Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 #48 Modsport1 - Såld!
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 31, 32, 33   >>
67 besök senaste veckan (334778 totalt)
figge
Helsingborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 448



...

_________________
Fredrik Lövgren
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Racerapport SSM Knutstorp 2014

Allt står lastat och klart hemma i garaget när jag slutar jobbet kl 15:00 på torsdagseftermiddan. Brygger en termos med kaffe och kommer iväg hemifrån ca 15:30 med hopp om att hinna stanna för att äta nånstans längs den 510km långa resan till Knutstorp och ändå vara framme innan 22:00 då grindarna stängs. Men på grund av totalstopp på E4 mellan Norrköping och Linköping (ingen olycka, bara vägarbete = enfiligt... ca 30min extra tid för detta, helt otroligt) så blir det att sträckköra hela vägen... tur att jag tog med ett par mackor som fick bli "middag".
Anländer kl 21:45 till en redan ganska fullbelägrad Modsportdepå. Får tag på en rätt perfekt plats i änden på depågatan närmast banan och närmast restaurang/toalett.



Fredagens träningar är mycket trånga med alla klass 1/2/3 bilar samtidigt... mycket omkörningar och svårt att få flyt i körningen. Bilen känns lite överstyrd och jag släpper bakre krängarn ett snäpp + ställer på bakvingen nån grad. Försöker fokusera på att hitta nya bromspunkter med de lite högre hastigheterna jag har i år. På rakan når jag nu drygt 220km/h istället för förra årets 190km/h, så bromspunkten hamnar rätt mycket tidigare.



Efter fredagens justeringar känns bilen mindre överstyrd och lite mer tryggt understyrd på lördagen. Kämpar med den tunga styrningen och svettas rejält i den tropiska värmen i kupen (strålande sol och ca 30°C i skuggan denna dag). Lyckas kvala in på en andraplats med tiden 1.02.557 fast bilen/greppet känns inte 100% bra, tycker det sladdar/understyr hela vägen från idioten till utgången på rakan... Zielinski i sin fina/kvicka Lotus Europa är snabbast med 1.02.248 och Alexander Pfister (också Lotus Europa) är trea med 1.02.649. Otroligt tight kval med så olika bilar och de 9 snabbaste bilarna inom 1,5s - kul!

Race 1 - Där rök serieledningen
Ska starta längst fram i det högra ledet men under uppvärmningsvarvet släpper man hela vänstra ledet först, så jag hamnar bakom den sista bilen i vänstra ledet (Torulfs M3).
Upptäcker efter några svängar att hans bil läcker rejält med bensin när det svänger, asfalten blir hal och jag får svårt att värma däcken. Försöker kontakta den som stoppar mej vid lineupen (vinkar och skriker) för att berätta om läckaget, men han reagerar inte... hoppas bara inte M3:an börjar brinna!!

Har inte provat/övat några stående starter med den nya motorn/kopplingen och är rätt nojjig över hur detta ska gå... Men kommer iväg bra och håller min andraplats hela rakan och försöker hänga på Zielinski som snabbt verkar få upp tempen i sina små hjul. Peter Eriksson som fick till en kanonstart ligger bakom men känns inte så hotande, så jag kan köra rätt spår utan att behöva tänka på att inte "öppna dörren" för mycket. Efter ett drygt varv känns det som att jag ligger på en ganska trygg andraplats då Peter verkar ha lite uppvaktning bakifrån av bland annat Kenneth och Tolli att kämpa med. Då händer det... jag får jättesladd i högern "Kvällspostenkurvan" innan backen ner till "Liton". Mitt begränsade styrutslag bottnar och jag snurrar ett halvt varv och blir stående "mot trafiken". En lång rad med bilar kör förbi innan en lucka dyker upp så jag kan vända runt och ge mej ut igen. När jag börjar rulla märker jag att ratten står lite snett och vänster framhjul ligger emot skärmen... nånting som inte är
helt rätt där fram... Provar att gasa på lite ut på rakan, men det ryker massor från vänster däck så jag går in i depån.
Hoppar ur och ser att hjulet sitter alldeles för långt bak i hjulhuset... måste ha knäckt en bärarm...



Tillbaka på min plats tar jag bort hjulet och konstaterar att "casterstaget", alltså den snett bakåtriktade armen som håller hjulet i längsled, är av-slaget av fälgen eftersom jag dumt nog inte har monterat styrstopp. Så när jag svängt fullt tar innerkanten på fälgen i detta stag. Antagligen har jag "slipat" lite på detta stag med fälgen tidigare (gjort en brottanvisning) och nu slog de ihop så hårt att staget gick av.

Nåt är av...


Finn ett fel...


Som tur är så är detta ett standard Porsche 996/Boxter stag och Robin Jonasson (Elite Projects) hade flera beggade såna, så jag följer med honom hem framåt kvällen och köper två stycken. Tack så mycket Robin!! (och synd att er fina bil inte kunde vara med hela helgen)

Monterar ihop detta på kvällen så bilen till slut står klar för race 2.

Hjulet tillbaka där det ska vara, men lite väl luftigt hjulhus i bakkant där däcket slipat...


Race 2 - jakten

På grund av det långsamma startvarvet (som var det enda jag körde i race 1) så startar jag sist av alla i race 2 = plats 19!!
Räknar med att komma förbi många av de långsammaste klass2 bilarna på startrakan, men så blir det inte... Får själv en kass start och trilskas med att få i tvåan.
Väl iväg så ligger bilarna framför i bredd så jag kommer inte om någon, får köra med i stort sett halv gas hela rakan och är jättefrustrerad... tar mej till slut förbi E-typen innan kurvan. Så nu är det bara att börja jaga om bilarna, en efter en! Första varvet går riktigt sakta, så bilarna i täten har redan kommit lååångt före.



Tar mej sakta upp förbi alla klass 2 bilar och några klass 1:or och slutar på en sjundeplats efter Peter (femma) och Sten (sexa). Var rätt halkigt sista varven då Peters Porsche började läcka kylvatten...
Satte tredje bästa race 2 varvtid (1.03.468) och jag tror nästan alla körde långsammare på söndagen jämfört med lördagen.



Lördagens kvaltid räckte i alla fall till att mitt ekipage blev helgens näst snabbaste Modsportbil medans Zielinskis Lotus Europa var snabbast med totalt två varv som var snabbare än mitt bästa.

Min ledning i klassen försvann så klart efter denna helg som endast gav 11st poäng till mej... är nu nere på en tredjeplats i serien.
Ny serieledare med stor marginal (10 poäng) är "Cobra Bengt", följd av Kenneth med Scatton som nu har totalt två poäng mer än mej.
Mycket synd också för fd serietrean Alexander Pfister som fick växellådshaveri och inte kunde köra något av racen.

Tack alla medtävlande och SSM för en himla trevlig helg!!

Se även:
http://www.modsport.se/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt0 . . . .

http://www.spvm.se/news/432/55/Stekhet-racing-i-Skane.html

För er som missat det så är årets "eftersnacks-tråd" här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95148

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
figge skrev:
en massa fina foton...


Tack Figge för alla fina foton i SSM -eftersnackstråden! ..och nu här också!
Grymt jobb ni fotografer lägger ner så alla kan få en liten känsla av hur häftigt SSM är!!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Lite fler foton från första racet på Knutstorp (innan jag försvann), fotat av Bengan.

Startkurvan, Peter E (911:an) är het...



Vänstern innan "Idioten":

Startkurvan, varv 2:

Vänstern innan "Idioten" igen, nu med lite mer lucka till Peter:


och några från race två:


Hej (då) Torkel!

Aj aj, var lite het mot Tommy och stukade dykplattan...

Tack för platsen Ronnie!


Bosse låg länge och hetsa där bakom:



Äntligen förbi Mr Pihl som var mycket snabb i kurvorna...


Nu tar jag dej snart, Peter G...

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Kom på ett sätt att lättare kunna göra hjulinställning... Ett Leca setup-bord!






Garagegolvet har jag ju gjutit själv, så man får shimsa in "blocken" med masonit och kartong så allt blir i våg.
Sen en slät och hal byggplyfa-skiva (splitter spill) uppepå så fjädringen kan "sätta sej" (glider hyfsat lätt mot Lecan).

Med detta så går det lätt att komma under och justera camber och toe, vilket är omöjligt på golvet, samtidigt som man har linorna kvar.

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Billig o enkel lösning! thumbs up thumbs up

Trevligt med riktig billyft!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Är och tittar på proffsen, kanske kan de hjälpa mej att få tillbaka farten..?

Budapest GP

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
PeterLarsson
Alingsås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 101



Farten har du det vet vi och det är riktigt het i Budapest /Peter TTT-Racing

_________________
Peter Larsson
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
bmwPeter skrev:
Farten har du det vet vi och det är riktigt het i Budapest /Peter TTT-Racing


Vem? jag?? ååh, tack! men det går ju lite upp och ner...
Konstigt att jag inte såg dej runt banan... fast det är klart, det var ju lite mer publik än en SSK-helg!!

Var hela TTT-teamet där?

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
GIII Racing
Ingarö
Här sen Jan 2013
Inlägg: 74



Nytt personbästa på GotlandRing lördags.... 1,32,9
Motorn går nästan perfekt! thumbs up

_________________
Anders Gustavsson
Citera
PeterLarsson
Alingsås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 101



Mattias A skrev:
bmwPeter skrev:
Farten har du det vet vi och det är riktigt het i Budapest /Peter TTT-Racing


Vem? jag?? ååh, tack! men det går ju lite upp och ner...
Konstigt att jag inte såg dej runt banan... fast det är klart, det var ju lite mer publik än en SSK-helg!!

Var hela TTT-teamet där?


Nä bara några stycken av teamet vad där. Ja det ser ju ut som på bilderna att vi satt ganska nära varandra.

_________________
Peter Larsson
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
I väntan på Gelleråsen tävlingen och i semesterhettan så händer det i alla fall lite saker i garaget.

Var och körde på Gröndal för några veckor sedan och hade stora problem med att hela drivlinan började oscillera fram och tillbaka.
Banan är ju ganska kurvig och ojämn, man kan inte ofta (nästan aldrig) hålla full gas. Tror att ojämnheterna ihop med att man håller del-gas (utan stöd för foten till höger om pedalen och antagligen gasar i takt när allt börjar svänga) hjälper till att förstärka oscillationen...

Har tidigare sett spår av att motor/vxl-paketet rört sej i längdled, då remskivan tagit i framvagnsbalken lite grann (inget jätteavstånd statiskt, kanske 15mm).
Även när vi bromsade/mappade bilen i våras så kom motorn rejält in i gungning vid vissa varvtal/laster.

Motorn "står" där fram på två st "Volvo valp" motorkuddar och växellådan hänger där bak med std mjuka gummi ovanför lådan, plus att jag satt två extra (ganska hårda) gummikuddar under lådan för att få denna stabilare, framförallt i sidled.
Valp-kuddarna känns ju hårda (hårdare än originalet), men dessa ska ju "skjuv-ledes" hålla i stort sett hela motor-transaxel paketets vikt (ca 300kg) vid inbromsning, eftersom växellådsfästet är så vekt i den riktningen.

944/968:s lösning på detta är att det finns stoppklackar på motorsidan av gummina som tar i framvagnsbalken i längdled... detta hade jag heeelt missat.

Med den framvagnsbalk och motor jag har idag blir det svårt att få till några vettiga stopp/begränsningar i längdled där fram.
Därför har jag valt att försöka styva upp växellådsupphängningen istället (motor/låda sitter ju stumt ihop).

Originalfästet är ju som sagt väldigt vekt framåt/bakåt men hyfsat styvt i sidled, då gummit är "instängt" i en plåtkorg åt det hållet.
Svetsar man på förstärkningar på liknande vis framför/bakom gummit så borde det ungefär motsvara begränsningarna originalmotorn har där fram.

Förstärkt "plåtkorg":




För att inte min vxl-upphängnings-balk nu ska flexa i bilens längdriktning (var från början bara dimensionerad för att ta lådans vikt) så förstärktes den upp med ett extra stag på mitten (vita röret ovanför vxl-länkaget):


Satte även dit ett justerbart (spännbart) stoppgummi nere vid underkanten av lådan som hjälper till att begränsa "paketets" rörelse vid bromsning:



Gjorde också ett stag till framme vid motorn som ska ta upp motorns sidkrafter (av ett halvt gammalt krängarstag och ett länkhuvud):



En annan väg är ju att montera motor och lådan stumt, men jag tror inte att motor/vxl-fästena är dimensionerade för att klara de spänningar/krafter som en sån här flexande kaross ger...

Har även sett över det där med fotstöd bredvid pedalerna...
Är ju skönt att ha ett "stopp" för foten till höger om gaspedalen, så man inte får foten för långt till höger och den tar i "torpeden" vid tilltänkt fullgas! (kan ju kapa flera tiondelar på varvtiderna)
Även vid halvgas kan det vara bra att kunna ha stöd vid sidan för att dämpa fotrörelser vid tex guppig bana.

Gjorde även ett rejält stöd för vänsterfoten bredvid kopplingspedalen.

Så här blev det:



Kvar på "att göra listan" innan nästa tävling är att tillverka nya (rör)bärarmar som casterstag fram (sån som gick av på Knutstorp).
Dessa kommer att bli lite böjda och därmed tillåta lite mer styr(drift)vinkel!!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
GIII Racing skrev:
Nytt personbästa på GotlandRing lördags.... 1,32,9
Motorn går nästan perfekt! thumbs up


Nästan perfekt? Tror du saknar en sisådär 200hk!!! V8 till nästa säsong?

Hur mycket snabbare är 1,32,9 mot förra året?
Hur mycket fortare går det i slutet på rakan?

Kör så det ryker!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
GIII Racing
Ingarö
Här sen Jan 2013
Inlägg: 74



Hejsan! 1,33,8 var förra årets bästa,så nästan en sekund och en ökning på 5km/h i sluthastighet....
Rakan på Ringen är inte lång men spännande!

_________________
Anders Gustavsson
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Nu har jag byggt nya "caster-stag"... Här kommer en liten rapport om hur det gick till!

Åkte förbi Finess och köpte länkhuvud, distanser, svetsändar och ett 28x2mm rör = bärarmsbyggsats.
Vill ju (som nämnts tidigare) tillverka lite böjda stag för att tillåta mer styrvinkel, så jag började med att svetsa igen ena änden av röret för att kunna sandfylla detta. Efter att sanden var ordentligt packad pluggades andra änden och det var bara att värma och bocka:


Efter lite måttagning och kapning så såg "byggsatsen" ut såhär:


Själva gaffeln är gjord av 30x4mm plattjärn som värmts och bockats runt ett 38mm burrör (blev en perfekt radie för detta).
Efter lite svetsande:


Klara:


På plats:



Med hjul på, nu tar däcket i det runda staget istället för som förut, fälgen mot aluminium staget. Detta borde varken staget kunna gå av av, eller däcket bli farligt skadat av:


Vad tror expertisen? Kommer detta att hålla?

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Detta måste vara rekord...

Lastad och klar nästan två dygn innan avfärd till tävling!


Planerad avfärd på fredag kväll.
Vi ses väl där?

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851



Mattias A skrev:
Med hjul på, nu tar däcket i det runda staget istället för som förut, fälgen mot aluminium staget. Detta borde varken staget kunna gå av av, eller däcket bli farligt skadat av:


Vad tror expertisen? Kommer detta att hålla?


Det där håller säkert.
Men kan du inte försöka sätta någon form av styrutslagsbegränsare mellan spindel och länkarm? Så behöver inte ens däcket ta i.
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Mattias A skrev:
Med hjul på, nu tar däcket i det runda staget istället för som förut, fälgen mot aluminium staget. Detta borde varken staget kunna gå av av, eller däcket bli farligt skadat av...

Vad tror expertisen? Kommer detta att hålla?


Det där håller säkert.
Men kan du inte försöka sätta någon form av styrutslagsbegränsare mellan spindel och länkarm? Så behöver inte ens däcket ta i.


Jo visst... inget är omöjligt!!
Enklast är nog att svarva till stoppdistanser att sätta innanför inre styrlederna på kuggstången.

Men såhär så utnyttjas styrutslaget maximalt och det känns som att det inte finns nån direkt fara om det (i extremfall, vid tex snurrning) tar i däcket. Och så är jag lite lat....

Förresten Anders, var du på Knutstorp och tittade?
Vi kanske till och med pratade utan att jag fattade att det var du...

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Såna stoppdistanser tillverkade jag till min BMW-styrväxel jag hade på Porschen. Hur bra som helst, stoppade precis innan det tog i fälgen. Väldigt simpel lösning faktiskt

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



När man åker brett / snurrar och däcket tar i staget kommer den att bromsa / låsa hjulet som kan bli lite spännande. Men har man väl den vinkeln snurrar man oftast ändå.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851



Mattias A skrev:
Förresten Anders, var du på Knutstorp och tittade?
Vi kanske till och med pratade utan att jag fattade att det var du...


Jag var på knutstorp och tittade på lördagen. Satt på slänten på rakan när du bröt och gick in i depå.
Var nere i depån och inspekterade bygget, men du var inte där just då tyvärr. Annars hade jag gärna berömt dig för finishen
Sen ville mina kompisar åka hem och jag hann aldrig tillbaka tyvärr.
Får hoppas det blir en annan gång thumbs up
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 #48 Modsport1 - Såld!
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 31, 32, 33   >>
67 besök senaste veckan (334778 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande