Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-06-13 PCS Knutstorp
<<   1, 2, 3   >>
10382 besök totalt
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154



FredrikÅ skrev:
Helt klart, jag avstår från Kinnekulle precis av den anledningen. Ska jag åka hårt där, så får det bli i någon mer folkracebetonad bil.


Men... är det inte en sån bil du har nu???

_________________
/ Jocke
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Joakim Bonér skrev:

Men... är det inte en sån bil du har nu???


Den har i alla fall rutor.

_________________
--
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Är det någon som har bilder eller något att berätta om den silverfärgade 73:an som syns framför den vita GT3:an på första och andra bilden? Fredrik är nämligen lite av min måttstock på hur snabb jag vill (åtminstone) ha 924:an.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Eddie Varvstopp skrev:
Kanondag många bekanta ansikten men även långväga gäster (tack för lånet av tryckmätaren Anders ). Något trist att Björn och Dan fick lämna tidigt (det såg ut som de ville köra mer ).
Själv fick jag upp ångan på mina 4pass. Ett kvitto på detta att man körde riktigt lungt hem
Nästa gång jag kör på knutan med PCS kommer jag definitivt inte köra i OR, man får ju hålla igen där


Snyggt kört av Eddie han jag observera i sista körpasset innan det blev avbrutet, bra spårval och bra fart (särskilt med de däcken, och original dämpare, chassie etc.). Hade du ens tänkt på att köra i OR en gång till så hade du fått på truten av mig.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63



mycket trevligt banmöte!

skojigt att så många från rejsa.nu var där!

för min egen del gick det rätt så hyfsat förutom att jag körde av min front spliter i liton

mvh
ulf

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Uffe K skrev:
mycket trevligt banmöte!

skojigt att så många från rejsa.nu var där!

för min egen del gick det rätt så hyfsat förutom att jag körde av min front spliter i liton

mvh
ulf


Imponerande att du kan hålla fullt genom "NGK" ...

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Anders Larsson skrev:
Uffe K skrev:
mycket trevligt banmöte!

skojigt att så många från rejsa.nu var där!

för min egen del gick det rätt så hyfsat förutom att jag körde av min front spliter i liton

mvh
ulf


Imponerande att du kan hålla fullt genom "NGK" ...


Öhh, va? Med 944 turbo?

_________________
Pär Hylander
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63



Anders Larsson skrev:
Uffe K skrev:
mycket trevligt banmöte!

skojigt att så många från rejsa.nu var där!

för min egen del gick det rätt så hyfsat förutom att jag körde av min front spliter i liton

mvh
ulf


Imponerande att du kan hålla fullt genom "NGK" ...



Njaa...inte helt riktigt. Jag bromsar inte längre innan NGK utan släper gasen lite precis innan krönet och drar på fult i nerförsbacken. Det känns som bilen skulle lyfta från marken..

mvh
Ulf

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Uffe K skrev:


Imponerande att du kan hålla fullt genom "NGK" ...



Njaa...inte helt riktigt. Jag bromsar inte längre innan NGK utan släper gasen lite precis innan krönet och drar på fult i nerförsbacken. Det känns som bilen skulle lyfta från marken..

mvh
Ulf[/quote]

Ändå oj!!!!

Jag vet att jag är extrafeg just där, men när jag sneglat på hastighetsmätaren så visar den bara 120 km/h just över krönet, efter att jag bromsat rätt rejält från maxvarv på 4:an, ca 145 km/h (sen gasar jag igen såklart). Det skulle ju betyda att du åker där i typ 150 km/h?

_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Pär Hylander skrev:
Uffe K skrev:


Imponerande att du kan hålla fullt genom "NGK" ...



Njaa...inte helt riktigt. Jag bromsar inte längre innan NGK utan släper gasen lite precis innan krönet och drar på fult i nerförsbacken. Det känns som bilen skulle lyfta från marken..

mvh
Ulf


Ändå oj!!!!

Jag vet att jag är extrafeg just där, men när jag sneglat på hastighetsmätaren så visar den bara 120 km/h just över krönet, efter att jag bromsat rätt rejält från maxvarv på 4:an, ca 145 km/h (sen gasar jag igen såklart). Det skulle ju betyda att du åker där i typ 150 km/h?[/quote]

Med 911:an (som är tung i "archlet") så måste man bromsa innan krönet, rejält lättad hade det säkert räkt att släppa gasen, sedan håller man full platta nerför krönet(i 3:an) och driftar precis ut till asfaltskanten. Med 944:an räcker det att bara precis släppa gasen, ev. dutta bromsen. Med formelbilen räcker det att gå från fullgas, styra in över krönet och gå tillbaks på fullgas.

Det går ca 1:13 med 911:an, ca 1:12 med 944:an och någonstans 1:05 (eller lägre) med formelbilen.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
Ändå oj!!!!

Jag vet att jag är extrafeg just där, men när jag sneglat på hastighetsmätaren så visar den bara 120 km/h just över krönet, efter att jag bromsat rätt rejält från maxvarv på 4:an, ca 145 km/h (sen gasar jag igen såklart). Det skulle ju betyda att du åker där i typ 150 km/h?


Precis så kör jag också, bromsar ner till ca 4.000 varv på 3an och gå på gas direkt efter krönet. Då ligger man på runt 120 km/h (jag har inte sneglat, men varvtalet skvalrar ).
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Uffe K skrev:
Anders Larsson skrev:
Uffe K skrev:
mycket trevligt banmöte!

skojigt att så många från rejsa.nu var där!

för min egen del gick det rätt så hyfsat förutom att jag körde av min front spliter i liton

mvh
ulf


Imponerande att du kan hålla fullt genom "NGK" ...



Njaa...inte helt riktigt. Jag bromsar inte längre innan NGK utan släper gasen lite precis innan krönet och drar på fult i nerförsbacken. Det känns som bilen skulle lyfta från marken..

mvh
Ulf



I really take it easy there and brake way to much, then I rely on big HP numbers to take me around the rest of the track reasonnably quickly . You should try driving with PCSR, you get a transponder and a lot of track time (+no insurrance cover)

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



NGK är mitt absoluta favoritparti på knutan . Jag har stor respekt för krönet men belöningen är obetalbar när man får till det Jag har mycket kvar fila på där och det är kul att läsa om era erfarenheter (imponerande och lärorikt).

porschedriver skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Kanondag ...... Nästa gång jag kör på knutan med PCS kommer jag definitivt inte köra i OR, man får ju hålla igen där


Snyggt kört av Eddie han jag observera i sista körpasset innan det blev avbrutet, bra spårval och bra fart (särskilt med de däcken, och original dämpare, chassie etc.). Hade du ens tänkt på att köra i OR en gång till så hade du fått på truten av mig.


OK, Christian jag lovar att inte köra i OR på Knutan mer
Men jag undrar hur jag skall göra på de andra banorna jag inte har kört på (Knutan har jag nog kört sådär 300varv på). Man vill ju inte riskera att få på truten...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Anders Larsson skrev:
Uffe K skrev:
mycket trevligt banmöte!

skojigt att så många från rejsa.nu var där!

för min egen del gick det rätt så hyfsat förutom att jag körde av min front spliter i liton

mvh
ulf


Imponerande att du kan hålla fullt genom "NGK" ...


Den gigantiska vingen på Ulfs bil kan ha ett finger med i spelet här tror jag.

Har du sneglat på hastighetsmätaren nån gång ulf?

Jag brukar precis som de andra ligga runt 120km/h påRdäcken och 110km/h på gatdäcken.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63



borg skrev:
Anders Larsson skrev:
Uffe K skrev:
mycket trevligt banmöte!

skojigt att så många från rejsa.nu var där!

för min egen del gick det rätt så hyfsat förutom att jag körde av min front spliter i liton

mvh
ulf


Imponerande att du kan hålla fullt genom "NGK" ...


Den gigantiska vingen på Ulfs bil kan ha ett finger med i spelet här tror jag.

Har du sneglat på hastighetsmätaren nån gång ulf?

Jag brukar precis som de andra ligga runt 120km/h påRdäcken och 110km/h på gatdäcken.



Självklart är det så att "bananvingen" har ett finger med i spelet. Nu har jag dessutom satt på en "gurnyflap" på vingen som genererar ytterligare downforce samt en liten (ful) extra flärp i Alu där ankvingen tidigare satt (tack för tipset Christian) . Dessa två små men ack så betydelsefulla modifikationer gjorde att topphastigheten minskade något respektive ökade något i det kurviga partiet. Detta är en rent subjektiv betraktelse som jag inte kan bevisa pga. avsaknaden av varvtider. Ska testa mer vetenskapligt vid nästa träningstillfälle. Jag har inte kollat på hastighetsmätaren vid ,NGK" ännu.var upptagen med ändra saker just då...

MVH
Ulf

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Uffe K skrev:
. Dessa två små men ack så betydelsefulla modifikationer gjorde att topphastigheten minskade något respektive ökade något i det kurviga partiet. Detta är en rent subjektiv betraktelse som jag inte kan bevisa pga. avsaknaden av varvtider. Ska testa mer vetenskapligt vid nästa träningstillfälle. Jag har inte kollat på hastighetsmätaren vid ,NGK" ännu.var upptagen med ändra saker just då...

MVH
Ulf


För att vara en 944 Turbo så var den nog faktiskt förhållandevis långsam på rakorna..men din kanske inte är trimmad heller som dom flesta andra?

OT:Är rätt få med 944 Turbo som vill släppa om när rakan öppnar sig förövrigt fast intstruktörerna tjatar om det varje gång ...nu menar jag inte dej utan alla som man kör ikapp när det svänger lite (inte bara turbos ifs)

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Uffe K skrev:
borg skrev:


Den gigantiska vingen på Ulfs bil kan ha ett finger med i spelet här tror jag.

Har du sneglat på hastighetsmätaren nån gång ulf?

Jag brukar precis som de andra ligga runt 120km/h påRdäcken och 110km/h på gatdäcken.



Självklart är det så att "bananvingen" har ett finger med i spelet. Nu har jag dessutom satt på en "gurnyflap" på vingen som genererar ytterligare downforce samt en liten (ful) extra flärp i Alu där ankvingen tidigare satt (tack för tipset Christian) . Dessa två små men ack så betydelsefulla modifikationer gjorde att topphastigheten minskade något respektive ökade något i det kurviga partiet. Detta är en rent subjektiv betraktelse som jag inte kan bevisa pga. avsaknaden av varvtider. Ska testa mer vetenskapligt vid nästa träningstillfälle. Jag har inte kollat på hastighetsmätaren vid ,NGK" ännu.var upptagen med ändra saker just då...





om man behöver bromsa eller inte inför NGK hänger rätt mycket på utgångshastigheten ur depåkurvan/Ronnie P-kurvan. Sedan håller man ju stumt genom S-et upp mot NGK där spårvalet är skitviktigt(miss-hit-hit). Att få bra läss ur NGK är inte helt trivialt och även här är spårvalet rätt trixigt.
Just denna sektion brukar jag knappa in MYCKET på andra bilar, något som pekar på att jag nog har rätt hög ingångshastighet till NGK.

Eddie: Du skall definitivt köra i R1 även på andra banor! Skaffa lite bättre sulor, lite lägre/hårdare bil och du kommer inte bara hänga med i R1 utan även vara bland de sanbbaste (med hälften av avtalet pållar )

PS. Borg kör snabbt med sin Boxster S (det var nog 2 st GT3or och 3st RS i R2! som körde LÅNGSAMMARE (+ de flesta andra i R2). Och har han kollat på hastighetsmätaren så skall man nog tro honom. Över NGK har han dessutom hyffsat bra läss=) DS

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



porschedriver skrev:


om man behöver bromsa eller inte inför NGK hänger rätt mycket på utgångshastigheten ur depåkurvan/Ronnie P-kurvan. Sedan håller man ju stumt genom S-et upp mot NGK där spårvalet är skitviktigt(miss-hit-hit).


Depends a lot on which car and how much power you have. If I don't brake the car will just fly. Then there are other parts of the track and other tracks where it feels safer to test the limit of your grip as long as you don't have racing ambitions.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



VincentM skrev:
porschedriver skrev:


om man behöver bromsa eller inte inför NGK hänger rätt mycket på utgångshastigheten ur depåkurvan/Ronnie P-kurvan. Sedan håller man ju stumt genom S-et upp mot NGK där spårvalet är skitviktigt(miss-hit-hit).


Depends a lot on which car and how much power you have. If I don't brake the car will just fly. Then there are other parts of the track and other tracks where it feels safer to test the limit of your grip as long as you don't have racing ambitions.


Vad jag menade är att om man har dålig utgångshastighet så kommer man att ha låg hastighet innan NGK, och då behöver man inte bromsa.

Sedan har du rätt det finns bilar man inte BEHÖVER bromsa med även när det går snabbt t.ex. FF, F3 etc.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



porschedriver skrev:
VincentM skrev:
porschedriver skrev:


om man behöver bromsa eller inte inför NGK hänger rätt mycket på utgångshastigheten ur depåkurvan/Ronnie P-kurvan. Sedan håller man ju stumt genom S-et upp mot NGK där spårvalet är skitviktigt(miss-hit-hit).


Depends a lot on which car and how much power you have. If I don't brake the car will just fly. Then there are other parts of the track and other tracks where it feels safer to test the limit of your grip as long as you don't have racing ambitions.


Vad jag menade är att om man har dålig utgångshastighet så kommer man att ha låg hastighet innan NGK, och då behöver man inte bromsa.

Sedan har du rätt det finns bilar man inte BEHÖVER bromsa med även när det går snabbt t.ex. FF, F3 etc.


I understand, and with some other cars (mine ) you will always (unless you drive like my mother) need to brake before NGK even with a miss out of the 1st bend. Not always easy to have a lot of horse power.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



VincentM skrev:

I understand, and with some other cars (mine ) you will always (unless you drive like my mother) need to brake before NGK even with a miss out of the 1st bend. Not always easy to have a lot of horse power.


Har du ngn uppfattning om hur fort det går innan du bromsar?

_________________
Pär Hylander
Citera
Eftersnack
2004-06-13 PCS Knutstorp
<<   1, 2, 3   >>
10382 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande