Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Företagsannonser
Mekanisk bearbetning, svetsning Gunnars Verkstad/Rolleslitz
1, 2, 3   >>
11 besök senaste veckan (52885 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112


Trådstartare
Vi lämnar 10% rabatt på våra priser till Rejsas medlemmar. Vid prisfråga eller beställning maila oss på rolle@rolleslitz.se och glöm inte en länk till din bilbyggartråd på rejsa. Kommer vi överens om fast pris på jobbet är rabatten avdragen i det pris du får.

Vi har en bra utrustad mekanisk verkstad med möjlighet från enstycksjobb till serieproduktion. Svarvning, fräsning 2D och 3D samt svetsning i material som alumium, stål, plaster, rostfritt, titan, magnesium.

Du kan lämna underlag i cadritning eller en enkel skiss på en papperslapp. Ju bättre underlag du har ju billigare blir det då onödig tid inte behöver användas till underlag utan tillverkning istället.

Exempel på jobb är:

lättning av svänghjul
svarvning och slitzning av bromskivor
tillverkning av nya centrum för bromsrotorer
bromsoksadaptrar
tillverkning av kylare (vatten, olja, luft) i de mått som passar ditt bygge
tillverkning av hjulupphängningsdetaljer, modifering till uniballs istället för bussningar
tryckrör i alumium för överladdade motorer
gängrör och muttrar, fjädersäten etc för justerbara fjädersäten på fjäderben


Du är alltid välkommen att fråga, i tråden, per mail eller telefon.

Mvh Rolleslitz (Gunnars verkstad AB)

www.rolleslitz.se

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112


Trådstartare
Lite exempelbilder, hjulnav när du vill få dit andra bromskivor tex. I detta fall från 'bakmonterad' bromskiva till normala fallet med bromskiva mellan nav och fälg. Pinnbultar ska monteras.



Och bromsoksadapter, även ickesymmetriska som här.





Finns fortfarande lite tid kvar innan snön försvinner

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112


Trådstartare
Ytterligare lite exempelbilder.

Korta och långa spindeltappsbultar för att få dit ledlager istället för original kulled.



Och chassifäste för ledlager, tajt mot damasken men när bilen är i korrekt åkhöjd är det tillräcklig frigång för att det inte ska gå emot.


Eller multiremhjul i alu istället för en flera kilo tung bojvikt.



_________________
Roland Johansson
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Vill bara ge en thumbs up för Rolle som alltid ställer upp och gör kanonfina delar och lösningar.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6100



rolle har mail.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112


Trådstartare


Lite adaptrar för att skruva fast i ett topplock och direkt skruva fast AN-kopplingen på, inga svetsade historier med större läckagerisk. Oringspår etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112


Trådstartare
Batterihylla eller vad man vill kalla det.


_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112


Trådstartare
Och hederliga flänsar, i detta fallet fiat.


Ska man ha standard 12mm flänsar är nog vatten (eller laser)skärning inte dumt, men ibland behövs det andra tjocklekar för att matcha då tex insuget kläms fast med samma skruvar.

13.3mm tjocka flänsar är jobbigare att få från vattenskärningen...

_________________
Roland Johansson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



Rolle Scirocco skrev:
13.3mm tjocka flänsar är jobbigare att få från vattenskärningen...


Det är väl bara att ställa detaljen på högkant och skära av lite med strålen?


Stiliga bitar thumbs up
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vad behöver du för att skära ut insugs-flänsar i tex. 5mm aluminium ?

Som du vet.....jobbar jag hellre med mallar, än ritningar...

Duger det med mallar i plåt ?

Jag behöver tunna insugsflänsar till BMW m50, m54 och s50.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



ButterflyRacing skrev:
Vad behöver du för att skära ut insugs-flänsar i tex. 5mm aluminium ?

Som du vet.....jobbar jag hellre med mallar, än ritningar...

Duger det med mallar i plåt ?

Jag behöver tunna insugsflänsar till BMW m50, m54 och s50.


Typ samma fråga här...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Vad behöver du för att skära ut insugs-flänsar i tex. 5mm aluminium ?

Som du vet.....jobbar jag hellre med mallar, än ritningar...

Duger det med mallar i plåt ?

Jag behöver tunna insugsflänsar till BMW m50, m54 och s50.


Mall i plåt, befintligt insug/topplock, ritning på millimeterpapper tex.

_________________
Roland Johansson
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Toppen att du är flexibel!

Jag antar att dwg är bäst för dig, skall se om jag kan gänga ur tummen & fixa...

Lite som när jag frågade en kompis som skulle göra ett par fjädersäten vilket ritningsformat han ville jag skulle skicka i. A4 & lägg det i faxen blev svaret.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112


Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Toppen att du är flexibel!

Jag antar att dwg är bäst för dig, skall se om jag kan gänga ur tummen & fixa...

Lite som när jag frågade en kompis som skulle göra ett par fjädersäten vilket ritningsformat han ville jag skulle skicka i. A4 & lägg det i faxen blev svaret.



Allra billigast är väl dxf, dvs en dwg utan versionstjafs etc då det minskar risken för stök om det är olika versioner som sparat, olika plattformar etc.

Jag vet folk som faxat en hålbild/mall och sedan blivit lite besvikna. Faxen ändrar formatet mellan längd/bredd en gnutta pga sidfot och sidhuvud

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112


Trådstartare
Lite svarvning, och kanske inte bara lite utan ganska många kilo ner i spånlådan, lite fräsning och gängning och sedan som bilden visar splinesfräsning och sedan klar drivfläns för en bmw v8




Finns det intresse för en bildserie hur man gör om man har en spindel med integrerad bromsokshållare och vill ha dit andra större bromsok på större bromskiva?

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Rolle Scirocco skrev:

Finns det intresse för en bildserie hur man gör om man har en spindel med integrerad bromsokshållare och vill ha dit andra större bromsok på större bromskiva?


Klart det gör thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



absolut.. jag älskar allt som har med maskinbearbetning å göra

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Finns det intresse för en bildserie hur man gör om man har en spindel med integrerad bromsokshållare och vill ha dit andra större bromsok på större bromskiva?


Klart det gör thumbs up



Då får väl kameran jobba vidare, och jag också kanske...

Tills vidare bearbetade bränslerör och en ny fläns för insuget mot topplocket etc.



_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Finns det intresse för en bildserie hur man gör om man har en spindel med integrerad bromsokshållare och vill ha dit andra större bromsok på större bromskiva?


Klart det gör thumbs up


Då kör vi!

Först gjorde jag lite mätning i fälgarna, och kollade efter tänkbara kombinationer av bromsok och bromsskiva. Ibland kan man ju önska bättre parametrar än detta fallet.

Nuvarande bromsarna på bilen bestod av original enkolvsok med en 250*20mm ventilerad bromskiva, fungerade visst i flera kurvor när ägaren hade testkört bilen på bana

Jag tror 1500-1700kg klump med kompressormatad bigblock v8 på enligt uppgift +1000 kusar och den ska köras vidare på 16" hjul .

Dels skulle en 310*32mm skiva ihop med willwood fyrkolvsok eller 323*32mm skiva ihop med willwood sexkolvsok. Det blev det senare alternativet som ägaren valde.

Här har vi en första bild när lite delar har kommit, skivor och ok hängs provisoriskt på plats för att se om det kan tänkas fungera. Eller om något måste modifieras eller bytas ut. Willwoods medskickade skivcentrum med lite offset fick snabb pensionering. Det var hemskt tight mot fälgen så jag vill få skivan längre bort ifrån fälgen, tyvärr gick det inte att vända offseten inåt för då kom skivan för långt in och gick emot spindeln.

Så nya skivcentrum för att få lagom offset tillverkades.


Jag hade sedan en ide hur jag skulle fästa okadaptern mot spindeln etc, så allra först grovkapade jag bort de gamla okhållarna.



Började rigga upp spindeln i fräsen, ville givetvis kunna återskapa denna fastsättning på de fyra spindlar kunden vill ha ordnade, och om kunden någon gång i framtiden vill byta en spindel kunna lösa den bearbetningen den dagen också.


Planar bort en del ytterligare av de gamla armarna så jag kommer ner närmare spindeln, dels kommer en okadapter i aluminium väga mindre än gammalt gjutjärn men också att jag får större möjligheter att göra en 'BRA' adapter med mer plats.



Sedan mäta lite och bestämma exakt plats för fästhålen i spindeln, fast jag på första spindeln satte hålen i 'centrum' av armarna kom det på någon senare spindel lite långt ut mot kanten. Dock inte katastrofalt långt ut, bara att jag ser att det inte är i centrum och blir irriterad men det verkar som toleranser på gamla jänkegrejor mäts med ögonmått och tummar. På bilden gängning av fästhålen, fick bli M12



En bild på spindeln färdigbearbetad. Den skarpögde och observante kan se att det bortre hålet inte är 'centrerat' men det finns tillräckligt med material så det är bara dåligt för ögat.



Adapter utfräst, fastsatt på spindeln och oket påhängt. Paketet sedan nerlagt i fälgen för att testa frigång etc. Det är bitvis tight men den tänkta konstruktionen och måtttagning fungerar. Lite småputs kvar som att bottengänga hålen, skaffa skruv i rätt längder.



Bild från andra hållet.


Bild som visar beläggets matchning mot ytterkant på skivan, oken/beläggen är gjorda för flera skivor så det blir inte perfekt matchning men kommer inte bli någon sorgkant kvar på varken belägg eller skivor.




Så kan man lösa problemet på vad en del anser omöjligt att byta bromsok och förhoppningsvis kommer denna bil att klara hela körpass med rätt belägg monterade.

_________________
Roland Johansson
Citera
Rovers
Boden
Här sen Apr 2007
Inlägg: 170



Rolle Scirocco skrev:
Batterihylla eller vad man vill kalla det.



Vad kostar en sådan?

_________________
Tony Granbom

http://www.garaget.org/?car=226041
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Rolle Scirocco skrev:
Lite svarvning, och kanske inte bara lite utan ganska många kilo ner i spånlådan, lite fräsning och gängning och sedan som bilden visar splinesfräsning och sedan klar drivfläns för en bmw v8


Trevligt! Har ni bra kontakt på härdning också eller tar det lite slumpvis lång tid att få det gjort?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Företagsannonser
Mekanisk bearbetning, svetsning Gunnars Verkstad/Rolleslitz
1, 2, 3   >>
11 besök senaste veckan (52885 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande