Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 45, 46, 47 >> 42 besök senaste veckan (649622 totalt) |
Ett försök att spara mina arduino-skisser elektroniskt.
Det blev rätt kladdigt även om det fattas alla dubletter. Kretsen för utgång 7 finns även till utgång 9,11,12 och 13 Kretsarna till 44 och 5 är likadana. Bortsed från transistorn är 41, 42 och 43 är likadana. 41 klarar lite högre ström. 34 och 30 är också likadana. Till slut en länk till koden några sidor bakåt i tråden. _________________ |
||
Ska det sen krökas ner och avslutas på de ordinarie ärtrörens plats?
Minst slutrör vinner |
||
_________________ Absolute beginner |
||
Det var kl. 9 i morse på jobbet när jag helt plötsligt kom på att jag hade bokat en tid för bullerprov. En liten stund senare kom jag på att jag hade även bokat reggbesikning - hur hade jag tänkt där? Jag måste boka av en av de. Försöker ringa men ingen svarar. Regn ute - inte bra, men giraffen skulle ju passa in i bilen och då slipper jag hyra släp. Egentligen hade det varit viktigare att besiktiga elefanten först, så jag behöver släpet iaf. Bättre jag börjar åka, jag är redan alldeles för sen... *ring* *ring* Väckarklockan går. Allt var bara en mardröm. Syns det att jag var rädd för bullerprovet?
För att göra en lång historia kort så klarade jag inte provet trots att jag kom i tid, trots sol, trots ny avgassystem... Det var helt klart mitt fel. Jag visste att jag har en jobbig resonans i de rostfria rören som kommer på höga varvtal (låter som en lös plåt). Min bedömning var dock att jag borde klara det om provet körs på 3:an från 50km/h. Sen var jag väl medveten att jag skulle behöva göra något för bankörning. Tyvärr körs provet på 2:an och 3:an. Då var jag rökt. Hur får jag bort resonansen? Systemet är uppbyggt av: - grenrör i ~1,5" med kollektor i 2". - en fläns och därefter allt i 2,5" - flexrör - ~50cm raksträcka med skarvmuff - X-pipe - 997 slutdämpare - slutrör Följande ideer finns hittills: - kryss i plåt lite innanför slutrörets mynning - insatsdämpare i raksträckan efter grenröret. - insatsdämpare i slutröret. Två alternativ nedan. Har ni andra förslag? ...eller erfarenheter av lösningarna ovan? Jag vill helst inte fuska mig genom provet utan letar efter en bra lösning som fungerar i längden utan att skapa för mycket mottryck. _________________ |
||
Resonansmysteriet verkar vara löst nu.
Det var skarven mellan grenrör och resten av systemet som läckte. Jag hoppas på ett nytt tillfälle för bullerprov snart. Det "rostfria" grenröret har förövrigt redan börjad rosta. Man får vad man betalar för. _________________ |
||
Fantastiskt bygge, älskar Arduino-programmeringen som ju tar detta till en helt ny nivå. Svets + C = Win.
Såg i DJs tråd att du letar chassi och krängare. Beroende på användningsområde (Bubstern ska ju ändå gatregas) kan de här vara ett alternativ: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Kör själv dem tillsammans med H&R krängare 33511-1 men bakkrängaren kan köpas löst så kan du kombinera den med (den ställbara) GT3-framkrängaren. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||
De i annonsen är sålda. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Tack för tipset, men original passar antagligen inte på min bil.
Fram kan fungera om mina topplagringar passar och om det går att "sänka" 30mm. Även bak behöver jag en annan (plan) topplagring och gissningsvis 60-80mm "sänkning" för Boxster original ridehight. Jag skriver "sänkning" eftersom Boxsterchassit jobbar på original höjd medans dämparna skulle jobba som om bilen vore sänkt 30/80. _________________ |
||
Det var väldigt hård plast. Jag tror tyvärr inte på packningsrester.
Tänkte tar med bitarna till Filip på Rennsport och kolla om han har en idé. Deppade lite efter morgonens upptäckt, men nu går det framåt igen. Fixade äntligen ett oljepåfyllningsrör. I sann bonnamekanda tog jag vad jag hade hemma. Ett kortat rör från en 997.2 satt fint. T-stycket till expansionskälet måste göras om med ventiler på ingångarna. Då blir det även nya slangklämmer. Ser ingen vidare ut detta. _________________ |
||
Jisses vad trist! Hade en liknande erfarenhet nyligen och det naggar ju på förtroendet för motorn. Du har ju i vilket fall en uppfattning om var du ska börja leta och kedjesträckaren låter som ett rimligt antagande. Kollade på bilden (som är lite dålig) men är det där verkligen X51-tråget? Min baffel är av metall och går ända ut till kanterna: _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 45, 46, 47 >> 42 besök senaste veckan (649622 totalt) |