Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX7 FB Silver säljes
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 39, 40, 41   >>
18 besök senaste veckan (234298 totalt)
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Nikel skrev:
Fastlane skrev:
Rikard Niva skrev:
Rikard Niva skrev:
Fastlane skrev:
Bränsle?


Har provat med olika bränslemunstycken och afr ligger nu kring 13. På fjolårsklippet ser man hur seg motorn är i 6-7 området. När jag fettade på rejält, så kändes det som om jag flyttade problemet på andra sidan 7 krpm. Tyvärr gjorde jag ingen not på det, så lite subjektivt och jag får ta och testa igen helt enkelt.
http://youtu.be/RTFyxZ2N9gc


Funderar på tändningen och att ta bort vakuumet och köra utan. Även stiften har gått något år...



Nu Ingemar, vad tror du? (eller någon annan)
Jag kollat lite extra på lamdavärden i kväll och... yttertempen var +11grader, brrr
(kom ihåg det är en förgasare och värdena är ca. värden) Hon har lite svårt att ta höga varv, för fett? och hur mycket sjunker Lamda vid +25grader? förgasar skiten justerar ju inte sig själv, finns det någon tabell på afr/lamda och lufttemp?

4000 - 12.8
4500 - 13.1
5000 - 13.2
6000 - 13.2
6500 - 12.9
7000 - 12.8
8000 - 12.8


Utan att kunna RX-7 nånting så skulle jag ändå säga att den inte går för fett, ser ut att gå perfekt på lambda iaf.


Ser ganska bra ut.
Den går inte för fett utan du ligger mer åt den snåla sidan på rätt sida skalan om man säger så.
Runt 12.5 brukar vara safe och med bra effekt.
Kör du turbo så vill man inte över 12.5 för kylningens skull.
Det ser du även här under att när det går riktigt fett så är avgaserna 50 grader kallare än när det går som snålast.

Hittade detta när jag sökte runt lite.

Here are some example numbers from a NA 12A with bridgeports and a free flowing exhaust. Note the relationship between EGT and mixture ratios.

6500 173.3 HP 1515 front 1491 rear A/F 12.3

7000 196.9 HP 1518 front 1489 rear A/F 12.0

7500 218.2 HP 1517 front 1494 rear A/F 12.1

8000 233.9 HP 1522 front 1511 rear A/F 12.6

8500 239.2 HP 1543 front 1540 rear A/F 13.0

9000 241.9 HP 1583 front 1578 rear A/F 13.2 BSFC .662 oil temp 167 oil pressure 105. Timing is 25 degrees.

And this is with a carb! Note the A/F for each EGT. Note that the carb is going lean at the top, where injection should be dead on the tune all through the range around 12.7 or so, or whatever your builder wants you to run. Remember if you premix, leaning is removing top oil as well. Note also how low the EGTs for best power are.


Och.
A naturally aspirated engine should run an air/fuel ratio of around 12 - 13:1 at peak torque.



Hur mår stiften?
Förgasarmtorer äter ju gärna lite mera stift än en med insprut, och blandar du lite olja i bensinen på det så går det ännu fortare.

Har du någon häftig tändspole?

Jag hade gått upp en storlek eller två på huvudmunstycket så du inte är inne och vandrar på afr 13.
Jag har en 180zx hemma nu som går snålt, denna har dock turbo men på högre varv så försvinner kraften och den börjar gå orent.


Tack

AFR.en ovan är från när det är 10-11grader varmt i luften. När jag var på Mo i Rana i helgen, så var det kring 12,5 och lufttemp kring 17 grader. Gissar att när vi kommer till Ring Knutstorp blir det än varmare (<25grader) och kanske än lite fetare blandning.

Original 12A, särskilt USA modellen, har en ganska fet blandning för att klar avgasvärden och mata avgasreningssystemet. När man tar bort reningen, iom byte till headers mm, så går gamla 12.an generellt lite fett. Wankel klarar att ha ett högre Lamda, 0.92-0,94, utan att ta allt för mycket skada. Tyvärr jag inte belägg för vilket värde som passar min motor bäst, då jag saknar både munstycken och tid på en bänk.

N/A 12A.n som jag har, har original "lågkompade" rotorer. Tändningen är helt original och stiften är ett par tre år gamla. Stiften är beställda och jag hoppas att jag får dem innan jag åker till Skåne.

edit, bjuder på en "eldarbild"

_________________
Rikard Niva
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Han fick upp farten på lilla blå på slutet!
Blev frånåkt när jag åker på 1,45 rundor!
Skulle tro att man skulle kunna komma ner mot 1,35 me den bilen om man laddar på ordentligt!
Tjänade för övrigt nästan 10sek på min när jag bytte däck!
Om motorn gått för fullt hade de nog gått att komma under 1,40 nu! thumbs up

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Hmm, förberedelser...
Ja så här i elfte timmen skulle jag vilja ha gjort mer än vad jag har gjort. Men det vill väl alla. Tyvärr för lat.

Men, byte till Motuls 300V 15w-50 (motorn har gått på mineral tidigare) och ny bromsolja är inte fy skam det inte. Synt olja för motorn gör att jag premixar i 2t olja i bränslet. Ska tvätta henne lite och dammsuga ur löv och lite annat. Samt kontrollera bultar i fram och bakvagn. Sen lastning och ca 17h transport.

Det som känns mest oroande är om det blir massor av regn. Har inte regndäck, utan tänkte att jag skulle klara mig på mina fjolårs Kumho. De är i skapligt skick.


_________________
Rikard Niva
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Lycka till och ha kul!

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Tänk på att om du byter från mineral till syntet att mineral kan lämna avlagringar i motorn som synteten löser upp. Det kan bli som grus och kan behöva en sköljning/extra oljebyte.
Kör den varm och ta en extra titt på stickan.

Vi ska tävla mot varann i helgen men tänkte ändå fjäska en provsittning om RX7an är lite större innuti än en Mx5?

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
cirs skrev:
Tänk på att om du byter från mineral till syntet att mineral kan lämna avlagringar i motorn som synteten löser upp. Det kan bli som grus och kan behöva en sköljning/extra oljebyte.
Kör den varm och ta en extra titt på stickan.

Vi ska tävla mot varann i helgen men tänkte ändå fjäska en provsittning om RX7an är lite större innuti än en Mx5?


Tack för omtanken, jag har "spolat" igenom tre omgångar av ....tema olja

Provsitta... mer än så, att du tar en tur tycker jag låter bättre. Risken är att du konverterar till Mazda Wankel

_________________
Rikard Niva
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15484



Rikard Niva skrev:
Nikel skrev:
Lååång text


Tack

AFR.en ovan är från när det är 10-11grader varmt i luften. När jag var på Mo i Rana i helgen, så var det kring 12,5 och lufttemp kring 17 grader. Gissar att när vi kommer till Ring Knutstorp blir det än varmare (<25grader) och kanske än lite fetare blandning.

Original 12A, särskilt USA modellen, har en ganska fet blandning för att klar avgasvärden och mata avgasreningssystemet. När man tar bort reningen, iom byte till headers mm, så går gamla 12.an generellt lite fett. Wankel klarar att ha ett högre Lamda, 0.92-0,94, utan att ta allt för mycket skada. Tyvärr jag inte belägg för vilket värde som passar min motor bäst, då jag saknar både munstycken och tid på en bänk.

N/A 12A.n som jag har, har original "lågkompade" rotorer. Tändningen är helt original och stiften är ett par tre år gamla. Stiften är beställda och jag hoppas att jag får dem innan jag åker till Skåne.



Då ligger du nog ganska bra till.
Du har inte möjlighet att logga afr ett varv på banan?

Vi får hoppas det blir bättre med nya stift thumbs up

Hur mycket olja blandar man i?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Rikard Niva skrev:
Sen lastning och ca 17h transport.


Sa de senast, säger det igen. Världens respekt för att du tar dig ner! Skall aldrig mer klaga på att jag har 3,5h till Gelleråsen... thumbs up
Och så skall vi tampas i samma heat också, extra jädra kul! Syns på Knutan.

//U

_________________
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Nikel skrev:
Rikard Niva skrev:
Nikel skrev:
Lååång text


Tack

AFR.en ovan är från när det är 10-11grader varmt i luften. När jag var på Mo i Rana i helgen, så var det kring 12,5 och lufttemp kring 17 grader. Gissar att när vi kommer till Ring Knutstorp blir det än varmare (<25grader) och kanske än lite fetare blandning.

Original 12A, särskilt USA modellen, har en ganska fet blandning för att klar avgasvärden och mata avgasreningssystemet. När man tar bort reningen, iom byte till headers mm, så går gamla 12.an generellt lite fett. Wankel klarar att ha ett högre Lamda, 0.92-0,94, utan att ta allt för mycket skada. Tyvärr jag inte belägg för vilket värde som passar min motor bäst, då jag saknar både munstycken och tid på en bänk.

N/A 12A.n som jag har, har original "lågkompade" rotorer. Tändningen är helt original och stiften är ett par tre år gamla. Stiften är beställda och jag hoppas att jag får dem innan jag åker till Skåne.



Då ligger du nog ganska bra till.
Du har inte möjlighet att logga afr ett varv på banan?

Vi får hoppas det blir bättre med nya stift thumbs up

Hur mycket olja blandar man i?


Tar med mig AFR mätaren och kollar några varv. Hittade även ett par gamla munstycken som jag borrade. Nu kan jag, om det faller sig väldigt illa, byta och testa.

Yes,lyckades få 2st BR8ET och 4st BR9EIX landade i eftermiddags. Så nu finns det lite fräscha stift

Original så ligger det under 1% i förhållandet. Men jag ligger på ca 1,5% kanske lite väl men men...

_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Ulrich skrev:
Rikard Niva skrev:
Sen lastning och ca 17h transport.


Sa de senast, säger det igen. Världens respekt för att du tar dig ner! Skall aldrig mer klaga på att jag har 3,5h till Gelleråsen... thumbs up
Och så skall vi tampas i samma heat också, extra jädra kul! Syns på Knutan.

//U


Ulrich, vi ses, nu startar jag... sen blir det nog så att jag får ta rygg på dig i heaten. thumbs up

Å, 070-3582507 om man vill surra en stund.

_________________
Rikard Niva
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Jag kommer till Knutstorp och hejjar på söndag .

Kör försiktigt!

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Bo_H
Växjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 141



Kommer också ner och hejar på alla wankelförare. Vi blir ett gäng som campar i övre depån kom gärna bort och ljug. Jag kör vit FC ner.

_________________
Bo Hugsén
Bmw 325iA T, 2009
Mazda Rx-7 (N/A), 1986
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Rikard Niva skrev:

Känner någon igen den blå rx7.an? (vi låg på samma sek/v he he visst det är inte samma förare som byggde bilen. Då hade det varit andra "bullar" )


Åkte hem samtidigt som den sista uppställningen för kvällen, 21.30. Roliga och snabba bilar.


Ganska lik denna va?
Min favo mazda!


_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Rikard Niva skrev:
cirs skrev:
Tänk på att om du byter från mineral till syntet att mineral kan lämna avlagringar i motorn som synteten löser upp. Det kan bli som grus och kan behöva en sköljning/extra oljebyte.
Kör den varm och ta en extra titt på stickan.

Vi ska tävla mot varann i helgen men tänkte ändå fjäska en provsittning om RX7an är lite större innuti än en Mx5?


Tack för omtanken, jag har "spolat" igenom tre omgångar av ....tema olja

Provsitta... mer än så, att du tar en tur tycker jag låter bättre. Risken är att du konverterar till Mazda Wankel


Ett sånt fint erbjudande tackar man inte nej till! Blev nästan ägare till en för ett par veckor sen men rosten hade tagit lite väl mycket på den.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
[quote="galaxi"]
Rikard Niva skrev:

Känner någon igen den blå rx7.an?


Ganska lik denna va?
Min favo mazda!


Det är Mikaels rx7a, färgen på bil och fälgar är ändrad. Tycker den var tuffare röd. Motorn ska visst också var ändrad till NORSK? Tydligen hade föregående ägare misskött 7an. Den här killen verkar seriös, och han har formar till plasten.

_________________
Rikard Niva
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Håller thumbs up arna för dig.

Ska bli kul att se vad dina uppisar gör på dina placeringar.

Wankel rulesssssssss you know!!!!!!!!!!1

Good luck

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Antiklimax, SSM 2014, blev inte riktigt som det var tänkt

Tappade kompressionen på främre rotorn under fredagsträningen.
Fram till dess uppförde sig Silver, som vanligt, helt ok. Bromsarna var lite svåra innan däcken kom upp i temp, annars gick det att både bromsa sent och behålla lite broms in i kurvan. Setup.en var lite ändrad från i SSM 2013 med lite mer krängare fram och med en spoiler bak. Kände att jag kunde kliva på lite tidigare i kurvorna och att bakvagnen höll sig kvar lite bättre över NGK. Att jag hade lyckas täppa till några vacuumläkage på förgasaren kändes också bra. Även om det är Placido effekt, så kändes det som det"svarade" lite bättre. Önskar bara att spjällaxlarna nu kunde bli lite tätare. Men det krävs att tillverka bussningar och pressa in i stålgjutgodset samt renovera slitna/ovala spjällaxlar. vi får se... Vill ha insprutning

Redan vid avlastningen på torsdagenskvällen, kändes det inte bra. Fick "nöta" på startmotorn och nötte ut batteriet innan motorn gick upp i egna varv. Lite sådana tendenser var det på Mo I Rana helgen innan. Sen så skickade hon i väg blå moln, värdig den störste indiankrigaren. På fredag morgon byttes stiften för första gången på tre år (budget racing är det ju ) och jag kunde konstatera att de främre stiften hade bilden av dålig förbränning och oljerester. Gissade att kompressionsringarna inne på rotorcentrum började vara slitna så här +30tusen mil. och att det är dags att renovera.

De två första träningarna (körde både C & B för träningens skull) kändes helt ok med tanke på att jag hade full tank. Kollade bara hur AFR.et såg ut och försökte att hitta runt. AFR värdet gick ner till låga 12or mellan 6000-8000. Hur stor påverkan att oljan tog sig in i förbränningsutrymmet vet jag inte. Till den tredje träningen, då det hände, kändes Silver helt ok. Även om det var massor av bensin i tanken. På baksidan övervarvade jag nog lite för mkt (rödmarkering startar vid 6800) men det kändes som att jag "vann" tid att inte växla upp. Steget på originallådan mellan 3-4 är superstort. Tappar nästan 2500varv. Så jag låg kvar. Yes det, är säkerligen en bidragande orsak till haveriet. Men just då kändes det bra Tog lite tid också med Harrys och jämförde snabbt mot fjollårets Harry tider. Det gick snabbare i år och tror att jag skulle kunna ta någon hundradel till om jag tog i lite mer och om bränslevikten minskade. Jag hade ju inte känt att jag var nära gränsen att åka av än Motortempen var lite hög och så jag sparade lite på rakorna. Men hornen/leendet kom fram i kurvorna och där övervarvade jag ordentligt. Det skramlade till och blev obalans i maskinen, bromsade och la i tvåan. Körde försiktigt in i depån. Träningstiden var också slut för de övriga. I depån fick Silver svalna och tändstiften skruvades. Gjorde ett" känna på luften" kompressionstest och det fläktade knappt i främre rotorhuset i förhållande till det bakre huset.

Nu blev det att ställa om till rejs-turist utan större ledsamheter och vara åskådare. Är helnöjd trotts allt. Fantastisk racing och arrangemang, vilka bilar och fighter thumbs up

Avslutade helgen med att åka till Höganäs och lasta en rotor-motor med okänt skick, utifall Silvers originalmaskin behöver reservdelar. Nu är jag hemkommen och innan motorn åker ur och rivs för felsökning, ska verkstan städas. Blir roligare Bilder på renoveringen kommer...

Passar på att tacka ALLA, rejsers, SSM-arrangörer , SPVM sponsorer - Hans/Gärde Wesslau


Några mil blev det ju


Tillåter reglementet dubbla motorer, annars känns viktfördelningen som optimal. Kanske den får vara kvar där

_________________
Rikard Niva
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Rikligt synd att det strulade för dig Vi hade behövt dig i C som "motpol" på bana. Med dina 1.09.xx tider hade det sett annorlunda ut på prispallen - utan tvekan thumbs up
Djup respekt för milen du kör - ställer oss andra i garderoben
Bara ta nya tag Nyfiken på att se "raset" sen i din tråd

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Trist med motorn. Lite väntat så du plågar den gamla besten

Blev det en 12a till?

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
galaxi skrev:
Trist med motorn. Lite väntat så du plågar den gamla besten

Blev det en 12a till?


Plåga, nä wanklade (kanske lite för mycket bara )

I första hand använda 12A.n jag har. Om det inte går... så ligger en gammal 115hk 13B nära till hands.
Oavsett vilken det blir så tar jag mig tiden att gå igenom motorerna ordentligt och kollar alla förslitningsgränser. Vill inte ha haveri direkt... iom att jag har valt en sport som inte är direkt hemma vid och att det blir haverier så... känns det lite bättre om jag vet att delarna är någorlunda sjyssta. För haveri kommer det att bli förr eller senare.

_________________
Rikard Niva
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Rikard Niva skrev:
galaxi skrev:
Trist med motorn. Lite väntat så du plågar den gamla besten

Blev det en 12a till?


Plåga, nä wanklade (kanske lite för mycket bara )

I första hand använda 12A.n jag har. Om det inte går... så ligger en gammal 115hk 13B nära till hands.
Oavsett vilken det blir så tar jag mig tiden att gå igenom motorerna ordentligt och kollar alla förslitningsgränser. Vill inte ha haveri direkt... iom att jag har valt en sport som inte är direkt hemma vid och att det blir haverier så... känns det lite bättre om jag vet att delarna är någorlunda sjyssta. För haveri kommer det att bli förr eller senare.


Är det okej att byta till 13B i de klasser du kör i?

Ja nån gång ska jag klyva min 12A motor och se hur det ser ut i en wankel motor

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX7 FB Silver säljes
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 39, 40, 41   >>
18 besök senaste veckan (234298 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande