Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ny MX5
1, 2, 3   >>
34378 besök totalt
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Jag har aldrig varit så attraherad av MX5:an utseendemässigt, har dock alltid gillar konceptet lätt liten bil. Men nu börjar det likna något även på utseendefronten:

http://www.autoblog.com/2014/09/04/2016-mazda-mx-5-miata-firsthand-imp . . . .

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Chassit är rätt kompakt
Vilken motorspec det blir får vi se. 150hk skyactiv 2.0 är min gissning.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Riktigt lyckad!

Alltid tyckt mycket om mx5orna

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Chassit är rätt kompakt
Vilken motorspec det blir får vi se. 150hk skyactiv 2.0 är min gissning.


Grym bild!

Dubbla A-armar och multilink!!!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Mini Honda S2000 anyone
Lite samma utseende på fronten snett framifrån.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1483



dvorak skrev:
Niklas Falk skrev:
Chassit är rätt kompakt
Vilken motorspec det blir får vi se. 150hk skyactiv 2.0 är min gissning.


Grym bild!

Dubbla A-armar och multilink!!!


Nuvarande modell har också den konfigurationen.
I det jag läst så ryktas det om 140 hk i lilla motorn och 180 hk i "stora".
Det är väl iaf den kortaste Miatan hittills, 5 cm kortare än mk1. Och beroende lite på hur Mazda räknar kan det bli den näst lättaste.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Doblo 1.3 -13, Laguna Coupé -09
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Hoppas nån av miata-rejsarna köper loss en sån här och kör roadsport C med den... Jaja, givet att vikten blir vettig alltså! Aptuff!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1483



Om det blir 140 hk med lilla motorn borde den ligga ganska bra till för C.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Doblo 1.3 -13, Laguna Coupé -09
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Jag tycker den är lik BMW Z3, den bulliga huven och bakskärmarna.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Nu börjar dem bli fina! Saknas bara en arg maskin på 300hk så kanske man kan köpa en

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



erikjakan skrev:
Nu börjar dem bli fina! Saknas bara en arg maskin på 300hk så kanske man kan köpa en
Nja, då får du modda själv.
http://www.carthrottle.com/the-new-mx5-will-come-with-15-and-20litre-s . . . . (hur mycket de gissar vet jag inte)
Från familjen Skyaktiv-G finns det en 2,5 liters på 184 hk. Nackdelen är väl att det inte är snorenkelt att modda dem utan att riva och börja om.
http://www.mazda.com/technology/skyactiv/engine/skyactiv-g.html lite udda lösningar som inte är fokuserade på prestanda.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Gamla miata fanns ju med turbo i Japan, varför satsar dem inte mer på prestanda?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



erikjakan skrev:
Gamla miata fanns ju med turbo i Japan, varför satsar dem inte mer på prestanda?
Turbo i USA och Australien.

Segmentplacering, och volymerna säljer de på känsla och lågt pris, inte att fajats i premiumsegmentet.
Målet är mera BRZ än Z4-Cayman.

Tanken var ju att Fiat skulle bygga en kraftfullare version på samma konstruktion.

Sen har ju MAzda skrotat Turbo och kör på högkompade bensinare istället (de påstås gå ifrån Diesel också med nästa SkyAktiv generation, om man nu kan kalla 18:1 i komp på bensin för Otto).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Joakim Winkler skrev:
dvorak skrev:
Dubbla A-armar och multilink!!!


Nuvarande modell har också den konfigurationen.


Och första två generationerna hade dubbla A-armar både fram och bak, enligt min mening bättre.
Chassit har alltid varit mycket genomtänkt och påkostat, inte mycket standardgrejer som många av konkurrenterna är uppbyggda.

Själv tycker jag den påminner en hel del om BMW Z1 i profil, åtminstone på de första bilderna men jag tror man blir lite lurad av ljussättningen.

Niklas Falk skrev:
Tanken var ju att Fiat skulle bygga en kraftfullare version på samma konstruktion.


Vad hände med Alfaversionen?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



TPR skrev:
Niklas Falk skrev:
Tanken var ju att Fiat skulle bygga en kraftfullare version på samma konstruktion.
Vad hände med Alfaversionen?
Fiat, Alfa, Lancia, Chrysler, Maserati, Ferrari, same shit different names.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1483



Niklas Falk skrev:
TPR skrev:
Niklas Falk skrev:
Tanken var ju att Fiat skulle bygga en kraftfullare version på samma konstruktion.
Vad hände med Alfaversionen?
Fiat, Alfa, Lancia, Chrysler, Maserati, Ferrari, same shit different names.


Fiat-chefen kunde inte tänka sig att "besudla" Alfa-märket med något som är konstruerat och tillverkat i Japan. Därav att det skulle bli en Fiat Spider eller eventuellt Abarth av den istället. Om det nu blir något öht.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Doblo 1.3 -13, Laguna Coupé -09
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Underbart att Mazda håller stilen! Ser läcker ut och verkar bli en värdig efterföljare till de tidigare generationerna. Stor "vill ha"-faktor i detta hemmet!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Verkar grymt bra - kortare, bredare, lättare, drivlinan djupare och lägre

Racing- mässigt ett klart ryck vs NB och NC modellerna

Bara till att vänta in ND-cup bilar thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Jag som precis blivit med miata , har fallit pladask för körbarheten och känslan i den lille japanen.
I mitt fall så är effektbristen åtgärdad med en skvätt överladdning på 1,6an fantastisk körmaskin nu med 270-340whp på ynka 0,7-1,1bar.

Den nya måste provas känner jag, en lämplig åkbil för rimliga pengar med thumbs up

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Josen skrev:
Bara till att vänta in ND-cup bilar thumbs up
Det är bara att hoppas att motorvalen passar bättre i Roadsport C och B än föregångarens.
Om det blir 180 ur tvålitersvarianten så finns det potential.

Vi får se vad Mazda gör med sin PRO klass i USA nästa sommar, bilar levereras väl till våren skulle jag gissa. Det ska ju bara finnas tre rullande bilar just nu.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Jag satte klockan på 02.56 lagom till Live visningen. 5 min presentation, 2 min designprat, 30 min Duran Duran live

Denhär generationen kommer nog bli riktigt lyckad även om jag inte vant mig till fullo med front och bakdel.
Förhoppningsvis sjunker NC i pris ett extra snäpp när denna kommer ut

Ser man till Mazdas hemsida ligger 1,5 på 100hk, 2.0 typ 120hk och en 2.0 på 165hk.

Känner man Mazda rätt blir det inga större skillnader i effekt till Miatans fördel, så 1,5 max 110hk och 2.0 kanske 170hk.

Eftersom de sänkt vikten från NC med 100kg så minskar ju incitamenten att höja effekten.

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Allmänt banåkaforum
Ny MX5
1, 2, 3   >>
34378 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande