Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Frambromsar, Megane RS
1 besök senaste veckan (4782 totalt)
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797


Trådstartare
Någon annan som är av åsikten att de inte riktigt är vad de borde vara? Det saknas kylning, säger min analys... Förra sommaren reklamerade jag mina bromsok efter att dammskydden till kolvarna var helt bortvittrade. Idag möttes jag av det här (efter att nya ok monterats i September och bilen ställts av i Oktober, samt tagits ut för tre veckor sedan):



Det till och med knastrade riktigt fint när man tryckte tillbaka kolvarna.

Tidigare eskapader inkluderar resultaten nedan:






Vad är era erfarenheter? Jag är sugen på en tjockare skiva med bättre ventilation, samt ett ok med dammskydd som inte vittrar med värme. Kanske bromsar jag som en idiot?

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



Såg ut så på min oxå efter 2 banåkar säsonger. Spruckna damasker, oljud från bromsskivorna och överhettade belägg. Började måtta på kylning till min men det är trångt och väldigt svårt att få till. Sålde sen bilen.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797


Trådstartare
Känns som att man får gå upp på tjockare skiva med mer plats för kylluft. Eller så reklamerar jag tills jag enligt KKL har rätt att häva köpet på bilen.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Fel bromsteknik?

Det ser ut som att klossarna har överhettat rejält och dom brukar se ut sådär när det har brunnit i dom efteåt och det är nog därför som tätningarna i oket ser ut sådär för gummi tycker inte om öppen låga.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797


Trådstartare
Överhettat har det ju gjort, utan tvekan, men om nu flera har samma problem borde det inte handla om bromsteknik. Att jag bromsar fel kan jag för tillfället köpa.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6255



Intressant. Har du orig fälgar? (dvs ordentligt utprovade vad avser ventilation)

Beläggen ser väl normala ut imho. Går det att montera små styrskenor som leder in mer luft mot kolvarna? Sitter det bromssköldar bakom? - isf prova att demontera dem. De brukar vara för att hålla saltslask borta fr skivorna vintertid.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797


Trådstartare
Kör bana med originalfälgar, ja. Luftiga och trevliga, så ventilationen är såsom Renault ville ha den. Inga bromssköldar fram. Funderar på att prova CL RC8R, de har kylkanaler inbyggda. Å andra sidan är friktionskoefficenten över µ=0.6, så det lär väl sluta med söndertrasade skivor också, och den där extra kylningen lär behövas.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Meantek skrev:
Någon annan som är av åsikten att de inte riktigt är vad de borde vara? Det saknas kylning, säger min analys... Förra sommaren reklamerade jag mina bromsok efter att dammskydden till kolvarna var helt bortvittrade. Idag möttes jag av det här (efter att nya ok monterats i September och bilen ställts av i Oktober, samt tagits ut för tre veckor sedan):



Det till och med knastrade riktigt fint när man tryckte tillbaka kolvarna.

Vad är era erfarenheter? Jag är sugen på en tjockare skiva med bättre ventilation, samt ett ok med dammskydd som inte vittrar med värme. Kanske bromsar jag som en idiot?


Menar du att de har blivit så här över vintern när bilen bara har stått still?
Eller har du hunnit med någon bankörning också?

Måste säga att det ser för hemskt ut.
(Sätter man på bättre skivor/belägg så kan det generera mera värme och skada skydden samt missfärga oken osv.)

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011
Inlägg: 212



Så där såg ett par bromsok från Biltema ut efter att ha legat i min carport en vinter, innan det hade dom gått en dag på Gotland ring och lite gatkörning. Vid demontering såg det fräscht ut. Och det var bakbromsar så någon supervärme lär de inte ha fått utstå.
Det jag vill ha sagt är att det kanske kan ha med materialfel att göra och inte går att skylla direkt på bankörningen.

_________________
Janne Levenrot
Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797


Trådstartare
Wiklundh skrev:
Menar du att de har blivit så här över vintern när bilen bara har stått still?
Eller har du hunnit med någon bankörning också?

Måste säga att det ser för hemskt ut.
(Sätter man på bättre skivor/belägg så kan det generera mera värme och skada skydden samt missfärga oken osv.)

Nej, jag tog upp att oken blev bytta i höstas av exakt samma anledning.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Brukar du glömma nedkylningsvarv?

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797


Trådstartare
Nåja, in och reklamera på Bilia på måndag igen, de kan få byta mitt nedre motorfäste när de är igång också.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
RenaultSport
Frambromsar, Megane RS
1 besök senaste veckan (4782 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande