Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 AW11 ADM - Heaps Good Edition
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
31 besök senaste veckan (92161 totalt)
Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 107



Fräna bilar! Finns det gott utbud på saker till Corolla AE92 där nere?

_________________
Benny Gustavson
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Benny_Gustavson skrev:
Fräna bilar! Finns det gott utbud på saker till Corolla AE92 där nere?


Ja det skulle jag säga. Eller framför allt till drivlinan. Annars är AE82 nog populärare här faktiskt.

De här killarna håller hus i Sydney och kan skaka fram det mesta Corolla/Toyota-relaterat:
https://www.facebook.com/corolla.spares

På min front har inte hänt så fastligt mycket. Fick hem en fräschare remskiva, och ny fördelare som visade sig vara annorlunda mot den som satt i. Som tur var är innandömet detsamma så verkstan plockade ihop de fräschaste delarna från den nya, den gamla och rebuild kitet jag skickade med. Än så länge är det torrt pch fint under bilen och så ska det förhoppningsvis förbli nu.

Skaffade mlg en stallkamrat till bilen här om veckan också. Mc-kort är så löjligt tillgängligt och billigt här så det var lika bra att slå till.




_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Igår slaktade jag äntligen innehållet i bromsreduceraren till bakbromsarna. Det var oförskämt enkelt och skäms nästan över att jag inte tagit tag i det tidigare.

Behövde inte ens ta ur den eller lossa några bromsrör, bara lossa den från chassit, skruva loss muttern i botten och dra ur kolven med tillhörande fjäder och peta ihop det igen lite snabbt innan man tappat allt för mycket bromsvätska.

Har nu luftat om bromsarna så ska ut och testa lite ikväll och om allt går som det ska hoppas jag kunna testa det på bana på lördag.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Vare ute och testade bromsarna nu lite smått.

Betydligt neutralare bromsbalans och frambromsarna låste fortfarande upp före bak.

Generellt kändes bromsverkan klart förbättrad. Ser fram emot att se om det kan backas upp av loggarna nästa banträff.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Toyspeed
Växjö
Här sen Maj 2008
Inlägg: 12



Jag måste ge mig på att slakta reduceraren på min MK2:a..
Det känns inte som jag har någon som helst bromsverkan bak.

Undrar om de funkar likadant.

_________________
Johan Blomster
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Ser fram emot rapport angående bromsbalansen.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Nu har bilen fått smaka bana igen. Ska försöka fatta mig kort...

Nytt för dagen var aggressivare hjulvinklar fram, fram/bakdäck skiftade och en slaktad bromsreducerare för bakbromsarna, annars detsamma. Redan på ut-varvet första passet märkte jag en dramatisk skillnad i balans på bilen och den var betydligt mer överstyrd än jag mindes.

Vansinnigt kul men 3,3 sek från personbästa första passet och inte mycket bättre andra. När jag inte fastnade i trafik åkte jag mest omkring och sladdade men bestämde mig för att inte pilla på setupen försöka anpassa min körning istället. På sista passet lyckades jag äntligen ta mig ner till tiderna från förra gången jag var där (undantaget mitt freak-varv från förra gången som är 0.8 sek bättre än alla andra varv jag kört på banan).

Ska gå igenom loggarna imorgon i hopp om att hitta varför jag var så mycket långsammare idag. Det var också betydligt varmare idag än det varit tidigare vilket säkert inte hjälpte.

MagnusS skrev:
Ser fram emot rapport angående bromsbalansen.


Ang. bromsbalansen märkte jag en klar förbättring som även backas upp av loggarna.

Bilden nedan visar en rejäl inbromsning från mina 3 snabbaste varv sist jag var där mot mina 3 snabbaste denna gång.

Gamla i rött och idag i blått. Som synes tappar jag faktiskt tid nu när den bromsar bättre, så jag behöver justera om mina bromspunkter för att det ska fungera. Också värt att notera är att sist bromsade jag så aggressivt och "på gränsen" att jag ofta låste upp medan jag idag faktiskt lämnade större marginal men ändå bromsade bättre, och inte en enda gång låste bakhjulen upp.

Så jag har inget annat än lov-ord att komma med om den modifierinen.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Här är ett litet klipp från gårdagen den aningen busiga MR2:a.

Så busig att jag för första gången under mina 4-5 år av trackdays försatte mig i en situation jag inte kunde reda ut (drifting exkluderat).

Man får lite perspektiv på hur galet slö den är också när en helt original Evo 6 kommer och blåser förbi under mitt hot lap vid 1:35 in i videon. Hehe.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Det där såg kul ut, Måste börja sätta kameran så jag också, mkt bättre när man ser vad man gör när man kör.

Uppträdandet på din bil påminner mkt om hur min betedde sig när jag laborerade med olika toe bak i våras, För mig resulterade det ju i:

https://www.youtube.com/watch?v=MhZYejK9ASc

samt:

https://www.youtube.com/watch?v=Q2uQrdawERA

Så jag fegade ur o återgick till att ha runt 3-4 mm in bak, Då blir den stadigare men också tråkigare, kanske också långsammare då det rimligtvis borde stjäla lite värdefull effekt att ploga med bakhjulen.

Hurdant fungerar det med säsong där du bor, är det bilåkarväder året om?

Angående hur långsam AW11 är så får man ändå säga att det är mkt kpk i den, (kul per krona).

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
MagnusS skrev:
Det där såg kul ut, Måste börja sätta kameran så jag också, mkt bättre när man ser vad man gör när man kör.

Uppträdandet på din bil påminner mkt om hur min betedde sig när jag laborerade med olika toe bak i våras, För mig resulterade det ju i:

https://www.youtube.com/watch?v=MhZYejK9ASc

samt:

https://www.youtube.com/watch?v=Q2uQrdawERA

Så jag fegade ur o återgick till att ha runt 3-4 mm in bak, Då blir den stadigare men också tråkigare, kanske också långsammare då det rimligtvis borde stjäla lite värdefull effekt att ploga med bakhjulen.

Hurdant fungerar det med säsong där du bor, är det bilåkarväder året om?

Angående hur långsam AW11 är så får man ändå säga att det är mkt kpk i den, (kul per krona).


Ja jag sätter den med sugkopp i bakrutan, fungerar kalas!

Precis det där ser ju minst sagt bekant ut! Det är lite knepigt att köra bilen som den är nu men det är så vansinnigt roligt att jag nog kommer behålla den såhär. Kanske ett snäpp mjukare krängare bak på sin höjd.

Säkert inte optimalt med så här nervös bil heller men även om jag jagar varvtider så är det faktiskt sekundärt efter att ha roligt där ute och då är det precis så här jag vill ha mina bilar.

Ja mer eller mindre, vissa serier och så har lite sommar-uppehåll nån månad eller två när temperaturen gärna klättrar upp mot 45 grader. Hela "vintern" dock körs det för fullt. Är ju aldrig någon snö här så det är snarare sommaruppehåll än vinteruppehåll. Banan jag kör på har till exempel bara en träningsdag per månad nu November-Januari tror jag innan de återgår till 2-3st.

Absolut! Enormt mycket kul för pengarna och grymt bra instegsbil för lite exklusivare mitt-motorbilar tänker jag mig.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Var och hämtade upp ett set däck förra veckan. Närmare bestämt 4x halvslitna Yokohama A048 205:or. Skicket var inte fullt så bra som jag hoppats men för 750kr ska man inte klaga. Bara ett av däcken kostar dubbelt så mycket nytt.

Dock har det visat sig bli lite kostsammare än jag naivt hoppades ändå. För första gången på flera år betalade jag normalpris för omläggning och balansering, och när jag väl skulle hänga på däcken så visar de sig vara marginellt bredare än mina tidigare A032 i samma dimension så framdäcken ligger emot coiloversarna lite grann, tillräckligt lite för att däcket fortfarande går runt med lätthet men inget som får gå oåtgärdat.

Så lösningen (än så länge) blev att beställa 3mm spacers, vilket i sin tur gör att jag kan glömma att använda original-hjulmuttrarna som ändå inte passade så vansinnigt bra med dessa fälgar och därmed behövde beställa nya hjulmuttrar också.

Det återstår att se men förhoppningsvis klarar jag mig utan att beställa längre hjulbultar för då kommer det bli riktigt tight att hinna med nästa trackday den 6:e December där jag verkligen sett fram emot att testa bilen med däck som inte är 5 år gamla.

Som bonus har en kollegas kille precis hämtat upp en MR2 -90 som han ska ha som första banbil. Modigt val. Ska bli spännande att se hur det går.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Även med hjulmuttrar med bättre passform tyckte jag inte varken frigång till fjäderben eller gängerna på bultarna räckte till så beställde hem ett set 20mm spacers som dök upp idag och kvickt monterades!

Förhoppningsvis är bilen stum nog för skärmkanterna att klara sig för det blev i bredaste laget, men jäklar vad mysig den ser ut nu. Gör sig inte alls rättvis på bild.

Förhoppningsvis blir det premiär för nya sulorna och den nya spårvidden på lördag. Tänkte börja med min grund-setup som referens men sedan försöka tämja bilen en smula.

Har gett mig fan på att försöka komma ner under 1:30 med original-motor innan jag börjar grävar där. Har 2.8 sek kvar så det är nog ett minst sagt ambitiöst mål. Så vi får väl se hur realistiskt det känns efter helgen.




_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Den börjar se bra ut nu, den där gamla MR2an! thumbs up Bra jobbat Timmy.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Torkel K skrev:
Den börjar se bra ut nu, den där gamla MR2an! thumbs up Bra jobbat Timmy.


Tack så mycket! Ja nu börjar det hända grejer! Var ute på banan igår och testade nya gummit och spårvidden och redan på första passet var jag bara nån tiondel från pb så det rådde inget tvivel om att det gjort skillnad. Framför allt under inbromsning märktes stor skillnad med nya däcken (och varmare asfalt också för den delen). Förbättrade min tid för varje pass som gick och till de två sista passen tog jag i med hårdhandskarna och skruvade ur passagerarstolen i ett desperat försök att hämta nån hundradel eller två.



Det måste gjort underverk för pb slogs med 1.3 sek under de två passen.

Tanken var ännu en gång att labba lite med setupen för att reducera överstyrningen en smula men med nya däcken och spårvidden betedde den så fantastiskt att jag inte ville ändra ett dugg på bilen.



Hemvägen visade sig bli lite mer spännande än planerat då jag naivt förväntat mig att den lokala macken skulle vara öppen och lämnade banan med tankmätaren under empty. Efter måttligt nervösa och ovanligt långa 2.5 mil hittade jag äntligen en öppen mack och kunde puttra hemåt igen.


Tog inte så mycket bilder som jag borde gjort för utbudet av banbilar här nere är ganska intressant. Men fick iaf bild på denna S2000 som såg hyfsat rå ut med 295:or runt om.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Fick en ny klibba på bilen nu när jag var uppe och myskörde i bergen.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3359



Vad var det de hade synpunkter på?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Vad var det de hade synpunkter på?


Justerbara topplagringar och hårdhet på stötdämparna, vilket räcker för att motivera en "full inspection" vilket i princip är motsvarande en regbesiktning där i princip allt ska vara original.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3359



xtimmyx skrev:
Sonett7 skrev:
Vad var det de hade synpunkter på?


Justerbara topplagringar och hårdhet på stötdämparna, vilket räcker för att motivera en "full inspection" vilket i princip är motsvarande en regbesiktning där i princip allt ska vara original.


Jisses!!! De verkar inte att leka med... thumbs down

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Fan va surt.

Man glömmer bort hur bra vi har det i Sverige där de på sin höjd gnäller på hårdheten på fjädrarna på min bil.

Har du kvar original hjulupphängning så att du kan byta tillbaka o besikta?

Vad händer om du skiter i klibban o kör vidare o blir stoppad igen?

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



xtimmyx skrev:
Fick en ny klibba på bilen nu när jag var uppe och myskörde i bergen.
Suck Så sabla trist!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Du fick det på 200sx:en också väl? Tråkigt.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 AW11 ADM - Heaps Good Edition
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
31 besök senaste veckan (92161 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande