|
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Trådstartare

21 Jun 2004 09:41
Ny bana på gång i Stockholmstrakten?
Lyssnade på Radio Stockholm på vägen till jobbet i morse. Man nämnde något om att "en asfalterad bana borde / ska byggas i Stockholmsregionen för att få bort illegalt streetrace".
Var det ett förslag eller är det verkligen något på gång?
Något som vet mer?
Kan vi gå samman för att bilda opinion? (Framförallt så att det inte enbart blir en dragstrip istf. en bana.)
Edit:
Har hittat lite mer:
http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyheter/artikel.asp?artikel=433312
09:23 | måndag 21 juni 2004
Länets motorentusiaster saknar ordentlig racingbana
Många motorsporter i länet saknar en permanent asfaltbana för träning och tävling.
En sådan bana för bil- och motorcykelracing har inte funnits i länet sedan början av 1970-talet och banbristen har lett till illegala race på allmänna vägar, något som enligt polisen är en allvarlig trafik- och säkerhetsfråga.
Men problemet är svårlöst enligt Lars Edvall, generalsekreterare i Svenska bilsportförbundet eftersom ingen vill ha en motorbana som granne.
Täby
Här sen Nov 2002

21 Jun 2004 12:36
Re: Ny bana på gång i Stockholmstrakten?
Nicke_1 skrev: |
Men problemet är svårlöst enligt Lars Edvall, generalsekreterare i Svenska bilsportförbundet eftersom ingen vill ha en motorbana som granne. |
Nja, nu har han nog lite fel. I närheten av där jag bor ligger det en fånig golfbana, jag kan mycket väl tänka mig en alternativ användning av den marken.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
|
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens

21 Jun 2004 13:03
Reagerade okcså på att de hade den som 1:a nyhet!
_________________ Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
|
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

21 Jun 2004 13:47
kommer nog aldrig hända, var dom än försöker så kommer det alltid finnas nån enslig bonde som klagar på ljudet, och sätter käppar i hjulet på ev. projekt.
|
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003

21 Jun 2004 16:48
Det är ju skandal att det finns femtioelva golfbanor i Stockholmstrakten men inte en enda bana >
_________________ -------------------------------------------------------
Daniel Lindgren
|
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

21 Jun 2004 17:33
Golfbanor låter inte och stör inte grannarna.....
Bygg en räserbana i anslutning till Arlanda, där dånar det ju ändå!!!!
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson)
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

21 Jun 2004 18:35
Kan inte tredje landningsbanan användas nu när flyget går lite knackigt?
Precis som Malmö kommun byggde en stripp på ett expansionsområde (förlängning av befintligt industriområde om jag fattat det rätt) så skulle en motorbana kunna anses vara expansionsyta för Arlanda.
Sturup Raceway ligger ju bra till bullermässigt och där går det ju tydligen bra att bygga ut (när man hittat lite pluring nånstans).
Det är svårt att gnälla på en golfbana som ofta höjer huspriserna rejält av nån anledning.
|
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

21 Jun 2004 18:41
har för mig att Malmös bana är en "förbyggd" del av ringleden som skall vara klar om några år.....
kort sagt kommer dom bara få ha den i några år isf. ( om det nu stämmer... )
_________________ MackeMaehlum
|
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

21 Jun 2004 20:48
FSN skrev: | Golfbanor låter inte och stör inte grannarna..... |
Golfbanor i sig låter förvisso inte mycket. Men gräsklipparna är säkerligen ganska irriterande kl. 05:00 en lördag.
_________________ Anders Dauner
|
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

21 Jun 2004 20:51
Det är inte som så att det är rattlåsracing som det pratas om? man nämner ju "streetracing" och det är i mina "öron" raktframåka...
_________________ //Kenth Wiklund
Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

21 Jun 2004 21:01
Acke skrev: |
kort sagt kommer dom bara få ha den i några år isf. ( om det nu stämmer... ) |
15 år
|
Henrik A
Stockholm
Här sen Jul 2003

21 Jun 2004 21:05
FSN skrev: | Bygg en räserbana i anslutning till Arlanda, där dånar det ju ändå!!!! |
Exakt! Hög ljudnivå är inte ett argument som håller eftersom vi har en stor flygplats nära tättbebyggt område. Runt Arlanda finns det dessutom massor med lämplig mark som inte får bebyggas med bostäder.
Dessutom har vi en vältrafikerad flygplats ett stenkast från city (Bromma) men vilken politiker vågar föreslå att Bromma skall läggas ned? Själv bor jag någon kilometer från startbanan men inte klagar jag för det...
_________________ Henrik Andersson
|
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

21 Jun 2004 21:24
NiklasFalk skrev: | Det är svårt att gnälla på en golfbana som ofta höjer huspriserna rejält av nån anledning. |
Ja det kan man ju undra hur det hänger ihop.
Vem vill hitta en massa golfbollar på gräsmattan på tomten eller få en golfboll flygande genom altan-/köks-/vardagsrumsfönstret?
_________________ /// Mvh Ferenc Papp
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

21 Jun 2004 21:26
Kunta skrev: | Det är inte som så att det är rattlåsracing som det pratas om? man nämner ju "streetracing" och det är i mina "öron" raktframåka...  | Det finns planer på att bygga en dragstrip i Stockholmstrakten och även viss förankring politiskt. Självfallet är det inget man gör hur som helst och jag vet att folk som vill vrida på ratten är med och påpekar försynt då och då att de också vill ha kul.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

21 Jun 2004 21:52
Lennart Mäkinen skrev: | Kunta skrev: | Det är inte som så att det är rattlåsracing som det pratas om? man nämner ju "streetracing" och det är i mina "öron" raktframåka...  | Det finns planer på att bygga en dragstrip i Stockholmstrakten och även viss förankring politiskt. Självfallet är det inget man gör hur som helst och jag vet att folk som vill vrida på ratten är med och påpekar försynt då och då att de också vill ha kul. |
Lite skillnad på att bygga en dragstripp kontra en kringelbana...Själv hade vi flygplats i stan som låg rätt centrum. Sen byggde man ny flygplats för den gamla gick inte att bygga ut pga av att älven avgränsar landningsbanan. Nu är det en privat markägare som har marken och tillåter 200m åkarna att köra lite på sommaren men det är snack om golfbana där istället....det är inte sant...och vi har ändå en hel del motorsport på elit nivå här i stan
A4 Avant T
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

21 Jun 2004 22:18
Visst är det skillnad att bygga rakt fram och krokig väg, men en bana behöver en raksträcka och en dragstrip behöver återlining. I mitt tycke ska dessutom dragracingbanor vara fria från guardrails. De gör så fula märken på bilarna. Har man inga guardrails måste man dra återliningen en bra bit från strippen och vips har man skapat möjligheter att svänga.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

21 Jun 2004 22:33
Kunta skrev: | Lite skillnad på att bygga en dragstripp kontra en kringelbana...Själv hade vi flygplats i stan som låg rätt centrum. Sen byggde man ny flygplats för den gamla gick inte att bygga ut pga av att älven avgränsar landningsbanan. Nu är det en privat markägare som har marken och tillåter 200m åkarna att köra lite på sommaren men det är snack om golfbana där istället....det är inte sant...och vi har ändå en hel del motorsport på elit nivå här i stan  | Gamla flygplatsområdet skulle kunna bli en fin anläggning i storlek med (om inte större än) Gelleråsen. Tyvärr skulle väl villaägarna på Romsta börja gnälla nu när det vant sig av med fotogendushen. Det är lite tråkigt att det inte ens anordnas slalom där när det redan lagts ut jordhögar på startbanan i nåt omlottmönster.
Har det förresten någonsin anordnats nån slalomkörning eller likande i k-d området (dvs södra halvan av skogsstjärnan land)? Jag har aldrig hört talats om det under de senaste 15 åren (0552a från början).
|
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

21 Jun 2004 22:50
NiklasFalk skrev: | Kunta skrev: | Lite skillnad på att bygga en dragstripp kontra en kringelbana...Själv hade vi flygplats i stan som låg rätt centrum. Sen byggde man ny flygplats för den gamla gick inte att bygga ut pga av att älven avgränsar landningsbanan. Nu är det en privat markägare som har marken och tillåter 200m åkarna att köra lite på sommaren men det är snack om golfbana där istället....det är inte sant...och vi har ändå en hel del motorsport på elit nivå här i stan  | Gamla flygplatsområdet skulle kunna bli en fin anläggning i storlek med (om inte större än) Gelleråsen. Tyvärr skulle väl villaägarna på Romsta börja gnälla nu när det vant sig av med fotogendushen. Det är lite tråkigt att det inte ens anordnas slalom där när det redan lagts ut jordhögar på startbanan i nåt omlottmönster.
Har det förresten någonsin anordnats nån slalomkörning eller likande i k-d området (dvs södra halvan av skogsstjärnan land)? Jag har aldrig hört talats om det under de senaste 15 åren (0552a från början). |
OT: Intresse finns. Killarna som kör 200m har anmält att det finns gott om intresse, problemet verkar ju vara lagstiftningen :/ Det har körts halvt olagliga konbanekörningarna tidigare. En mer eller mindre permanent konbana är ju inga större problem att anordna.
Asfalt finns ju
A4 Avant T
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

22 Jun 2004 08:01
Lennart Mäkinen skrev: | Visst är det skillnad att bygga rakt fram och krokig väg, men en bana behöver en raksträcka och en dragstrip behöver återlining. I mitt tycke ska dessutom dragracingbanor vara fria från guardrails. De gör så fula märken på bilarna. Har man inga guardrails måste man dra återliningen en bra bit från strippen och vips har man skapat möjligheter att svänga. |
Men en bana behöver en depå och en depå kräver armco...
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
|