Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 501, 502, 503   >>
24 besök idag (2500126 totalt)
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



Finns en annan grej som kan vara värd att fundera på med i soppatänket, något som jag själv fick problem med på niofemman jag har.

Returhålet på BTR'en var på tok för litet. Detta klarade av att flöda tillbaks 120lph vid 3 bars bränsletryck vilket gjorde att jag på tomgång fick på tok för högt soppatryck oavsett hur jag gjorde med original BTR, önskade 2,3 bars bränsletryck på tomgång (-0,7 i insuget) men hade 2,6bar med walbro GSS341 pumpen och 2,9bar med Aeromotive 340 stealth pumpen. Detta löstes senare med eftermarknads rail och BTR.

Har du mätt flödet tillbaks på returen?

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Turbocenter böt regulator vid Jul till en med större retur hål som ska klara typ 500hk.

Men man skulle mätt trycket före fuelrail för att se vad strypningen ger i tryck..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



RallyQuattro skrev:
Turbocenter böt regulator vid Jul till en med större retur hål som ska klara typ 500hk.

Men man skulle mätt trycket före fuelrail för att se vad strypningen ger i tryck..


Det är alltså samma problem med dessa original som det var på min gamle saab..

Returhålet är knappast effekthämmande men gjorde det däremot svårare att mappa låglasten på ett vettigt sätt, det värsta som kan hända om man har alldeles för bra flöde från pumparna är att den går för fett på höglast med.

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Tipset från Claus var att ta två Fuelrails o dela på dom o använda en regulator per sida o fixa matning till varje sida, men jag får inte plats med regulator på andra sidan också.

Sen finns det en annan som använt sina std fuelrails men svetsat nya nipplar, men det funkade inge bra för honom så han skulle bygga om med alu fuelrails.

Här är hans fuelrails:




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



Nuke-BTR'n jag använder i niofemman är gjord för V-motorer med två anslutningar, en från vardera rail och en retur.

Ett Y-block innan bägge railsen med soppamatning in och sätta BTR mellan dom två på vägen ut..

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Japp jag köpte 2st Audi 1.8t fuel rails som borde gå att få dit på nått sätt..




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



RallyQuattro skrev:
Japp jag köpte 2st Audi 1.8t fuel rails som borde gå att få dit på nått sätt..





Det var faktiskt min nästa fråga - Är det samma avstånd mellan spridarna på 1,8t'n som på våra fräsiga V8'or så borde ju rails gå att använda från dessa... För att hitta rails som faktiskt är gjorda för v8'orna verkar ju vara lättare sagt än gjort

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Sen ska man bara göra fästen till dom..

Skönt att man har ett extra löst insug med fuelrails att meka med



Fortsättning kommer i morgon

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



RallyQuattro skrev:
96special skrev:
men du styr väl pumpen mot trycket i railen?

och 044 ger väl uppåt 7-8 bar innan den lägger av?

jag köper inte att railen kommer vara någon strypning... kanske om du hade én 044 där bak men du har 2.

mvh


Har 2, men kör bara med 1 inkopplad då jag inte behöver mer sås för dom få hk jag har.

Men det är väll ändå inte bara trycket som ger soppa utan även flödet.. stor skillnad i flöde mellan 5.5mm mot 10mm.


http://www.bosch-motorsport.de/media/catalog_resources/Fuel_Pump_FP_20 . . . .

_________________
Truls Herland
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



volymflödet hos 2 olika areor är konstant. Däremot varierar strömningshastighet & tryck.

säg att du har 23,75 mm2 vid returledningen på 5,5mm

ingående ledning har samma mått & därmed samma strömningshastighet & tryck
i din matarledning har du däremot 78,5mm2 vid diameter på 10mm

Om diametern minskar med 3 så ökar hastigheten med 3 . Iom att du går ner från 10 till 5,5 så ökar hastigheten från 0,09 m/s till 0,3 m/s & ger dessutom mer förluster i form av turbulent strömning.

Kan du få ner hastigheten till 1/2 så minskar tryckförlusten till 1/4

strömningshastigheten i "strypningen är 3ggr högre än i matarledningen (10mm) Räknat utan förluster & flöde från pump @ 5bar/250 l/h



2 st 044 kommer ge samma tryck men högre flöde, dock INTE dubbelt upp. MEN om systemet stryper för mycket så kommer du även få ökat tryck pga systemmotståndet. Fixa systemet först.
Strypningen kommer inte tillåta annat än att 2 pumpar kommer få jobba ihjäl sig & troligtvis resultera i ostabilt bränsletryck.
Mao JO dina 5,5mm spelar en jäkla stor roll oavsett vad du har fram dit. Flödesmässigt kommer du inte få fram tillräcklig volym för dubbel effekt upp mot original.

Din 044 levererar max (260l/h) 4.3 l/min @ 4 bar/13V (förluster inte inräknade) Det innebär att du borde bottna 500cc-spridare vid 1 bars laddtryck.

Min inte så vilda gissning är att du MÅSTE ha upp dina 5,5mm till åtminstone 8-10mm. På min spridarbrygga lödde jag dit en AN8 på ingående & har AN6 ut
Har du 8mm ut så får du 50,3 mm2 istället för dina nuvarande 23.5 mm2 du har alltså ökar arean till det dubbla & således minskat strömningshastigheten avsevärt, tillika tryckförlusterna.
Som jag skrev tidigare, hastigheten till 1/2 så minskar tryckförlusten till 1/4. Minskande av förluster ger bättre flöde framme vid bryggorna


Min bil, med 5st 1000cc/min, drar maximalt 5 l/min. Vad kör du med för spridare idag & vad har du haft för duty cycle på dom?

sällan brukar det hjälpa att trycka dit fler pumpar i fall som dessa då linan stryper ner till en, till slut, kritisk nivå där pumparna helt enkelt inte klarar av att pressa igenom mer bränsle. Så du har rätt i att oka diametern både in & ut ur bryggorna. Det eller mata bryggorna från 2 olika pumpar Se också till att batterispänningen till pumpen är så bra det går. 0,5V gör en jäkla skillnad, vilket du ju kan utläsa i ditt pumpdiagram

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
std RS6 = Bosch 0280156167
Verkar ligga på runt 380-400cc vid 3bar, jag körde 4.3bar.

Mina spridare var bottnade..
Men det hade dom inte behövt vara om jag bytt fuelrail innan mappning.


Theo o Truls hävdar ni fortfarande att min strypning till 5.5mm inte påverkar nått och att jag byter fuelrail i onödan?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



RallyQuattro skrev:
std RS6 = Bosch 0280156167
Verkar ligga på runt 380-400cc vid 3bar, jag körde 4.3bar.

Mina spridare var bottnade..
Men det hade dom inte behövt vara om jag bytt fuelrail innan mappning.


Theo o Truls hävdar ni fortfarande att min strypning till 5.5mm inte påverkar nått och att jag byter fuelrail i onödan?


vid 14 volt så skiljer det 50 liter per timme från 2 till 6 bar!

ni borde räknat ut vad det ger i tryckskillnad att sätta dit en 5,5 mm strypning i 10 mm rör

jag skulle gissa max 1,5 men säg 2 bar då. då har du ca 25 l/h som du inte kan utnyttja.

sen är det ju en sak att spridarn inte levererar samma. har du 6 bar matning och bara 4 bar vid railen och 1 bar laddtryck så kan du nog få problem med kapaciteten, fast det är ju ett spridarproblem i min värld.

400 cc @ 3 bar spridare är 192 l/min vid 100% duty så då är én 044 pump inte bottnad

nu vet inte jag hur mycket du laddade då du bottnade dina spridare, men jag skulle gissa på att du bottnade dina spridare någonstans kring 120-130 liter/min.

så är nästa fråga. har du räknat på vad systemet behöver leverera? det skulle jag börja med först och främst. om det räcker med en högtrycks FP200 utan att byta något rör eller spridare i bilen så skulle det var tid att lägga på annan optimering

med 10 mm rör och 8 eller 10 retur hela vägen, stor räls och två 044 så har du ju ett soppasystem som klarar 1200-1400 hästar. det är klart att det är ballt!

_________________
Truls Herland
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
För tredje eller fjärde gången.. jag använder bara 1st 044, jag byggde för två ifall jag vill köra E85 i framtiden.. så den ena 044 sitter där och är testad men har nu ingen ström samt utgång är pluggad på catchtanken och in vid Y-röret.

Laddar ca 1.2bar


Och här har ni nått att bita i

Före bytet hade jag redan 8mm inv slang, nu har jag 10mm och feta fuelrails med AN6 till varje thumbs up
Jag kör fortfarande på 1st 044 samt samma spridare.

MEN resultatet av bytet blev att jag fick sänka bränsletrycket från 4.3bar ner till 3bar för att få till lambdan, det märkliga är att det var vid tomgång? alltså för att få lambda 1 efter bytet fick jag sänka bränsletrycket med 1.3bar så strypningen påverkar inte bara full gas..

Vid fullgas däremot så är det ännu fetare för med 3bar bränsletryck så är lambdan nu nere i 0.68

Så slutsats bytet gjorde att bilen måste mappas om och spridarna behöver inte vara maxade längre thumbs up

Detta svar fick jag från Claus när jag maila honom om fenomenet:
-- är magiskt ibland , eller hur - har sett detta förut , men oftast gör det mest skillnad på fullt järn.

-- är dock även så att högt b-tryck gör att spridarna öppnar långsammare , vilket ofta påverkar mest vid små öppningstider.



Sen om detta nu är ett spridare fenomen? så vad har det för betydelse vilket fenomen det är för strypningen gjorde att spridarna bottnade mycke tidigare än utan strypningen så bytet gjorde underverk thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



Du kör den alltså på 1,2 bar fast den är mappad för 0,7?

Vet man vad den lämnar för effekt med 1,2? Dom siffror jag sett tidigare här så kroknade den ju med originalgrenrören vid 1,2 bar?

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Manick skrev:
Du kör den alltså på 1,2 bar fast den är mappad för 0,7?

Vet man vad den lämnar för effekt med 1,2? Dom siffror jag sett tidigare här så kroknade den ju med originalgrenrören vid 1,2 bar?


Va fann du har ju läst tråden 7gånger nu
Den var ju inne vid JUL på mappning och då mappades för 1.2bar!
Och den slirade ju på rullarna så vet ej rätt effekt..

Det var mottrycket som satte stopp då vid 5k rpm+spridarna så försöker växla innan dess..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



RallyQuattro skrev:


MEN resultatet av bytet blev att jag fick sänka bränsletrycket från 4.3bar ner till 3bar för att få till lambdan, det märkliga är att det var vid tomgång? alltså för att få lambda 1 efter bytet fick jag sänka bränsletrycket med 1.3bar så strypningen påverkar inte bara full gas..

Vid fullgas däremot så är det ännu fetare för med 3bar bränsletryck så är lambdan nu nere i 0.68

Så slutsats bytet gjorde att bilen måste mappas om och spridarna behöver inte vara maxade längre thumbs up

Detta svar fick jag från Claus när jag maila honom om fenomenet:
-- är magiskt ibland , eller hur - har sett detta förut , men oftast gör det mest skillnad på fullt järn.

-- är dock även så att högt b-tryck gör att spridarna öppnar långsammare , vilket ofta påverkar mest vid små öppningstider.


Sen om detta nu är ett spridare fenomen? så vad har det för betydelse vilket fenomen det är för strypningen gjorde att spridarna bottnade mycke tidigare än utan strypningen så bytet gjorde underverk thumbs up


jobbigt att ha rätt va
Det folk inte verkar förstå är just flödeslära & Bernoullis ekvation.
FOlk köper en pump som ska klara 600hk & sen maxar dom den redan vid 500-550hk & har då inte i åtanke att systemet i sig kräver "effekt" precis som en drivlina kräver sin effekt.
En pump bör vara dimensionerad till 1,5-2,2 ggr vad man vill pumpa, just för att hantera systemförlusterna.

Du har sänkt hastigheten på fluiden rejält & därmed även kringgått en hel del tryckförluster i systemet.
Att du får fenomen där bilen går fett ser jag inget konstigt med, just med hänsyn till ovan nämnda.
Större diameter utan dessa strypningar på vägen ger mindre förluster & därmed bättre flöde. Du har dessutom sänkt grundtrycket.

Om man jämför med ett luftsystem mellan turbo & maskin så är det samma princip där. Långa mjuka böjar, helst inga skarvar & så lite skarpa övergångar som möjligt till olika diametrar Detta ger bättre flöde/mindre förluster. Detta i sin tur innebär att man antingen får feta på med bränsle pga bättre luftflöde eller sänka laddtrycket med bibehållen effekt.
Allt för ofta ser man installationer där folk kapat ett rakt rör i 45 grader & sen svetsat ihop till en 90-böj....ja jisses Problemet dock är att vi ibland måste kompromissa pga utrymmesbrist, lathet, ekonomi osv...

Minns du om du hade rätt bränsletryck vid max-belastning tidigare? Jag undrar nämligen om det överhuvudtaget kommit fram tillräckligt med sås till spridarna eftersom du hade bottnat dom. Trots att folk hävdar att din 044 utan problem ska leverera bränsle till 600hk....

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag har tyvärr inte haft någon mätare på bränsletrycket som jag kunnat titta på inifrån bilen, så jag vet ej hur den uppfört sig.
Men tror Turbocenter satte på en vid mappningen men är ej helt säker..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



RallyQuattro skrev:
Manick skrev:
Du kör den alltså på 1,2 bar fast den är mappad för 0,7?

Vet man vad den lämnar för effekt med 1,2? Dom siffror jag sett tidigare här så kroknade den ju med originalgrenrören vid 1,2 bar?


Va fann du har ju läst tråden 7gånger nu
Den var ju inne vid JUL på mappning och då mappades för 1.2bar!
Och den slirade ju på rullarna så vet ej rätt effekt..

Det var mottrycket som satte stopp då vid 5k rpm+spridarna så försöker växla innan dess..


Fast inte tusan lägger jag bromspapper som kroknar vid 5000 på minnet...

Växla innan 5000 låter riktigt tråkigt... känns som att du har en del tid på banorna att hämta genom att kunna använda hela registret, mottrycket lär ju dessutom ge sämre effekt även innan 5000 än vad det finns potential till....

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Vilken tur att tråden inte är live utan ligger efter några månader för annars hade jag inte kunnat gett svar på tal med riktig fakta om före o efter moddningen.
Hade det varit live så hade det ju dröjt flera veckor innan jag kunnat tysta skeptikerna..

Så imorgon kan vi gå vidare med fuelrail bygget.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Fuelrails monterade på plats, men hur ska vi sätta fast dom?





Kanske ett tjock alu plattjärn kan vara till hjälp




Hmm detta ser ut att kunna funka thumbs up


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Har man inte riktig fräs så får en pelarborr med fräs stål duga..
(först vinkel kap sen lättare fräsning för att få plant o fint)





Sen test montering.





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 501, 502, 503   >>
24 besök idag (2500126 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande