Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Höjd tyngdpunkt som komp. för högt k-center bak?? | 2 besök senaste veckan (2916 totalt) |
Jag har funderat lite hur man tar itu med problematiken att ha lågt krängscentra fram och högt bak, givet att man inte får flytta några infästningspunkter. Att tyngdpunkten ligger nära k-centrat bak gör ju att den inte vill kränga så mycket, å andra sidan så måste man ju då ha löjligt mjuka frädrar för att inte bakvagnen ska ta hela krängningen. Utgångspunkten är dubbla triamgellänkar fram och stel bakaxel med längsgående reaktionsstag och krängcentra bak i triangelstag som tar sidokrafterna.
I funderingar kring tankens placering, som nu ligger under bagageutrymmet, till att lägga den under baksätet inne i bilen så insåg jag att man då höjer tyngdpunkten. Men frågan är om det skulle göra bilen mer välbalanserad om man höjt tyngpunkten bak? Totala krängbenägenheten skulle ju öka, men balansen fram/bak skulle kanske kunna bli bättre? Någon med erfarenhet av liknande idéer? _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Jo, det är det som är haken. Bak finns ingen k-hämmare, men det är väl bara att feta på ordentligt fram istället. Det man vill slippa är ju det här med en väldigt mjuk och svajjig bakvagn som kanske ligger optimalt vid kosnatant kurvtagning, men som annars uppträder något oroligt p.g.a. för mjuka fjädrar.
_________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Kör och kör ... , bilen gick inte igenom besiktningen -75 och ställdes av kort därefter. På den vägen är det. Håller på att montera en "vagga" så att jag kan byta en tvärbalk och lite annat.
Svar: En Giulietta ti -59 som ska byggas enligt FIA app. K, det är planen. _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Skiljer det något i bak mellan 101:or och 105:or? /1750 GTV _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
TYST!!! > säg inte så, jag försöker förtränga eländet. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag vet inte exakt hur det ligger på 105:an, men på 101-serie diffen ligger krängcentrat 6 cm över bakaxelcentrum och däcket är 155/15. Med 2 cm deformation av däcket under belastning blir krängcentrat 35 cm över marken. Fram ligger krängcentrat 5 cm över marken.
_________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Vad har en sådan där spagetti bil för
spårvidd? axelavstånd? viktförhållnade?? (fram/bak) CGH borde väll ligga mellan 500-600mm, eller? Hmm FIA app. K, då får man väll bara åka på något Donlop race däck va??? _________________ Johan Sjölinder |
||||
1292/1270 - f/b
2380 hjulbas viktfördelningen vet jag inte exakt, men den har troligtvis 50-55% fram. Överhänget fram är obefintligt, bak 1m, varav 40 liter tank. Hel-alu motorn väger max 90 kg och har tp klart bakom framaxlen, 4-vxl lådan väger heller inte mycket. cgh ligger väl där du gissar. I std skick står bilen ganska högt, men den borde hamna under 600 mm i något sånär rejsigt skick. _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Skulle nästan kunna tro att RCHB var en öl, och då skulle jag sänka massor! Men om det är RollCenterHöjdBak så är haken just FIA App. K som säger NicklasErikJohan.
/A _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Vad säger App. K (min bil är 6 år för ny för att åka hysterisk racing, så jag har inte läst det)? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Andreas Möller:
Sitter det K-fjädrar på bilen??? Får bilen ha diffbroma???? Jag har gjort ett snabbt överslag och konstaterat att att bilen bör vara stenhård fram och som en tvättsvamp bak, käns det igen ice?? _________________ Johan Sjölinder |
||||
/2.9; 1.1 Hz. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
original sitter det ingen k-hämmare bak. Fram sitter det en på drygt 10 mm. Det är vanligt att sätta en 1" k-hämmare fram och att använda fjädrar från någon äldre dieselmerca. Bak åker man ofta helt standard.
Innebörden av Fia app. K är i princip att man inte får ändra något från homologeringen, d.v.s. inga infästningspunkter får röras. Kolvar, ventiler, kammar är fritt och förgasare får man ändra så länge man håller sig till samam tillverkare och att den passar på original insugsrör. I chassit får man inte ändra spårvidd, inte använda dämpare med extern oljebehållare och inte använda diffbroms om det inte är homologerat- och det är det såklart inte på en fyrdörrars picknick bil. Däremot åkte jag en bil härom veckan med diffbroms och lite fastare sättning runt om och den gick gudabenådat bra på banan. Hur den gått utan diffboms är svårt att säga, men det verkar som att man utomlands idag gått på en lite hårdare sättning bak. _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Skruva banåkabil Höjd tyngdpunkt som komp. för högt k-center bak?? | 2 besök senaste veckan (2916 totalt) |