Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 45, 46, 47 >> 42 besök senaste veckan (649622 totalt) |
Att spraya fungerar oftast inte.
Låter som det kommit något på lamellen. Att den blir sämre när den blir varm kan då vara att den svettas ut och slirar. Varför tror jag det...... Jo jag har kört ett snål långtidstest av ikke bytt koppling Den fick en sprucken packbox och olja på sig , sliiiiirade som attans. Blev knappt bättre av att fylla flera rengöringskurer i kåpan. Men efter att ha slirat den supervarm och vädret blir kallt så fungerade koplingen igen. Nu efter en hel vinter verkar det mesta ha slitit in sig igen Ok , kanske dags att byta men iaf. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Vad kostar ett sånt svänghjul? Har aldrig sett den modellen förut. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Körde ungefär 3mil i torsdags med en del slir. Det blev inte bättre. Jag får göra ett försök med ännu mer slir. Jag har inget att förlora. _________________ |
||||
Just do it Tog en hel höst för min att bli bättre. Då med hela 75 vilda småhästkrafter. Vinterbil iofs. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Det är DLI teknik som säljer det i sverige. Ca 4500:- för ett svänghjul. Vi håller just nu på att leta efter en lösning hur/om man kan får plats med en fjädrad lamell i en Boxsterlåda. Finns det någon som har en Boxster S låda lös som kan mäta på ingående axeln? _________________ |
||||
SPEC är väl inte kända för att göra bra kopplingar? Finns nog fler än jag här på forumet som kan skriva under på det..
|
||||
Shit, jag skulle har kollat det lite mer.
Det blev lite panik när jag insåg att det var en stor risk att sachs med fjädrad centrum inte passar. Jag skall iaf försöka får alla mått så att vi kan kolla upp om det hade funnits en sachs lösning ifall jag blir så misnöjd att jag vill lägga 8000:- till. _________________ |
||||
Sitter på tåget hem, så nu hinner jag äntligen uppdatera lite.
Kopplingen kom i tid. Mattias på PRD levererade personligen och just in time. Lådan var redan nere så kopplingen kom på plats direkt. Dåligt med kort tyvärr. När allt var ihop igen märkte vi att det var aldrig något fel med kopplingen. Det var monteringen av kopplingspedalen som var fel. Jag hade tiltat rättstången lite mer än original och kompenserad detta genom att vrida pedalen lite. Long story short: Huvudcylindern var även vid uppsläppt pedal lite intryckt. Efter 1h mekande var pedalen på originalplats igen och allt fungerade som det skulle. Det lätta svänghjulet är riktig rolig. Nerväxlingar blir blixtsnabba och motorn svarar fint på gas. Det tröstar lite för de onödiga utgifterna för kopplingen. Kopplingen är lättdoserad och lätttrampad. Enda kritkpunkten är växellådsrassel i 80 på 6:an, 2000rpm. Med bilen besiktigat och körbar var allt klar för körning på SVKGs bankalas på Kinnekulle. Med R-däck och nya hjulvinklar kändes bilen mycket bättre. Två klick hårdare bakdämpare och det känndes ännu bättre (väl hemma såg jag att dämparna var ställda väldigt mjuka från fabrik 6/36 klick). Bästa tid blev en 1:04,9 och det känndes som begränsning var klart jag och inte bilen. Ännu hårdare dämpare hade antagligen get bättre tider och mer förtroende för bilen. Igår blev det en dag i garaget med små justeringar och förbättringar, så som: - mer isolering i motorrummet - 4punktsbälte - hårdare dämparinställning - snyggare lösning för avluftning av kylaren. Nu stängs den av med en balofixventil istället för en tång som klämmer åt slangen. - ny inställning av tankmätaren. Innan visade den 1/4 när tanken var tom. I morse var bilen och jag redo för bugrun. Prognosen var lätt regn på förmiddagen och sol på eftermiddagen. Det fanns med andra ord lite hopp för några torra varv. Vägen dit var tydligt bekvämare än vägen till Kinnekulle för en vecka sen tack vare extraisoleringen och öronproppar istället för hörselkåpor. Väl på plats blev det inte många varv innan jag satte bilen i räcket under andra körpasset (blöt). Efter start och mål hade jag flyttat bromspunkten lite fram och bromsade hårt med ABS. Baken kom snabbt och om jag minns rätt snurrade jag nästan 1,5 varv innan fronten slog i. Efter bilen hade stannat körde jag till nästa postering och väntade på bergning. Surt, dumt, lärorikt... En mer ingående skadebesiktning följer när jag har bilen hemma. EDIT: Hittade några bilder från BugRun (inte mina): https://plus.google.com/app/basic/photos/102066375728933723740/album/6025402285974299633?authkey=CM-y78Ly8M76bw&source=appredir _________________ |
||||
Det ser ju inte ut att vara en jättesmäll (hoppas att det inte skadat nåt chassimässigt), och det har ju skett när du använt bilen.
Visst kan man alltid önska att saker alltid ska gå bra men du hade ju iaf inte hellackat den än. |
||||
Var på Mantorp och hörde rykten att Bubstern gått i räcket,
fick en liten tår i ögat, men skönt att se att det verkar varit relativt lindrigt, huvudsaken är givetvis att du inte skadat dig. _________________ Johan Lindström Golf GTI 16v -1987 Sharan 2.0 Tdi 4M GT -2018 |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 45, 46, 47 >> 42 besök senaste veckan (649622 totalt) |