Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
STAC 2014 - Nystart!
1, 2, 3   >>
43079 besök totalt
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Hej alla STACare..


Under sommaren och början på hösten 2013 satt ett gäng och diskuterade fenomenet TimeAttack.
Vi insåg att det var många bilar som inte passade in i den serie som fanns i Sverige.
Vi tyckte att serien som fanns var för sluten och för dyr samt för lite körning.
Vi ville ha en serie med låg instegskostnad, lätta regler och med fräna bilar som låter som racerbilar skall låta. Vi hade under 2011 och 2012 åkt Time Attack med organisationen Landracing och vi tyckte det att det fungerade mycket bra. Vi bestämde att göra ett försök att starta något billigare samt friare och helt enkelt annorlunda. Responsen vi fick var massivt positiv och känslan bland förare och bilbyggare under hösten var fantastisk. Det blev starten av STAC!

Arbetsfördelningen var att Peter Puppan Eriksson, Marcus Insane Östlid samt Rickard SMR Cornacchini skulle ansvara for marknadsföring av serien och rådgivning runt regler m.m. Landracing skulle ansvara över tävlingsformatet och tävlingarna.

Under vintern insåg vi att fokus inte alltid låg på STAC från Landracing och att andra aktiviteter låg högre i prioritet. Därtill fick vi problem med att Tierp gick i konkurs och att banägarna införde nya bullerregler infor 2014.
Vi hade flera möten med Landracing där vi påpekade att vi måste fokusera hårdare om vi skall kunna garantera en framgång för serien under 2014. Men andra aktiviteter tog en hel del tid av Landracing och fokus fortsatte vara låg med hänvisning att det var lång tid kvar till sommarsäsongen.
I mars gjorde vi en ny genomlysning där vi återigen ville ha högre fokus på STAC och att vi var tvungna att titta på en alternativ plan for Tierp.
Vid denna tidpunkt fick vi även på omvägar veta att banägaren på Anderstorp cancelerat vårt datum utan att överhuvudtaget kontakta oss. Vad vi fick information om var att han inte trodde vi skulle kunna hålla de nya decibelkraven for buller dagar på 105Db. Vi har därefter gång efter gång försökt kontakta Anderstorp utan något resultat. Vi har varit tydliga med Db kraven och att det är 105Db som gäller for STAC men det har tyvärr varit resultatlöst.

Vi har sent omsider insett att Landracing inte var rätt partner for att arrangera Time Attack.
Deras historia och fokus finns i andra tävlingsformat.
Vi ville dock in i det sista ge alla parter chansen att leverera och därför står vi där vi är idag och tyvärr kapitulerade Landracing innan sista ordet var sagt och la ensidigt ner STAC utan att kontakta oss..

Vi, den andra parten i STAC tror fortfarande på den ursprungliga idén om en Time Attack serie på bra banor, enkla regler, härligt öppen stämning samt fräna bilar! Vi tror att ni förare också tror på den idén med tanke på den extremt fina respons vi fått och jag tror ingen annan TA serie i Sverige har haft lika fin stämning och respons under vintern som STAC.

Så var står vi just nu?
Svaret är att det beror på er förare. Vill ni hjälpa oss att fortsätta jobba på ursprungsidén med STAC? Då måste ni också vara beredda att gå från ord till handling. Vi inser att vi kanske inte kommer kunna erbjuda allt vi lovat under seriens första år men vi kommer fortsätta jobba på att bygga den bästa TA serien inför 2015.

Problematiken är Tierp och Anderstorp som ingen, varken Landracing eller vi övriga kunnat påverka. Kvar står vi med Mantorp och Gotland, båda extremt bra banor.
Vill ni så kör vi under 2014 och ev. kan vi ordna ytterligare en bana för serien under 2014.

Så vad säger ni?
Är det dax att gasa eller bromsa?
Vi förespråkar GASA och tar över STAC och arrangerar dessa tävlingar tillsammans med SLC och om ni är med oss kan 2014 bli ett väldigt bra TA år trots allt!!


Ps: Här kan ni läsa mer om diskutioner som pågår osv
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=90516&start=882


Mvh
Rickard Cornacchini AKA Supramannen rickard@supramannen-racing.com
Peter Eriksson AKA Puppan pete.webmail@gmail.com

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Jag är på!

Nya bilen är inte klar än, men vi hoppas på test and tune innan sommaren är slut!

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
zyklon
Tibro
Här sen Jun 2011
Inlägg: 583



Jag är på! :-)

_________________
Filip Åkeson

Kinnekulle: 56,59s
Mantorp Park: 1.23,31s
Gelleråsen: 1.10.76s
Knutstorp: 1.04,16s
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Jag är på!

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Bra killar

Ligg på nära och kära och alla ni känner att med signa upp

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RYDH
Karlskoga
Här sen Feb 2009
Inlägg: 341



Räkna in mig!

_________________
Jörgen Rydh
Dodge Viper GTS Hardcore Edition
Citera
Vargen
Lidingö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 25



Är det helt omöjligt att få till en vanlig bandag på Mantorp på torsdag om vi kan få ihop ett tillräckligt antal?

_________________
Per Jesslén
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Nä det hade gott men vi behöver va ca 20 pers som betalar 3000kr var

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Vargen
Lidingö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 25



Och banägaren kan inte tänka sig att i elfte timman acceptera halva priset, dvs att 20 pers betalar 1500 var vilket vi borde kunna bli? 30.000 är mer än noll om jag räknar rätt...

_________________
Per Jesslén
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Glöm inte kika in här!!
https://www.facebook.com/Swedish.timeattack.championship

:-)

Hoppas på att ha nya konceptet klart idag eller imorrn!! :-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
850racing
Göteborg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 164



Jag är på.

_________________
Mvh Daniel Reinhard
Driver sidan www.volvosupertouring.se
Älskar Nürburgring och Rally
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Vargen skrev:
Och banägaren kan inte tänka sig att i elfte timman acceptera halva priset, dvs att 20 pers betalar 1500 var vilket vi borde kunna bli? 30.000 är mer än noll om jag räknar rätt...


Verkar inte så

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
calle_aero
Stockholm
Här sen Maj 2011
Inlägg: 23



Hej!

Jag är anmäld sen tidigare, hur går det för er? Blir det en serie i sommar eller vad är tanken?

MVH
Calle

_________________
Calle Eriksson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Puppan skrev:
Glöm inte kika in här!!
https://www.facebook.com/Swedish.timeattack.championship

:-)

Hoppas på att ha nya konceptet klart idag eller imorrn!! :-)

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



18 juni .... det är en Onsdag före midsommar ....

planera för den dagen, så kommer mer info snart.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Nyhetsbulletin STAC the new generation: 1

Körningarna är igång 2014 med både NTA & TimeAttack.nu vilket känns otroligt kul. Time Attack är onekligen populärt I Norden just nu!

Vi har behövt lite tid för att sätta ihop organisationen efter separationen från Landracing. Men nu kan vi glädjande nog meddela att SLC går in som partner och kommer att arrangera STAC:s tävlingar i framtiden. Detta kommer ge en trygghet och stabilitet både för Er förare och för oss på STAC.
SLC är sedan 1994 kända för professionella arrangemang på de flesta racerbanor i Sverige!

Regelverket för STAC:s tävlingar är det samma som tidigare med ljuddagar á 105DB (Regelverket skickas ut igen i ett separat mail).

STAC the new generation börjar blygsamt med att erbjuda två deltävlingar under 2014, Mantorp och Gotland Ring(Båda bokade & klara).
En tredje planerar vi för någon gång mellan de bokade tävlingsdatumen men inget som vi kan garantera i detta skede. Viktigast är att vi tillsammans med Er förare bygger möjligheten till en vild & frän serie med fler deltävlingar under 2015.
Vi tycker STAC behövs i "Racer Sverige"!

* Träningstillfälle finns den 4 juni på Mantorp Park under deras Drivers Club.
Ta kontakt med Drivers Club för tillgänglighet och pris. Vi vet flera STAC:are som kommer att försöka samlas då.
torbjorn@driverseat.se +46 708 220 139

* Den 18 juni kör vi STAC deltävling:1 på Mantorp. Inbjudan och anmälan kommer ut imorgon 29 Maj. Vänligen registrera Er så snart ni kan så är chansen hög att vi kan ordna ett tredje tävling under 2014 tillsammans med Er och SLC!
Utan Er inget STAC!

* Helgen den 28 september kör vi på Gotland Ring!
STAC deltävling:2 "Swedish TimeAttack Championship Super Finals"

Då alla TA serier ink Gatebil är avslutade för säsongen och STACs regelverk är fritt och okomplicerat bjuder vi in alla ekipage och förare från alla serier för en rafflande SUPER final där alla möter alla!
Här finns chansen att en gång för alla visa vem som är snabbast!
Därefter blir det avslutningsmiddag med prisutdelning i Visby

You win a race, the next race it's a question mark. Are you still the best or not? That's what is funny. But that's what is interesting. And that's what is challenging. You have to prove yourself every time.
Michael Schumacher


Mvh
STAC the new generation

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Fan vad grymt jag är skittaggad

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Nu har Anmälnings mailet gått ut till alla som är med på mail listan, om ni inte fått det eller är intresserade skriv upp er här så läger jag till er

Nu är det upp till BEVIS att folk som visat intresse anmäler sig och betalar in ögonaböj, nu håller inte prat längre nu måste vi få till detta om STAC ska leva vidare

Så in och betala nu

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Vad kommer det kosta att endast åka GR?

Kommer ni ta fram paketpris inkl boende och färja?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Wärhner skrev:
Vad kommer det kosta att endast åka GR?

Kommer ni ta fram paketpris inkl boende och färja?


Vi kommer plocka fram ett paketpris för Gotland och det går bra att köra bara GR!

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Anmälan: STAC Deltävling 1 Mantorp 18 juni (Bullerdag 105DB)

Vänligen registrera Er så snart ni kan så är chansen hög att vi kan ordna ett tredje tävling under 2014 tillsammans med Er och SLC!
Utan Er inget STAC!

-------------------------------------------------------------------------------------------
Tävlings Schema mm:
9.00-11.55 Open Pitlane, Drivers Club + SLC
12.00-12.25 Open Pitlane, STAC
12.30-12.55 Open Pitlane, Drivers Club + SLC
13.00-13.25 Open Pitlane, STAC
13.30-13.55 Open Pitlane, Drivers Club + SLC
14.00-14.15 Heat 1 Kl.1 Stac
14.20-14.35 Heat 1 Kl.2 Stac
14.40-14.55 Heat 1 Kl.3 Stac
15.00-15.15 Heat 2 Kl.1 Stac
15.20-15.35 Heat 2 Kl.2 Stac
15.40-15.55 Heat 2 Kl.3 Stac
16.00-16.15 Final kl.1 Stac
16.20-16.35 Final kl.2 Stac
16.40-17.00 Final kl.3 Stac
-------------------------------------------------------------------------------------------

Priser :
 Drivers Club 1500:-
 STAC 2500:-
 Drivers + STAC heldag 3500:-

Anmälan sker för STAC på: http://www.svenskamotorsportalliansen.se/registrations/add/29
Vi på STAC vill poängtera att anmälan och betalning sker direkt till SLC/SMA. Detta borgar för säkerhet och stabilitet i tävlings arrangemanget!

Anmälan för Drivers Club enbart sker till Drivers Club torbjorn@driverseat.se
Anmälan för SLC sker till fredrik@slc.se

SMA licens krävs, engångslicens kostar 150:- STAC behövs AMB röd transponder, kan hyras för 500:-


STAC 2014, regler och genomförande
Klasser:

*Gatdäck: min. vikt ink. förare vägs efter målgång 1150 kg (treadwear minimum 200)
*R-Däck: min. vikt ink. förare vägs efter målgång 1150 kg (E-märkta, regn valfritt e-märkt)
*Slicks: min. vikt ink. förare vägs efter målgång 1150 kg (Valfria däck)

Avser karossliknande bilar, förarens placering off center i bilen, arrangören avgör och bedömer i tvist situation bilens deltagande.




Poängsystem:
1:a plats: 25p 2:a plats: 18p 3:e plats: 15p 4:e plats: 12p 5:e plats: 10p 6:e plats: 8p 7:e plats: 6p 8:e plats: 4p 9:e plats: 2 10:e plats: 1

Säkerhet:
Gatdäck:
Heltäckande klädsel, hjälm, handskar
R-Däck:
Rally/Racing overall min. 1-lagers, hjälm, handskar
Slicks:
Full bur, rally/Racing stol, min. 4 punksbälte, Rally/Racing overall min. 1-lagers, hjälm, handskar

Skyddsutrustning och tekniska regler:
 Heltäckande klädsel (bomull, ej syntetiska material) långärmad tröja/skinnjacka, jeans går bra, handskar och hjälm.

 Bälte, minst 3-punkts. Saknar fordonet bur/båge skall 3-punktsbälte användas. Har fordonet bur/båge rekommenderas 4-punkts eller bättre. Installation ska göras enligt tillverkarens anvisningar, i bärande karossdel.

 Batteriet skall sitta fast.

 För fordon med alternativ bränsletank och/eller del av bränslesystem placerad i fordonskupén skall ha brandvägg som avskiljer förare från tank, och bränsleledningar på trycksidan skall vara av pressad typ eller motsvarande anordning.

 För fordon med förgasare skall det finnas dubbla returfjädrar till gasspjället. Trottelarm och wire ska kunna löpa obehindrat av andra anordningar.

 Inga lösa föremål i bilen under körning. Öppna bilar skall ha båge med strävor och handstraps

 Ett fungerande tändningslås alternativt stoppanordning (tex huvudströmbrytare) som enkelt går att nå från förarplatsen med bältet på. Föraren ska för besiktningsmannen visa hur han tänker få stopp på fordonet vid ett eventuellt "gashäng" eller olycka.

 Fungerande avgassystem Max 105DB enligt de nya banreglerna inför 2014.

 Miljömatta eller lättpress skall finnas med och ligga under bilen i depån för att skydda miljön

 Bilen behöver ej vara besiktigad av SBP, skattat eller försäkrat.

Vi gör en helhets besiktning så att fordonet har dom viktigaste säkerhetsfunktionerna och att det matchar fordonets kapacitet. arrangören avgör och bedömer i tvist situation rörande ekipagets deltagande i STAC.

Vi i STAC vill understryka att detta är minimikrav för deltagande i tävlingarna.
Vi uppmuntrar personligt ansvar och säkerhetsmedvetande som går utöver minimikraven.
En modern bil med ett flertal airbags och en modern generell säkerhetskonstruktion har självklart en högre inbyggd grundsäkerhet än en totalrensad äldre bil. Men i regelverket behandlas dessa fordon lika. Detta betyder att ägaren/föraren av den äldre bilen bör eftersträva att bygga in en högre grundsäkerhet i sin bil form av bur, bälten, stolar osv oavsett tävlingsklass. Tänk på att bygga/anpassa ditt fordon för din egen och andras säkerhet, sunt förnuft räcker långt.

Mvh
STAC the new generation

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Allmänt banåkaforum
STAC 2014 - Nystart!
1, 2, 3   >>
43079 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande