Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S 2001 -SÅLD! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (63589 totalt) |
Det ska undersökas! Låter ju lite skoj att kunna få mer morr! _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Nu är det Hjul igen!
Bushjul inhandlade. 996 Turbons fälgar med 8" fram och 11" bak. 225 resp 295 i däckbredd. Bakdäcken behöver bytas, men framdäcken får nog rulla lite till. För övrigt ser bilen skamligt dammig ut. Den har tyvärr inte åkt så värst många meter de senaste månaderna. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
De här kanske finns kvar: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Dags att göra något åt det, då! 27 april kör PCS banmöte på din bakgård: http://www.porsche.nu/aktiviteter/in _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Mina vinterhjul är 10" med ET 47, och då tyckte jag att det var ganska gott om plats med en 7 mm spacer.
11"-fälgarna har ET 45. Och nu har jag provmonterat lite... 295/30 har ganska mycket mindre diameter än mina 265/35 vinterdäck. Det underlättar frigången en del. Med 7 mm spacer kan man skruva fast dem, men de går inte att snurra, då fälgen tar emot fjäderbenet. Men det är bra nära. Har tyvärr inga andra bra spacers, så jag provade att lägga till en universalspacer på 5 mm dessutom, alltså totalt 12 mm spacer. Då verkar det gå finfint på insidan. Men jag kunde bara få fast en skruv med universalspacern, så jag sänkte inte ner bilen. Och i utfjädrat läge sticker det ut ganska mycket, men bara nån cm mer än 265-hjulen. När bilen fjädrar ner så åker ju hjulet in en aning, så då blir det inte lika illa. 11" ET 45 med 12 mm spacer. Total ET 33 10" ET 47 med 7 mm spacer. Total ET 40. Lite mer negativ camber ska jag fixa lite senare, och det flyttar ju också in hjulets överkant lite. Så jag tror det kommer funka, i värsta fall kan man ju valsa skärmkanterna en aning. Om någon i Linköpingstrakten har bättre spacers att låna ut så provar jag gärna att köra en sväng också. 10-12 mm vore fint. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Lite blev gjort idag.
- Växellådsoljan bytt - fronten riven, kylarna rensade från en massa skräp så nu har luften fritt fram igen. - 996 GT3 krängare monterad fram. Men droplinksen blir för långa. Behöver således andra drop links. Hur ser GT3:ans ut? Nån som har ett par över? Finns ju att köpa Tarrett, men det kändes svettigt med 275$ +frakt från staterna. Borde ju gå att fixa egna genom att skruva ihop ett par uniballs på en liten gängad stång. Men finns det befintliga prylar till mer lagom peng är det nog bättre. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Beroende på längd (svårt att se på bilden) borde det finnas en uppsjö av ställbara droplinks som kan passa till lägre kostnad än $275, dessa t.ex: http://949racing.com/SuperMiata-miat
_________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Först ska jag testa hur det blir. Sen beror balansen också på vilka fjäderstyvheter det blir fram och bak. Nån Boxster Cup åker med GT3 krängaren fram. Kommer inte ihåg vad de hade bak. Finns H&R justerbar krängare bak att köpa om det skulle behövas. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Ett H&R kit ligger närmast just nu. De är tydligen massiva och tunga, men bolt-on står just nu högt i kurs.
Helst vill jag köra GT3 eller liknande fram och bygga knivkrängare bak. Man borde får dit ett räkt rör om man sätter en distans på nuvarande hållare för krängningshämmaren. Hur som helst - Jag låter dig lösa det först, sen gör jag copy 'n' paste _________________ |
||||
Lite delar har kommit hem.
Höger+vänstergängade uniballs, låsmuttrar och rör däremellan. Då kan jag justera bort förspänning i krängaren vid en eventuell corner weight. Passade på att köpa skitstövlar till uniballsen också, men de passar inte så bra på den änden som inte har reduceringar. Reduceringarna hade ett spår för gummitutan. Borde kanske ha en annan spacer med spår i andra änden så att man kan ha skitstövel** i den änden med. ** skitstövel är kanske inte den bästa, men i alla fall en rolig direktöversättning av Contamination Boot. Funderar också på om man borde peta in en klick fett så att det finns ett lite större lager med smörja. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Sådärja! Ställbara dropplänkar, detaljer som börjar på "GT3" och corner weight, det är så man känner igen det sluttande planet!
Ser bra ut, är fortfarande nyfiken på hur du får till bakhjulen - några nyheter? _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Tack! Som bak-krängare får jag se vad jag hittar på. Ska testa först som den är. Sen är jag lite sugen på att testa den här principen. En "clamp" som flytttas längs krängaren. Kortare hävstång ger styvare krängare. Det kanske räcker att styva upp originalet genom att korta hävstången. Att bocka en egen borde ju också funka, det vore också skoj att testa. Med justerbara droplinks behöver kan jag tillåta lite tolerans på planheten. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Det var ju inte så lätt som jag trodde att få till drop links. De är mycket kortare än originalen, så vinkeländringarna blir större. De hamnar "i spänn" vid fulla hjulutslag. Hur ser det ut på en GT3:a original? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
GT3 fäster högre upp på fjäderbenet i en hållare som gängas på fjäderbenet. bildgoogla GT3 fjäderben så kommer du nog förstå.
Dessa droplinks är 160mm cc, jag hade själv bara en original till mina modifieringar jag just gjort men tack vare den fick jag tag på måtten så jag kunde göra flera (och dessutom justerbara vilket inte originalet är). _________________ /Tom Bengter Porsche 981 M3LR |
||||
Originalkrängaren åkte på tills vidare.
Batteriet hade dött över vintern så idag satte jag in ett nytt och tog en premiärtur. Växellådan blev smidigare efter oljebytet, men inte helt bra. Misstänker att kopplingen behöver ses över lite. Om man pumpar med kopplingen innan, eller växlar ofta, så växlar man smidigt. Men om man inte rört kopplingen på ett tag så känns det som att den inte kopplar ur ordentligt. Kanske borde bytt slavcylindern egentligen när jag hade alla kåpor bortplockade under bilen. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Lite friskt gummi kom hem idag. Men OJ, vilken hård stomme! Undrar om det finns nån i närheten som kan åta sig att kränga på dem. Det känns spontant inte som det lättaste däcket att kränga med den hårda stommen och låga profilen. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Tyvärr har det inte hänt så mycket. Sommaren har varit full med en massa annat. Först måste jag ha coilovers, tror jag. Först då kan jag slutligen avgöra tjockleken på spacers bak, eftersom kritiska punkten är att fälgarna tar i fjäderbenet. Coilovers fram skulle kunna lösa problemet med droplinksinfästningen. Har faktiskt inte ens krängt på de nya däcken på fälgarna. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Till sist kom r-däcken på. Lite sent i Oktober kanske, men jag kunde inte låta bli att testa.
Har alltid velat ha långa pinnbultar. känns smidigare än att pilla med originalskruvarna. Bak blev det 70 mm pinnbultar har jag för mig, alltså 70 mm + gängan i naven. 12 mm spacers med navstyrning. Blev alldeles lagom med frigång till fjäderbenet. Sticker ut lite, men det sjunker in lite när det fjädrar ner. När jag kört med bilen en bit så sticker det knappt ut nåt längre. På bilden är den bara nersläppt från domkraften. Men den ser rejält mycket fetare ut nu! Däcken är förresten R888, 285/30-18. Och bilen blev helt transformerad! Mycket trevligare att köra! _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S 2001 -SÅLD! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (63589 totalt) |