Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT(R) 2.0q dsg (Farväl)
<<   1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 52, 53, 54   >>
5 besök senaste veckan (355439 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Väl valt hotel! thumbs up

Hotel Eau Rouge var väl som vanligt fullbokat?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Nu är vi hemma igen och allt har varit superfantastiskt, en drömresa helt enkelt. Ett stort tack till Gran Turismo, Audi Sverige och Michelin som har gjort detta möjligt.

En mer detaljerad rapport kommer.


_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Grymt å höra Micke!

Älskar bilden på chaufförn, fokuserad lite? thumbs up

_________________
Citera
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010
Inlägg: 493



Vilka fina bilder thumbs up
Ser ut att ha varit en riktigt bra resa thumbs up
Kul att se!!

_________________
Johan Rydh
Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler.
AudiClubSport
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Vi lastade och startade resan ner på torsdag eftermiddag. Väl framme så välkomnades vi av två söta värdinnor. Vi lastade av bilen, åt en fantastisk middag och efter 20 timmars körning så sov vi gott under natten.

Lördag morgon, samling och körning till banan, kan knappt fatta att vi snart ska få köra på Spa Franchorchamps. Efter att ha passerat bommen in till banan så tittar jag åt vänster och ser uppförsbacken vid Eau Rouge..vilken chock..den ser ut som en vägg."helt fantastiskt" sitter jag och säger högt till mig själv i bilen upprepade gånger.

Ca 70 bilar samlas i depån och det är först dags för förarmöte. Efter förarmötet tar vi det lite lugnt i början, låter andra köra av sig lite medan vi lastar ur bilen och kollar däcktryck. Efter ett tag kör vi ut för att bekanta oss med banan. Vi hade självklart pluggat på innan och tittat på ett antal you tube-filmer för att få ett hum om banan. Vilken känsla att få köra på samma bana som dom stora grabbarna.

Lördagen flyter på bra, vi kör varannan stint och börjar hitta runt rätt bra. Det som jag har problem med att få till 180 gradaren Rivage, dubbelapexen Pouhon och att våga satsa fullt i Blanchemont. Eau Rouge får jag faktiskt till rätt bra men det är väl den kombinationen man har studerat mest av alla kurvor i världen och den är både lite skrämmande men enormt belönande när man får till den rätt. Till slut blev bästa varvtid på lördagen 2.52.3 och jag kände mig väldigt nöjd men planerar redan att kapa tiden på söndagen. Bilen fungerar fantastiskt bra och Michelin-däcken gör sitt jobb ypperligt. Lördagen avslutas med en underbar middag och några öl i baren.

Söndagen börjar med att vi har bokat in instruktör. Martin, som vår instruktör hette, börjar med att prestentera sig, går sen runt bilen och kollar in däck och bromsar. Han sätter sig i förarsätet och frågar helt sakligt "how do I drive this car?". Han var helt inne på att köra med handreglagen och tyckte det var hur lugnt som helst men jag förklarade att han kan använda pedalerna. Vi körde ut och han var väldigt pedagogisk, förklarade körteknik och spårval. När vi hade kört några varv så kollade jag på laptimern, 2.45.7!!!!! Han körde på 2.45-2.46 med passagerare, full tank och med en bil som han aldrig satt sin fot i tidigare, mycket imponerande. Jag frågade förstås vad han tyckte om bilen och han sa att den var "really good and fantasticly well balanced". Snacka om att jag kände mig stolt. Förklarade att det var jag som byggt bilen och han blev väldigt förvånad. Han trodde att den var byggt av något företag som bygger racebilar och det gjorde mig förstås ännu stoltare. Vi bytte några gånger och han verkade aldrig vilja gå ur bilen. Efterhand så började spårvalen sjunka in och de ställen jag hade problem med började till slut stämma riktigt bra efter Martins tips. Han hade också några tips angående min körning, han tyckte att jag körde lite för aggressivt, brottade in bilen i kurvorna och ville att jag skulle testa att köra lite mer "fluently" och försöka ratta runt lite mindre. Frågade till slut, nu när han hade kört bilen en del, vad han trodde att bilen kunde göra för tid på Spa. "It could easily do 2.40.easily" sa han.

Nu var det dags att köra ensam och försöka översätta allt som Martin hade sagt till verkligheten. Började rätt lugnt och fokuserade på spårval, bromspunkter och att köra lite lugnare med mer flyt. Efter ett tag så ökade jag farten gradvis och började förstå vilken fantastisk bana Spa är. Känslan att få till Pouhon med sina två apex när man accelererar ut och touchar curbsen på höger sida. Eller när man efter Curve Paul Frere accelererar och håller fullt på femman med ett litet gaslyft vid Blanchemont som är blind och sneglar på mätaren och ser att man håller 210km/t...YIIIIIHAAAAAA. Michelin Cup-däcken känns helt fantastiska och bilen uppför sig hur snällt som helst även vid kurvtagning i dessa hastigheter. Jag får efter ett tag till ett varv utan några störande bilar och med ett riktigt flyt i körningen. När jag passerar start och mål så visar Performance Boxen 2.39.9 !!!!!! Man kan säga att jag var rätt nöjd med det varvet..så nöjd att jag var tvungen att åka in i depån och skrika ut min glädje. Inget kunde störa toppenhumöret under resten av den eftermiddagen.inte ens att bilen började krångla lite den sista timmen. Efter några minuters körning blinkade instrumentpanelen i ilsket gult "ESP fault. Don't exeed 4000 rpm." In i depån, stängde av och startade igen och allt såg bra ut. Ut igen och efter några minuter.samma sak igen. Som tur vad så fanns det en del kompetenta personer i depån bl.a. en kille som var mekaniker i Scirocco Cup. Han sa att detta var ett vanligt problem med Scirocco-bilarna. Det är ABS/ESP-sensorerna som packar ihop bland annat på grund av bromsvärmen. Så körningen var slut för den dagen. Vi åkte tillbaks till hotellet och det blev återigen en storartad middag på kvällen.

På måndag förmiddag styrde vid kosan mot Nurburgring. Vi tänkte att är vi så nära så måste vi bara åka förbi och testa några varv. Väl framme så var det industrikörning och turistkörningen skulle inte öppna förrän vid 17.00 vilket innebar att vi hade hade lite tid att slå ihjäl. Det började även hagla för att göra det lite mer spännande. Vi åkte till, vad vi tror var, Hohe Acht för att kolla in lite bilar och såg en Audi snurra vilket inte gjorde respekten mindre för Det Gröna Helvetet. Som tur vad så torkade det upp lite innan det var dags för ett varv. Vi åkte ut och jag kan bara säga att Nurburgring är ju helt galen. Pga lite händelser, bl.a. en M3:a som sattes hårt i räcket, så blev det bara tre varv men vi hade i alla fall tagit oss runt och kunde sätta en dekal på bilen. Ringen gav lite blandade känslor inte minst för att vi på ett par timmar hade sett två bilar köra av men det var nog inte sista gången jag var där. Det blir att studera banan och återkomma mer förberedd en annan dag.

.och nu lite mer bilder.















































































_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
ManonWheels
Stockholm
Här sen Nov 2006
Inlägg: 34



Fy satan va ball!!! thumbs up thumbs up

_________________
Peter Fahlström
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Verkar som en skoj tripp Vore nått o lägga undan lite budget till o rasta Evon sedan

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Glömde nästan den viktigaste bilden...


_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Kul thumbs up

Men det står 2 och 39.9 i displayen och inte 1 och 39.9 som du skriver om

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Härlig läsning Micke! thumbs up

RallyQuattro skrev:
Kul thumbs up
Men det står 2 och 39.9 i displayen och inte 1 och 39.9 som du skriver om

Det skall nog vara två först i den nummerserien. Hade det varit en etta hade tiden räckt till Pole i F1.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Kul thumbs up

Men det står 2 och 39.9 i displayen och inte 1 och 39.9 som du skriver om


Det är nu rättat...man är nu inte så van att svenska banor är så långa så ettan skrevs av bara farten. Allt ska förstås vara 2.xx.x

Konstigt att inte fler har sett det.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Fantastiskt ! Tack för bilder och rapporter thumbs up thumbs up

Kan du sammanfatta vad du upplever största skillnaden är mellan dessa banor och körupplevelsen vs svenska ?

Sen har jag en stilla undran - inga Lotusar ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Josen skrev:
Fantastiskt ! Tack för bilder och rapporter thumbs up thumbs up

Kan du sammanfatta vad du upplever största skillnaden är mellan dessa banor och körupplevelsen vs svenska ?

Sen har jag en stilla undran - inga Lotusar ?


Den största skillnaden är väl att allt är så mycket mer. Det är mycket snabbare, små misstag får större konsekvenser och stora misstag kan få enorma konsekvenser....men som alla här på rejsa vet...ju snabbare desto roligare. Att också ha en välbalanserad bil som du kan lite på i alla lägen är måste för att det ska gå att köra fort då en stor del av Spa är kurva på kurva på kurva...

Jag är ledsen att alla Lotusar försvann...men här kommer dom...för dig, Josen.





_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
En liten depå-promenad filmad av Gustav på gtboard.com

http://www.youtube.com/watch?v=OBD5FmaVk8M

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Tack gott med lite Lotus

Är det stora avåknings-zoner - eller står räcken nära också ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



Tack för riktigt trevlig läsning thumbs up

Finns definitivt med på listan att köra på SPA nån gång!
Angående respekten för ringen så har det slagit mig ett antal gånger när man stått bredvid och kollat... är nog bara ett friskhetstecken
Men sen är det ack så roligt när man väl börjar hitta farten runt banan!

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Josen skrev:
Tack gott med lite Lotus

Är det stora avåknings-zoner - eller står räcken nära också ?


Det är riktigt bra säkerhet, stora avåkningszoner och mestadels långt till räcken där folk brukar åka av.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Fredrik Larsson skrev:
Angående respekten för ringen så har det slagit mig ett antal gånger när man stått bredvid och kollat... är nog bara ett friskhetstecken
Men sen är det ack så roligt när man väl börjar hitta farten runt banan!


Jorå...jag lär definitivt återvända till ringen...man bangar ju inte en utmaning...det blir att börja plugga lite så man kan få till en sub åtta tid.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Perkan
Norrköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 53



Jag hade förmånen att vara codriver. Fantastiskt snäll OCH snabb bil Micke byggt. Det är ju alltid känsligt att köra andras bilar. Särskilt om det går fort. På Spa gick det fort - som f-n. Men TTn var som ett strykjärn. Mycket tack vare Michelinarna men främst genom quattron med uppgraderade Haldexen, ett gediget bygge, snäll motorkaraktär, dsg-lådan och balansen i bilen. Grattis till det Micke och tack för förtroendet att köra din bil. Det var sjukt kul!
Hmm måste nog köpa ngt nytt igen hmmm.

_________________
Per Jameson
Audi TTRS "Martini"
Alfa Romeo 1300 GTjunior-69
Alfa Romeo Giulia Spider-64
Fiat "Gran Turismo" 126p
Fiat 600D 1960
BMW E81 130i-(snart R)
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Då har bilen gåtts igenom efter den episka Spa och ringen-resan. Det mesta har klarat sig väldigt bra. En riktigt bra sak är att bilen inte svettas olja frå DSG-lådan, ett orginalfel på den här lådan. Jag monterade en ny packning innan resan som jag också kompletterade med lite högtemperaturs packnings-silikon och inte en droppe olja har letat sig efter hårdkörningen på Spa.

Helt torrt.



Bromsarna gick åt rätt bra också...



...så nya belägg är införskaffade och nu också monterade.



Sen återstår det mystiska felet som uppstod sista timmen på Spa. Scirocco Cup-mekanikern var ju hundra på att det var dessa ABS-sensorer som var boven.



Dom är bytta men ändå så fick jag ESP-fel efter provkörning. Kopplade upp VAGCOM och läste ur felkoderna. Två fel visade sig. 1. Under adress motor: Luftmängdsmätaren - orimlig signal, intermittent fel. 2. Under adress bromselektronik: Kontrollera DTC-minne intermittent fel.

Efter informationsletande så verkar det som att det är luftmängdsmätaren som är boven till allt. Tydligen så registreras felkoder för motorfel i ABS-enheten som sedan signalerar ESP-fel. Hur konstigt som helst tycker jag men jag får väl byta luftmängdsmätaren och hålla tummarna.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



Härlig resa!

Vill minnas att vi fick fram det felet på testbilar.. Kommer dock inte ihåg om vi fick ny SW att testa el om vi bytte tryckgivare som jag har för mig att det sitter på dessa motorer. Är felet repeterbart nu även på hemmaplan?

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT(R) 2.0q dsg (Farväl)
<<   1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 52, 53, 54   >>
5 besök senaste veckan (355439 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande