Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 - Uppgraderad diff. | << 1, 2, 3, 4 ... 26, 27, 28 >> 19 besök idag (285433 totalt) |
Här är några varv där jag ligger bakom Johan (SixPs) i sin Golf GTI 16V. Bra fart i det ekipaget! En annan Johan (J.L) syns också i början av filmen, också han i en Golf GTI 16V.
_________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Bra kört...
Kul att slippa understyrning eller? Hoppas vara med nästa år och leka... _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Man kan ju trycka på på ett helt annat sätt i kurvorna, det går att gå på gasen tidigare jämfört med Golfen helt klart. Ja det var ju ett tag sedan jag såg dig på banorna Christian, kör du ingen GTR-serie nu?
Nu när chassimeket är klart tänkte jag ägna mig åt lite mysmek. Jag har både front och bakspoiler liggandes som väntar på att monteras. Häromdagen gjorde jag halvt om halvt slag i saken och monterade den främre - en spoilerläpp från Rieger. Inspirerad av den riktiga splittern från M3 GT, dock ej justerbar och går inte in under bilen, hoppas att den ska ge lite extra marktryck ändå Monterad på bilen. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Förra fredagen rattades det på Mantorp med MK 5100, en kombinerad drift/banracingträff. Det var några år sedan jag körde på denna banan så det tog ett tag att hitta någorlunda spårval igen. Dessutom var det duktigt mycket grus på banan så idealspåret var inte alltid idealiskt...Stundtals lät det som om man körde på en grusväg.
R-däck på och redo för banan. Stackars Daniel mekar tryckrör (igen) Lite senare kom Kvillert och Mattias med ett partytält, guld värt när kvicksilvret stadigt rörde sig uppåt. En hel del varv filmades, här är några där jag ligger bakom en BMW och en Porsche. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Ser ut att vara ovanligt mycke grus. Va på förra 5100 körningen å de va inte alls sådär mycke grus. Hur har dom lyckats med det där? _________________ Torbjörn Nyberg |
||
Jag var där och körde den 8&9 juli och då var det inte tillstymmelse till grus. Mantorp brukar vara duktiga på att sopa banan, kanske inte alltid ur spår på långa rakan men absolut i i parisern och mjölby. Måste ha varit tidigare under dagen som det sprättats upp.
Fint kört för övrigt! _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Det var under driftpassen som mycket grus drogs upp på banan. Förmodligen hade några repor med sopmaskinen löst detta, jag hade gärna väntat 5-10 minuter extra för att få en ren bana. Mk 5100 verkar i övrigt vara mycket väl organiserade med bra flyt mellan de olika passen så det kanske inte är omöjligt att få dem att lägga in en eller två sopningar av banan under dagen.
I övrigt kan jag inte låta bli att imponeras över driftarna, shit vad det går undan på tvären efter rakan. Den kontrollen skulle man haft när det börjar gå brett där bak! _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Mysmeket fortsätter så sakteliga, nu med en GT-vinge med förhöjningsblock. Här är en bild på vad som komma skall. Delarna ligger bara löst på varandra än så länge, det ser dock ut att vara en hel del tillpassning för att få dem att passa snyggt, måste även göra några nya infästningspunkter i förhöjningsblocken.
_________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Nu så, bakspoiler på plats, visserligen något olackad men den sitter där! I morgon onsdag kör vi Kinnekulle med NOGS. Bästa varvtiden förra gången på Kinnekulle blev 1:04.51. Enligt loggarna kunde jag kört nästan en sekund snabbare om man tog de snabbaste partierna från de olika varven. Vågar man hoppas på 1:03 denna gång?
_________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Tror nog du kan fila en hel del på tiden nu när börjar vänja dig vid nya bilen. 1:03,41 gissar jag
Själv ska jag dit på Torsdag. Lycka till! _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Hehe, japp bara vetskapen om att det sitter vinge på bilen gör att man kör snabbare
Det är svårt att säga hur mycket spoilerläpp och vinge gör på varvtiderna. Jag justerade även hårdheten på dämparna sist jag körde på Mantorp, några snäpp hårdare bak och ytterligare lite hårdare fram. Den största faktorn tror jag dock är mer vana vid bilen, att våga pressa den mer. Framför allt att våga lita på att den sätter sig väldigt skönt i kurvorna när man gasar. Här är några varv filmade inifrån bilen: _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
En kort film samt några bilder från Kullen.
Mycket Nissan så klart men även en hel del andra märken. Mina två vapendragare för dagen, eller i alla fall deras bilar. Jim med en kraftigt modifierad och turbokonverterad Audi Coupé och Daniel med S2:an. Me, myself and I. En nöjd Jim med passagerare. Något slitet framdäck. Att vänster fram slits mycket på Kullen är ju känt, att Kumhodäcken slits mer i mitten har jag sett förut, bla på Golfen. Finns det något sätt man kan undvika detta slitage på? Varmtryck ca 2.1 bar. IR-termometern visade några stint innan ca 60°C på utsidan och 65°C på insidan någon minut efter jag kommit in i depån. I mitten glömde jag typiskt nog att mäta. I övrigt väldigt jämn och fin slitagebild på däcken, de är nu väldigt slitna (knappt något mönster kvar) vilket kanske kan påverka att gummit släpper snabbare på mitten? . _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Hej va det går!
Kan du inte lägga upp dina loggar (hela dagen med alla varv) under varvtider. tänk på att lägga filerna i VBO (circuit tools) format? Skulle vara kul att kolla lite närmre på dom! _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
Tjena!
Kul att du utvecklas med din bil på bana. Däcktempen du mätt säger tyvärr inget. IR temp är förkastligt då värmestrålning från bromsar mm påverkar. Tempen skall mätas direkt utan väntan. Kör full attack in i depån ta hjälp av en kompis. Inner/mitt/ytter med en mätare av instickstyp där en prob sticks in i gummit. Däcken presterar bäst runt 90 grader och jag tror du kan åka med något högre varmtryck. _________________ Patrik Skoog |
||
Tack Patrik för input. Jag ska testa detta nästa bankörning, denna gången lånade jag IR-termometern av en kompis, kan det funka med en digital stektermometer med en smal probe?
Mikael: Jag kan exportera dem till vboformat någon gång i veckan om du vill kika på dem. Varven på förmiddagen är nog inte så bra då det var mycket bilar på banan. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 - Uppgraderad diff. | << 1, 2, 3, 4 ... 26, 27, 28 >> 19 besök idag (285433 totalt) |