Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Vill börja köra standard bil på bana
3 besök senaste veckan (7360 totalt)
callehorvath
Trelleborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 4


Trådstartare
Hej
Jag undrar hur man ska göra för att börja köra bil på bana. Jag är 14 ½ år och kör motocross.
Men jag och mina föräldrar känner att det börjar bli lite tråkigt samt lite farligt, speciellt nu när jag är hyffsat duktig.
Är det bara att köpa en bil och utrustning och sticka till banan eller behöver man något licens etc...
Min närmaste bana är Sturup raceway och jag har då ingen aning om vad man måste göra för att kunna köra på banan eftersom jag inte har körkort.
Jag har varit helt galen i bilar och motorer ända sen jag var liten och kan då mycket om hur man kör och hur man ska göra med motorn osv.
Vilken hjälp som helst skulle vara bra.


Ursäkta om jag skrev på fel forum, hittade inte riktigt någon ''hjälp'' kategori.

_________________
Calle Horvath
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



De flesta vanliga banträffar kräver tyvärr körkort.

Jag antar att det skulle kunna funka med bara racinglicens hos en del arrangörer men vet inte hur vanligt detta är på gatbilsträffar. Rena racebilar är förstås en annan sak.

_________________
Martin Öberg
Citera
callehorvath
Trelleborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 4


Trådstartare
Jag skulle gärna vilja köra racing, men skulle man inte kunna modifiera en BMW eller kanske en Civic till en race-bil? Med nån rullbur och annat.

_________________
Calle Horvath
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Detta kanske kan vara nåt: http://www.krutcupen.se/junior-racing_-14674909

Inser att det är "en bit" från dig men du kanske kan övertala familjen till en Stockholmstripp

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Per Gustavsson
LaxåSkogen
Här sen Sep 2004
Inlägg: 231



www.sskserien.se

dom har ju en juniorklass som man kan köra från 14 års ålder...

_________________
Per Gustavsson #95 BMW E36

1:A serien SSK Klass3a 2012
2:A serien SSK Klass3a 2013
1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014
2:A Modsport 1 2018
Citera
callehorvath
Trelleborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 4


Trådstartare
Det är ju antingen väldigt långt till alla tävlingar eller också väldigt långt mellanrum imellan tävlingarna, finns där inget sätt som man skulle kunna köra träningar och sen tävling när det väl är ett race?

_________________
Calle Horvath
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Kollade precis på SBFs hemsida och det verkar ju som att det är ok att ta racelicens från 14 års ålder.
http://www.sbf.se/sportgrenar/racing/

Vet dock inte om det finns några speciella regler kring detta men det bästa borde vara att kolla direkt med SBFs ungdomsgrupp: http://www.sbf.se/info/kontakt/kommitteer/ungdomsgruppen/

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



matfo skrev:
Kollade precis på SBFs hemsida och det verkar ju som att det är ok att ta racelicens från 14 års ålder.


Calle, föreslår att du satsar på Renault Junior (standardbil ), tar du licens och har en bil bil mm så kan du träna på vanliga SBF arrangerade träningstillfällen på skånska och andra banor, du kan också sedan tävla tillsammans med andra ungdomar. http://www.sskserien.se/?page_id=218. Blir oftast billigare/träningstillfälle också jämfört med ett par tusen för körträning på en trackday.
Tyvärr tävlar inte SSK serien på Knutstorp men i Falkenberg vid ett tillfälle/år och sedan flera tillfällen på Kinnekulle.

Om ett par år så kan du sedan växla upp till Volvocupen eller Roadsport C (som jag tror SBF godkänner som ungdomsklass?!)

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
callehorvath
Trelleborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 4


Trådstartare
Tack för hjälpen.

_________________
Calle Horvath
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864




_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Vill börja köra standard bil på bana
3 besök senaste veckan (7360 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande