Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3, ... 26, 27, 28   >>
28 besök senaste veckan (284997 totalt)
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Inga PR-licenser erbjuds tyvärr.
Synd att du missade vår licensutbildning i samband med säsongspremiären på Mantorp 3/5.
Fast andra motsvarande licensutbildningar brukar erbjudas på månadsbasis under hela året av bla Östergötlands Bilsportförbund (Mantoro alternativt Sviestad).
Gissningvis vanligt förekommande med licensutbildningar på Kinnekulle också.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Ok, ja Sviestad verkar ju köra kurserna då och då, får se om jag hinner med någon kurs under sommaren.

Tyvärr blir det inget Mantorp för min del, hade Murphy på besök i garaget idag. Jag drog av en av de bakre camberskruvarna när jag skulle justera cambern. Och den skruven visade sig vara svår att få tag på med kort varsel *crap* . Jaja, bara att bryta ihop och komma igen!

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
För att få ytterligare camber bak tänkte jag montera justerbara camberstag. Fick tag på ett par begagnade men ej använda stag från Turner Motorsport.







Högra sidan gick bra, jag lossade på diffen så den gick att flytta på.



Däremot den vänstra sidan gick jag faktiskt bet på, diffen gick inte att flytta tillräckligt. När jag lossade de bakre skruvarna på diffen tog jag dem som sitter mellan diff och fästet som sitter i bussningar. Kanske bör jag även ta hela fästet för att få tillräcklig rörelsefrihet bakåt? Då måste ju även krängningshämmaren tas bort, de skruvarna såg dock inte så fräscha ut så den operationen gav jag mig inte på. Ni som bytt till andra camberstag, hur gjorde ni?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Ovanligt otysk lösning när man ska få ut de där inre bultarna (öknigt på E46 också), nyfiken på om det finns nåt smartare sätt att byta stagens inre fäste

_________________
Magnus Thomé
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Ja en sådan lösning är inget man skulle vara stolt över...Tyvärr verkar det vara det ända sättet, har googlat en del och det är fler än vi som kämpat med detta

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Yes! Då var även det andra camberstaget monterat. Det var faktiskt inga större svårigheter när jag vek ner krängningshämmaren och tog loss diffens fäste. Avgassystemet plockades också bort. På denna sidan fick jag sänka diffen så mycket som möjligt för att få plats.

Lossat fäste och nerfäld k-hämmare:


Skruv ute

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Då främre dämparna har sett sina bästa dagar så har jag letat efter en uppsättning begagnade coilover. För ett tag sedan köpte jag Ksports banracingvariant med lite hårdare sättning än deras "vanliga" kit. Förra veckan monterades de främre och efter lite kvälls/nattmekande fick jag igår dit de bakre.





Fjädrar fram och bak.




Befintlig topplagring utbytt mot Millways.




Nu är det lite småjusteringar kvar på chassit sen är bilen redo för Kinnekulle med GTI-klubben, eller Volkswagen Club Sweden som den numera heter.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Måste vara för mjuka fjädrar bak..?

_________________
Stefan Larsson
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Får man se pärlan på kullen i helgen?

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
höfläkt skrev:
Måste vara för mjuka fjädrar bak..?


Det har jag faktiskt inte reflekterat över, vilken ratio är brukligt?

EDIT: Märkningarna på fjädern anger tjocklek och längd. Fjäderkonstanterna på dessa fjädrar är 160 N/mm fram och 180 N/mm bak.
På det "vanliga" Ksport-kittet (Street modified) ligger fjäderkonstanterna på 87 resp 95 N/mm.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
E.Svensson skrev:
Får man se pärlan på kullen i helgen?


Ja, nu ska det äntligen bli köra av Du ska köra själv antar jag?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Nu är det färdigmekat inför Kullen på söndag. Idag gjordes en hjulinställning och R-däcken balanserades om. Hjulinställningen gick bra förutom Castervärdet som vi inte lyckades få till så bra som vi ville. Skulle helst se någon grad till. Fjäderbenets mutter ligger längst bak och nästan centrerat i fjäderbenstornet så längre bak kommer det inte.





Några bilder tagna häromdagen:




_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



GTIDave skrev:
E.Svensson skrev:
Får man se pärlan på kullen i helgen?


Ja, nu ska det äntligen bli köra av Du ska köra själv antar jag?


Bara bilen överlever lördagen på gelleråsen så kommer jag på söndag

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Stocky
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 35



Riktigt snygg bil du har! thumbs up

_________________
Björn Dahlgren
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Under minuten nu då.... ��

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



E.Svensson skrev:


Bara bilen överlever lördagen på gelleråsen så kommer jag på söndag


Samma här


Ang caster trodde jag faktiskt m3an hade mer original ? Fick du nåt originalvärde ur hjulinställningsburken ?
Fast 3,2an har väl ganska bakflyttad kolvstång i std-topplagringen..

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Tack Stocky, nu får vi hoppas att den går bra också

Christian: Jadu, första gången på bana med denna bilen. Och bakhjulsdrift, något jag heller aldrig testat på bana tidigare. Så det finns nog mycket att öva på! Men den går riktigt gott måste jag erkänna hehe.

Marcus: De får vi hoppas att du sparar på bilen på lördag då! Ang caster kollade jag inte vad den har original men det stämmer att kolvstången sitter långt bak.

Edit: Jag hittade en bild tagen innan bytet till ställbara topplagringar. Här ser man tydligt att dämparen sitter väldigt långt bak.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Jävligt snygg e36a!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Äntligen var det dags för första bankörningen med M3:an. Som alltid när man ska ta ut en ny bil på första körningen finns den där lilla osäkerhetskänslan i bakhuvudet; ska det hålla, sitter allt fast, kommer den gå varm osv. Summa summarum; bilen höll, den gick (nästan) som den skulle och den var faktiskt riktigt välbalanserad vilket gjorde att jag ganska snabbt kunde börja öka farten och pressa lite mer. Bästa tiden för dagen blev 1:04.51. "Nästan" kommer sig av att vid halv tank började den hacka vid utgången av högerkurvor, ett ganska känt fenomen som det som tur är finns lösningar till.

VWCS skötte (som vanligt) arrangemanget bra, tack till er! Vad jag kunde se höll sig också alla bilar på banan, mycket körtid utan avbrott med andra ord.

Men men, vi börjar från början. Ett förväntansfullt gäng tar en paus för att fylla på med bla vattenflaskor som denna helg var hårdvaluta


Framme vid pensionatet Karlslund dit vi kom på lördagskvällen. Jim, Daniel, Niklas och jag bakom kameran.




Efter att ha smörjt kråset med lite grillat åkte vi till Kinnekulle Ring där vi träffade lite Volkswagenfolk, några kända och några nya ansikten.






Skönt att slippa åka hemifrån vid 5-tiden på morgonen som brukligt. Nu åt vi en go frukost vid sju och kunde åka strax innan åtta.


Efter urpackning av bilen och den obligatoriska besiktningen var jag och bilen nu redo för dagens övningar.


Nu får vi se om någon har knäppt några bilder från banan

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Kul att träffas på Kullen!
Det blev en riktigt bra dag tycker jag.

Foton av kvalitativ art kan jag inte bidra med men iaf ett från lineup.


_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Ja det var trevligt, kul att få ett ansikte på den vars tråd jag läst mycket Bra bild, du fick med nästan hela vårt gäng!

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3, ... 26, 27, 28   >>
28 besök senaste veckan (284997 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande