Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2180 besök totalt |
Omdöme om förarkurs hos Driver academy på Arlanda
Hej, Funderar på en förarkurs och Drivers Academys ligger bra till i tid, nu i höst, och även ort är bra för mig. Mina ambitioner är inte att bli tävlingsförare men helt klart att göra snabbare tider på Track days. Kursen ger vad jag förstår inte någon tävlingsbehörighet vilket kunde vara trevligt att få när man ändå betalar för en kurs. Är det någon som har erfarenhet av denna kurs, bra eller dåliga? /Staffan _________________ staffan eriksson |
||
Re: Förarkurs Drivers academy på Arlanda
En bekant till mig har kört på Arlanda och tyckte att banan var lite för trång och kort. Men o andra sidan, SBF-kursen i Linköping, där man tar tävlingslicens, var helt värdelös ur en körteknisk perspektiv. Där får man lära sig vad de olika flaggorna betyder, men inte hur man blir en snabbare förare. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||
Hej Benci,
Tänkvärt, det är ju körtekniken som jag ffa är intresserad av att utveckla. Trodde banan var ganska lång, när jag tittat på banskissen av track 2 så ser det ut som att de får med ganska många kurvor. Men de kanske plockar ihop en mindre bana på track 1? Någon som vet hur kursen är ur ett körtekniskt perspektiv? /Staffan _________________ staffan eriksson |
||
Ta noga reda på vad kursen inkluderar och hur den ær upplagd.
Jag ær att rækna som en amator vad det gæller bankorning men kænde att kursen jag gick dær inte var særskilt givande. Vi ovade endast moment på korta avsnitt och fick aldrig någon gång kora hela banan eller kora med fart. Att kora hela banan ær något som jag absolut tycker ær ett krav for att hitta spår i kurvor osv och borde vara inkluderat. Den korning jag fick var inte bættre æn att læsa teori i en bok. Någon skrev tidigare om att SBF licens-kursen var helt værdelos.. Min uppfattning ær att den var många gånger mer givande eftersom man dær iallafall fick ett par timmars korning på banan.. Jag hadde verkligen velat skriva något mer positivt om upplægget sedan de som håller kursen ær fantastiska mænniskor. Men vi stog bara på ko och væntade på nasta moment medans man horde SMC gasa gærnet med sina hojjar under deras kurs på Arlanda:1 så desværre tycker jag det var bortkastade pengar. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
Hej,
Ricky, stort tack för ditt svar (även om det tog emot). Ovärderligt att höra från någon som gått kursen tidigare. För mig är det mkt pengar och det blir förmodligen bara en kurs. /Staffan _________________ staffan eriksson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2180 besök totalt |