Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 525i Touring | 4020 besök totalt |
Ja då var det väl dags att bryta trenden med all små bilar här på forumet
Själv så har jag inte råd att ha både Banbil och "Vanlig" bil.. Så därför blev det en BMW 525I Touring, fast den är inte helt orginal längre! hehe' Just nu: -17" Falken ZE512 235 45 17ZR 94W -K&N Öppet Sportluftfilter -Casterbussning ifrån 750i -M5 Bromsar och OK runt om. -Alla chassi delar är nybytta utom kränghämmare. -orginal Sportchassi + Nivå Vill ha(drömmar): M3(286hk) spis eller Stroke + kam och sportavgas. M5:s Framvagnsbussning och kränghämmare (då dessa ändå har sett sina bästa dar)! Få råd att köpa 8,5" och 9,5":s M5 fälgar (kylningen nu är för dålig, på bromsarna) Eventuellt uppgradera bromsar fram till 750i:s 4:kolvsok. Värre dämpare ohc fjädrar! Med en 15 - 5mm sänkning. Dogleglåda! Enda problemet är att den samtidigt måste fungera som en Familjebil med Så drömmen om en M5 Touring är ständigt <- "hammrande" Bilder finns hos en BMW vänns sida: http://ola.thomasson.nu/gallery/BMW- _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Hej Johan.
Det är skönt att se att fler kör "kompromissen". Jag gjorde till förra året och hade fortfarande gjort det om yttre förändringar inte dikterat. Blir det något banåka i år? Eller har du redan hunnit köra? www.bmwsc.com :shifty2: _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Ett litet tips kan kanske vara en motor från någon Alpina. 2.8 (240 hk), 3.0 (250 hk) eller 3.2 (265 hk). Dessa motorer är baserade på samma block som din, och BMW's ventilkåpa torde passa rakt av. Mao borde det vara väldigt lätt att slinka igeom hos SBP med en sådan motor. _________________ Anders Dauner |
||||||
Fasiken vad roligt med alla svar =)
Mats: Beror lite på vart man kikar: Enligt bok ska den väga ca 1550 Tankad och utan utrustning och förare! Men enligt regbeviset väger den 1700+ så jag tror det har blivit nått fel i registreringen.. Tor rden har blivit inreggad som en IX.. > nu har jag inte kört nått lätt och roligt, men denna anser jag vara väldigt lätthanterlig på banan då den är så bra balanserad BTG: Näe i år har jag inte hunnit köra en enda gång! Var ner på Mitsverige igår men då så regnade det och så fick man inte köra! Säkerhet kalades det! > men men... Det kommer nog flera tillfällen och givetvis är vi med i BMWSC =) Men det är lite långt att åka söderöver dock för att få köra bana.. men nån sommar blir det iaf! Anders Dauner: Ja det är klart värt att änka på då Fast en snabb gissning ifårn höften så tor rjag nog att Alpina motorerna är lite dyrare än M3:ans... Fast då håller ju Alpinorna bättre... hmmm jobbigt val... Nog för att 3,2 ifårn Alpina måste gå att trimma lite till _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Nu tankte jag bara kolla om nagon kan bekrafta vad jag hort berattas fran mer an ett hall - namligen att de effekter som Alpina anger avser effekten pa bakhjulen och inte pa vevaxeln. Nan mer som hort detta _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Det skulle inte förvåna mig alls! Men jag kan inte bekräfta det dock! och det vore helelr inte fel om det vore så! För då måste jag ju bara få tag på en alpina spis _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Heheh.. ja vissa har det värre då, jag har ju inte alltför långt till Mittsverige banan... fast det vore roligare med nån fler bana att kunna svänga på _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Jag har också hört det där berättas. Men jag tror inte riktigt på det. Isf borde de vara snabbare än vad de är. Däremot så är jag ganska övertygad om att den uppgivna effekten är något i underkant. _________________ Anders Dauner |
||||||
Jag är inte så säker på att de är så värst mycket dyrare. Om de ens är det? Efterfrågan torde ju vara större på M-motorerna. Å andra sidan så är alpinorna färre till antalet. Kolla runt lite bland skrotarna och se vad du kan hitta. _________________ Anders Dauner |
||||||
Hmm har inte kikat på Alpina än.. men M3 har jag kollat nu! Klass A skick 32500 pix.. A1 28500... så jag vette fan.. har även hittat en till för 19500 privat.. men jag vette fasiken... En M5 torde ju vara ett bättre val då nästan... eller att satsa dirket på en banbil.. känner mig lite kluven nu _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Hej hopp, finns det någon Moderator som kan ta bort denna tråd?! Nämligen så att jag nu åtevänt denna bil till att bli min bruksbil, han bara med ett fåtal körningar. Nu så får ekonimin och tiden utvisa när en BMWcup bil kan byggas/köpas.
MVH _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 525i Touring | 4020 besök totalt |