Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum dragkroksmontering kräver inte längre omregistering. | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (8955 totalt) |
Jag fick min krok idag och googlade på reglerna kring monteringen.
Reglerna förenklades rätt radikalt ifjol. Det är bara montera kroken och köra ! Ingen ytterligare registering eller åtgärd behövs. http://www.transportstyrelsen.se/sv/ Så köper man dragbil behöver man inte leta särskilt efter dom med krok när det är så enkelt. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Det var ju inte speciellt krångligt innan heller....
Men man slipper ju åka dit och betala de 100 lappar det kostade. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Nä, kostade väl bara 200-300. Men det skall ju tas ledig från jobb osv.
En annan fördel att det inte längre krävs skriven dokumentation om man tex köper en begagnad krok där papper försvunnit. Nuförtiden när man kan köpa en krok billigt på ebay är det kanske inte lönt med beggade krokar. Men om man har en ovanlig modell eller är ännu snålare än jag ;-) Jag köpte kroken till min dragbil. En BMW E39. (får dra 2000kg) . kostade 1270 inkl frakt från tyska ebay. Då skruvar inte ens jag loss en begagnad... /B _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Jag antar att man fortfarande måste hålla sig till de bilar som är godkända med dragkrok, men när man läser från transportstyrelsen så är det ju viktigt att några av nedanstående har ett nummer, men vilka är det som måste ha en vikt för att bilen ska vara godkänd med dragkrok?
Får denna bilen ha drag? Skattevikt, kg: 1470 Tjänstevikt, kg: 1470 Totalvikt, kg: 1680 Ursprunglig totalvikt, kg: 1680 Max släpvagnsvikt, kg: 1650 Max släpvikt kg, obromsad: Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1820 Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2570 Max sammanlagd bruttovikt, kg: Max lastvikt, kg: 210 Kopplingsavstånd, mm: Kopplingsavstånd EU, mm: Max kopplingsavstånd EU, mm: Bromsuttag : _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||
Allt annat är ju framräknat av totalvikter och jox. |
||||||
Bilen har i dagsläget ingen dragkrok och har aldrig haft, men menas detta att jag lagligt får dra 1650kg om jag monterar en godkänd dragkrok? MVH _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||
Den måste vara typgodkänd med drag. Tror det va 98 på personbilar, rätta mig gärna. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
Och det borde vara stört omöjligt att hitta en typad dragkrok till en bil som inte är typad för dragkrok. Bilarna lär ju vara listade i dragkrokens typning. |
||||||
Ville bara säga det. För kolla man siffror på äldre bilar så står det även där om drag som inte finns. Trots att det är gamla regler som gäller. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
Den nya regeln gäller väl i praktiken bara helbilsgodkända bilar!? Äldre bilar ska regbesiktas precis som förr (rätta mig gärna om jag har fel, kan ha missförstått).
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
enligt:
https://www.transportstyrelsen.se/Va De EG-typgodkända fordonen är normalt av 1995 års modell eller senare. I teorin så behöver man alltså fortfarande göra en enkel omregistrering av äldre fordon när man skruvar dit en krok. /B _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Om kroken finns uppskriven i papperen så måste man regbesikta för att få bort den texten. Men om du sedan vill montera den igen behöver du inte göra något. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||
åker du på en flygande besiktning utan krok så blir det solklart körförbud och skrotning av bilen och du blir av med körkortet, medborgarskapet, och du blir persona non grata :-) _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Köp en Nissan Micra 1994 och sätt drag på den..
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 2210 Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2960 Eller Honda CRX 1989 Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 2360 Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 3110 |
||||||
Det här är inte så enkelt som det låter.
Jag fick besked idag att det funkar på bilar nyare än -96. OBS....jag har inte kollat om det stämmer....men det gäller inte alla bilar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
vad jag har fått för mig är att man inte kan sätta på vilken krok som helst utan den skall vara för den biltypen man har och den godkännda vikten skall stå tydligt på en skylt på draget . är inte helt 100 men men ,. regeln gäller personbilar och lätta transportbilar som ej är ombygda . så tillexmpel om man har förlängt en biltransport så gäller dem gamla reglerna ,
att det alltid ska vara så krångligt med regler om drag vikter hit o dit etc, körkort b be utökat b _________________ jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab" jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se |
||||||
Lotus Elise S 2008: Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 2374 Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 3124 _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||||
Men det är bara framträdande siffror som inte tar hänsyn till två Andra viktiga begränsningar, bilens maximala släpvagnsvikt och maximala tågvikten. Det senare kan bilen begränsa under 3500, resp 4250 kg _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Är bilen heltypsgokänd behöver du inte göra regbes, är bilen inte det. Dvs innan 96 ish så måste du göra resbes, samma gäller även vid demontering.
Du får fortfarande inte dra mer än vad dragkroken är godkänd ( vad den maskinellt får dra ) för, vilket kanske är 1200kg på en sådan? Dock! Har du B-utökat får du tex dra en 3000kg trailer men lastat till 1300kg, vilket kanske innebär att du får köra två icakassar med mat på den... Tex på min bil är det följande: B: 1700kg B-utökat: 2500kg Max släpvagnsvikt: 1500kg Jag har B, dvs får jag dra ett 1700kg lastat till MAX 1500kg. Dessa jävla regler... _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Allmänt banåkaforum dragkroksmontering kräver inte längre omregistering. | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (8955 totalt) |