Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Höjd tyngdpunkt som komp. för högt k-center bak??
2 besök senaste veckan (2916 totalt)
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Jag har funderat lite hur man tar itu med problematiken att ha lågt krängscentra fram och högt bak, givet att man inte får flytta några infästningspunkter. Att tyngdpunkten ligger nära k-centrat bak gör ju att den inte vill kränga så mycket, å andra sidan så måste man ju då ha löjligt mjuka frädrar för att inte bakvagnen ska ta hela krängningen. Utgångspunkten är dubbla triamgellänkar fram och stel bakaxel med längsgående reaktionsstag och krängcentra bak i triangelstag som tar sidokrafterna.

I funderingar kring tankens placering, som nu ligger under bagageutrymmet, till att lägga den under baksätet inne i bilen så insåg jag att man då höjer tyngdpunkten. Men frågan är om det skulle göra bilen mer välbalanserad om man höjt tyngpunkten bak? Totala krängbenägenheten skulle ju öka, men balansen fram/bak skulle kanske kunna bli bättre?

Någon med erfarenhet av liknande idéer?

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nja jag skulle föredra lågt CGH pga att då blir lastförstjutningen mindre, detta ger då mer totalt grepp.
Krängningen får man balansera ut med fjädringen och K-fjädrarna.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Jo, det är det som är haken. Bak finns ingen k-hämmare, men det är väl bara att feta på ordentligt fram istället. Det man vill slippa är ju det här med en väldigt mjuk och svajjig bakvagn som kanske ligger optimalt vid kosnatant kurvtagning, men som annars uppträder något oroligt p.g.a. för mjuka fjädrar.

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Andreas Möller: Jag känner igen allt du beskriver. Vad kör du för bil?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Kör och kör ... , bilen gick inte igenom besiktningen -75 och ställdes av kort därefter. På den vägen är det. Håller på att montera en "vagga" så att jag kan byta en tvärbalk och lite annat.

Svar: En Giulietta ti -59 som ska byggas enligt FIA app. K, det är planen.

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Andreas Möller skrev:
Kör och kör ... , bilen gick inte igenom besiktningen -75 och ställdes av kort därefter. På den vägen är det. Håller på att montera en "vagga" så att jag kan byta en tvärbalk och lite annat.

Svar: En Giulietta ti -59 som ska byggas enligt FIA app. K, det är planen.

Skiljer det något i bak mellan 101:or och 105:or?

/1750 GTV

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm jag börjar förstå problemet, rc bak strax under hatthyllan

ice:
Hur var det?? typ rc bak=ca 400mm

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fuling skrev:
Hmm jag börjar förstå problemet, rc bak strax under hatthyllan

ice:
Hur var det?? typ rc bak=ca 400mm

TYST!!! > säg inte så, jag försöker förtränga eländet.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Jag vet inte exakt hur det ligger på 105:an, men på 101-serie diffen ligger krängcentrat 6 cm över bakaxelcentrum och däcket är 155/15. Med 2 cm deformation av däcket under belastning blir krängcentrat 35 cm över marken. Fram ligger krängcentrat 5 cm över marken.

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad har en sådan där spagetti bil för
spårvidd?
axelavstånd?
viktförhållnade?? (fram/bak)

CGH borde väll ligga mellan 500-600mm, eller?



Hmm FIA app. K, då får man väll bara åka på något Donlop race däck va???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
1292/1270 - f/b
2380 hjulbas
viktfördelningen vet jag inte exakt, men den har troligtvis 50-55% fram. Överhänget fram är obefintligt, bak 1m, varav 40 liter tank. Hel-alu motorn väger max 90 kg och har tp klart bakom framaxlen, 4-vxl lådan väger heller inte mycket.
cgh ligger väl där du gissar. I std skick står bilen ganska högt, men den borde hamna under 600 mm i något sånär rejsigt skick.

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



om jag vore i dina kläder, skulle jag sänka RCHB massor. 125±25 mm över backen tror jag är lagom.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Skulle nästan kunna tro att RCHB var en öl, och då skulle jag sänka massor! Men om det är RollCenterHöjdBak så är haken just FIA App. K som säger NicklasErikJohan.

/A

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Andreas Möller skrev:
Skulle nästan kunna tro att RCHB var en öl, och då skulle jag sänka massor! Men om det är RollCenterHöjdBak så är haken just FIA App. K som säger NicklasErikJohan.

/A

Vad säger App. K (min bil är 6 år för ny för att åka hysterisk racing, så jag har inte läst det)?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Andreas Möller:
Sitter det K-fjädrar på bilen???
Får bilen ha diffbroma????

Jag har gjort ett snabbt överslag och konstaterat att att bilen bör vara stenhård fram och som en tvättsvamp bak, käns det igen ice??

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fuling skrev:
Andreas Möller:
Sitter det K-fjädrar på bilen???
Får bilen ha diffbroma????

Jag har gjort ett snabbt överslag och konstaterat att att bilen bör vara stenhård fram och som en tvättsvamp bak, käns det igen ice??

ice skrev:
TYST!!! > säg inte så, jag försöker förtränga eländet.

/2.9; 1.1 Hz.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311






_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
original sitter det ingen k-hämmare bak. Fram sitter det en på drygt 10 mm. Det är vanligt att sätta en 1" k-hämmare fram och att använda fjädrar från någon äldre dieselmerca. Bak åker man ofta helt standard.

Innebörden av Fia app. K är i princip att man inte får ändra något från homologeringen, d.v.s. inga infästningspunkter får röras. Kolvar, ventiler, kammar är fritt och förgasare får man ändra så länge man håller sig till samam tillverkare och att den passar på original insugsrör. I chassit får man inte ändra spårvidd, inte använda dämpare med extern oljebehållare och inte använda diffbroms om det inte är homologerat- och det är det såklart inte på en fyrdörrars picknick bil.

Däremot åkte jag en bil härom veckan med diffbroms och lite fastare sättning runt om och den gick gudabenådat bra på banan. Hur den gått utan diffboms är svårt att säga, men det verkar som att man utomlands idag gått på en lite hårdare sättning bak.

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Jet skrev:



Så där löjligt mjuka fjädar går ju inte att åka med!

/ 620 kg/cm.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
Höjd tyngdpunkt som komp. för högt k-center bak??
2 besök senaste veckan (2916 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande