Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 26, 27, 28   >>
25 besök senaste veckan (285002 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



GTIDave skrev:
Tack Patrik för input. Jag ska testa detta nästa bankörning, denna gången lånade jag IR-termometern av en kompis, kan det funka med en digital stektermometer med en smal probe?

Mikael: Jag kan exportera dem till vboformat någon gång i veckan om du vill kika på dem. Varven på förmiddagen är nog inte så bra då det var mycket bilar på banan.


Vi testade med stektermometer innan men tröttnade för den var för långsam att mäta med och proben var för tjock. Men det finns kanske andra modeller. Annars är en riktig tempmätare en av de bästa investeringarna du kan göra. Kolla på daemon tweeks eller dyl, inte så dyrt.

_________________
Patrik Skoog
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



GTIDave skrev:
Tack Patrik för input. Jag ska testa detta nästa bankörning, denna gången lånade jag IR-termometern av en kompis, kan det funka med en digital stektermometer med en smal probe?

Mikael: Jag kan exportera dem till vboformat någon gång i veckan om du vill kika på dem. Varven på förmiddagen är nog inte så bra då det var mycket bilar på banan.


Perfekt! Jag kollar gärna på dom när du har möjlighet att göra om dom. Obs! tänk på att inte maila dom då mailklienter gärna förstör filerna. utan använd dropbox och ladda upp sedan.


_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Nu har jag lagt upp loggfilen från större delen av dagen. Harry stänger konsekvent av sig när jag försöker exportera via dropbox så det fick bli maillösningen istället.

Mikael: Kan du kolla om du loggen ser riktig ut? Mycket siffror iaf...

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



GTIDave skrev:
Nu har jag lagt upp loggfilen från större delen av dagen. Harry stänger konsekvent av sig när jag försöker exportera via dropbox så det fick bli maillösningen istället.

Mikael: Kan du kolla om du loggen ser riktig ut? Mycket siffror iaf...


Det ända som ev. stämmer är totaltiderna på varven. Resten ser lite...hur ska jag säga...mja....knasigt...ut

Det krävs en gps puck med lite högre Hz tal och starkare antenn för att det ska bli mer intressant att kolla vidare.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Misstänkte att det inte var så informativt...Det finns ju en hel del andra format för att exportera loggarna, det får bli ett lagom höstpyssel att försöka med dem.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Som med så många andra M3:or (och andra e36:or också för den delen) är det problem med att motorn hackar i långa högerkurvor vid mindre än halv tank kvar pga att bensinpumpen suger luft. Ett problem som blev än värre med "uppgraderingen" av tankarmaturen runt -96.

Genom att montera dubbla pumpar ser man till att huvudpumpen alltid har bränsle att sörpla i sig. Matarpumpen monteras där ena nivågivaren nu är monterad. Idag hämtades följande "Fuel starvation kit" från Bimmerworld, som synes håller trenden med små godispåsar i sig




_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Kul att du har lite att pyssla med David
Kommer du till Kinnekulle 21/9 ?

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
M3:an tycker nog att familjen fått för mycket uppmärksamhet på sistone så nu är det dags att börja meka lite igen

Nope inte den 21:e men väl den 27:e med Volkswagen och Opel-gänget, förmodligen blir det den sista körningen i höst innan vinterdvalan. Får hoppas att vädret håller i sig bara.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



GTIDave skrev:
M3:an tycker nog att familjen fått för mycket uppmärksamhet på sistone så nu är det dags att börja meka lite igen

Nope inte den 21:e men väl den 27:e med Volkswagen och Opel-gänget, förmodligen blir det den sista körningen i höst innan vinterdvalan. Får hoppas att vädret håller i sig bara.


Ang 27e , vet du om det blir Rejsa-inbjudan eller bara Vw/Opel-folk ? Var ju trevligt sist

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Det verkar vara för annat löst folk också

Infotråd på VWCS: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?21035-Kinnekulle-ring-lö . . . .

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Operation dubbla bränslepumpar är påbörjad, började med att byta bränslefiltret. Det som satt där såg rätt nytt ut i och för sig men känns skönt att veta att det är fräscht



Kittet jag köpte är ska gå relativt enkelt att montera, dock måste man ersätta en av de befintliga slangarna (inringad i bild) mot en gummislang. Denna ingick inte i kittet men det var bara att införskaffa 8mm bränsleslang och kapa den befintliga under bilen.



På senare tid har bilen blivit allt mer svårstartad och nu i slutet även börjat rycka vid gaspådrag. Jag har misstänkt pumpen och hoppas ju att även detta ska avhjälpas med bytet till de nya pumparna. När jag tog ut den gamla såg jag att slangen mellan pump och armatur var sprucken, förhoppningsvis var det detta som orsakade problemen.



Byte av huvudpumpen; en ny slang måste dras för att förse passagerarsidans huvudpump med bränsle från förarsidans pump. En adapter behövs för att gå upp från 8mm till 12mm.



Ringen som håller armaturen med nivågivare på förarsidan satt duktigt hårt. Andra sidan gick att knacka loss med hammare och skruvmejsel men här var det stopp. Jag kapade till två L-profiler och jackade upp den ena så att den passade i klackarna på ringen. Nu lät den sig snällt övertalas!



Fortsättning följer...

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Efter några strötimmar på kvällarna är pumparna på plats och lite ny el har dragits.

Förarsidans pumparmatur


I kittet ingick anslutning till den nya pumpen för att skarva på befintligt pumpkablage. Två pumpar på samma kablar och säkring som är avsedd för en kanske skulle funkat...jag valde för säkerhets skull att reläa upp strömmen till huvudpumpen. Strömstyrningen till relät tog jag då från plusmatningen till matarpumpen.

Färdigt kablage till pumparna. Relä och jordpunkt satte jag längre bak i bilen.


Resultatet då? Bilen startar på ungefär en millisekund (innan fick jag dra länge på starten) och de ryck jag känt förut vid gaspådrag är helt borta thumbs up Huvudsyftet med dubbelpumpsarrangemanget, att få bort ryckandet vid långa högersvängar, får nästa bankörning utvisa om det blev lyckat.

Lite nya gummin har också hittat hem, två nya och två begagnade om man ska vara petig...Kul att bildelar för en gångs skull inte bara roar mig själv

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Säsongsavslutningen på Kullen blev kortare än väntat då ett däck inte ville vara med längre. Det blev bulor på insidan och små ståltrådar stack ut. Punkteringen var ett faktum



Men, ett par fria varv hans med och då gick det desto bättre, 1:01.93 blev bästa tiden. En förbättring med en halv sekund sen förra gången. Inte jättemycket men ett steg i rätt riktning i jakten på sub-minuten.


Får passa på att tacka arrangerande Opelklubben som trots en del avåkningar hade bra pejl på läget och skötte detta föredömligt thumbs up Kul också att träffa andra Rejsare, bla Marcus och Niklas. Just er två träffar man ju på vilken bankörning man än besöker hehe. Flitigaste trackdayåkarna på Rejsa måntro?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



GTIDave skrev:
Kul också att träffa andra Rejsare, bla Marcus och Niklas. Just er två träffar man ju på vilken bankörning man än besöker hehe. Flitigaste trackdayåkarna på Rejsa måntro?

Surt med punkteringen, men med ett sådant PB får du nog vara nöjd med dagen ändå.

Det var en trevlig träff, ganska mycket bilar och väldigt blandat men det gick fint och det var ingen som drog upp lång kö efter sig pga att de hade snabb och fin bil och inte ville släppa förbi som kan hända annars.
Själv föredrar jag när det är uppdelat på minst 2 olika pass, man kör ju inte hela tiden ändå.

Nu kan man undra varför jag börjar skiva racerapport i din tråd när jag inte ens gör det i min egen. Det undrar jag med.

Hur som helst, 15 bandagar i år om man räknar med 4 konbanekörningar och jag kan ha missat räkna någon, det finns säkert de som är flitigare.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Kul att ses igen David! Och bra kört thumbs up
Vi sparar en sekund eller två till 2015, måste ju ha lite att bita i då också

Jag har bara kört 12 träffar.. Men imorrn vill sonen att vi ska köra konbana...och jag som sett fram emot sovmorgon...

Skön bild på juniorerna ovan förresten.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Marcus S skrev:
Kul att ses igen David! Och bra kört thumbs up
Vi sparar en sekund eller två till 2015, måste ju ha lite att bita i då också

Jag har bara kört 12 träffar.. Men imorrn vill sonen att vi ska köra konbana...och jag som sett fram emot sovmorgon...

Skön bild på juniorerna ovan förresten.

Det var därför jag lade mig nära sekundgränsen.

Jo, tjena, det tror jag verkligen med konbanekörningen.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58



Jäkligt kul att se att du kapar dessa tider Dags att du åker med mig snart å visar hur man gör david

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Jo, klart jag är nöjd ändå, speciellt när jag känner att det fanns potential till mer fart. Bränslepumpslösningen funkade ju dessutom bra också thumbs up

Så sant Marcus, även 2015 ska ju ha lite tidsförbättringar att bjuda på

Jim: Håll nu mekarlusten i någorlunda schack och riv inte ner hela bilen så ska det nog bli åka av nästa år!

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Sista ventiljusteringen gjordes för lite drygt 3000 mil sedan, dags för lite terapiarbete med andra ord då det är några ventiler att mäta

Jag köpte ett specialverktyg (BMW 11 5 070) för detta då det underlättar mycket när ventilbrickorna ska bort. Några bladmått, mikrometer och en magnet för att fiska upp brickorna med behövs också.







Kammarna snurrades runt så att största möjliga spel kunde mätas upp. På insugssidan ska spelet ligga mellan 0,18-0,23 mm. Här låg mina på ca 0,35 mm. Avgassidan ska ha 0,28-0,33 mm. Mina uppvisade ca 0,5 mm. Blir till att se över samtliga brickor, de jag mätt hittills är 2,8 och 2,85 mm tjocka.

Vad brukar originaltjockleken för ventilbrickor vara ungefär?
Någon som vet bra inköpsställe för brickorna?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Spelet på alla ventiler har mätts upp och resultatet blev enligt bild nedan. Lite märkligt att alla ventiler har ungefär samma skillnad i spel, det man har hört är att det endast brukar vara några ventiler som behövs justeras. Har dubbelkollat så jag inte gjort något generalfel när jag mätt, mätt bladmåtten mm men det verkar stämma.



Igår trillade det in lite ventilbrickor. Jag beställde dessa från KG Trimning, visserligen till Volvo men med passande mått. Diameter 33mm och i tjocklekarna 2,95, 3,00, 3,05 och 3,10mm. Hämtade också en ny ventilkåpspackning så nu är det bara att börja pilla dit de nya brickorna.






_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



GTIDave skrev:
Spelet på alla ventiler har mätts upp och resultatet blev enligt bild nedan. Lite märkligt att alla ventiler har ungefär samma skillnad i spel, det man har hört är att det endast brukar vara några ventiler som behövs justeras. Har dubbelkollat så jag inte gjort något generalfel när jag mätt, mätt bladmåtten mm men det verkar stämma.



Igår trillade det in lite ventilbrickor. Jag beställde dessa från KG Trimning, visserligen till Volvo men med passande mått. Diameter 33mm och i tjocklekarna 2,95, 3,00, 3,05 och 3,10mm. Hämtade också en ny ventilkåpspackning så nu är det bara att börja pilla dit de nya brickorna.





Det här kanske man skulle ge sig på - visserligen har min Z3M bara gått 8000 mil men man kan ju aldrig vara för säker

Har du kolla på hur hårt skruvarna som håller ventilkåpan skall dras?

Skall byta enbart ventilkåpspackningen på min S50B30 turbo och har sett filmer där de kletar packningsmassa på "halvmånarna" på ventilkåpspackningen - nåt du kommer göra?

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 26, 27, 28   >>
25 besök senaste veckan (285002 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande