Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti Compact -95. SÅLD.
<<   1, 2, 3 ... , 32, 33, 34   >>
6 besök senaste veckan (169764 totalt)
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Litet bonnatips för kontroll av hjulvinklar före och efter byte av delar i framvagnen. Med laserpass placerat på bromsskivan kan man märka ut x antal punkter med, i mitt fall, tippex. Sedan är det bara att kontrollera mot dessa punkter när man bytt. I mitt fall ska jag byta bärarmar och ev. styrstag. Har rätt bra hjulinställning innan bytet, kan jag få till det på mina märkpunkter är hjulinställning efter detta troligen inget måste. Ändrar det sig får jag vackert lämna in bilen.
Gör detta på båda sidor, annars är det meningslöst då man inte kan låsa ratten.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Men Anderstorp dÅ??

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Men Anderstorp dÅ??
Får väldigt mycket tyvärr ställa in Johan. Det ena felet efter det andra radar upp sig när jag" motionerar" bilen här hemma. Länkarmar måste bytas, helst styrleder också då jag hittade en torrsprucken damask. Ett ok ska renoveras. Egentligen småpotatis men det hela har krönts av ett el-fel, vänsterblink får alla blinkers att blinka som varningsblinkers. Felet kommer och går. Hatar bil-el och ett okonsekvent beteende gör det bara värre. Nu är det för mycket att chansa på inom en veckas tid. Kan behöva en hjulinställning också.
Vill inte chansa på träffavgiften, så därför ställer jag in så jag kan ta detta i lugn och ro.Trist, men jag får skylla mig själv som inte tagit tag i bilen tidigare. Får komma tillbaka med bilen i ordning till Knutan i oktober eller nåt.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Hjälp!

Vid vänsterblink kan bilen tända alla blinkers, som varningsblinkers. Felet kommer och går. Högerblink och varningsblinkers fungerar som de ska. Vad kan då detta bero på? Någon som varit med om något liknande? Jag har rensat mycket i kabelhärvorna tidigare men felet har uppstått efter årets vinterförvaring då jag inte rört elen alls, så det är inte jag själv som klåpat mig.

Tips mottages med största tacksamhet!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Jag har börjat fundera lite...

Under de senaste dagarnas påtvingade meck som spoilerade min årspremiär på mossen den gångna helgen har jag kännt att det är extremt tråkigt att skruva på bilen. Jag är inte den mest mekglada i vanliga fall men nu är det löjligt... Anledningen beror väldigt mycket på att jag tröttnat på bilen, inte bilen i sig men effekten, eller rättare sagt bristen av den. För mig är det inget alternativ att bygga motor, montera turbo, hinka i större motor etc.
Bilen är svårsåld, jag har provat. Därav är jag lite tveksam till att sälja igen. Ingen verkar vilja ha en 318ti, hur preppad den än må vara i chassie m.m. Och jag vill inte skänka bort den med alla dyra delar på. Vad göra?
Alt. 1: Skruva ihop den och vara glad för vad jag har och det arbete jag lagt ner och fortsätta preppa med t.ex. diffbroms.
Alt 2: Skruva av alla "raceparts" och spara dem till en 323ti när jag hittar en lämplig och sedan sälja min trotjänare billigt till någon som vill ha sladdglad vinterbil. Det verkar finnas rätt många sådana.

Jag är mest inne på alt 2 men då blir det inget kört alls i år vilket också vore tråkigt. Å andra sidan kanske jag väntar på något gott och mindre rostigt.

Fyll gärna på med åsikter som kan få mig att bestämma mig!!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



ta hjälp av någon och få ihop skiten, kör lite och fundera i vinter på nästa år. Bilen måste ju mer eller mindre fås fungerande om du skallfå minsta lilla för den.

Personligen tycker jag du skall satsa på en 323ti och utveckla den, du ser ju vilken potential dom har i händerna på rätt killar (1.52 på mossen är ju irriterande fort)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Johan, nu var det ju ingen 323ti som gick 1:52 på mossen..
Davve; är det inte så att du är lite trött på compact också då? Ska jag vara uppriktig tycker jag en 323 är aningens för slö också. Du vill ha en 328. Något i stil med Ahlins silverpil.
Om man kollar på vad du har att flytta över från din bil i "speedparts" så är det väl typ chassie, stol, ratt, hjul och huv. Mycket mer är det väl inte om man är krass? Alla dessa delar passar på en fyradörrars 328. Du har även nämnt 330 e46, men då faller ju chassie o huv bort.

Så ja. Alt. 2. Skruva ihop o kräng bort för en billig peng o behåll ev speedparts. Skaffa e36 328 eller e46 328/330

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



frapp skrev:
Johan, nu var det ju ingen 323ti som gick 1:52 på mossen..
Davve; är det inte så att du är lite trött på compact också då? Ska jag vara uppriktig tycker jag en 323 är aningens för slö också. Du vill ha en 328. Något i stil med Ahlins silverpil.
Om man kollar på vad du har att flytta över från din bil i "speedparts" så är det väl typ chassie, stol, ratt, hjul och huv. Mycket mer är det väl inte om man är krass? Alla dessa delar passar på en fyradörrars 328. Du har även nämnt 330 e46, men då faller ju chassie o huv bort.

Så ja. Alt. 2. Skruva ihop o kräng bort för en billig peng o behåll ev speedparts. Skaffa e36 328 eller e46 328/330


+1

Tycker jag också!

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
ta hjälp av någon och få ihop skiten, kör lite och fundera i vinter på nästa år. Bilen måste ju mer eller mindre fås fungerande om du skallfå minsta lilla för den.

Personligen tycker jag du skall satsa på en 323ti och utveckla den, du ser ju vilken potential dom har i händerna på rätt killar (1.52 på mossen är ju irriterande fort)
Ska jag bara få ihop den för att sälja är det bara en bärarm, och då köper jag en lågprisskit på ebay, och blinkers som ska fixas för att få säljduglig. Om inte elen är överj-vlig så är det inte så mycket. Blir mer arbete av att skruva av de delar jag vill flytta över. Så det är lugnt. Jag gillar Compact, så 323ti står nära till hands. thumbs up Och ja, Fredriks varv är ruskigt bra!

frapp skrev:
Johan, nu var det ju ingen 323ti som gick 1:52 på mossen..
Davve; är det inte så att du är lite trött på compact också då? Ska jag vara uppriktig tycker jag en 323 är aningens för slö också. Du vill ha en 328. Något i stil med Ahlins silverpil.
Om man kollar på vad du har att flytta över från din bil i "speedparts" så är det väl typ chassie, stol, ratt, hjul och huv. Mycket mer är det väl inte om man är krass? Alla dessa delar passar på en fyradörrars 328. Du har även nämnt 330 e46, men då faller ju chassie o huv bort.

Så ja. Alt. 2. Skruva ihop o kräng bort för en billig peng o behåll ev speedparts. Skaffa e36 328 eller e46 328/330
Passar alltså mina bakdämpare/fjädrar på övriga E36? I.o.m. coils kan jag tänka mig att man kan få höjden att lira och infästningar till dämparna är lika, i alla fall övre. Fjäderkonstant kanske ska ses över? Men passar det fysiskt så känns valet enkelt, även om jag fortfarande gillar Compact!
Lite bra-delar till har jag. X-brace, nya Meyle HD-bärarmar (ej monterade, köper en "fularm" om Compacten säljs), nya bromsskivor fram och nya belägg (DS3000), så det är ändå rätt mycket i nypris räknat om man skulle sälja min bil med alla delarna. Tror jag förlorar minst pengar på att slumpa bort min bil men behålla en massa delar ifrån den. Och därför får E46 330i tyvärr bli en annan gång.
Fast tror du verkligen en 328 är så mycket piggare än en 323ti, den är ju tyngre! Men bakvagnen äter kanske upp vikthandikappet?

1.52 är bra även med ditt maskineri! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Synd att den är trögsåld, lite dumt för det är en bra bil att börja med. En nybörjare kör inte speciellt mkt fortare med 286hk. En bil man kan lära sig med ett par säsonger för att sedan gå vidare...precis som du.

X-brace och bärarmar kan du skicka hit, betalar vad du gav.

Önskar dock en M42 fight på Kinnekulle innan du säljer

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



328an är en magisk gräns mot en otrimmad 323/325. Så ja, det är en GIGANTISK skillnad. Jag sänkte ju min knutstorp-varvtid med tre sekunder rakt av. Och du kan ju nästan få en fyradörrars lika lätt som en compact. Kan ju inte vara några större problem att mecka på bakdämparna från en compact på en sedan. Infästningarna är identiska. Och om bilarna väger samma så kan du välköra med samma set up/fjäderkonstanter. Fjäderkopparna kan skilja lite men det är ju inte det stora.. Fram är ju allt identiskt. Och så får du en bakvagn som inte härstammar från 60-talet!
Så det smartaste är nog att behålla så mycket speedparts du kan och skita i vad du får för resterna av din bil. Förlåt om jag låter för krass
Bara i välmening

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Vad du behöver för 1:10 på knutan utifrån din ståndpunkt :
En fin 328 25000:-
Grenrör 2000:-
Avgas 2000:- (finns ju kit med gren och allt på)
325 insug 400:-
Ev ommappning 1500:-
Bromsrenovering 1000:-
Översyn bakvagn 1500:-


_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Fredrik, du är minst sagt övertygande. Tror detta låter som en plan!

Marcus S skrev:
Synd att den är trögsåld, lite dumt för det är en bra bil att börja med. En nybörjare kör inte speciellt mkt fortare med 286hk. En bil man kan lära sig med ett par säsonger för att sedan gå vidare...precis som du.

X-brace och bärarmar kan du skicka hit, betalar vad du gav.

Önskar dock en M42 fight på Kinnekulle innan du säljer
Fast i kronor räknat tror jag kanske t.o.m. det blir en fördel att slumpa den och behålla "speedpartsen". Negativt är att det begränsar valet av ny bil till något grejerna passar på. Och visst sjutton har det varit en kanonbil att lära sig köra i! thumbs up Sedan finns det faktiskt ett visst nöje i att vara under-dog.

X-brace och bärarmar ska monteras på min 328...

Hade verkligen varit skoj att med en M42-match, men satsar nog på 2015 med ny bil redan nu.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Davve skrev:
Fredrik, du är minst sagt övertygande. Tror detta låter som en plan!

Marcus S skrev:
Synd att den är trögsåld, lite dumt för det är en bra bil att börja med. En nybörjare kör inte speciellt mkt fortare med 286hk. En bil man kan lära sig med ett par säsonger för att sedan gå vidare...precis som du.

X-brace och bärarmar kan du skicka hit, betalar vad du gav.

Önskar dock en M42 fight på Kinnekulle innan du säljer
Fast i kronor räknat tror jag kanske t.o.m. det blir en fördel att slumpa den och behålla "speedpartsen". Negativt är att det begränsar valet av ny bil till något grejerna passar på. Och visst sjutton har det varit en kanonbil att lära sig köra i! thumbs up Sedan finns det faktiskt ett visst nöje i att vara under-dog.

X-brace och bärarmar ska monteras på min 328...

Hade verkligen varit skoj att med en M42-match, men satsar nog på 2015 med ny bil redan nu.



Jaaaaaaa... alltså..... det var ju inget förslag från Fredrik Davve.... Nu gör du så!

Jag har lärt mig att man ska lyda Dr Rapp. (Han är den välplanerade, logiska och smarta remember? )

Han har irriterande ofta rätt

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Låter som en bra plan thumbs up Men du får nog plussa på lite på Frappens priser. Tänkte han skulle gå igenom min bakvagn för 1500:-
Men du har ju koll på läget.
Kan mäta mina dämpare och fjädrar om du vill.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Marcus; jag skrev översyn bakvagn;) Inte totalrenovering. Det kan han göra vintern efter. Har rätt bra koll på bakvagnsrenovering efter denna sommaren (se min tråd)
Sen ska han nog iofs ha en lamelldiff när det ska börjas köras på de tiderna

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



frapp skrev:
Marcus; jag skrev översyn bakvagn;) Inte totalrenovering. Det kan van göra vintern efter. Har rätt bra koll på bakvagnsrenovering efter denna sommaren (se min tråd)
Sen ska han nog iofs ha en lamelldiff när det ska börjas köras på de tiderna


Jo jag förstår, bara skojar

Utmaningen blir att hitta en svensksåld -95 , som jag förstått enda icke helbilsgodkända 328an.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Jag hade nog hellre satsat på en fin 97a eller 96a. En skruvbur som reggas med halvbur sen. Vissa lyckas även med helbur. Om man nu vill ha bur.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



inte vet jag men här kanske det går att mickla ihop något davve?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95818&highlight=

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Johan Sjöström skrev:
inte vet jag men här kanske det går att mickla ihop något davve?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95818&highlight=


Hmmm........nu ska ingen ha någon övertro på vad jag tänker betala. Jag ska bara använda dörrarna och en bit av bakskärmarna...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Johan Sjöström skrev:
inte vet jag men här kanske det går att mickla ihop något davve?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95818&highlight=


Hmmm........nu ska ingen ha någon övertro på vad jag tänker betala. Jag ska bara använda dörrarna och en bit av bakskärmarna...
Aha, skickade PM till dig efter tipset. Men du får se erbjudandet som en bil att plocka prylar ifrån och sälja av.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti Compact -95. SÅLD.
<<   1, 2, 3 ... , 32, 33, 34   >>
6 besök senaste veckan (169764 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande