Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Däck för nybörjare med blysläde
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (13498 totalt)
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
All feedback är välkommen!

Din beskrivning av körstil motsvarar vad jag iallafall försöker efterlikna. Speciellt in i de två första kurvorna (parabolica och airport bend) så bromsar jag mycket kraftigt och därefter lättar jag succesivt på bromstrycket och låter viktfördelningen gå tillbaka lite bakåt och därefter börjar jag mjukt svänga in och håller ett konstant rattutslag genom kurvan samtidigt som jag gradvis applicerar gas.
Annars har jag märkt att det brukar resultera i ett av två scenarios : antingen understyr det initialt in i kurvan (och man kommer lite ur idealspåret) eller så överstyr det in i kurvan och bakänden vill gå ut.
Förutom då ned och in i club house / karoussell, där trailbrakear (har vi något svenskt ord?) jag en hel del.

Fast det där är ju min egen syn - de som sett filmen och har lite mer erfarenhet kanske har en annan uppfattning
http://youtu.be/muL5ukHrOE8

Men det är fullt troligt att jag tar lite för mycket fart med mig in i första delen av kurvan - ska prova lite annan taktik när tillfälle ges.

Fast även med lite för mycket fart in i kurvan och hasande på framdäcken, ska det ge slitage endast på de yttersta centimetrarna av däcken? Slitaget på däcket på övriga delar är synbart, fast inte så katastrofalt som de där yttersta centimetrarna.

Ärligt talat, jag har kollat igenom massor med inlägg och jag har aldrig sett någon som sagt att de kört på 225/60 däck på en 15x7" fälg - eller kanske finns en anledning varför ingen har gjort det?

Förra året hade jag chansen att köra en heldag på Knutstorp och även ca 90 varv på Sturup med samma typ av bil, fast med en liiite mindre motor (en 518i med en 1.8 liters rak fyra). Körde samma stil men hade mer lågprofildäck (195/50R15 på 15x7") och där fick jag inte denna typen av slitage.


Närmaste åtgärder är iallafall
- prova nya däck/fälgar (225/45R17 på 17x7.5")
- prova olika körstilar
- mer negativ camber

Tyvärr verkar det som att jag bara kan få extra -1.25 grader med camberplattor och original fjädrar pga utrymmesbrist.
Ska kolla vad justerbara camberplattor kan erbjuda.

@ButterflyRacing : Vad hade du för bra förslag kring att ändra camber?

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag var ute och kollade lite på en e4...och det är som du säger......det finns ingen plats.
På dom bilar vi har här, finns det ett extrahål vid undre bärarmen. Jag vet inte om detta hål går att använda, men det kan ju vara värt att testa......även om det ställer till lite andra geometriska problem.

e34 är har en mycket komplext geometri, så den är nästan omöjlig att räkna på.
Så dt är bara att prova sig fram.

Längre bärarmar är annars en idee.


Ditt spårval har ju en del brister... .....Du svänger in på tok för tidigt.
Prova att åka där det är svartast i asfalten.....så är du en bil på väg.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Jag skulle sätta på MINST 245or fram på denna, gärna mer.

Dem är sjukt framtunga med m30.

Och sen, bromsa mer, sväng in senare, mycket senare!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Om man är på en banträff så finns det oftast någon i en sämre bil som kör fortare. Dom ska man hitta och försöka följa!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Kul med all feedback

Jo, får också känslan att den är lite framtung :-)
Fast 245'or ryms inte budgeten just nu - då blir det inget över till den riktiga banbilen som ska få alla godsaker när det gäller väghållning.

Ska definitivt prova och svänga in senare. Fast jag tyckte att gjorde jag det så missade jag apex (gick inte att få framdäcken att greppa till den grad som behövdes) eller att bakänden bröt loss och den började överstyra rejält. Fast det är såklart kopplat till vilken ingångsfart jag har, som nämnts innan så behöver jag isåfall bromsa mer.
Men då tyckte jag att det gick långsammare och sluthastigheten på efterföljande raka var lägre. Men här finns mycket att lära - ska prova vid nästa tillfälle!

Fast tex på filmen varv tre kurva 1 & 2 så tycker jag inte jag svänger in såvärst sent, svänger jag senare så kommer jag ju att missa racinglinjen genom kurva 1 och har svårt att komma in till apex i kurva 2.

Men det där angående där asfalten är som svartast - vi ska väl inte blanda ihop idealspåren med gummiresterna från driftarna? Var någonstans är jag helt ute och cyklar när det gäller idealspåret? Tycker jag håller mig någorlunda till idealspåret, förutom då lite för tidig insvängning (reagerade lite själv på det när jag såg filmen i efterhand - svänger jag verkligen in så tidigt?).

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Ska se om jag får tillfälle att köra kvällskörningen på Sturup imorrn.

Iallafall så sitter det nu 17x7.5 fälgar med 225/45R17 däck runtom.
Ska söka i inlägg angående lämpligt däckstryck.

Eller någon kanske redan har bra ideér om vad man ska ha i sådana här lågprofilare (har ingen erfarenhet alls av lågprofil)?

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Yes, det blev faktiskt körning på Sturup den 13:e Maj.

Och vad ska vi säga, 225/45R17 (lågprofil) och 225/60R15 (ballongdäck) är två olika världar!!! Det var vad jag förväntade mig - en stor skillnad.
Det var mycket mindre, hur ska vi säga, rullgrus under däcken med lågprofilarna. Med ballongdäcken kunde ju det börja tjuta om däcken även när jag stod still men med lågprofilarna behövde man pressa avsevärt mer innan de började gråta.

Däckslitaget var också jämnare och inte alls lika aggresivt på kanterna som på ballongdäcken. Tre orsaker till det
- verkade som lågprofilarna kunde hålla emot bättre i kurvorna och inte vika/flexa lika mycket
- lite mindre överkörning från min sida (höll tillbaka när däcken började tjuta lite för mycket och när man kände att de trevade efter grepp) samt lite ändring i spårvalen
- regnade samt våt vägbana ca 2/3 av körningen

Sköt tyvärr en kylarslang med en kvart kvar men lyckades ta mig hem iallafall efter lite snabbmek.

Två någorlunda bra varv från när det var torrt
http://www.youtube.com/watch?v=oTSEwWu9TL8

Tre varv när det var våt asfalt - var riktigt nyttigt att prova i blött och vått väglag och känna bilens rörelser (första gången jag kör i blött/vått)
http://www.youtube.com/watch?v=Vr1d8-_talg

Nu närmast försöker jag klura ut en lösning för att få mer negativ camber (gärna runt -3 grader) fram - det borde ge ännu bättre förutsättning för framdäcken.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Däck för nybörjare med blysläde
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (13498 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande