Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-06-13 PCS Knutstorp
<<   1, 2, 3
10382 besök totalt
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Pär Hylander skrev:
VincentM skrev:

I understand, and with some other cars (mine ) you will always (unless you drive like my mother) need to brake before NGK even with a miss out of the 1st bend. Not always easy to have a lot of horse power.


Har du ngn uppfattning om hur fort det går innan du bromsar?


På furmelbilen går det ganska exakt 150km/h (man går i varvstoppet på 2:an precis innan NGK) och då behöver man INTE bromsa innan krönet, man bara släpper gasen.

Med Porschen går jag nästan i varvstoppet i 3:an, det borde bli ca 150 km/h även där, men då får man bromsa rätt rejält, ner till ca 120km/h för krönet (OBS, OBS subjektiv bedömming)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 537



Förlåt en okunnig - vad är "läss", Christian?

_________________
Ulrika Söderpalm Löhr
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Hard to tell but I put 2nd at 120km/h approx when I reach the top of the hill in the 1st curve then it's 3rd for the last part of the turn, the way down and uphill so I probably reach 150 as well (still far away from the red line) and I brake a lot when I am mid way up hill to the NGK bend and creep ahead untill I feel I am out of danger I am convinced I could improve my lap time by a significant amount (not that it matters that much) in that corner if I dared.

Driving with PCSR I could gain on others on most parts of the track but definitively not in that particular corner

EDIT - one the other participants was kind enough to clock me in the morning at 1,10 then I got a transpondeur and it showed I drove regularly between 1,11 and 1,13 getting worse as the day progressed, I suspect I let to much air out of my tires after the 1st session but I still don't have the hang of this and got tired. I was VERY happy about the lap times way faster than in April during the licence course (1,13/1,14)

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63



[quote="Anders Larsson"]
Uffe K skrev:
. Dessa två små men ack så betydelsefulla modifikationer gjorde att topphastigheten minskade något respektive ökade något i det kurviga partiet. Detta är en rent subjektiv betraktelse som jag inte kan bevisa pga. avsaknaden av varvtider. Ska testa mer vetenskapligt vid nästa träningstillfälle. Jag har inte kollat på hastighetsmätaren vid ,NGK" ännu.var upptagen med ändra saker just då...

MVH
Ulf


För att vara en 944 Turbo så var den nog faktiskt förhållandevis långsam på rakorna..men din kanske inte är trimmad heller som dom flesta andra?

Vet faktiskt inte vad normal topphastighet är i slutet på rakan för en 944 Turbo.
Någon som vet? Dan?
Jag har ju den lilla turbon (KKK26) med chip som ger ca 260hk om det inte är för varmt
När jag påbörjar bromsningen på rakan gör jag ca 195Km/h. Vad har ni andra för hastighet där?

MVH
Ulf

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Ulli skrev:
Förlåt en okunnig - vad är "läss", Christian?


Sydsvensk slang för "fart", tryck, acc....bra läss ut ur kurvan=bra fart ut ur kurvan.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



190 to 200km/h at the end of the straight same as you

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



[quote="Uffe K"]
Anders Larsson skrev:
Uffe K skrev:
. Dessa två små men ack så betydelsefulla modifikationer gjorde att topphastigheten minskade något respektive ökade något i det kurviga partiet. Detta är en rent subjektiv betraktelse som jag inte kan bevisa pga. avsaknaden av varvtider. Ska testa mer vetenskapligt vid nästa träningstillfälle. Jag har inte kollat på hastighetsmätaren vid ,NGK" ännu.var upptagen med ändra saker just då...

MVH
Ulf


För att vara en 944 Turbo så var den nog faktiskt förhållandevis långsam på rakorna..men din kanske inte är trimmad heller som dom flesta andra?

Vet faktiskt inte vad normal topphastighet är i slutet på rakan för en 944 Turbo.
Någon som vet? Dan?
Jag har ju den lilla turbon (KKK26) med chip som ger ca 260hk om det inte är för varmt
När jag påbörjar bromsningen på rakan gör jag ca 195Km/h. Vad har ni andra för hastighet där?

MVH
Ulf


Jag gör nästan 190km/h enligt mätaren om man får bra utgång på rakan, men med 2% mer rullomkrets (275 istf 255 på 40 profil) borde det betyda lite under 194 km/h-felvisning(lär vara liten på Porsche). Om man kör en bromsduell så håller man 15-20 m längre men det borde inte göra mer än 2-3km/h på topphastigheten och då går man verkligen djupt in med hård broms.

PS. Jag har 270hk men lite tyngre bil (helt olättad-ca 1400kg) så det borde gå lite långsammare)
Var lägger du din bromspunkt? Den blir ju nästan samma oberoende av vikt och 911:an bromsar ju bättre än 944:an. Jag har bromspunkt efter depåutfarten ca 10-15m efter det att vita linjen går paralellt med körriktningen. Borde vara rätt nära 100m skylten.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Sista o första svängen är jag rätt dålig på har jag märkt, speciellt sista. Ett bra varv så ligger man över 5.000 varv på fyran i slutet av rakan, så kanske strax under 200 km/h?

Jag brukar också bromsa precis efter knycken på vita linjen, men inte så mycket som 10-15 meter.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Strax under 180 tror jag

Fast jag kan nog bromsa liiite senare, ung i höjd med 100m-skylten inbillar jag mig. Ibland en gnutta efter men då blir det onödigt pirrigt.

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Pär Hylander skrev:
Strax under 180 tror jag

Fast jag kan nog bromsa liiite senare, ung i höjd med 100m-skylten inbillar jag mig. Ibland en gnutta efter men då blir det onödigt pirrigt.


Jag måste nog träna på att bromsa senare.
Jag bromsar när jag kan se siffrorna på 100 skylten tydligt. Med dåliga kontaktlinser och skitig vindruta så gör jag 0,5sek bättre varvtider thumbs up

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



100-skylten ?..är det inte där man lägger i 5:an ?

Vete sjutton var jag bromsade ärligt talat..inte alltid jag tar bromspunkter utan det blir som det faller sig

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Eftersnack
2004-06-13 PCS Knutstorp
<<   1, 2, 3
10382 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande