Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2000 - The Ratster
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
10 besök senaste veckan (90743 totalt)
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Denna tråd ska jag absolut följa! Kämpa kämpa

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
DJ skrev:

Pluggen på min bil hade inte använts på länge, om ens alls... thumbs down
Bilen är fullservad på Porsche Sverige med senaste storservicen förra året. Är det så illa att de aldrig kollar oljenivån i lådan?? Uselt i så fall.

Tom Bengter skrev:
Dan,
Köp olja till växellådan på K3 i Haninge, de tappar upp i dunk från sitt fat.
Tackar, precis vad jag behövde veta!
Märkte du nån skillnad i lådan, Tom?

DJ skrev:
Jag gjorde lite research och hittade på ett Porscheforum utomlands att dessa ducts från 997 GT3-nånting ska passa och ska kosta betydligt mindre. Har inte provat själv, dock. Kan vara värt att kolla upp.

997 341 483 92 left
997 341 484 92 right

Det var dem jag frågade efter hos PC... Pelican Parts har dessa för $10 så det blir nog till att beställa därifrån.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



i96danma skrev:

Det var dem jag frågade efter hos PC... Pelican Parts har dessa för $10 så det blir nog till att beställa därifrån.

Det var billigt!
Då blir det nog en order därifrån. Tänkte beställa lite annat också.

Jag trodde du först menade ductsen från 996 GT3(RS?), som är mycket dyrare.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
997-341-484-92-M100 10 in stock Ships Today!
GT2/GT3 Brake Air Duct, Right
$10.00

997-341-483-92-M100 13 in stock Ships Today!
GT2/GT3 Brake Air Duct, Left - Brand: Genuine Porsche
$10.00

Ja, jag var tvungen att dubbelkolla också... Vad hade du tänkt beställa? Funderar på att passa på när jag ändå skickar efter men börjar få slut på (lågkostnads-)idéer...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



[quote="DJ"]
i96danma skrev:

Ska försöka få tag på ett par GT3 bromsspoilers ("brake ducts") eftersom mina är lite trötta. Fick ett pris av Porsche på 2000 (!) "eftersom det är Porsche Motorsport-delar". Jo jag tackar. Nån som vet var de finns till ett humanare pris? Får beställa från the US and A annars.


Jag gjorde lite research och hittade på ett Porscheforum utomlands att dessa ducts från 997 GT3-nånting ska passa och ska kosta betydligt mindre. Har inte provat själv, dock. Kan vara värt att kolla upp.

997 341 483 92 left
997 341 484 92 right

i96danma skrev:




Delarna ovan kostar 56 kr/st hos Ferdinand.se är det samma som Porsche Motorsport är de iaf betydligt mycket billigare där.

Mvh

Pelle

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829



Jag köpte 997 341 483 92/93 på Porche Center och betalade ca 100kr styck för dem.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298



Tom Bengter skrev:
Dan,
Köp olja till växellådan på K3 i Haninge, de tappar upp i dunk från sitt fat.


Dan
Tackar, precis vad jag behövde veta!
Märkte du nån skillnad i lådan, Tom?

___________________________________


Nope, men jag hade inga som helst problem innan heller (bilen hade då bara gått 5500 mil) utan jag gjorde det bara som en försiktighetsåtgärd. Billigare att byta oljan ofta än att rasa delar i lådan.

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Tack för tipsen om bromsspoilers! Nu slumpade det sig så att jag var på PC Haninge för att köpa transmissionsolja och då hade de två spoilers på lager. Eftersom jag är lite bekväm av mig fick de bli dem trots att jag hade kunnat spara några kronor på att skicka efter dem - särskilt ferdinand.se var ju prisvärda. Notera oljefläcken på hjälpramen - antar att styrservot läcker.





Sen var det det där med transmissionsoljan. Fick klia mig lite i huvudet innan jag kom på hur jag skulle få upp oljan i lådan underifrån. Till slut fick det bli en länspump på Mekonomen.



Lådan blev mycket riktigt smidigare, framförallt när den är kall. Nu kändes det tryggt att fara iväg på årets första bandag med PCS på Mantorp!

Det var en lyckad dag, inte så vansinnigt mycket köra men gott om soltid och lite PCSR race att titta på.

Bilen gick riktigt bra - mycket bättre balans än sist, inte alls samma kastvillighet. Vet inte om det beror på coilovers, krängare, hjulinställning, däcktryck eller körskicklighet men jag tror alla de variablerna spelade in. Kände mycket tydligare när det började släppa och kunde backa av lite grand. Det enda som riktigt störde balansen var - inte helt otippat - om jag bromsade efter turn in. Ruggigt grepp i kurvorna och jag kunde hållit jämna steg med många hårigare maskiner om det funnits lite mer cojones. Senare bromsning och högre kurvhastighet skulle i någon mån kunna kompensera för avsaknad av grunt. Att bli omkörd på strippen förlorar snabbt sin tjusning, dock...

Jag lade märke till att bilen var en smula mer instabil precis vid början av inbromsning men jag bytte ju till hårigare belägg sedan sist så bromsbalanen har väl ändrats lite - roligt när sådant märks även för en novis som jag. En vacker dag kanske jag lär mig hur alla komponenterna samverkar...

Själv fick jag ett mystiskt klonk i framvagnen efter sista repan som jag måste kolla upp. Det uppstår i ojämnheter som potthål och känns i ratten och "framför fötterna". Någon nämnde att det kan vara fjädrarna som halkat ur sätena och jag läste att det kan vara dropplänkarna. Själv misstänkte jag krängarna, att de lossnat eller så. Hade upp bilen på pallbockar för att se efter men jag såg ingenting särskilt och allt satt fast som det skulle. Några idéer? Den känns trots allt som vanligt att köra så länge vägen är slät.

Sedan hade jag liiite snedslitna däck, skulle vilja lägga på lite mer camber. Vet inte hur mycket av förslitningen som kom förra säsongen och hur mycket som dök upp i helgen (efter hjulinställningen) men 2,25 istf 1,25 kan ju inte göra ngn skada. Jag har dock bara själva topplagringarna, antar att jag måste skaffa de här också:



Några sådana har jag inte men ser ut som de behövs, någon här som är kunnig om GT3-upphängningen?


_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Dåså, ytterligare två banmöten avklarade, första på Arlanda Test Track som var en positiv överraskning. Hade kollat några snuttar på YouTube innan och var inte alls imponerad, kändes som det hela var över på några sekunder. Väl på plats och med några andra bilar att dela banan med kändes det bättre, en kuperad bana med några kurvor som var lite utslagsgivande. Passade så klart en relativt effektsvag mittmotorbil ganska bra.

https://www.youtube.com/watch?v=Jzh27pixs4I

I måndags var det dock dags igen på Mantorps egna "Track MonDay". Som förberedelse jämförde jag via YouTube framfarten från april med Andreas här på forumet, ganska nedslående...

https://www.youtube.com/watch?v=tx4x0sFPIko

"Track MonDay" var ett riktigt bra arrangemang med mycket köra. Till skillnad från PCS arr får man ha medåkare vilket är ovärderligt för en nybörjare som jag. YouTube-studier och grym coachning från polarna resulterade i alla fall i 5 kapade sekunder jämfört med en månad tidigare... Hoppas jag kan fortsätta den trenden!



I övrigt går bilen bra, står nu hos Levin för lite underhåll (hjullager bak, bussningar etc.). De lokaliserade klonket jag haft, tydligen en dropplänk till krängningshämmaren som var trasig. Har också ett par bromsskivor till framänden liggande så snart skall den vara tipp-topp.

Ska ta tag i snedslitningen av framdäcken och få på GT3-topplagringarna, måste ändå göra en hjulinställning efter hjullagerbytet. Är det någon som gjort en liknande manöver (bytt topplagring men behållit OEM-linkande fjäderben)? Har beställt fjäderlagringar (nr 7 på bilden) men är inte säker på om jag fått med allt. Är det någon som vet om bulten (nr 2) är special? Och är "spacer sleeve" (nr 6) en del av topplagringen eller något som ska ligga emellan denna och fjäderlagringen?


_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Ser stabilt ut! Har du bytt kamera eller samma actionkamera?
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Andreas Ingemarson skrev:
Ser stabilt ut! Har du bytt kamera eller samma actionkamera?


Tack, det blir dock allt mer uppenbart hur mycket utveckling föraren behöver...

Jag köpte en Contour Roam 2 som jag hittade till ett hyfsat pris så actionkameran är nu förvisad till andrakamera. Countouren sitter under backspegeln och Jula-kameran på passagearfönstret (de gånger jag kommer ihåg att slå på den):

http://youtu.be/tx4x0sFPIko

Contouren ger bra kvalitet men framför allt har den en hårdvaruknapp för av/på så den är lätt att hantera i stridens hetta. Just nu extrapris på XXL - väl värd de pengarna.

http://www.xxl.se/cykel/traningselektronik/actionkamera-gopro/contour- . . . .

Annars har det varit lugnt. Bilen känns stadigare och tajtare än nånsin efter besöket hos Levin, blev lite extra fix utöver hjullagren och dropplänken. Bytte också skivor fram (way overdue!) och efter att bromsarna fått beröm av GT3-maffian blev det en ny omgång Ferodo DS2500, denna gång runt om och inte bara fram. Skönt att förbrukningsvarorna är ganska billiga för en mindre exotisk bil som min!

Sen måste jag lära mig köra bil! Lånbyttes med en hårt modifierad 996tt på senaste PCS slalom. Under Toms enda varv med min bil var han 2 sek snabbare än mitt snabbaste varv under hela dagen... Tyvärr är sånt ingenting man löser enkelt med ett paket från Ebay. En liten tröst var att tiden han satte var ganska konkurrenskraftig så materialet är det inget fel på.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
mopack
Löddeköpinge
Här sen Okt 2005
Inlägg: 257



Hej Dan,

Kan värmt rekomendera att gå en förarutbilding/racingskola. Oftast betydligt billigare än att trimma bilen

Mvh / Alex

_________________
Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
mopack skrev:
Kan värmt rekomendera att gå en förarutbilding/racingskola. Oftast betydligt billigare än att trimma bilen

Hehe, jo alltid lättare att uppgradera mjukvara än hårdvara... Men jag tycker det ju är kul att skruva samtidigt som jag får lära mig saker - lite två sidor av samma mynt eller en glass man kan äta två gånger.

Har i alla fall slipat på banformen två gånger i veckan som gått, först på Gotland Ring med Porscheklubben. Jag gillar verkligen den banan! Sista stinten låg jag bakom en 997.2 C2S PDK på gatdäck och vi fick båda anstränga oss - underbart slut på dagen. Mekaniskt grepp vs. effekt...

Igår var det sedan Track Monday på Mantorp för andra gången - bra arrangemang även denna gång. Stor variation på bilar med 3 st 458:or i en klass för sig. Fegade ur när det kom skyfall och hagel men det torkade upp ganska snabbt.

Det som oroar mig är att det börjar gå saktare. Jag har i och för sig inget mönster kvar på däcken så jag hoppas det är del av anledningen. Nya däck således på inköpslistan, frågan är vilka? Har varit nöjd med Yoko A048 som jag kört men de är ju bara för dyra! MPSC eller R888 ligger närmre till hands, nån som kört nån av dem på en Boxster? Sedan undrar jag om jag ska gå upp lite i dimension, banfälgarna är C2-spec (8/10 tum) så de är ju nästan lite smala för gummit. 235 och 285 i nån lämplig profil, kanske? Bilen har bra balans idag utan tendens till understyrning, snarare så att baken vill komma.

Sen har jag fortfarande inte träffat nån som kan förstå sig på vad som krävs för att jag ska kunna använda mina topplagringar, tips mottages tacksamt!

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Dagarna på GR och Mantorp visade sig äta belägg - nya fram precis innan GR och efter Mantorp var inget kvar alls! Jag som tidigare berömt Ferodo DS2500 som jag kört med men med 2 dagar per uppsättning sabbar ju ganska snabbt ekonomin. Jag funderade på om oken behövde en genomkörare så det fick bli en renovering. Att en uppsättning gummibitar är så dyra! Nya blå Pagid fick det också bli.






Nya R-däck - MPSC denna gång - införskaffades också. Döm om min förvåning när ABS:en gick igång så fort jag bromsade lite mer rejält. Funderade på vad det kunde vara, hade ju tömt systemet, bytt vätska och belägg samt fälg/däck. Luftade systemet igen men ingen synbar förbättring.

Vad göra? Bara ett par dagar kvar innan det var dags för avfärd till årets motormässiga höjdpunkt, kompiskörning på GR. Lämnade in bilen hos PC Östermalm. "Du har alltså renoverat oken själv, säger du?" var kommentaren jag fick, ackompanjerad av en menande blick. Jag lär inte lämna in bilen där fler gången, de lyckades inte heller koppla upp bilen till diagnossystemet under de dagar bilen stod där.

Fick åka iväg på vinst och förlust med plan B att rycka ABS-säkringen. Väl på plats körde jag en Durametric-diagnos utan några överraskningar och luftade m h a Durametricen också ABS-blocket. Väl ute på banan, efter att ha skruvat upp tempot lite så slutade ABS:en plötsligt gå in i tid och otid. Slutsats: Cup:arna är löjligt halkiga kalla!

Vilken uppenbarelse det var med MPSC-däcken! Har svårt att se att jag skulle köra med ngt annat hädanefter, så mycket bättre än mina förra A048. Mycket mer grepp och mycket mer kommunikativa på gränsen - en helt ny balans i bilen. Visade sig också i och med att jag körde minst 3 sekunder snabbare jämfört med förr gången. Framför allt gjorde däcken underverk för självförtroendet.

Dessutom har jag nu äntligen fått tag på allt som behövs för att använda GT3-topplagringarna! En bekant har en mekanisk verkstad så när jag misslyckades med att hitta prylarna så ritade jag det jag behövde:


Ett tag senare dök de här skönheterna upp:


Och strax därefter också Världens Dyraste Muttrarr:


Och slutresultatet - jag kan knappt tro det är sant men allt passar!


Nu gäller bara att hitta tid att skruva dit eländet men vintern är ju lång. Jag oroar mig bara lite för att ha tagit steget in i en värld där man tillverkar sina egna bildelar, har sett en del bevis på dessa sidor vad det kan leda till...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Länspumpen från Mekonomen, har du någon länk?

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Ronna skrev:
Länspumpen från Mekonomen, har du någon länk?


Tyvärr, jag letade men kan inte hitta den på websajten. Den fanns i butik i Häggvik norr om Stockholm men det hjälper nog inte dig...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Tack ändå. Jag får kolla på närmsta butik och se om de kan hjälpa till.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Ibland går saker och ting fortare än tänkt, fick dit topplagringarna idag. Ett helvetes pill, dock, att byta utan att skruva isär nåt annat.




Nu ska det väl räcka ett tag... 2,6 på ena och 3,0 på andra med ghetto-cambermätare bestående av mobiltelefon och en ranglig pall... :-) Tajt o fin i framänden blev den i alla fall!

Får se om det blir nåt tillfälle att prova de här på bana innan säsongen är slut, Track MonDay på Mantorp 6/10 verkar vara huvudkandidaten.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
7 månader sen sist! Inte mycket hände efter septemberuppdateringen - nytt jobb såg till att det inte blev någon avslutande runda på Mantorp och suget i mekartarmen lyste med sin frånvaro.

Men sen efter nyår började det dra ihop sig. Funderade på vad som kunde vara aktuellt utan att spränga banken och en kompis anmärkning att "kanske föraren borde få sitt" etsade sig fast. Sagt och gjort - stolar och ratt stod på agendan.

Familjens senaste nykomling pockade dock på uppmärksamhet, en Fiat Multipla diesel som genast döptes till "Hockeybussen" eftersom dess säten oftast var upptagna av hockeyspelare. Kanske den bästa familjebil som nånsin gjorts!


Åter till Boxstern. Det blev till slut Cup-ratten (Mod 07) eftersom den är så snygg. Komplett med tutknapp och ingen varningslampa för airbag, de flesta säger att det inte ska vara något problem vid besiktning.


Ärendet att hitta stolar slutade i Storbritannien där det till slut blev ett par Corbeau Club Sport (stl Excel) - oslagbart pris även om jag gärna haft ett par Recarosar. Tumregel: bolt-on är relativt.

Trodde att jag skulle hamna längre ner än med OEM-stolarna men det är ungefär lika mycket till godo.
Slutresultatet blev toppen - mycket bättre känsla över lag nu när jag sitter still och har en ratt som väger 1/4-ish av original.


Sen var det där med styli... jag menar downforce! Är inte 5200 för att lacka lucka och vinge ganska hutlöst? Då tog de inte ens insidan med motivering att "det blir ju lika mycket till"...


Slutligen dök en möjlighet att slå till på en mod som jag undrat över ganska länge. Ett paket från US and A med plenum och ett från Polen med 997 trottelhus skulle bli ett med Boxstern. Naturligtvis var det ett plenum till 987 3.2 jag köpt och slangen passade inte. Efter smått desperat planerande fick jag tag på prylar som skulle monteras i helgen. Uppstart - motorn startar som den skall men så fort den går ner på tomgång går den ojämnt och sen PANG! Baktändning högt och lågt, en dag tog det att hitta läckan - naturligtvis där man minst anade de. Sen trillade den igång så fint.

För tidigat att säga något om resultatet men det känns som om den svarar lite bättre på gasen och har bättre varvvillighet - får se hur det känns när ECU:n acklimatiserat sig.

Sen är det nog klart för säsongsstart. PCS slalom på Lunda lördag, Mantorp söndag, innan dess en hjulinställning och på med R-däcken. Äntligen - ser också fram emot sommarens höjdpunkter med polarna på Spa och Ringen, blir premiär för min del. Håller på att ladda ner GT6 på PS3:an just nu.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219



Hej!
Ska bli skoj att höra om du märker någon skillnad med nytt plenum/trottel. Jag är mer inne på att byta grenrör men som sagt funkar inta att göra allt på en gång.

_________________
Roger Risberg
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Ytterligare några mil lagda på hög med blandade resultat. Jag inledde med att skruva dit de felar jag hade liggande, en underdrive pulley från BBI. Då fick jag dessutom en anledning att öppna framluckan, en åtgärd som jag hoppas inte kommer att behövas för många gånger i framtiden eftersom stolsfästena måste skruvas bort varje gång...



Men allt såg helt och rent ut även från det här hållet om än en smula trångt.



Mitt i skruvandet fick jag ett garagebesök av en Rejsian som var lite sugen på att skaffa likadana stolar som jag har. Slutsastsen - och min rekommendation thumbs up - blev nog att skaffa en uppsättning, de har känts stabila och fungerat riktigt bra i förhållande till priset.

I sista sekunden försökte jag få till en hjulinställning och med kort varsel var en lokal verkstad i Täby tillhörande en stor kedja det alternativ som stod till buds. Dessvärre ringde de efter ett tag och sade att jag kunde hämta min bil och att det misslyckats med att ställa in hjulen! Med 3 dagar kvar till Mantorp var mina alternativ minst sagt begränsade. Jag fick åka med vad jag hade.

Det var som sagt Mantorp med Porscheklubben som stod på menyn. Första gången i R1 för mig så jag var lite fundersam om jag verkligen platsade bland alla GT3:or och Turbosar...



Det gick dock bra - strippen är ju förstås fortfarande inte så festlig men på övriga delar av banan var tempot bra. Stötte på Rejsianen Raceroger i hans Boxster - kul att få se ett bygge härifrån i verkliga livet.

Plenum, trottelhus och remskiva gjorde sitt till att hålla fart på tillställningen. Jag fick växla tidigare, del av det är säkert högre kurvhastighet men motor-moddarna har definitivt gett ett välbehövligt effekttillskott i den övre halvan av registret. "Den där är inte helt original, va?"

Även om hjulinställningen inte var helt 100 är det i alla fall klart att chassimoddarna också bidragit med de 3 grader jag numera har fram. Dessvärre måste jag nog in och få en riktig hjulinställning snart - 2 bandagar plus 100 mil landsväg har nästan helt slitit bort mönstret på mina MPSC! Det blir lite väl dyrt om det ska fortsätta på det viset... Vart kan jag ordna det i norra Stor-Stockholm?

Summa summarum är jag jäkligt nöjd med hur bilen går nu. Lik förbannat är det en kartong på väg hem med lite "minska-flex-i-hjulupphängningen"-delar och de komponenter jag saknar för att skruva dit den andra Corbeau-stolen. Sen har jag också fått tag på allt som behövs för att sätta dit en oljetrycksmätare i det lediga hålet i kamkåpan, undrar om det kommer att generera oro eller lugn...?

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2000 - The Ratster
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
10 besök senaste veckan (90743 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande