Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vinn boken Speed Secrets - Vinnarna utsedda!!!
1, 2   >>
8986 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om du missade seminariet häromveckan med Ross Bentley så kan jag trösta med att hans senaste bok innehåller allt från seminariet och massa massa mer.

Jag köpte boken till mig själv men tyckte den var så bra så jag beställde två till som ni nu har chans på!


De här två exemplaren är den senaste i en lång rad böcker han skrivit, de här heter Ultimate Speed Secrets och är något så bra som en best of kompilation av hans tidigare böcker.

Nyfiken på mer info om boken och Ross? Kika här:
www.bokus.com/bok/9780760340509/ultimate-speed-secrets
www.rossbentley.com
http://en.wikipedia.org/wiki/Ross_Bentley


För chans på boken, skriv ett inlägg här i tråden, de två knasigaste inläggen med förslag (inte nödvändigtvis bevisligen fungerande ) på hur man aktiverar ihopkopplingen av vänster och höger hjärnhalva bäst vinner
(om någon undrar så är det en av Ross hörnstenar i vad vi kan kalla tävlings- och idrottspsykologi.)

(undrar om jag valde en dum variant av tävling nu, det visar sig snart, hahahaha)











_________________
Magnus Thomé
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Vet inte HUR det går till, men sitter de inte redan ihop? Förmodligen nere i högerfoten!
För när min vänstra halva säger åt foten att gasa, så ser min högra halva till att dra på smilgroparna...

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Man gör nog bäst i att födas som kvinna för att koppla ihop hjärnhalvorna.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är ganska flummigt men inte desto mindre något som även toppidrottsmän jobbar med. Som t.ex. lyfta upp och sen klappa höger knä med vänster hand och vice versa.

Som det är just nu är böckerna väldigt lättvunna, ös på med knäppa övningar. Snurra ett varv åt vänster på höger fot och snurra sen ett varv åt höger på vänster fot osv osv osv Göra förra årets "planking" fast först liggandes på höger sida och sen på vänster sida. Eller springa runt racerbilen baklänges i högervarv och sen... ähhhh ni fattar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Jag brukar koppla ihop hjärnhalvorna med en HDMI-sladd i öronen.. då funkar det rätt bra.. körde förut med USB 1.0 men då fick jag en viss fördröjning.. vilket ledde till några omotiverade sladdar på raksträckor

Så snåla inte på överföringshastigheten.. ett tips bara
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Det finns ju massor med uppslag för att aktivera hjärnaktiviteten. De flesta verkar gå ut på att gå ifrån ryggraden och kräva nytänkande kontinuerligt.

Borsta tänderna med fel hand.
Gå baklänges i trappor (helt utan att slå ihjäl dig).
Skriva med fel hand
Köra bil med endast vänster fot (eller korsade händer, eftersom lek ändå helst görs på säker plats).
Skriva in lösenord baklänges (som om det inte vore krångligt nog redan).

Sen kan man ju rent logiskt hävda att vänsterstyrda bilar borde vara snabbare pga logiksidan styr växelspaken och känslosidan ratten

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Mitt största problem är helt of topic, men...

...det löses inte med någon hopkoppling, utan en kognitiv bortkoppling av reptilhjärnan som envist skriker åt kroppen "BROMSAR DU INTE NU SÅ DÖR DU!".

Bland de realtidsövningar jag ägnat mig åt för att försöka åstadkomma detta är att överrösta reptilhjärnan genom att skrika "GASA DIN JÄVLA MES!" (samt annat som innehåller kroppsdelar av den reproduktiva sorten) åt kroppen samt trycka ner högerfoten med vänsterfoten.

EDIT: För hopkoppling hjälper denna balaklava till genom att hålla ihop auran, bara en bieffekt eftersom huvudsysslan är att förhindra mind control från utomjordingar och CIA, men ändå:


_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
axzell
Stockholm
Här sen Feb 2013
Inlägg: 156



Något jag märkte att jag gjorde på banan i lördags var faktiskt att pusha tungspetsen mot gomen när jag gick in i kurvorna. Det var instinktivt, kom på mig själv

(Det är ett tips i boken för att förbättra balansen)

_________________
Erik Axzell

BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



För att koppla ihop höger och vänster hjärnhalva när jag sitter i rejsbilen så har jag, för maximal effekt, valt att kombinera ett par av de hjälpmedel som finns på marknaden.

Det ena är det gamla klassiska hjälpmedlet vilket är hörselproppar.
Dessa används för att stänga utloppet av högfrekventa hjärnvågor genom hörselgången och tvinga vågorna att gå inåt, mot den andra hjärnhalvan för ökad internkommunikation och synkronisering av aktiviteten mellan höger och vänster sida.

Den senaste tioårsperioden har dessutom HANS tillkommit som ett modernt och kompletterande hjälpmedel.
HANS kopplar ihop höger och vänster sida på huvudet via en rem med stålfästen som sätts fast på sidorna av hjälmen och sedan löper bakom huvudet via en kolfiberkrage.
Remmen överför de lågfrekventa, subtila, hjärnvågorna mellan hjärnhalvorna och hjälper därför också till med att synkronisera aktiviteten mellan hjärnhalvorna.

Tillsammans innebär dessa två hjälpmedel att man hjälper kroppen att synkronisera både de hög- och lågfrekventa hjärnvågorna vilket i sin tur innebär att ihopkopplingen av höger och vänster hjärnhalva aktiveras på ett effektivt sätt.

Jag bedömer att, rätt använt, så kan denna setup reducera varvtiderna med upp till 0,7-0,9 sekunder.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Finns bara ett* svar på hur man kopplar samman och synkar hjärnhalvorna i ett petrolhead för att få bästa möjliga flyt och flow. Körningen blir på samma gång digitalt effektiv och med ett flow som rinnande vatten.

Man använder en "OBDII till Gardena" adapter! thumbs up





*eller okej - kanske två svar då... men detta är det bästa...

_________________

Rice and shine
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Koppla samman hjärnhalvorna vet jag inte mycket om, men koppla loss dom gör man bland annat med den här finfina produkten:


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Man kliar sig i vänster öra med höger hand och vice versa, dessutom försöker man ha halvtakt på ena sidan och dessutom byter man sida med halvtakt var 5:e sekund!
Om inte annat ser man jäkligt kul ut där man sitter i bilen å killar i öronen med armarna i kors!

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Hopkoppling?? Montera lämpligt rör, ex vis ett bromsrör, från anslutningsnippel i vänster tinning till höger tinning. Vid för långsam transmission, montera extra pump, ex vis en bränslepump, med silvertejp i nacken och dra om rören. En äkta racelösning!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Söndag kväll är deadline! På måndag spikas vinnarna

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



All ihopkoppling som inte fungerar beror ju på att det är för dålig kontakt, därav måste ju hjärnhalvorna komma närmare varann för bästa möjliga kontakt,och det sker på lämpligen på följande sätt:

Steg 1: Kvällen innan banaktivitet lindas huvudet in i en handduk dränkt i rödvin (för kan vinet mjuka upp en kvinna så kan det garanterat mjuka upp din hårda racingskalle), låt verka över natten.

Steg 2: På morgon skall huvudet omsorgsfullt smörjas in med ett tunt lager drivknutsfett, sedan tar du fram din nyinköpta hjälm som MÅSTE vara minst 3 nummer för liten, sen dax för lite morgongympa, sätt hjälmen mot din hjässa, fäll kroppen 90 grader framåt spring sen i FULL fart mot din största/hårdaste granne sikta mot ryggslutet, Tjoff o slurp så sitter hjälmen på plats, ge din granne tummen upp och önska denne en bra dag
(här finns inte tid för att bry sig om grannes kvidande, det är fullt racefokus som gäller) nu har dina hjärnhalvor maximal kontakt och full effekt kommer inom 30 minuter.

LYCKA TILL

ps: Iom att du kommer till tävling/bandag redan iförd hjälm gör att du uppfattas som extremt seriös och fokuserad.

En nackdel med denna metod är om du har stora/slappa kinder så kommer dessa glida upp och begränsa sikten med tunnelseende som följd, man kan då med fördel använda sig av silvertejp som innan man tar på sig hjälmen fästes mellan kind och respektive bröstvårta, detta gör att kinden hålls kvar och det motverkar även tutteskav under raceoverallen, det blir en så kallad win-win situation.

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Galne skrev:
Hopkoppling?? Montera lämpligt rör, ex vis ett bromsrör, från anslutningsnippel i vänster tinning till höger tinning. Vid för långsam transmission, montera extra pump, ex vis en bränslepump, med silvertejp i nacken och dra om rören. En äkta racelösning!!


Testade denna lösning, men hade svårigheter med luftningen, så det har förblivit lite svampigt

Ska man testa med en pump, och i så fall, manuell eller elektrisk?


_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Att få hjärnhalvorna o samarbeta överhuvudtaget e krångligt men det svåraste har varit att lära sig vänstergasa när jag högerbromsar...

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu är det dags!

Vinnarna är.....



Två ex att lotta ut, ett ex är mitt mitt mitt Inte helt enkelt att välja mellan förslagen, många väl genomarbetade, galna och väldigt utförliga varianter thumbs up



Första pris går till:

Både galet och troligtvis fungerande förslag!!! Vi får maila Ross och fråga om han anser att det här får igång det hela, jag gissar på ja. Och japp, jag kan visualisera att någon annan sitter och gör det

Chefen skrev:
Man kliar sig i vänster öra med höger hand och vice versa, dessutom försöker man ha halvtakt på ena sidan och dessutom byter man sida med halvtakt var 5:e sekund!
Om inte annat ser man jäkligt kul ut där man sitter i bilen å killar i öronen med armarna i kors!






Andra pris går till:

Kort koncist och... vänta nu, vad sa du nu egentligen? Vänster.. och... men vänta nu

Henrik Tjulander skrev:
Att få hjärnhalvorna o samarbeta överhuvudtaget e krångligt men det svåraste har varit att lära sig vänstergasa när jag högerbromsar...






Hedersomnämnande till:

Konkreta väl fungerande förslag, bara att sätta igång och göra dessa:

Niklas Falk skrev:
Det finns ju massor med uppslag för att aktivera hjärnaktiviteten. De flesta verkar gå ut på att gå ifrån ryggraden och kräva nytänkande kontinuerligt.

Borsta tänderna med fel hand.
Gå baklänges i trappor (helt utan att slå ihjäl dig).
Skriva med fel hand
Köra bil med endast vänster fot (eller korsade händer, eftersom lek ändå helst görs på säker plats).
Skriva in lösenord baklänges (som om det inte vore krångligt nog redan).

Sen kan man ju rent logiskt hävda att vänsterstyrda bilar borde vara snabbare pga logiksidan styr växelspaken och känslosidan ratten





Bokvinnarna får PM'a mig sina adresser så kommer böckerna som en raket på posten

_________________
Magnus Thomé
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701




_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Chefen skrev:


+1

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287






....iofs hade jag väl bara lånat ut den till Kraniel ändå, så det var väl lika bra...

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Allmänt banåkaforum
Vinn boken Speed Secrets - Vinnarna utsedda!!!
1, 2   >>
8986 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande