Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Dämparinställning for dummies?????
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (49641 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



DTM skrev:
Eller så gör man som en riktig amatör.

Tar sina gula Koni dämpare ur kartongen stoppar dit dom och är nöjd som aldrig förr

Funkade för mig iaf


Det är absolut inget fel med Koni;s direkt ur kartongen. Men man kan
köpa justerbara också, och få dom "neutralt inställda" av t,ex stötdämparexperten. Sedan känner man sig för vartefter man kör och lär sig. Det är bara att gå tillbaka till normalt igen, om det blir konstigt.
Men mycket utbildande och kul om man ändå ska köpa nya dämpare.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



ice skrev:
seanr skrev:


Jag har inga direkta svar på dina frågor men Öhlins har ett dokument som generellt beskriver inställning av dämpare, jag tror det är på sid 5-6 i detta dokument: http://www.ohlins.com/pdf/07255-01.pdf



Den där var rätt kul faktiskt, du har inte originalet så att man kan jämföra?


(Jag skrev faktiskt att det var en generell beskrivning ....)

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



För er som inte orkar läsa hela aprilskämtet, har jag här plockat ut några guldkorn:

on shock absorbers that have mechanical type adjustment the position of the adjusting.ring can be adjusted.
Kan ni inte ta det där igen? Går det att justera dämparen eller inte?

All of Öhlins...products are adepted to the brand and model.
Vad betyder "adepted"? Sist jag kollade var "adept" ett substantiv.
Att Öhlins produkter är anpassade (adapted) till deras varumärke (brand) kan jag förstå, men vad gör orden "and model" i slutet av meningen?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



ice skrev:
För er som inte orkar läsa hela aprilskämtet, har jag här plockat ut några guldkorn:


att en del bara orkar, jag skulle inte tro att det är så många som bryr sig om Öhlins engelska är korrekt eller inte.........

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag tror att ice har nåt emot Öhlins...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



AndersY skrev:

Jag tror att ice har nåt emot Öhlins...


Jag gillar inte Öhlins, det tänker jag inte sticka under stol med. Det jag har emot dem, har inget med deras produkter att göra, de har jag ingen erfarenhet av, utan sättet på vilket de behandlar sina presumptiva kunder, av vilka jag tidigare var en.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Göran Malmberg skrev:

...Några exempel. Vad som i racing sammanhang menas med kritisk dämpning är när en fjädringsrörelse återgår till vila utan att passera viloläget, och utan att bilda fler svängningar.
Bra ur dämpnings synpunkt ,men, för hårt. Krafterna till chassiet blir oacceptabla. Tiden för återgång kommer att hålla ett infjädrat hjul kvar i luften, eller ge ett för litet marktryck för en period. Stötdämparens belastning kan producera mångfallt den belastning på chassit som fjädrarna kan...


Hmm.. Göran Malmberg gillar inte kritisk dämpning. O jag som hade, efter att nu fått mina dämpare uppmätta, tänk att börja precis där.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



http://hem.passagen.se/rydquist/miata/shocks.html står det "De flesta dämpare är hyfsat linjära" det är fel! >

Detta framgår, om än maskerat, senare "olika tunga personer kan sedan ge dig en kurva!". Om dämparen hade varit linjär, hade det räckt med en person.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



AL skrev:

...Förstår hur du tänker då du namngett de olika stegen, men eftersom man normalt paratar om hög/lågfartsdämpning så kan detta ställa till med problem om/när tråden spårar iväg till att bli fomelfylld...(Det kommer, var så säker )...


Jag skall göra allt som står i min makt för att avstyra formlerna från denna tråd
(man bör veta hur det fungerar innan man börjar trycka på Japanhjärnan).

Ett klargörande, jag tror det var det här AL var inne på: När man pratar om hög- och lågfartsdämpning är det den relativa hastigheten mellan dämparens kolv och dämparens cylinder man pratar om, inte dessa delars "fart över grund".

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ice skrev:
http://hem.passagen.se/rydquist/miata/shocks.html står det "De flesta dämpare är hyfsat linjära" det är fel! >

Detta framgår, om än maskerat, senare "olika tunga personer kan sedan ge dig en kurva!". Om dämparen hade varit linjär, hade det räckt med en person.


När Du fick dämparna uppmätta, hur lät diskussionen om motivet?
om dämparen skulle bli för fel med det uppmätta värdet så bör du blivit varnad med någon förklaring. Eller var det helt ok.
Jag misstänker att det ligger en hund begraven.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ice skrev:
AL skrev:

...Förstår hur du tänker då du namngett de olika stegen, men eftersom man normalt paratar om hög/lågfartsdämpning så kan detta ställa till med problem om/när tråden spårar iväg till att bli fomelfylld...(Det kommer, var så säker )...


Jag skall göra allt som står i min makt för att avstyra formlerna från denna tråd
(man bör veta hur det fungerar innan man börjar trycka på Japanhjärnan).

Ett klargörande, jag tror det var det här AL var inne på: När man pratar om hög- och lågfartsdämpning är det den relativa hastigheten mellan
dämparens kolv och dämparens cylinder man pratar om, inte dessa delars "fart över grund".


Så sant så!

Bra att du klargjorde detta så ingen missuppfattade det.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Göran Malmberg skrev:

... När Du fick dämparna uppmätta, hur lät diskussionen om motivet?


Det diskuterades ingenting. Jag sa: Mät upp de här fyra dämparna på samtliga dämplägen. Stötdämparverkstan sa: Det kostar 800:-.

Göran Malmberg skrev:

om dämparen skulle bli för fel med det uppmätta värdet så bör du blivit varnad med någon förklaring. Eller var det helt ok.


Jag berättade ingenting om i vilken miljö dämparen skulle sitta, så om det blir fel, kan jag inte skylla på Stötdämparverkstan.
Däremot varnade de mig för, att kurvorna visade, att den ena dämparen hade en "mekanisk imperfektion". Det är fint språk för att säga att den var glapp.

Göran Malmberg skrev:

Jag misstänker att det ligger en hund begraven...


Var då?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ice skrev:

Det diskuterades ingenting. Jag sa: Mät upp de här fyra dämparna på samtliga dämplägen. Stötdämparverkstan sa: Det kostar 800:-.


om stötdämpar verkstaden blir ombedd att ställa in till "kritisk dämpning"
och racel-litteraturen menar att detta är för hårt, så misstänker jag en deffinitionsskillnad av vad som är kritisk dämpning.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Göran Malmberg skrev:

ice skrev:

Det diskuterades ingenting. Jag sa: Mät upp de här fyra dämparna på samtliga dämplägen. Stötdämparverkstan sa: Det kostar 800:-.


om stötdämpar verkstaden blir ombedd att ställa in till "kritisk dämpning"
och racel-litteraturen menar att detta är för hårt, så misstänker jag en deffinitionsskillnad av vad som är kritisk dämpning.

Göran Malmberg.


Vem har begärt att stötdämparverkstan skall ställa in kritisk dämpning?

BCT hävdar att man skall ställa in överkritiskt dämpningen (jag har inte lyssnat på det örat).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ice skrev:
Göran Malmberg skrev:

...Några exempel. Vad som i racing sammanhang menas med kritisk dämpning är när en fjädringsrörelse återgår till vila utan att passera viloläget, och utan att bilda fler svängningar.
Bra ur dämpnings synpunkt ,men, för hårt. Krafterna till chassiet blir oacceptabla. Tiden för återgång kommer att hålla ett infjädrat hjul kvar i luften, eller ge ett för litet marktryck för en period. Stötdämparens belastning kan producera mångfallt den belastning på chassit som fjädrarna kan...


Hmm.. Göran Malmberg gillar inte kritisk dämpning. O jag som hade, efter att nu fått mina dämpare uppmätta, tänk att börja precis där.


Det var din kommentar här jag drog en egen växel på. Att du skulle ha låtit uppmätningen tjäna det syftet.
Jag har varit i kontakt med SDV för en väldig massa år sedan, å då så tyckte jag det var svårt att få besked om deras teorier bakom dämpningsuppmätningen. Man lämnade in och fick det "korrekt", så nu var det bra. Därför blev jag rätt intersserad och feltolkade vad du skrev.
Ledse n.....

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Göran Malmberg skrev:

Det var din kommentar här jag drog en egen växel på. Att du skulle ha låtit uppmätningen tjäna det syftet.
Jag har varit i kontakt med SDV för en väldig massa år sedan, å då så tyckte jag det var svårt att få besked om deras teorier bakom dämpningsuppmätningen. Man lämnade in och fick det "korrekt", så nu var det bra. Därför blev jag rätt intersserad och feltolkade vad du skrev.
Ledse n.....

Göran Malmberg.


Nä, inte ledsen, Göran skall vara .

Syftet med uppmätningen, som jag initierade, var att utröna om dämparna var lika. Jag hade nämligen, på Mantorp, fått indikationer på att min garagekalibrering inte hade lyckats.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Nu tror jag att jag vinner veckans trådlyft med det här inlägget.

Vad jag inte har vunnit är att förstå mig på mitt nya chassi.
Bakgrunden,
Jag köpte en BMW M3 e46 i våras i tron om att den skulle platsa på banan som brukstrackdaybil, en kombo mellan gata och trackday. Men Även om BMW'n är snabb så hade den ett chassi som var jättemjukt efter 11 år i trafiken. Sagt och gjort ett KW clubsport inhandlades och bilen blev tillsammans med Millway bussningarna precis så stabil som jag ville.

För att knyta an till tråden så körde jag på Anderstorp i måndags och tisdags och känner att bakhjulen sitter väldigt löst genom det stora karusellerna. Framvagnen verkar vilja mer än bakvagnen. I mitt enkla sinne så borde bakvgnen vara för hård ställd. Nu kan jag justera både rebound och compression men vilket av dom skall jag använda mig av. På envägsdämpare ställer man bara rebound, är det detta man skall använda sig av? Vid det här laget har jag börjat söka efter ett förklarande dokument vilket borde finnas hos KW eller någon annanstans på nätet. Det här är en generisk fråga som borde passa in på flera tillverkares tvåvägsdämpare.

Är det någon som kan ge en vettig förklaring, helst i ett dokument där det beskrivs vad som skall ställas ifall bilen överstyr eller understyr, om det regnar, om asfalten är dålig eller bra, banan är kuperad eller slät osv.

Givetvis hade det varit enklare att köpa en icke justerbar dämpare men va fasen man skall ha något att rådbråka hjärnan med.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Sparade trådar/FAQ
Dämparinställning for dummies?????
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (49641 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande