|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42370

Forumägare
Trådstartare

30 Jan 2014 11:07
2014-05-15 Avancerad Förarkurs bankörning 14:e säsongen
Fick mail från Åke. Självklart kör han kurserna i år igen
Åke Nyberg skrev: | Avancerad Förarkurs bankörning 14:e säsongen
Inkl racinglicens
Torsdag 15 Maj Linköping - Sviestadbanan
Onsdag 11 Juni Skövde - Kinnekulle Ring
Efter att ha gått några förarkurser här hemma i Sverige och i England år 2000 så kom jag på att det saknades nån bra här i hemma i Sverige. Inriktningen skulle vara - Hur blir du snabbare och säkrare på bana med din egen bil. Racing licens får du på köpet i kursen.
Att investera i sig själv som förare ger faktiskt snabbare varvtider per satsad krona än vad du får ut av att trimma bilen. Vilket var en av de saker jag själv upptäckte efter att ha trimmat först... och försökt lära mig köra fort sen. på banmötena med Club Alfa Romeo.
Tillsammans med Sven Frindelius från Scandinavian Formula School och STCC föraren Niklas Karlsson samt gamle F3 åkaren Anders Fredricson satte vi upp riktlinjerna för hur kursen skulle vara utformad år 2001 då första kursen gick. Nu går vi in på 14 året med ett sammansvetsat erfaret gäng instruktörer och kursledare som utvecklat metodiken vidare.
Över 700 personer har gått kursen genom åren och vi har fått fina kursutvärderingar.
En av fördelarna med att börja just med Alfa Romeo bilar är att det fanns både bakhjulsdrivna, framhjulsdrivna och 4 wd bilar och att de som är instruktörer har haft egna bilar som de åkt bana framgångsrikt med som drivit både bak, fram och på alla fyra hjulen och därför kan vi utbilda avancerat på alla bilmodeller, även gamla vassa Svansmotor Porsche har vi bra koll på hur man åker fort med numera efter att haft många deltagare de senaste 7 åren med alla 911 modeller upp till 911 GT3 RS.
Kursen är upplagd så att du åker med egen bil på banan. Du kan åka med
din standardbil eller banpreppade bil. Ryktet om vår kurs har spred sig med åren till andra klubbar och märken under åren så vi har haft många andra märken med på kurserna och Porsche klubbens medlemmar.
På de första kurserna med bara Alfor hade vi allt från standard 156:or till banpreppade Bertone Couper via 75:or med bur och till och med en 164:or. 164:ornas ägare brukar bli riktigt förvånade över hur snabba deras bilar visar sig vara när han lärde sig utnyttja den ordentligt. Flera ägare av 156 GTAoch 147 GTA:er har fått lära sig utforska sina bilars fulla potential och åkte hem snabbare och lyckligare.
En och annan hyrbil av andra märken började synas på kurserna då alla inte hade ordning på sin Alfa eller inte ägt nån Alfa vid kurstillfället. Mini Cooper, Golfar och Renault Clio började synas i depån.
Vi släppte sen in andra märken från andra klubbar på kursen också. Flera nöjda Porsche och BMW åkare syntes på kurserna. Kursen lär dig tekniken att klämma ur det som finns i en bilen du kör. När du väl behärskar de här teknikerna ordentligt har du verktygen och tekniken att i grunden åka fort med alla typer av bilar. Nu har vi haft Nissan GTR, Lotusar, Hondor och Ferraribilar och Historiska Racerbilar kort sagt det mesta av prestandabilar som folk åker bana med.
Många långloppsförare har också kommit till oss för att slipa på tekniken och för att blir bättre
Är du primärt ute efter att bara få racinglicens finns det andra sätt som är billigare, detta är i första hand en riktigt bra förarkurs som lär dig att bli snabbare och stabilare som chaufför i din egen bil. Rena licenskurser har inte samma fokus på att få dig snabbare som förare utan är mer inriktade på teori och regler och flaggor.
Vi kommer att vara en instruktör på max 5 deltagare. Instruktörerna kommer att åka med i din bil och ge dig konkreta råd om vad du skall jobba på direkt på förmiddagen. Sen tränar du på de momenten själv, och vi åker med igen och ser vad vi skall gå vidare med. Det blir 3 - 4 instruktörs pass under dagen. Där emellan har du fri tillgång till banan under hela dagen. De flesta brukar hinna med 15 - 25 mil på banan så det blir verkligen åka av för din egen del. Det är väldigt lite bilar ute på banan samtidigt så du får mycket och många fria varv i eget högt eller lågt tempo, det väljer du själv.
All instruktion är individuell och ges personligt efter hur du kör, och hur du tar till dig de nya kunskaperna. Instruktörerna är erfarna banrävar och tävlingsåkare som är allt annat än åkrädda. De delar med sig av sina erfarenheter på ett sånt sätt att du blir en mycket snabbare och säkrare chaufför. Många av deltagarna på kurserna förbättrade sig med mellan 5 - 8 sekunder på varvet under dagen och generellt får kurserna en mycket bra utvärdering och har ett gott rennome.
Till de mer erfarna banåkarna som deltar jobbar vi hårdare med moment som är anpassade till deras status som förare för att kapa de där sista tiondelarna runt varvet.
De pengar och den tid du avsätter på en förarkurs är i regel bättre investerade pengar än de förbättringar och trimningar du gör på din bil. Det finns ofta MYCKET mer fart och resurser att ta ut ur din bil om du bara får hjälpen att hitta det på ett säkert och bra sätt.
Hot Laps - i din egen bil, ett moment som vi kan erbjuda, om du vill är att någon av instruktörerna kör din bil med dig brevid för att visa vilken inneboende potential som finns i bilen. Vi brukar köra din bil tre - fyra varv ordentligt fort för att du själv skall tappa lite av respekten för din egen bil. Då får du själv uppleva hur mycket mer som finns kvar att ta fram ur den med rätt kunskaper. Det är ju kursens mål - att du skall bli snabbare och säkrare i din egen bil och just detta moment brukar många vilja ha. Att konkret få åka med och se hur nån erfaren snabb förare gör för att åka fort med just sin egen bil. Då har du lättare att förstå och kopiera det vi gör.
Om man tittar på våra banmöten i klubben så är det inte alltid killarna med de värsta och ballaste bilarna som är snabbast runt varvet, till råga på allt så sitter de och flinar bakom ratten och har roligt trots att deras bilar knappast är märkvärdiga ! Kursens målsättning är att sikta dit.
Du får en instruktionsvideo på DVD som skickas ut veckan innan som du skall titta igenom hemma noga för att vi skall slippa traggla teori pass dagen vi har på banan. Många andra eventföretag har mycket teorisnack och kaffedrickande på schemat under sina bandagar. Vi fokuserar på att har mycket tid på banan.
Du får också fylla i papper om dina tidigare erfarnehter och vad du förväntar dig att få ut av kursen. Då kan vi kan placera dig med rätt instruktör samtidigt som vi vet vad du vill slipa extra på under din dag på banan.
Du får frukost när du kommer fram till banan på morgonen, lunch, massor av fika och läsk samt diplom och racinglicens.
Kursens pris är 3600 kronor och vi har ett maximerat antal deltagare och det brukar
att bli fullt snabbt. När du genomfört kursen får du också svensk racinglicens vilket gör att du kan tävla i Corse serien eller köra långlopp eller annan banracing.
Flera deltagare har fått kursen i present eller låter den snälla chefen på sitt företag få en utbildningsfaktura på 3600 plus moms. All fakturering och ekonomi genomförs av ett företag som heter Företagssupportrarna vilket har fördelar för fakturering och försäkringsfrågor för alla bilarna och människorna på banan.
Vill du veta mer ringer du Åke Nyberg på 0708 - 407 407
Vill du göra en anmälan till kursen, skicka ett mail till
ake@nybergprojekt.se
då skickar jag ett mail i retur med instruktioner om betalning mm. |
_________________  Magnus Thomé
|
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474

05 Maj 2014 14:51
Snart är det dags!
Vilka härifrån ska dit?
_________________
|
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 632

05 Maj 2014 15:42
Har varit där de senaste 4 åren men hoppar över iår pga att jag är mitt uppe i ett bilbyte, annars hade jag gärna kommit i år igen.
_________________ Matthias Karlsson
|
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148

05 Maj 2014 16:45
Jag ska dit... om jag får in stolarna. Och om svampigheten i bromspedalen som just uppstod är fixbart innan dess.
_________________ Andreas Lindström
|
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886

07 Maj 2014 11:36
Jag kommer! Kör röd gammel-GTV med TwinSpark och numera fungerande vvt-styrning!
Mvh
Mangan
_________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
|
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148

07 Maj 2014 17:43
Hoppas ni har några instruktörer som är typ 190cm långa... annars kommer ingen att kunna köra min bil förutom jag själv. (Vilket ju iofs är huvudsaken!)
_________________ Andreas Lindström
|
BAT 28
Täby
Här sen Jan 2013
Inlägg: 93

Namndispens

10 Maj 2014 07:38
2014-05-15 Avancerad Förarkurs bankörning 14:e säsongen
Jag dyker upp med en Clio
|
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3013

12 Maj 2014 13:18
Re:
NiklasFalk skrev: | Snart är det dags!
Vilka härifrån ska dit? |
Jag ska dit. Behöver ta racinglicens så detta kändes som ett bra tillfälle.
Blir dock att ta bruksbilen Polo GTI då jag saknar styrbox till min oprövade Renault. Karnske lyckas banpreppa lite iaf
_________________ Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
|
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474

13 Maj 2014 14:39
Ser ut att bli helt okej väder.
_________________
|
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886

13 Maj 2014 15:19
Re:
NiklasFalk skrev: | Ser ut att bli helt okej väder. |
Då bestämmer vi det så behöver jag inte kolla det mer.
Mvh
Mangan
_________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
|
Skorv
Sumpan
Här sen Jun 2005
Inlägg: 178

13 Maj 2014 20:46
Kul och intressant
Vad är det för tider som gäller här ?
_________________ kifah Alaaradji
BMW M3 competition 2011.såld
BMW M3 Limo 96. estorilblå, numera i Norge
Audi RS4 sedan 2006. såld
BMW Z3 coupe 01. såld
porsche 996 : såld
|
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886

14 Maj 2014 08:29
Re:
Skorv skrev: | Kul och intressant
Vad är det för tider som gäller här ?  |
Kolla med Åke, se email och mobilnummer i första inlägget ovan. Kortfattat så är det en kursdag med Åke och ett gäng instruktörer.
Mvh
Magnus
_________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
|
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839

14 Maj 2014 12:27
Dyker upp som vanligt och snackar, pekar och viftar.
|
|