Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Racing / Sponsorer / Skattetekniska frågor
<<   1, 2, 3
48 besök senaste veckan (83476 totalt)
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902



Tersan skrev:
Det är kanske bäst att poängtera att vad som står på fakturan inte har nån betydelse om myndigheterna bestämmer sig för en granskning... det som påverkar ev skatteuttag är vilken tjänst/vara som faktiskt levererats. Sen rekommenderar jag ingen att ägna sig åt kreativ fakturering för att slippa skatt, det leder lätt till otrevliga diskussioner med olika åklagare...

Kanske ska tillägga att jag är lite yrkesskadad: jobbar som ekonomichef, och har en bakgrund som revisor med en hel del utbildning i bland annat juridik och skatterätt. Tyvärr lite jobbigt att veta vad som gäller, det är ofta hämmande på både mig själv och min omgivning


Talade idag med skattemyndigheten. Skattesatsen om 10% är numera sänkt till 8% på reklam och sponsring. Men menar du att det inte spelar någon rol vad det står på fakturan?

Vad jag har förstått så är det alltså 8% skatt på fakturering av sponsring och reklamplats medans ex konsultativ verksamhet alt marknadsföringstjänst - om de sistnämnda finns inskrivna i bolagsförklaringen - inte har någon speciell skatt alls utan beskattas som vilken intäkt i vilket bolag som helst. Har jag fel?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Tersan
Tåby, Vikbolandet
Här sen Sep 2004
Inlägg: 42



Vad jag menar är att du ska fakturera det du sålt, dvs vill någon betala för en dekal på din bil så kan det bli bekymmer om du skriver "konsulttjänster" på fakturan. Regelverket är en sak, risken för upptäckt och en hård tolkning en annan. Ungefär som det årliga besöket hos Bilprovningen, för att tala bilspråk...

Konsulttjänster och marknadsföring beskattas normalt inte "extra", utan där är det bara normal moms som ska läggas på. Sponsring är inte ett entydigt begrepp, utan där får man bedöma vad sponsringen går ut på för att veta vad som är skattepliktigt. Står det bara "sponsring" på fakturan så får man ingen ledtråd...

_________________
Lars Tersmeden
Corvette C5 & C7
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902



Tersan skrev:
Vad jag menar är att du ska fakturera det du sålt, dvs vill någon betala för en dekal på din bil så kan det bli bekymmer om du skriver "konsulttjänster" på fakturan. Regelverket är en sak, risken för upptäckt och en hård tolkning en annan. Ungefär som det årliga besöket hos Bilprovningen, för att tala bilspråk...

Konsulttjänster och marknadsföring beskattas normalt inte "extra", utan där är det bara normal moms som ska läggas på. Sponsring är inte ett entydigt begrepp, utan där får man bedöma vad sponsringen går ut på för att veta vad som är skattepliktigt. Står det bara "sponsring" på fakturan så får man ingen ledtråd...


Så vad ska man skriva för att det bör bli korrekt när man representerar ett bolag genom en logotype på bilen, kläder, mässor, tävlingar, bilträffar, tidningsreportage där bolaget syns och dess produkt skrivs om genom att själva bilen elr dess prestationer omskrivs etc`För detta faktureras bolaget en viss summa varje månad.

Jag har två olika svar från två av varandra oberoende revisorer. Skriver man sponsring elr reklamplats är det 8% skatt förutom momsen, skriver man marknadsföringstjänst elr konsultativ verksamhet är det 0% skatt säger den ena. Den andra säger att det alltid är frågan om en reklamplats och därmed 8% i skatt så fort du har ett företags logotype på bilen ifråga vad som än förutom detta sker som marknadsföring.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Tersan
Tåby, Vikbolandet
Här sen Sep 2004
Inlägg: 42



Qvarnis skrev:

Så vad ska man skriva för att det bör bli korrekt när man representerar ett bolag genom en logotype på bilen, kläder, mässor, tävlingar, bilträffar, tidningsreportage där bolaget syns och dess produkt skrivs om genom att själva bilen elr dess prestationer omskrivs etc`För detta faktureras bolaget en viss summa varje månad.

Jag har två olika svar från två av varandra oberoende revisorer. Skriver man sponsring elr reklamplats är det 8% skatt förutom momsen, skriver man marknadsföringstjänst elr konsultativ verksamhet är det 0% skatt säger den ena. Den andra säger att det alltid är frågan om en reklamplats och därmed 8% i skatt så fort du har ett företags logotype på bilen ifråga vad som än förutom detta sker som marknadsföring.


Du har PM!

_________________
Lars Tersmeden
Corvette C5 & C7
Citera
carreracup
Ystad
Här sen Maj 2004
Inlägg: 284



Hur redovisas den "extra" skatten?

_________________
Niclas Thorvaldsson
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



Det här kanske kan reta ut några ??
(eller skapa nya )

Skatteinformation på STCC-finalen
http://www.sbf.se/artikel/2504

_________________
S tefan Ir lander
Citera
Harboe
Vetlanda
Här sen Jun 2011
Inlägg: 15



Hej

Väcker en gammal tråd till liv

Hur fungerar det om jag köper in tex däck och oljor mm. i min enskilda firma och sedan använder dom på min ban bil?
Om jag även säljer samma typ däck och oljor vidare till kund, kan jag på något visa använda min egen förbrukning som en form av marknadsföring av företaget? Företaget är registrerat som bil och däck företag.

Med tanke på att man väl egentligen inte skiljer på enskild firma och privatpersonen och bilen ägs av mig.

Vad gäller angående avdrag, moms, skatter, tull (däcken importeras från utanför EU), redovisning osv.

Verkar vara kunnigt folk här så vore kul med lite åsikter och erfarenheter.

Mvh

_________________
Esbjörn Harboe
Citera
Sparade trådar/FAQ
Racing / Sponsorer / Skattetekniska frågor
<<   1, 2, 3
48 besök senaste veckan (83476 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande