Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
16 besök senaste veckan (138269 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Cup bilen 1081kg fulltankad med förare 222Hk 4,87 Kg/Hk

Målet till nästa år är 1050kg & minst 230Hk 4,56 Kg/Hk

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



2011 års leksak.
Målvikt 400 kg
Måleffekt 75 hk
kg/Hk = 5,3

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



MX-5Cupbil samt SPVM Roadsport C:

Vikt med förare: 1025kg
Effekt: 131hk

---> 7.82kg/hk

Hyggligt med 1.02,4 på Kullen och 1.10,5 på knutan med den kvoten, iaf med tanke på att jag är en gammal man...

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Bosse L skrev:
2011 års leksak.
Målvikt 400 kg
Måleffekt 75 hk
kg/Hk = 5,3


Gäller vikten även om du ätit en stadig lunch?




För egen del så är det numera 360hk och gissningsvis mellan 1450 och 1500 med mig i och en del soppa. Så lite över 4 kg/hk ungefär. Ett klart snäpp upp från förra bilen som var 321hk och 1650kg, dvs 5,14 kg/hk.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Gäller vikten även om du ätit en stadig lunch?




Njeae när jag tittar neråt naveln på den inbyggda airbagen, så ärdet exklusive ens en lättare lunch.
Vi får nog lägga på sådär en 80 kg för att inkludera undertecknad i kalkylen....
Fasen va taskig vikteffekten bli då

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Med lättare batteri är jag numera på 950kg och 162 hk dvs 5.9kg/hk

orginal vägde bilen 970kg och hade 95 hk dvs 10.21kg/hk. Skillnaden är iaf enorm då över 10kg / hk känns riktigt slött på rakorna...

Standardbilar med snarlik vikt effekt
Honda Civic Type-R (EP3) 6.2
Ford Focus ST 6.2
Porsche 986 Boxster (201bhp) 6.1
Renault Megane Sport Trophy 6.1
VW Golf Mk V R32 6.1
Renault Clio V6 Mk I 6.1
Honda Integra Type R (DC2) 6.0
VW Golf Mk IV R32 6.0
BMW Z4 3.0i 6.0
Nissan Skyline GT-R R34 6.0
Porsche 964 Carrera 4S 5.9
Porsche Cayenne GTS (Mk II) 5.9
Mini Cooper S Works 5.9
Mercedes SL 500 5.9
Alfa Romeo 156 GTA 5.8
BMW Z3 3.0i 5.8
Nissan Skyline R33 GT-R 5.7
Mazda 3 MPS 5.7
Audi S4 (B5) 5.7

Är inte bara vikt/effekt som är viktigt för prestandan på rakorna utan även effekt kontra luftmotståndet.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493



I nya sjuan så är det 560kg och 150hk vilket ger ungefär 3.7kg/hk med ökänt högt cw-värde

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Ca 380hk på 1300kg ger 3.42kg/hk Känns bra, men den bantar ytterligare lite i vinter

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



700 hk på 1360kg ger 1,94kg per hk.

_________________
Jonas Edling
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



131hk, exakt 7kg/hk hoppas jag på när jag stöter på en våg nästa gång (Roadsport c)

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Newbeach
Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 129



2.7 kg/hästkraft här :-)

1490kg med 3/4 tank utan förare. 550hk.

Nån som slår 1.91 NM (vrid) per kg?

_________________
Christoffer N
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Newbeach skrev:
2.7 kg/hästkraft här :-)

1490kg med 3/4 tank utan förare. 550hk.

Nån som slår 1.91 NM (vrid) per kg?

Vikt/effekt låter riktigt trevligt men 2846Nm är inte möjligt?! Men du menar nog tvärt om på vridet så 780Nm, låter inte helt fel det heller.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Newbeach
Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 129



johmei skrev:
Newbeach skrev:
2.7 kg/hästkraft här :-)

1490kg med 3/4 tank utan förare. 550hk.

Nån som slår 1.91 NM (vrid) per kg?

Vikt/effekt låter riktigt trevligt men 2846Nm är inte möjligt?! Men du menar nog tvärt om på vridet så 780Nm, låter inte helt fel det heller.



Helt korrekt!

_________________
Christoffer N
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Bil: 2-dörrars E30 utan tacklucka från fabrik. Har full inredning bortsett från att förarstolen är en skalstol.
Vikt: 1250kg med full tank och förare. (1215kg med full tank och förare 2005 innan jag byggde om bilen. Nu är det större = tyngre bromsar, växellåda, diff, drivaxlar + turbo och intercooler. Så jag gissar på ca 1250kg idag)
Effekt: 673hk och 900Nm (606hk och 809Nm på hjulen)


Vikt/Effektförhållande: 1,86 kg/hk
Vikt/Vridförhållande: 1,39 kg/Nm

Newbeach skrev:
2.7 kg/hästkraft här :-)

1490kg med 3/4 tank utan förare. 550hk.

Nån som slår 1.91 kg per NM (Vrid) ?

Ja!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8011



Optimistiskt räknat, 0,5 hk fördelat på ~80 kg

Bilen ligger väl på 900 kg och 95 hk dvs 9,47kg/hk just nu.....men....
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



2,6kg/hk och 2Nm/kg.

Har just uppdaterat från 3,2kg/hk och tyværr inte hunnit provkora ænnu..

Inget brutalt men bættre æn Bandkanon1 i lumpen som låg på ca 10hk/ton.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Sparade trådar/FAQ
Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
16 besök senaste veckan (138269 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande