Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Cornerweight justering
6925 besök totalt
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197


Trådstartare
Tjena!
Vart ska man vända sig för cornerweight justering till rimliga priser?
Har en CRX som är väldig lätt bak. Har HR kit o det som ska justeras är bara fjädrarnas hårthet, ej ställbara dämpare.

Tack mvh Yash

_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Y-Maleky skrev:
Tjena!
Vart ska man vända sig för cornerweight justering till rimliga priser?
Har en CRX som är väldig lätt bak. Har HR kit o det som ska justeras är bara fjädrarnas hårthet, ej ställbara dämpare.

Tack mvh Yash


När du corenweightar ställer man inte fjädrarnas hårdhet utan man justerar fjädrarnas angreppspunkt på dämparhusen/fjäderbenen. Dvs det krävs gängade fjäderbenstorn/dämpare där fjädern ligger an mot en stor "mutter". Jag antar att det är denna typ du har i ditt HR kit???

Annars kan man också lägga i schims men det är ett j_a hästjobb.

Att bilen är lätt bak påverkar inte CW och det går inte heller att göra något åt det med cornerweighting, inte heller fjädrarnas hårdhet justeras vid cornerweighting. Det enda man gör är att se till att varje hjulpar (höger/vänster)(framförallt fram på en banbil, bak på en rattlåsracer) har samma tryck mot marken med förare och 1/2 tank.
Felaktig cornerweight på en gatbil märks i stort sett enbart vid inbromsningar, iom att ett av hjulen låser sig före det andra. På formelbilar, bilar med dropstopps, extremt hård sättning etc. brukar det även märkas väghållningsmässigt.

På en gatbil kan du själv justera in så det räcker till 9/10 fall. Lyft upp bilen, Mät upp så att "muttrarna" på fjäderbenen sitter lika långt upp på fjäderbenen/dämparna på båda sidor. Du kan ha olika höjd bak och fram, spelar ingen roll. Mät sedan upp så att fjädern när den är lös har samma längd på höger samt vänster sida. Släpp ner bilen. Sätt bilen på slätt underlag men så att du kommer in under(4-pelar lyft eller lika tjockla träklossar) mät från marken till t.ex. centrum på t.ex. bakre bärarmsinfästningen i karossen (McPherson) på både höger & vänster sida, detta mått skall vara nästan lika (+- några milimeter). Bättre är inte lönt på en gatbil.

Steg 2 för avancerade är att bygga en vippbräda som man kan sätta upp framvagnen på, på så sätt kan man se om den har jämn cornerweight (mumford beam), setg 3 är seperata vågar för varje hjul.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Blev det något av SLC-Fredriks inköp av fyra vågar?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ska vara på G, var senaste rapporten.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag har inte hört ngt om att vågarna skall vara på väg
blir nog att väga bilen i vinter med fredriks tempo

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197


Trådstartare
porschedriver skrev:

När du corenweightar ställer man inte fjädrarnas hårdhet utan man justerar fjädrarnas angreppspunkt på dämparhusen/fjäderbenen. Dvs det krävs gängade fjäderbenstorn/dämpare där fjädern ligger an mot en stor "mutter". Jag antar att det är denna typ du har i ditt HR kit???

stämmer bra det thumbs up fast med med gängade dämpare då det är triangellänk


porschedriver skrev:

Att bilen är lätt bak påverkar inte CW och det går inte heller att göra något åt det med cornerweighting, inte heller fjädrarnas hårdhet justeras vid cornerweighting. Det enda man gör är att se till att varje hjulpar (höger/vänster)(framförallt fram på en banbil, bak på en rattlåsracer) har samma tryck mot marken med förare och 1/2 tank.



Tack!
Men vid jämnvikt är ju kraften lika från marken mot hjulet o hjulet mot marken, borde man inte då ställa trycket mot marken genom att justera fjädrarnas spänning alltså hårdhet

_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det som händer är att du mäter hjulets tryck mot marken och sedan justerar detta genom att höja eller sänka fjädersätet på dämparen/fjäderbenet.

den totala summan kommer alltid vara lika för fram, bak, höger och vänster. dvs höger sidas hjul kommer alltid ha samma totalvikt liksom framdäcken eller bakdäcken.

det du justerar och jämnar ut är den diagonala balansen. dvs så den inte står och "vickar"

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Y-Maleky skrev:

porschedriver skrev:

Att bilen är lätt bak påverkar inte CW och det går inte heller att göra något åt det med cornerweighting, inte heller fjädrarnas hårdhet justeras vid cornerweighting. Det enda man gör är att se till att varje hjulpar (höger/vänster)(framförallt fram på en banbil, bak på en rattlåsracer) har samma tryck mot marken med förare och 1/2 tank.



Tack!
Men vid jämnvikt är ju kraften lika från marken mot hjulet o hjulet mot marken, borde man inte då ställa trycket mot marken genom att justera fjädrarnas spänning alltså hårdhet


När du vrider på den stora muttern gör du precis vad Christan menar när han säger "justerar fjädrarnas angreppspunkt på dämparhusen/fjäderbenen". Han är maskiningenjör och dom gillar att säga konstiga saker för att göra sig märkärdiga

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Y-Maleky skrev:
porschedriver skrev:

När du corenweightar ställer man inte fjädrarnas hårdhet utan man justerar fjädrarnas angreppspunkt på dämparhusen/fjäderbenen. Dvs det krävs gängade fjäderbenstorn/dämpare där fjädern ligger an mot en stor "mutter". Jag antar att det är denna typ du har i ditt HR kit???

stämmer bra det thumbs up fast med med gängade dämpare då det är triangellänk


porschedriver skrev:

Att bilen är lätt bak påverkar inte CW och det går inte heller att göra något åt det med cornerweighting, inte heller fjädrarnas hårdhet justeras vid cornerweighting. Det enda man gör är att se till att varje hjulpar (höger/vänster)(framförallt fram på en banbil, bak på en rattlåsracer) har samma tryck mot marken med förare och 1/2 tank.



Tack!
Men vid jämnvikt är ju kraften lika från marken mot hjulet o hjulet mot marken, borde man inte då ställa trycket mot marken genom att justera fjädrarnas spänning alltså hårdhet


Fjäderspänning är INTE lika med hårdhet. Fjäderspänning är just fjäderspänning, dvs hur mycket kraft som fjädern vid ett visst tillfälle är ihoptryckt med, och enligt jämviktsprincipen alltså samma kraft som fjädern trycker ifrån med. Det är denna man justerar för att balansera upp. Fjäderhårdhet är hur mycket fjädern trycks ihop av en viss förändring i den kraft som trucker ihop fjädern, denna går inte att ställa (det finns iofs specialpryttlar som gör att man kan ställa detta)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har en enkel hävstånge-mätaer.......som från början är avsedd fär formelbilar.......som är ombyggd så den klarar att mäta Novan. (700-750 kg i fram)

Är ni i närheten , så är det bara att kommma in och testa.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



ButterflyRacing skrev:
Jag har en enkel hävstånge-mätaer.......som från början är avsedd fär formelbilar.......som är ombyggd så den klarar att mäta Novan. (700-750 kg i fram)

Är ni i närheten , så är det bara att kommma in och testa.


Min erfarenhet är att det är svårt att mäta rätt om man inte tar loss kränghämmaren(med hävstång), sedan gäller det att kunna montera tillbaks kränghämmaren utan att den blir inspänd. Det brukar behövas justerb längd på droplinksen för att få rätsida på det.

I vilket fall som helst. Som Anders sade så räcker det (går inte annars) att få jämn vikt i en ände på bilen (eftersom man justerar på diagonalen), i ditt fall skall du ha jämn vikt fram. Värt att tänka på är att man även kan finjustera detta bak (om det är lättare att komma åt därifrån). Man kan även montera av framskärmarna och så kommer man lätt åt att justera med bilen ståendes på marken.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



porschedriver skrev:

Min erfarenhet är att det är svårt att mäta rätt om man inte tar loss kränghämmaren(med hävstång)


Helt rätt....kränget ska bort.....men för gatbilar och "standard racebilar" funkar det kanon.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197


Trådstartare
Det här var ganska klurigt
Håkan tack, men det är ganska långt till dig. Fick tag på en kille som kan hjälpa mig justera som håller även på med STCC bilar. :woot:
En bekant har en S2000 och samma HR kit som jag beställt, cornerweighting gjorde 3sek på långa Anderstorp på hans bil. thumbs up jag menar inte att det blir 3 sek på CRX'n med men ngt bättre kanske det blir

_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Y-Maleky skrev:
Det här var ganska klurigt
Håkan tack, men det är ganska långt till dig. Fick tag på en kille som kan hjälpa mig justera som håller även på med STCC bilar. :woot:
En bekant har en S2000 och samma HR kit som jag beställt, cornerweighting gjorde 3sek på långa Anderstorp på hans bil. thumbs up jag menar inte att det blir 3 sek på CRX'n med men ngt bättre kanske det blir


om cornerweigthingen gjorde 3 sekunder på Anderstorp så måste bilen stått fel med någon eller några CENTIMETER.....eller kanske din polare bara körde bättre andra gången......

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197


Trådstartare
porschedriver skrev:

om cornerweigthingen gjorde 3 sekunder på Anderstorp så måste bilen stått fel med någon eller några CENTIMETER.....eller kanske din polare bara körde bättre andra gången......



_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
Sparade trådar/FAQ
Cornerweight justering
6925 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande