Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2014-05-25 SPVM Kinnekulle SSK
6986 besök totalt
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783


Trådstartare
Modsport Rejs 1 & 2. Så gott det gick med en kamera...




_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Kul att se film från racen! thumbs up

Som vi redan nämnt i Martins tråd så verkade plast&plåt-dödens ängel sväva över Kinnekulle i helgen. Det gick åt mycket material i vart och vartannat heat. Inte roligt, men säkert spektakulärt för publiken.

Regn under kval och torrt under race gjorde inte saken mindre intressant.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Jag såg många fina kameror där... Måste finnas en massa bilder som kan laddas upp här?

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Andreas 182
Göteborg
Här sen Jul 2006
Inlägg: 32



Här kommer Miataracing från Roadsport C

(om nån mod vill bädda, inte mig emot.)

Rejs ett
Inkl understyrning


https://www.youtube.com/watch?v=bXtId20Edxg



Rejs två.

Här hände mycket mer:)
Mazda har hög kvalité, motståndet mot flygande stenar är precis som vilken bil som helst dock

Hoppas Ssk/Kinnekulle Ring får bort stenkrossen som efter nyasfalteringen ställer till framfarten på banan.


https://www.youtube.com/watch?v=dJFJyBFe8vk


Ssk skötte arrangemanget riktigt bra thumbs up

_________________
Andreas Halbig
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Andreas 182 skrev:
Här kommer Miataracing från Roadsport C

(om nån mod vill bädda, inte mig emot.)

Rejs ett
Inkl understyrning


https://www.youtube.com/watch?v=bXtId20Edxg



Rejs två.

Här hände mycket mer:)
Mazda har hög kvalité, motståndet mot flygande stenar är precis som vilken bil som helst dock

Hoppas Ssk/Kinnekulle Ring får bort stenkrossen som efter nyasfalteringen ställer till framfarten på banan.


https://www.youtube.com/watch?v=dJFJyBFe8vk


Ssk skötte arrangemanget riktigt bra thumbs up

He he, "snorstoppen" den är vass den Tack för, som alltid, bra filmer. Mycket hög klass. Förstår inte riktigt varför understyrning kom med att du sänkte den. Blev bärarmsvinklarna fel och "cambergainen" tokig och att den sen rättade till sig med att ni sänkte den än mer?... Borde varit att gå tillbaka till 2013 år setup, den funkar, jag vet

Trist på maskinen, hoppas det löser sig snabbt med en ersättare. Stor eloge till Per O, som lånar ut sin reserv thumbs up thumbs up thumbs up det är sportsmannaanda det

_________________
Rikard Niva
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hej Torkel, du nämner Martins tråd ang Kinnekulle SPVM, var finns den

Hur gick det i Roadsport A och B ??

Hittar inget på Rejsa

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Bengt Metz skrev:
Hej Torkel, du nämner Martins tråd ang Kinnekulle SPVM, var finns den

Hur gick det i Roadsport A och B ??

Hittar inget på Rejsa

/ Bengt Metz

Här är Martins byggtråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80762&start=378

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
A.Roos
stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 35



Andreas 182 skrev:
Här kommer Miataracing från Roadsport C

(om nån mod vill bädda, inte mig emot.)

Rejs ett
Inkl understyrning


https://www.youtube.com/watch?v=bXtId20Edxg



Rejs två.

Här hände mycket mer:)
Mazda har hög kvalité, motståndet mot flygande stenar är precis som vilken bil som helst dock

Hoppas Ssk/Kinnekulle Ring får bort stenkrossen som efter nyasfalteringen ställer till framfarten på banan.


https://www.youtube.com/watch?v=dJFJyBFe8vk


Ssk skötte arrangemanget riktigt bra thumbs up


Hmm Herr halibig har du tappat stinget, gick sakta där i varje kurva ,ända som rädda dig var moset på rakan.
tur du fick lite kylproblem i race 2 , haha.
kul o titta ändå inte kikat på nåt på länge ,man blev ju lite sugen sas .
Hoppas motorn klara sig.
Roos

_________________
Anders Roos
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Några varv baklänges i Modsport tävling 1:


_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



För böveln!! Bilen håller ju på att rasa, att du vågade köa med den

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Cyberoid skrev:
Några varv baklänges i Modsport tävling 1:


Henrik vad är det som räknar?

Och vad är det för maskin/rejser du skaffat?, Har du någon spec? Eller så.

_________________
Rikard Niva
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Puttar in mina filmer på begäran

Race 1 - start incidenten





Race 2 - skitkul !


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Rikard Niva skrev:

Henrik vad är det som räknar?

Och vad är det för maskin/rejser du skaffat?, Har du någon spec? Eller så.


Det är en Westfield Aerorace med en drivlina från Ford som går i Modsport II. Ca 170hk och 560kg+chaufför. Och det är inte en diesel utan det är bromsbeläggen i bakvagnen som för oväsen.



Här är också en filmsnutt från starten av tävling 2 där jag blev tilldömd en drive through pga av tjuvstart. Bilen framför mig (Öberg) saknas och luckan fram till Kenneth var inte stor nog.


_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
henric mansson
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 184



Kinnekulle SPVM deltävling 2
Torsdag:
Efter 6timmars körning med buss och släp kom jag upp till Kinnekulle vid 21tiden.
Vädret var riktigt gott med minst 18 grader och vindstilla.
Det började att bli mörkt så efter att bilen blivit avlastad så gick jag ut en sväng på den nyasfalterade banan. Vilken skillnad mot när jag körde här sist 2011, den var jämn och fin nu.

När Magnus och hans grabb Mattis dök upp gjorde vi i ordning "campen", dragbilarna på plats, upp med tälten och kopplade strömmen. Anders, Peter och Kenneth skulle köra upp på fredag morgon så vi höll 2 platser till dem.

Fredag:
Vi körde 2 fria träningar på fredagen och på dem tänkte jag skrubba in mina "nya" r-däck som var köpta till race säsongen 2013 som inte blev av....
Första träningen började i ett ganska långsamt tempo som ökades efter några varv. Banan kändes jämn men en aningen hal på sina ställen, ett av de ställena var inbromsningen tillbaka in under bron där bakvagnen var lite orolig, men det var flera förare som också upplevt banan lite slirig på sina ställen
Till andra fria träningen så hade jag skiftat till mina andra nya r-däck som också skulle skrubbas in.
Nu kändes banan mindre hal och på något av de sista varven slog jag mitt pb med en
hundradel :-)

Lördag:
Till fria träningen på lördag var Magnus och jag osäkra ifall vi skulle skrubba in våra nya regndäck eller ifall det inte behövdes. Magnus hade köpt Avon däck som var riktigt mjuka i gummit och jag Toyo 888 i SG blandning. Efter lite rådfrågande så valde vi att skrubba in dem, så det blev inte så många varv.
När vi kom in efter träningen så bytte jag till torrdäck med en gång, men det var onödigt för till kvalet började det att regna.....Bara att byta tillbaks igen.
Det var riktigt blött under kvalet så regndäcken fick verkligen bekänna färg.
På start/mål rakan stod det ganska mycket vatten, jag vattenplanade där flera ggr så över 150km/h ville jag inte köra, men på övriga banan där det går långsammare vågade jag pressa toyo däcken lite mer för varje varv. Helt fantastiskt vilket grepp de var i dem i blötan jämfört med 048:orna.
Satte min bästa tid på sista varvet, hade jag bara fått kört lite till så är jag övertygad om att det hade gått ½-1 sek snabbare.
Väl inne i depån möter jag en lyrisk Magnus som är lika överraskad av greppet i Avondäcken som jag i mina Toyodäck. När vi står där och pratar tittar jag på bilen och det är något som inte stämmer,
Hf sitter det en cxr fälg och Hb en minilight fälg.... Jag har kört med tre regndäck och ett torrdäck.
Tur att jag inte fick punktering, för det hade jag väl inte märkt det heller.

Lördag:
Race 1
Har jag på film.
Racet var på 13varv men vi körde 14? och på det 14:e varvet satte jag pb med 57.67 på min laptimer. (typiskt)

https://www.youtube.com/watch?v=0sknm-kSLm8

Race 2
Anders i poole och tommy till vänster. I andra ledet Mackan till höger och jag till vänster.
Starten går och Mackan är före mig in under bron, men jag bromsar senare i kvarnen och tar mig förbi honom.
Edlund kör sönder en drivknut så vi är förbi innan Molins knäpp.
I.o.m Tommy kör utom tävlan så leder jag i knappt ett halvt varv tills vi kommer ut på rakan, då dundra Mackan förbi.:-)
Tar nästan igen det jag förlorade på rakan vid inbromsning till kvarnkurvan, så till nästa varv måste jag få till en bra utgång och bra spår under bron för att kanske kunna komma om i kvarnen.
Det första gick bra och det andra gick hyfsat förutom att höger hjulpar var ute i gruset i turnout så jag fick vänta med att bromsa tills hela bilen var uppe på det svarta.
När den väl var det trampar jag både på broms och gas samtidigt, missar Mackan med någon meter och styr ut i sandfållan i kvarnen.
Försöker att inte köra fast i gruset och ger lite gas, har för mig att det är en grässträng efter sandlådan som man kan vända på och köra ut igen, men det var det inte...utan jag kör in i vallen med vänster framhjul och slår av de två bultarna som håller styrarmen på plats.
Satan vad arg jag var på mig själv! Tur att jag inte fick av mig hjälmen pga hybrid-skyddet, för då hade den nog åkt i backen.
5-7min senare hade Månsson lugnat ner sig igen och nästan skämdes hur arg jag var innan när jag knuffade lite på vallen.. Hahaha!

Nästa race är på Knutstorp och det är SSM! Det ska bli riktigt roligt!

_________________
Henric månsson
SPVM Roadsport A
Westfield SEIW 1.9 -98
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Cyberoid skrev:
Film
Wohoo! Man kan se mig i din backspegel där. Och mitt vänstra framhjul... Kul att du köpt en riktigt bil och lämnat hyr-kart-klassen, Henke!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043




_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



henric mansson skrev:
Jag har kört med tre regndäck och ett torrdäck.

"Att göra en Kimmen"

henric mansson skrev:
Satan vad arg jag var på mig själv! Tur att jag inte fick av mig hjälmen pga hybrid-skyddet, för då hade den nog åkt i backen.
Det är inte alltid lätt att ta rätt beslut i full fart, det tror jag vi alla kan skriva under på. Frågan "Men varför gjorde du så?" har man fått höra då och då, men det är ju inte mycket betänketid man har under race. Är kroppen full av adrenalin (vilket den ju borde vara under race) blir dessutom ilske-nivån därefter.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Eftersnack
2014-05-25 SPVM Kinnekulle SSK
6986 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande