Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Foruminfo/frågor
Ladda upp flera bilder enkelt i ett enda svep!
4 besök senaste veckan (22698 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
.

Om du har en bunt bilder du vill ladda upp så kan du göra det i ett enda svep allihop på en gång!.





Som vanligt klickar du på knappen för att ladda upp bilder:


och sen väljer du filer, dvs här "Choose files":







Här kommer finessen! Du kan välja och markera fler filer genom att:

- dra med musen med musknappen intryckt för att markera alla de bilder du vill ladda upp
- hålla nere "ctrl" samtidigt som du klickar på bilderna
- hålla nere "shift" medans du antingen går runt med piltangenter eller med musen markerar första och sista bilden i listan av bilder du vill ladda upp.




Det är enklare än det låter på min beskrivning När du markerat alla bilder du vill ladda upp klickar du på knappen som här heter "Open":








Som du ser här så står det att du valt 5 filer. Klicka nu på knappen "Ladda upp bilder":





När du klickat i förra fönstret så öppnas ett nytt fönster som visar hur uppladdningen pågår. Laddar du upp stora bilder på flera megabyte styck så kan det ta en liten stund.






När alla bilder är färdiguppladdade så ser du knappen för att klistra in bilderna i ditt inlägg.






Och till slut ligger alla bilderna inklistrade i ditt inlägg! Nu kan du skriva kommentarer osv om du vill. Ett tips är att klicka på förhandsgranska så du ser att du skriver rätt text vid rätt bild.




Klappat och klart






.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om du laddar upp väldigt många bilder på en gång (tror gränsen är 18 bilder just nu, lite osäker på vad jag valde) så kommer de istället - helt automatiskt - bli lite extra förminskade och ligga som i ett rutnät som du kan se på exemplet här under. Varje bild är klickbar så man kan kika på den stora versionen av bilden.


Du kan förhindra att det blir förminskade klickbara "thumbs" och alltid bara få fullstora bilder genom att när du laddar upp bilderna klicka i rutan "No thumb"


Klicka för större bilder!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Kanon! thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



thumbs up

Fina grejer, tur att man kör Chrome! Ska testa vid nästa uppdatering i byggtråden.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Kanon bra Magnus! thumbs up
Att ja inte har provat det, ja brukar ju inte överarbeta! thumbs up

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Kristian J
Lästringe
Här sen Aug 2010
Inlägg: 178



Och om man har Firefox?


Ja tydligen

_________________
Kristian Jonsson
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Superawsomedeluxe!

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Du gör ett jättejobb med siten Magnus, speciellt såna här småtrix som underlättar för användarna thumbs up thumbs up

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Flerbildsuppladdning funkar numera på alla modernare browsers?


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1338357#1338357

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066





Test Win 8.1 / IE 11

_________________
Janne Ström
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Magnus Thomé skrev:



"förvandlas automagist till 800 bredd"

Kommer detta att sabba sabbatråden?

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Top Notch skrev:
Magnus Thomé skrev:



"förvandlas automagist till 800 bredd"

Kommer detta att sabba sabbatråden?



Det har alltid varit 800 automagiskt så det är ingen skillnad mot tidigare. Bara omformulerat i dropdownlistan nu när det inte var så ont om plats i websidelayouten. Och precis som tidigare går det att välja andra storlekar med dropdownlistan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Visst finns det ingen storleksbegränsning vid uppladdning? Dvs den bild som jag vill ladda upp kan vara hur stor som helst och rejsa skalar ned den till "1024 pixlar lagom bred för forumet" vid uppladdning?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BTG skrev:
Visst finns det ingen storleksbegränsning vid uppladdning? Dvs den bild som jag vill ladda upp kan vara hur stor som helst och rejsa skalar ned den till "1024 pixlar lagom bred för forumet" vid uppladdning?



Jupp, valbart:



_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Ok, undrar varför det då inte fungerar?

Jag väljer en bild och klickar "Ladda upp bilderna". Sidan börjar då ladda och ungefär när det borde bli klart flashar sidan till och jag är tillbaka som om jag inte ännu valt en bild att ladda upp. Flashningen är jättensnabb, hinner knappt se vad som står men det skulle kunna vara så att det står "kopiera bilderna till inlägget" men det vet jag inte. För det flashar förbi så snabbt coh vips så är jag tillbaka som om jag ännu inte valt någon bild.

Två bilder har gått att ladda upp:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1717426#1717426

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Refresha browser (inspect o sen hard refresh är extra bra)? Prova annan browser? Maila mig filerna så jag kollar om det är något lattjo med filerna? Är filerna megastora? Typ över 50MB?

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Magnus Thomé skrev:
Refresha browser (inspect o sen hard refresh är extra bra)? Prova annan browser? Maila mig filerna så jag kollar om det är något lattjo med filerna? Är filerna megastora? Typ över 50MB?


Topp! Testar refresha browser och återkommer. Chrome har under dagen promptat att den vill bli uppdaterad.
Bilderna är strax över 20MB.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Din bildfil var megastor i helt okomprimerad jpg satt på kvalite 100. Den var 6000x4000 px på 25Mbyte så det kroknade där. Men det ska ju komma ett vettigt felmeddelande, det gör det nu Bra att du hittade det här thumbs up

Jag uppade även max storlek på en bild till 25Mbyte. Sen finns det en gräns på totalen, om man laddar upp flera bilder samtidigt, på max 128Mbyte. Över det så kraschar det fortfarande rätt ut i ingenting. Ska kika på det vid tillfälle men det verkar inte vara något som händer så ofta


Feeeeeeeet bild!!!!!!


_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Magnus Thomé skrev:
Din bildfil var megastor i helt okomprimerad jpg satt på kvalite 100. Den var 6000x4000 px på 25Mbyte så det kroknade där. Men det ska ju komma ett vettigt felmeddelande, det gör det nu Bra att du hittade det här thumbs up

Jag uppade även max storlek på en bild till 25Mbyte. Sen finns det en gräns på totalen, om man laddar upp flera bilder samtidigt, på max 128Mbyte. Över det så kraschar det fortfarande rätt ut i ingenting. Ska kika på det vid tillfälle men det verkar inte vara något som händer så ofta


Nice!

Adderade lite bilder i min tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1717426#1717426

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Foruminfo/frågor
Ladda upp flera bilder enkelt i ett enda svep!
4 besök senaste veckan (22698 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande