Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-06-19 PCS Slalom Tullinge - Bilder
5125 besök totalt
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Tack till Jonas Jarlmark och Peter Bull för att jag fick vara med och köra med PCS på Tullinge! Jätteskoj! Som jag sa nån gång så har jag mycket att lära då det gäller att köra runt koner.

Laddar upp några bilder. Tyvärr väldigt få Porschar på dem. Min dyre far som var med fotade mest den blå.

Tack till PCS!

Den brittiska varianten av blå sportbil:


Porschar och lite folk på avstånd


Bevis på att den blå faktiskt kränger bara man tvingar den

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



Riktigt kul att se lite andra bilar på slalomkörningen!

Peter: hur gick det för dig tidsmässigt? Själv har jag mycket att lära, märker jag, men det viktiga är väl att jag sakta sakta blir snabbare och vågar lyfta blicken över vänster bulle på nosen...

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Anders Frisk skrev:
Riktigt kul att se lite andra bilar på slalomkörningen!

Peter: hur gick det för dig tidsmässigt? Själv har jag mycket att lära, märker jag, men det viktiga är väl att jag sakta sakta blir snabbare och vågar lyfta blicken över vänster bulle på nosen...


Ja och det var jätteskoj att vara ute med Porscheklubben. Kul då man har så mycket att prata om då man delar ett intresse.

Jag körde första rundan på 53.6 nånting utan konträffar
Andra rundan gick på höga 51 med ett fel så det blev 5 seks tillägg
Sista rundan gick det på 51,6 men jag nuddade en kon (närkte inte det själv) så jag fick en sekunds tillägg. Med lite övning skulle man lätt ta bort en sekund i vändningarna.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Vändningar är knepiga!
Hur gör ni när ni vänder? Handbroms eller kör ni runt?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Fredrik C skrev:
Vändningar är knepiga!
Hur gör ni när ni vänder? Handbroms eller kör ni runt?


Jag svänger med "the front wheels on fire" samt stampar plattan i mattan för att bryta loss rumpan. Funkar sisådär måste gå tillräcligt fort för att det skall funka samt att man skall känna banan bra för att placera bilen rätt mellan "konportarna". Lite samma teknik som jag testat ibland på Idioten på Knutan. Inte så rent och snygtt men ganska kul.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



Fredrik C skrev:
Vändningar är knepiga!
Hur gör ni när ni vänder? Handbroms eller kör ni runt?


just långsamma tajta svängar är inte direkt någon paradgren för varken mig eller bilen min stil är väl i princip med skrikande däck - det går säkert att tjäna mycket tid här!

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Tror att köra runt i vändningarna rätt försiktigt går fortare än det känns som...

Hur stod sig 51-tiderna mot övriga i klass R. Till saken hör ju att där klart många rutinerade slalomchaffisar i klass R, men en seven har ju rimligen kapacitet att köra skjortan av alla Porsche i slalom.

_________________
Pär Hylander
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Tror att köra runt i vändningarna rätt försiktigt går fortare än det känns som...

Hur stod sig 51-tiderna mot övriga i klass R. Till saken hör ju att där klart många rutinerade slalomchaffisar i klass R, men en seven har ju rimligen kapacitet att köra skjortan av alla Porsche i slalom.


...harkel... Jo BILEN kan säkert göra det... Föraren borde dock ha mera erfarenhet av konbana. Detta var ju första gången jag körde konbana. Om du jämför mina tider på bana så är de kanske lite enklare att jämföra. Kullen 1.00,1 Gelleråsen 1.16,4 Andertstorp 1.50,5 Knutstorp 1.08,5
BILEN kan nog fås att gå snabbare där också.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

Pär Hylander skrev:
Hur stod sig 51-tiderna mot övriga i klass R.

Bästa tid var 49.45 i R (enda tiden under 50).

_________________
Anders T
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 626



51-tiden stod sig nog rätt bra mot R-klassen, tror bara det var ett enstaka bilar som var ner på 50-tider.

Den här t.ex. körde 51-tider om jag inte minns fel:
[img]

[/img]

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Rylander skrev:
51-tiden stod sig nog rätt bra mot R-klassen, tror bara det var ett enstaka bilar som var ner på 50-tider.

Den här t.ex. körde 51-tider om jag inte minns fel:

[/img]


Tror att jag såg denna bil då jag var ute till Vaxholm förra veckan. Den kom körande mot Vaxholmsvägen från Kyrkan i Rydbo och fortsatte mot Arningehållet vbia Rydbo.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Peter S skrev:
Pär Hylander skrev:
Tror att köra runt i vändningarna rätt försiktigt går fortare än det känns som...

Hur stod sig 51-tiderna mot övriga i klass R. Till saken hör ju att där klart många rutinerade slalomchaffisar i klass R, men en seven har ju rimligen kapacitet att köra skjortan av alla Porsche i slalom.


...harkel... Jo BILEN kan säkert göra det... Föraren borde dock ha mera erfarenhet av konbana. Detta var ju första gången jag körde konbana. Om du jämför mina tider på bana så är de kanske lite enklare att jämföra. Kullen 1.00,1 Gelleråsen 1.16,4 Andertstorp 1.50,5 Knutstorp 1.08,5
BILEN kan nog fås att gå snabbare där också.


Jo, jag vet, även konbana behöver man träna. Dessutom föreställer jag mig att en snabb "bansetup" inte alls säkert behöver funka så bra på slalom. Tror att du med 3-4 träningspass kan bli snabbast på slalom bland dom Porscharna, men jag tycker 51-tider är bra tider eftersom dom snabbaste inte var så mkt snabbare.

_________________
Pär Hylander
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Dessutom föreställer jag mig att en snabb "bansetup" inte alls säkert behöver funka så bra på slalom.


Det har du nog rätt i. Jag har en mycket hårt fjädrad setup. Tyvärr har jag inte haft tid att vara så mycket på banan i år så bilen är inställd för de snabbare banorna Kemora & Botniaring som jag körde på senast förra året. Fast det är på ett sätt kul att "köra runt" en inställning också. DVS att jobba med bilen som den är istf för att ställa om allt som det går att skruva på. Klart att man skall fixa & pula så mycket som möjligt men då man har tidsbrist i vardagen så måste man ju kunna njuta det man har också utan att också då man gör det man tycker är kul på fritiden ställa för höga krav på sina prestationer. Bara vara och ha lite kul helt enkelt. (Där ramlade det in många vuxenpoäng på en gång....)

Fast snart är det sommarsemester då vi åker över till sommarstugan i Finland där vi har två kanonbanor inom tio mils avstånd. OJOJ vad det skall filas på inställningar då. Då skall 1.18,8 på Botniaring och 1.19,5 på Kemora förpassas till historieböckerna då man äntligen har tid att fixa med inställningar igen.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Rylander skrev:
51-tiden stod sig nog rätt bra mot R-klassen, tror bara det var ett enstaka bilar som var ner på 50-tider.

Den här t.ex. körde 51-tider om jag inte minns fel:
[img]

[/img]


Vilken skönhet !!!

Själv försöker jag motorbromsa mig runt vändningen (om det är en kon). Funkar 95% av gångerna . Man får passa sig så att man inte går på för hårt på gasen för då rinner sekundrarna i väg ...

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Fredrik C skrev:
Själv försöker jag motorbromsa mig runt vändningen (om det är en kon).


VA????!!!!!!

Den enda fras på tyska som min bil förstår är "Wer bremst verliert".

Nä, skämt åsido. Jag har testat olika tekniker vänsterbroms är väl den roligaste tekniken som dock kräver lite tillvänjning.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



In på tvåan, skickar i ettan o fullt ratt utslag så att bilen smiter runt konen. Sen kommer vi till det knepiga att möta upp med gasen så att man får med sig rumpan runt oxå !
Min handbroms sitter på vänster sida så det är uteslutet att dra i den !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Eftersnack
2004-06-19 PCS Slalom Tullinge - Bilder
5125 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande