärmen som sprack i närkontakten med en kon är reparerad.
I brådskan med att färdigställa pedalstället på fredagskvällen glömde jag att kolla slaget i gaspedalen.
Det visade sig att jag inte kunde ge full gas. Inte konstigt att bilen kändes lite trött:)
MVH,
Andreas

_________________
Andreas Naeslund
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Andreas N skrev:
Det visade sig att jag inte kunde ge full gas. Inte konstigt att bilen kändes lite trött:)


...och första pris i kategorin Årets Bortförklaring går till Andreas Näslund!

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Hej

Här kommer mer bilder och en film.


Förarsammanträde:


Magnus tyckte det var roligare att köra seven att att sätta sig i en:


Anders snubblar ur sin speedster:



PeterS kör seven:
http://w1.887.telia.com/~u88704926/DSCF1366.AVI

Kameran är lite dum som inte kan zooma medans man filmar.

_________________
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Highspeedfreak skrev:
Hej
PeterS kör seven:
http://w1.887.telia.com/~u88704926/DSCF1366.AVI


Vad kul med en film! thumbs up Fast nu ser man ju tydligt varför däcken inte blev varma nog... Mera gas mindre broms är det som krävs.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator














ok, bilderna blev inte så stora men kanske bättre än inga alls?
Sara, min sambo plåtade.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Kanonfina bilder! Kul med lite detaljer och inte bara bilar i profil och fart. Men ännu ingen på min "papphatt"... Snart gör Sverige 2-0

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ber så hemskt mycket om ursäkt, det var verkligen inte min mening att undanhålla världen en personlig stilstudie av forna tiders racerhjältar. Synd bara att min sambo inte fångade dig i bilen, så för att kompensera fadäsen så slänger jag in ännu ett par bonusbilder på "cykelkärran".





Jag har ett par till på "barnvagnen" men vi ska väl inte trötta ut alla på forumet?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Eftersnack
2004-06-12 Se7en Days på Tullinge - Bilder
1, 2   >>
7906 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande