Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 13, 14, 15   >>
25 besök senaste veckan (140941 totalt)
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Benci skrev:
Du kör väldigt tight och snyggt.

I princip identisk spårval jämfört med min.
Men jag kör litet mer agressivt, med mer slipvinkel.

Det är väl bara effekten som saknas för dig.
Och med lite mer fäste fram skulle det gå bättre, ut ur de tighta svängarna.


Tackar! jag har kollat lite på din 1:33 runda och försökt jämföra och se var jag tappar mest, det jag kom fram till är att jag tappar över hela varvet. Du är helt enkelt snabbare rakt igenom. Tycker inte att jag kan köra mycket mer aggressivt än vad jag gör. Ger jag mer gas så sticker bilen rakt fram. Lite finns säkert att göra men inte mycket. De kurvor jag kämpar mest med är hårnålen samt kurvan längst ner inför esset och rakan. Skall labba med kurvan innan esset och försöka hitta det som är bäst för mig och min bil.

Mer effekt lär det aldrig bli i denna bil, lättning och väghållning är det jag kommer att jobba med. Diff hade varit kul men jag tror inte att det kommer att ske.

Dignell skrev:
Snyggt kört, vad sugen jag blir på att köra på Gotland Ring igen när jag ser dina filmer. Fantastisk bana.

Visst är den bra, boka båt och bana. Boende finns

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73



Ber om ursäkt för OT. Angående besiktning och lysande airbaglampor. Enligt dom själva struntar dom i om den lyser. Dom har inte behörighet att anmärka på det. Om lampan lyser betyder det ju att den inte funkar vilket det inte är krav på. Det enda dom kollar med OBD är utsläpp mm. Tänkte bara bringa klarhet i detta

_________________
Jens Pedersen
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Fredrik Hård skrev:
Benci skrev:
Du kör väldigt tight och snyggt.

I princip identisk spårval jämfört med min.
Men jag kör litet mer agressivt, med mer slipvinkel.

Det är väl bara effekten som saknas för dig.
Och med lite mer fäste fram skulle det gå bättre, ut ur de tighta svängarna.


Tackar! jag har kollat lite på din 1:33 runda och försökt jämföra och se var jag tappar mest, det jag kom fram till är att jag tappar över hela varvet. Du är helt enkelt snabbare rakt igenom. Tycker inte att jag kan köra mycket mer aggressivt än vad jag gör. Ger jag mer gas så sticker bilen rakt fram. Lite finns säkert att göra men inte mycket. De kurvor jag kämpar mest med är hårnålen samt kurvan längst ner inför esset och rakan. Skall labba med kurvan innan esset och försöka hitta det som är bäst för mig och min bil.

Mer effekt lär det aldrig bli i denna bil, lättning och väghållning är det jag kommer att jobba med. Diff hade varit kul men jag tror inte att det kommer att ske.

Dignell skrev:
Snyggt kört, vad sugen jag blir på att köra på Gotland Ring igen när jag ser dina filmer. Fantastisk bana.

Visst är den bra, boka båt och bana. Boende finns


Ser inte heller nått uppenbart. Tror att 1:38:64 är rätt nära bilens potential men man vet aldrig hur snabbt det går att åka.

Funderar på att åka ner en gång till i år. Har årskort för resten av året på banan, har stuga där nere men värmen är inte den bästa sent på hösten.

Dra med Dignell så kör vi Renaultrace

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Funderar på att åka ner en gång till i år. Har årskort för resten av året på banan, har stuga där nere men värmen är inte den bästa sent på hösten.

Dra med Dignell så kör vi Renaultrace

Kul om du kommer ner, jag har planerat att köra den 28/9 samt 4/10. Den 4:e skall jag skjutsa på ett födelsedagsbarn (barn och barn han har fyllt 50...). Utöver de tiderna kan jag tänka mig att köra mer om kalendern tillåter. Om du får konkreta planer så hör av dig så får vi se om drt funkar. Lite körning och en grillkväll är aldrig fel.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Hade varit kul grabbar men av flera anledningar kommer jag inte kunna dra iväg på några större utsvävningar nu under hösten. Vi får sikta på våren 2015 istället thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Dignell skrev:
Hade varit kul grabbar men av flera anledningar kommer jag inte kunna dra iväg på några större utsvävningar nu under hösten. Vi får sikta på våren 2015 istället thumbs up

Vi kör heldag i maj, skall försöka få ihop Maxin tills dess.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Då var det dags igen för lite körning, på söndag blir det ett besök på Sveriges "Ringen". Andreas Millbro aviserade att han skulle köra med sin R5:a, det räckte för att jag skulle få tummen ur. Inför söndagen byter jag bromsvätska. Tyvärr blir det även byte av bromsbackar och skivor. Mina DS 2500 kördes lite för länge och vänster skiva blev spårig av detta. Jag hade nya backar (DS3000) med mig men hade glömt bort att de skulle köras in, så slitaget på dem blev oerhört hårt vid senaste körningen. Det får bokföras på lärokontot...

Jag provar nu ett nytt belägg för att se hur det beter sig, det blir Carbone Lorraine RC6. CL RC6 är inkörda och behöver ingen bakning


Andreas var snäll och passerade Biltema för att köpa ett skärmvalsverktyg. Har sökt med ljus och lykta på ön efter ett men hittade ingen som hade så jag fick köpa ett. Har ni vägarna förbi på ön och behöver valsa skärmar så vet ni var ni kan låna ett numera.


Jag hämtar det vid båten ikväll och morgondagen ägnas åt att valsa bakskärmarna. Det blev lite trångt med 10mm breddning på vardera sida i kombination med 16 tumshjulen. Det bör räcka med lite valsning.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Det har blivit 2 körningar sedan sist. Söndagen den 14:e med de av GRC som orkade köra även söndagen. En bra dag med bra fart. Strulade lite med kameran men det var det enda..., så det kan man ju hantera. Dagens snabbaste varv med nytt PB hamnade dock på film



Sen var det körning med Puppans spontanresa eller STAC, vet inte vad det var officiellt men det var kul. Mina framdäck tog slut den 14:e och jag hann inte få hem nya så jag hängde på ett par gamla 15" R-däck bak och flyttade fram 16" Toyo. Bra fäste fram men mindre bra bak vilket resulterade i en snurrning på första stinten innan temp och tryck var injusterat. Även efter injustering var det halt men det är lärorikt och på ett sätt även roligt även om tiderna inte blir bra.
Benoit var där med sin Clio V6 så vi körde lite ihop. Båda filmade och resultatet syns nedan. Notera hur banan ser ut efter start ock målrakan fram till hårnålen. Det var en bil som sköt en oljeslang och tappade av det mesta av oljan på banan. Det resulterade i 2 timmars arbete på banan. Jag lämnade dagen med en blåsa i handen efter allt sopande...

Benoit film



Min film



Övriga filmer hittar ni på min youtubekanal för de som har intresse. På filmen "Clio 172 at Gotland ring 20140927 session1" framgår det hur det kan gå med kalla, hala bakdäck. Testade även att koppla ur ABS efter diskussion med en kille som kör likadan Clio i skogarna, resultatet av det finns i filmen "Clio 172 at Gotland ring 20140927 session3". Jag har numera ABS inkopplad igen...

Imorgon blir det upp till banan igen, då förhoppningsvis med två par nya däck, Federal 595RS 205/45 16.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Fredrik Hård skrev:
Testade även att koppla ur ABS efter diskussion med en kille som kör likadan Clio i skogarna, resultatet av det finns i filmen "Clio 172 at Gotland ring 20140927 session3". Jag har numera ABS inkopplad igen...

Imorgon blir det upp till banan igen, då förhoppningsvis med två par nya däck, Federal 595RS 205/45 16.

Du bromsade lite snett över guppet, ser ut som du svänger svagt till höger inför backen, och så lättar bilen över guppet.
Jag har ingen ABS i min bil och bromsar alltid rakt över det lilla guppet.

Skönt att det gick bra.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Benci skrev:
Fredrik Hård skrev:
Testade även att koppla ur ABS efter diskussion med en kille som kör likadan Clio i skogarna, resultatet av det finns i filmen "Clio 172 at Gotland ring 20140927 session3". Jag har numera ABS inkopplad igen...

Imorgon blir det upp till banan igen, då förhoppningsvis med två par nya däck, Federal 595RS 205/45 16.

Du bromsade lite snett över guppet, ser ut som du svänger svagt till höger inför backen, och så lättar bilen över guppet.
Jag har ingen ABS i min bil och bromsar alltid rakt över det lilla guppet.

Skönt att det gick bra.


Jo det är jag medveten om. Hade även problem på andra ställen på banan, till del framgår det i filmen också. Det verkar som om det bromsar med olika tryck bak, höger verkar ta mycket bättre. Han påstod att bromsbalansen skall vara 60/40 utan ABS. Om det är korrekt eller inte vet jag inte, skall söka mer information runt det.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158



Plockade du bort säkringen eller kopplade du bort en givare? Jag plockade bort en givare på min när jag inte ville köra med ABS, för plockar du bort säkringen så försvinner också den elektroniska bromskraftsfördelningen, vilket nog gör livet lite spännande.

Sen så är inte Clions bromsar så jättelätta att modulera oavsett, men med tanke på hur otrevlig ABSen kan vara när man lyfter ett bakhjul (stum pedal och ingen broms) så föredrog jag alltid att köra utan ABS på bana.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Tar man bort säkringen blir bromsbalansen 50/50 efter vad jag läst, att bilen blir livsfarlig är det väl inget större snack om

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Fredrik Hård skrev:
Benci skrev:
Fredrik Hård skrev:
Testade även att koppla ur ABS efter diskussion med en kille som kör likadan Clio i skogarna, resultatet av det finns i filmen "Clio 172 at Gotland ring 20140927 session3". Jag har numera ABS inkopplad igen...

Imorgon blir det upp till banan igen, då förhoppningsvis med två par nya däck, Federal 595RS 205/45 16.

Du bromsade lite snett över guppet, ser ut som du svänger svagt till höger inför backen, och så lättar bilen över guppet.
Jag har ingen ABS i min bil och bromsar alltid rakt över det lilla guppet.

Skönt att det gick bra.


Jo det är jag medveten om. Hade även problem på andra ställen på banan, till del framgår det i filmen också. Det verkar som om det bromsar med olika tryck bak, höger verkar ta mycket bättre. Han påstod att bromsbalansen skall vara 60/40 utan ABS. Om det är korrekt eller inte vet jag inte, skall söka mer information runt det.


60/40 låter som aldeles förmycket bromsar bak då du har ungefär den statiska viktfördelningen. När jag räknar på bromsarna på min R5 ligger jag runt 80/20 och måste ha bromskraftsfördelning därefter.

Bilen går iaf bra, hade mina bakbromsar fungerat hade du kunnat åka med i min bil en sväng.

Bra med mycket körning, det kapar mycket tid. Tror liksom som på min bil att diffbroms vore trevligt men frågan är om man kapar så mycket tid på det.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Andreas Millbro skrev:
Tror liksom som på min bil att diffbroms vore trevligt men frågan är om man kapar så mycket tid på det.


Tänker ta mig till Gotland 2015 gärna redan på våren, kanske kan vi synca ihop något så kan ni få känna på diffat.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Emil Sällberg skrev:
Plockade du bort säkringen eller kopplade du bort en givare? Jag plockade bort en givare på min när jag inte ville köra med ABS, för plockar du bort säkringen så försvinner också den elektroniska bromskraftsfördelningen, vilket nog gör livet lite spännande.

Sen så är inte Clions bromsar så jättelätta att modulera oavsett, men med tanke på hur otrevlig ABSen kan vara när man lyfter ett bakhjul (stum pedal och ingen broms) så föredrog jag alltid att köra utan ABS på bana.

Tog bort säkringen. Hur skall man gå till väga för att plocka bort en givare? Det är just det där med stum broms på samma ställe som snurren utan ABS som ledde till detta försök.

Andreas Millbro skrev:
60/40 låter som aldeles förmycket bromsar bak då du har ungefär den statiska viktfördelningen. När jag räknar på bromsarna på min R5 ligger jag runt 80/20 och måste ha bromskraftsfördelning därefter.
Bra med mycket körning, det kapar mycket tid. Tror liksom som på min bil att diffbroms vore trevligt men frågan är om man kapar så mycket tid på det.

Åt 80/20 hållet var vad jag trodde också, bra att få det bekräftat. Mycket körning är aldrig fel . Jag tror dock på diffbroms. Det är inte bara i de snävaste kurvorna man tjänar på det utan i alla kurvor tror jag.


Dignell skrev:
Andreas Millbro skrev:
Tror liksom som på min bil att diffbroms vore trevligt men frågan är om man kapar så mycket tid på det.


Tänker ta mig till Gotland 2015 gärna redan på våren, kanske kan vi synca ihop något så kan ni få känna på diffat.

Låter kul, vet bara inte om jag har råd med det

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Fredrik Hård skrev:
Låter kul, vet bara inte om jag har råd med det


Svårt att svara på vad som är viktigast. Helt klart är att montering av diff är dyrt och tidskrävande. Visst ger det en del men jag skulle nog ändå vilja påstå att ett riktigt bra chassi och 17 tum gör mer om man bara räknar i varvtider. Har du väldigt bra kontroll på roll och lite flex i däcksidorna tror jag att behovet av diff minskar ganska rejält jämför med en originalbil.

Om vi säger såhär, hade jag pengarna jag lagt på bilen genom åren i fickan igen och skulle bygga en bil skulle min lista se ut typ såhär:

1. Oljekyl
2. PMS motorfästen
3. Spacers fram + hjulvinklar
4. Sittastill stol + Bälte + Ratt
5. AST Sportline II
6. 17" + R-däck
7. Bur
8. PMS solida bärarmslager + bakaxel
9. PMS krängningshämmare bak
10. Avgassystem
11. RStuner
12. PMS växellänkage
13. Quaife diff
osv

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Jag skulle rangornda på följande sätt:

1. Bromsar/ Chassie
2. Diff => en riktig 1/1.5 way lamell diff, inte Torsen/Helical, som de flesta Quaife diffarna
3. Utväxling i lådan = större slutväxel
.
..
...
....
10. Trimma

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ja gripper har schyssta lamelldiffar med lägre utväxlingar de kostar straxt under 20k och behöver underhåll rätt ofta. Bara tanken på att få riva ner lådan var ov vartannat år fick mig att avstå.

EDIT: JA andra bromsbelägg + kylning skulle såklart vara No1 på listan.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158



Fredrik Hård skrev:
Emil Sällberg skrev:
Plockade du bort säkringen eller kopplade du bort en givare? Jag plockade bort en givare på min när jag inte ville köra med ABS, för plockar du bort säkringen så försvinner också den elektroniska bromskraftsfördelningen, vilket nog gör livet lite spännande.

Sen så är inte Clions bromsar så jättelätta att modulera oavsett, men med tanke på hur otrevlig ABSen kan vara när man lyfter ett bakhjul (stum pedal och ingen broms) så föredrog jag alltid att köra utan ABS på bana.

Tog bort säkringen. Hur skall man gå till väga för att plocka bort en givare? Det är just det där med stum broms på samma ställe som snurren utan ABS som ledde till detta försök.
Då förstår jag att du hade problem. Likt Dignell säger så blir det ganska nära 50/50. Skillnaden mot t.ex. gamla R5or är att det med Clion räknas kallt med att EBD (bromskraftsfördelning) fungerar.

Lösningen på detta är att följa sladden från en givare t.ex. vänster bak och följa den in under bilen. Lite framför bakhjulet en bit in under bilen sitter ett kontaktdon som du delar på. Då har du genast ingen ABS, men EBD kvar.

När du sedan lekt färdigt är det bara att koppla ihop igen och köra några meter så har du ABS igen, inga problem med felkoder eller liknande.
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Emil Sällberg skrev:
Fredrik Hård skrev:
Emil Sällberg skrev:
Plockade du bort säkringen eller kopplade du bort en givare? Jag plockade bort en givare på min när jag inte ville köra med ABS, för plockar du bort säkringen så försvinner också den elektroniska bromskraftsfördelningen, vilket nog gör livet lite spännande.

Sen så är inte Clions bromsar så jättelätta att modulera oavsett, men med tanke på hur otrevlig ABSen kan vara när man lyfter ett bakhjul (stum pedal och ingen broms) så föredrog jag alltid att köra utan ABS på bana.

Tog bort säkringen. Hur skall man gå till väga för att plocka bort en givare? Det är just det där med stum broms på samma ställe som snurren utan ABS som ledde till detta försök.
Då förstår jag att du hade problem. Likt Dignell säger så blir det ganska nära 50/50. Skillnaden mot t.ex. gamla R5or är att det med Clion räknas kallt med att EBD (bromskraftsfördelning) fungerar.

Lösningen på detta är att följa sladden från en givare t.ex. vänster bak och följa den in under bilen. Lite framför bakhjulet en bit in under bilen sitter ett kontaktdon som du delar på. Då har du genast ingen ABS, men EBD kvar.

När du sedan lekt färdigt är det bara att koppla ihop igen och köra några meter så har du ABS igen, inga problem med felkoder eller liknande.


Tack, måste testas vid nästa körning!

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Grattis till PB, kul att hänga med "in board"

Vilka/en åka ännu fortare upis har han tänkt här näst...

_________________
Rikard Niva
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 13, 14, 15   >>
25 besök senaste veckan (140941 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande