Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3, 4 ... 26, 27, 28   >>
32 besök senaste veckan (285001 totalt)
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Här är några varv där jag ligger bakom Johan (SixPs) i sin Golf GTI 16V. Bra fart i det ekipaget! En annan Johan (J.L) syns också i början av filmen, också han i en Golf GTI 16V.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Bra kört...
Kul att slippa understyrning eller?
Hoppas vara med nästa år och leka...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Man kan ju trycka på på ett helt annat sätt i kurvorna, det går att gå på gasen tidigare jämfört med Golfen helt klart. Ja det var ju ett tag sedan jag såg dig på banorna Christian, kör du ingen GTR-serie nu?

Nu när chassimeket är klart tänkte jag ägna mig åt lite mysmek. Jag har både front och bakspoiler liggandes som väntar på att monteras. Häromdagen gjorde jag halvt om halvt slag i saken och monterade den främre - en spoilerläpp från Rieger. Inspirerad av den riktiga splittern från M3 GT, dock ej justerbar och går inte in under bilen, hoppas att den ska ge lite extra marktryck ändå



Monterad på bilen.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Förra fredagen rattades det på Mantorp med MK 5100, en kombinerad drift/banracingträff. Det var några år sedan jag körde på denna banan så det tog ett tag att hitta någorlunda spårval igen. Dessutom var det duktigt mycket grus på banan så idealspåret var inte alltid idealiskt...Stundtals lät det som om man körde på en grusväg.

R-däck på och redo för banan. Stackars Daniel mekar tryckrör (igen) thumbs down


Lite senare kom Kvillert och Mattias med ett partytält, guld värt när kvicksilvret stadigt rörde sig uppåt.


En hel del varv filmades, här är några där jag ligger bakom en BMW och en Porsche.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



Surt med allt grus på banan.
Tycker det borde gå att ändra upplägget på dessa träffar...

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Rka skrev:
Surt med allt grus på banan.
Tycker det borde gå att ändra upplägget på dessa träffar...


Ser ut att vara ovanligt mycke grus. Va på förra 5100 körningen å de va inte alls sådär mycke grus. Hur har dom lyckats med det där?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Jag var där och körde den 8&9 juli och då var det inte tillstymmelse till grus. Mantorp brukar vara duktiga på att sopa banan, kanske inte alltid ur spår på långa rakan men absolut i i parisern och mjölby. Måste ha varit tidigare under dagen som det sprättats upp.

Fint kört för övrigt! thumbs up

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Det var under driftpassen som mycket grus drogs upp på banan. Förmodligen hade några repor med sopmaskinen löst detta, jag hade gärna väntat 5-10 minuter extra för att få en ren bana. Mk 5100 verkar i övrigt vara mycket väl organiserade med bra flyt mellan de olika passen så det kanske inte är omöjligt att få dem att lägga in en eller två sopningar av banan under dagen.

I övrigt kan jag inte låta bli att imponeras över driftarna, shit vad det går undan på tvären efter rakan. Den kontrollen skulle man haft när det börjar gå brett där bak!

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Mysmeket fortsätter så sakteliga, nu med en GT-vinge med förhöjningsblock. Här är en bild på vad som komma skall. Delarna ligger bara löst på varandra än så länge, det ser dock ut att vara en hel del tillpassning för att få dem att passa snyggt, måste även göra några nya infästningspunkter i förhöjningsblocken.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Nu så, bakspoiler på plats, visserligen något olackad men den sitter där! I morgon onsdag kör vi Kinnekulle med NOGS. Bästa varvtiden förra gången på Kinnekulle blev 1:04.51. Enligt loggarna kunde jag kört nästan en sekund snabbare om man tog de snabbaste partierna från de olika varven. Vågar man hoppas på 1:03 denna gång?




_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Tror nog du kan fila en hel del på tiden nu när börjar vänja dig vid nya bilen. 1:03,41 gissar jag
Själv ska jag dit på Torsdag.
Lycka till!

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Det filades faktiskt en hel del på varvtiderna, bästa notering idag 1:02.46 fler bilder och nån film kommer...

Tack NOGS för körningen idag.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Bra jobbat....
Nästa år blir det under minuten....

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Kul! Ingen liten förbättring! thumbs up

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Tänk att en vinge gör så mycket! Måste skaffa en själv
Bra kört!!!
thumbs up

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Grattis till tiden!

Märkte någon skillnad med läpp och vinge?

Håller ju på själv med liknande!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Hehe, japp bara vetskapen om att det sitter vinge på bilen gör att man kör snabbare

Det är svårt att säga hur mycket spoilerläpp och vinge gör på varvtiderna. Jag justerade även hårdheten på dämparna sist jag körde på Mantorp, några snäpp hårdare bak och ytterligare lite hårdare fram. Den största faktorn tror jag dock är mer vana vid bilen, att våga pressa den mer. Framför allt att våga lita på att den sätter sig väldigt skönt i kurvorna när man gasar.

Här är några varv filmade inifrån bilen:


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
En kort film samt några bilder från Kullen.



Mycket Nissan så klart men även en hel del andra märken.


Mina två vapendragare för dagen, eller i alla fall deras bilar. Jim med en kraftigt modifierad och turbokonverterad Audi Coupé och Daniel med S2:an.


Me, myself and I.


En nöjd Jim med passagerare.


Något slitet framdäck. Att vänster fram slits mycket på Kullen är ju känt, att Kumhodäcken slits mer i mitten har jag sett förut, bla på Golfen. Finns det något sätt man kan undvika detta slitage på? Varmtryck ca 2.1 bar. IR-termometern visade några stint innan ca 60°C på utsidan och 65°C på insidan någon minut efter jag kommit in i depån. I mitten glömde jag typiskt nog att mäta. I övrigt väldigt jämn och fin slitagebild på däcken, de är nu väldigt slitna (knappt något mönster kvar) vilket kanske kan påverka att gummit släpper snabbare på mitten?
.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Hej va det går!

Kan du inte lägga upp dina loggar (hela dagen med alla varv) under varvtider. tänk på att lägga filerna i VBO (circuit tools) format?

Skulle vara kul att kolla lite närmre på dom!

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Tjena!
Kul att du utvecklas med din bil på bana.

Däcktempen du mätt säger tyvärr inget.
IR temp är förkastligt då värmestrålning från bromsar mm påverkar.
Tempen skall mätas direkt utan väntan. Kör full attack in i depån ta hjälp av en kompis.
Inner/mitt/ytter med en mätare av instickstyp där en prob sticks in i gummit.

Däcken presterar bäst runt 90 grader och jag tror du kan åka med något högre varmtryck.


_________________
Patrik Skoog
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Tack Patrik för input. Jag ska testa detta nästa bankörning, denna gången lånade jag IR-termometern av en kompis, kan det funka med en digital stektermometer med en smal probe?

Mikael: Jag kan exportera dem till vboformat någon gång i veckan om du vill kika på dem. Varven på förmiddagen är nog inte så bra då det var mycket bilar på banan.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3, 4 ... 26, 27, 28   >>
32 besök senaste veckan (285001 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande