Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsar
1 besök senaste veckan (2273 totalt)
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Upplevde min 968 som jazzig i bakvagnen vid inbromsning, nu undrar jag om det kan ha med att göra att det sitter större bromsok fram än orginal

Indata:
Kolvar, fram: 44+36 (40+36 orginal)
Kolvar bak:30+28

Ursäkta att det blir engelska men har tagit uppgifterna från min verkstadsmanual
Detta är med orginal bromsok

Brake booster: diam 22,86mm
Boost coefficient: 3,4

Brake master cylinder: 23,81/20,64 mm

Brake power regulator in rear axel circuit
18bar/46
switch over pressure/reduction coefficient

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Har du liknande belagg fram och bak? Inbillar mig att det ocksa kan spela in...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Har du liknande belagg fram och bak? Inbillar mig att det ocksa kan spela in...


Jepp, blåa Pagid

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Man brukar plocka bort reduceringsventilen på 911:or det första man gör. Testa ta bort den helt och hållet.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
beepbeep skrev:
Man brukar plocka bort reduceringsventilen på 911:or det första man gör. Testa ta bort den helt och hållet.


Glömde ju skriva att jag har en bromsreducerventil som reducerar på bakbromsarna Så jag tror inte original reducerventil sitter där längre

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



964c2 skrev:
beepbeep skrev:
Man brukar plocka bort reduceringsventilen på 911:or det första man gör. Testa ta bort den helt och hållet.


Glömde ju skriva att jag har en bromsreducerventil som reducerar på bakbromsarna Så jag tror inte original reducerventil sitter där längre

/Björn


vill inte idiotförklara dig.... men du är säker på att du skruvat den på rätt håll? för det hade inte jag gjort med min
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
964c2 skrev:
beepbeep skrev:
Man brukar plocka bort reduceringsventilen på 911:or det första man gör. Testa ta bort den helt och hållet.


Glömde ju skriva att jag har en bromsreducerventil som reducerar på bakbromsarna Så jag tror inte original reducerventil sitter där längre

/Björn


vill inte idiotförklara dig.... men du är säker på att du skruvat den på rätt håll? för det hade inte jag gjort med min


Nu är det ingen skruvbar ventil utan en med spak men den är i läge "ingen reducering"

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



964c2 skrev:
Upplevde min 968 som jazzig i bakvagnen vid inbromsning, nu undrar jag om det kan ha med att göra att det sitter större bromsok fram än orginal

Hmm, brukar inte jazzighet bak snarare tyda på att man har för mycket broms bak? Det blir ju så att säga inte så mycket grepp över till sidostabiliten när man utnyttjar allt grepp i längsriktningen.
Rejsvolvon som har för mycket broms fram är t.ex. stabil vid bromsning och svår att styra in under inbromsning, men min S2000-kart är allt annat än stabil vid hård inbromsning ifrån hög fart (det är faktiskt några som provat den som lyckats snurra på rakan, innan insvängning, vid bromsning). Rycka i handbromsen brukar inte heller ge nån överdrivet stabil inbromsning.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
AndersY skrev:
964c2 skrev:
Upplevde min 968 som jazzig i bakvagnen vid inbromsning, nu undrar jag om det kan ha med att göra att det sitter större bromsok fram än orginal

Hmm, brukar inte jazzighet bak snarare tyda på att man har för mycket broms bak? Det blir ju så att säga inte så mycket grepp över till sidostabiliten när man utnyttjar allt grepp i längsriktningen.
Rejsvolvon som har för mycket broms fram är t.ex. stabil vid bromsning och svår att styra in under inbromsning, men min S2000-kart är allt annat än stabil vid hård inbromsning ifrån hög fart (det är faktiskt några som provat den som lyckats snurra på rakan, innan insvängning, vid bromsning). Rycka i handbromsen brukar inte heller ge nån överdrivet stabil inbromsning.


Inte alls omöjligt! Då kan man ju undra vad det kan bero på

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



har du bytt huvudbromscylindern?

Har du ens provat att använda reduceringsventilen?
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Jag har samma problem med min 968a (CS, nya dämpare).
Vid seriös inbromsning börjar den röra på sig lite för mycket i bakvagnen.
Nu är den inne hos K3 för lite bättre hjulvinklar o tänkte sen styva upp den lite bak.
På tävlingsbilen (M3 E30) har vi två cylindrar och bromsvåg. Obalans har vi kurerat genom att lägga lite mer broms fram.

Mvh

Anders
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



964c2 skrev:
Upplevde min 968 som jazzig i bakvagnen vid inbromsning, nu undrar jag om det kan ha med att göra att det sitter större bromsok fram än orginal

Indata:
Kolvar, fram: 44+36 (40+36 orginal)
Kolvar bak:30+28

Ursäkta att det blir engelska men har tagit uppgifterna från min verkstadsmanual
Detta är med orginal bromsok

Brake booster: diam 22,86mm
Boost coefficient: 3,4

Brake master cylinder: 23,81/20,64 mm

Brake power regulator in rear axel circuit
18bar/46
switch over pressure/reduction coefficient

/Björn


om "beläggcentrum" flyttar sig radiellt sett vid byte av bromsar så fuckar man upp bromsbalansen. Det kan vara en orsak. Nu har du ju helt ombyggt bromssystem så frågan är ju snarare om systemet matchar i helhet? Storleken på OK eller skivor har inget med hur bra bromsarna tar, det är enbart medelradien som avgör bromsbalans.
En lättad 944 kan ibland lättas mer bak, något som gör att man måste justera fram bromsverkan, r-däck ger samma effekt dvs. man skall ha mindre bromsverkan bak.

Du skriver att du kör med reduceringen i läget - ingen reducering- ! Beror felet på bromsbalans borde felet försvinna/bli mindre om du ställer upp till mer reducering.

Andra fel som kan ge samma effekt.

- Dämparna bak har aldrig justerats utan står i max-soft (svajigt), eller max-hard (vandrar över ojämnheter)
- Är systemet ordentligt luftat?
- är corneweight rätt?
- är justerbar kränghämmare monterad så den inte ligger i spänn
- Toe-out bak på 944 (även mycket lite) ger j_t slingrig inbromsning

Instruktioner till användaren.
Tag med testobjekt till Malmö imorgon, så testar vi på Kockumsparkeringen.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
porschedriver skrev:
964c2 skrev:
Upplevde min 968 som jazzig i bakvagnen vid inbromsning, nu undrar jag om det kan ha med att göra att det sitter större bromsok fram än orginal

Indata:
Kolvar, fram: 44+36 (40+36 orginal)
Kolvar bak:30+28

Ursäkta att det blir engelska men har tagit uppgifterna från min verkstadsmanual
Detta är med orginal bromsok

Brake booster: diam 22,86mm
Boost coefficient: 3,4

Brake master cylinder: 23,81/20,64 mm

Brake power regulator in rear axel circuit
18bar/46
switch over pressure/reduction coefficient

/Björn


om "beläggcentrum" flyttar sig radiellt sett vid byte av bromsar så fuckar man upp bromsbalansen. Det kan vara en orsak. Nu har du ju helt ombyggt bromssystem så frågan är ju snarare om systemet matchar i helhet? Storleken på OK eller skivor har inget med hur bra bromsarna tar, det är enbart medelradien som avgör bromsbalans.
En lättad 944 kan ibland lättas mer bak, något som gör att man måste justera fram bromsverkan, r-däck ger samma effekt dvs. man skall ha mindre bromsverkan bak.

Du skriver att du kör med reduceringen i läget - ingen reducering- ! Beror felet på bromsbalans borde felet försvinna/bli mindre om du ställer upp till mer reducering.

Andra fel som kan ge samma effekt.

- Dämparna bak har aldrig justerats utan står i max-soft (svajigt), eller max-hard (vandrar över ojämnheter)
- Är systemet ordentligt luftat?
- är corneweight rätt?
- är justerbar kränghämmare monterad så den inte ligger i spänn
- Toe-out bak på 944 (även mycket lite) ger j_t slingrig inbromsning

Instruktioner till användaren.
Tag med testobjekt till Malmö imorgon, så testar vi på Kockumsparkeringen.


-Inte en aning

-Jepp

-Inte en aning

-Inte justerbar bak

-Inte en aning Förra ägeran har gjort en hjulinställning men jag har tappat bort pappret

Så en ny hjulinställning och en corneweight skall göras

Jag lovar, du ska få rasta den på parkeringen Men först måste jag kolla upp så jag inte har ett dåligt hjullager mm.

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Skruva banåkabil
Bromsar
1 besök senaste veckan (2273 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande