Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio 172 -02 motorrenovering | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 13, 14, 15 >> 29 besök senaste veckan (140950 totalt) |
Tackar! jag har kollat lite på din 1:33 runda och försökt jämföra och se var jag tappar mest, det jag kom fram till är att jag tappar över hela varvet. Du är helt enkelt snabbare rakt igenom. Tycker inte att jag kan köra mycket mer aggressivt än vad jag gör. Ger jag mer gas så sticker bilen rakt fram. Lite finns säkert att göra men inte mycket. De kurvor jag kämpar mest med är hårnålen samt kurvan längst ner inför esset och rakan. Skall labba med kurvan innan esset och försöka hitta det som är bäst för mig och min bil. Mer effekt lär det aldrig bli i denna bil, lättning och väghållning är det jag kommer att jobba med. Diff hade varit kul men jag tror inte att det kommer att ske.
Visst är den bra, boka båt och bana. Boende finns _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||||||
Ber om ursäkt för OT. Angående besiktning och lysande airbaglampor. Enligt dom själva struntar dom i om den lyser. Dom har inte behörighet att anmärka på det. Om lampan lyser betyder det ju att den inte funkar vilket det inte är krav på. Det enda dom kollar med OBD är utsläpp mm. Tänkte bara bringa klarhet i detta
_________________ Jens Pedersen |
||||||||
Ser inte heller nått uppenbart. Tror att 1:38:64 är rätt nära bilens potential men man vet aldrig hur snabbt det går att åka. Funderar på att åka ner en gång till i år. Har årskort för resten av året på banan, har stuga där nere men värmen är inte den bästa sent på hösten. Dra med Dignell så kör vi Renaultrace _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Kul om du kommer ner, jag har planerat att köra den 28/9 samt 4/10. Den 4:e skall jag skjutsa på ett födelsedagsbarn (barn och barn han har fyllt 50...). Utöver de tiderna kan jag tänka mig att köra mer om kalendern tillåter. Om du får konkreta planer så hör av dig så får vi se om drt funkar. Lite körning och en grillkväll är aldrig fel. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||||||
Hade varit kul grabbar men av flera anledningar kommer jag inte kunna dra iväg på några större utsvävningar nu under hösten. Vi får sikta på våren 2015 istället
|
||||||||
Vi kör heldag i maj, skall försöka få ihop Maxin tills dess. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||||
Då var det dags igen för lite körning, på söndag blir det ett besök på Sveriges "Ringen". Andreas Millbro aviserade att han skulle köra med sin R5:a, det räckte för att jag skulle få tummen ur. Inför söndagen byter jag bromsvätska. Tyvärr blir det även byte av bromsbackar och skivor. Mina DS 2500 kördes lite för länge och vänster skiva blev spårig av detta. Jag hade nya backar (DS3000) med mig men hade glömt bort att de skulle köras in, så slitaget på dem blev oerhört hårt vid senaste körningen. Det får bokföras på lärokontot...
Jag provar nu ett nytt belägg för att se hur det beter sig, det blir Carbone Lorraine RC6. CL RC6 är inkörda och behöver ingen bakning Andreas var snäll och passerade Biltema för att köpa ett skärmvalsverktyg. Har sökt med ljus och lykta på ön efter ett men hittade ingen som hade så jag fick köpa ett. Har ni vägarna förbi på ön och behöver valsa skärmar så vet ni var ni kan låna ett numera. Jag hämtar det vid båten ikväll och morgondagen ägnas åt att valsa bakskärmarna. Det blev lite trångt med 10mm breddning på vardera sida i kombination med 16 tumshjulen. Det bör räcka med lite valsning. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||||||
Det har blivit 2 körningar sedan sist. Söndagen den 14:e med de av GRC som orkade köra även söndagen. En bra dag med bra fart. Strulade lite med kameran men det var det enda..., så det kan man ju hantera. Dagens snabbaste varv med nytt PB hamnade dock på film
Sen var det körning med Puppans spontanresa eller STAC, vet inte vad det var officiellt men det var kul. Mina framdäck tog slut den 14:e och jag hann inte få hem nya så jag hängde på ett par gamla 15" R-däck bak och flyttade fram 16" Toyo. Bra fäste fram men mindre bra bak vilket resulterade i en snurrning på första stinten innan temp och tryck var injusterat. Även efter injustering var det halt men det är lärorikt och på ett sätt även roligt även om tiderna inte blir bra. Benoit var där med sin Clio V6 så vi körde lite ihop. Båda filmade och resultatet syns nedan. Notera hur banan ser ut efter start ock målrakan fram till hårnålen. Det var en bil som sköt en oljeslang och tappade av det mesta av oljan på banan. Det resulterade i 2 timmars arbete på banan. Jag lämnade dagen med en blåsa i handen efter allt sopande... Benoit film Min film Övriga filmer hittar ni på min youtubekanal för de som har intresse. På filmen "Clio 172 at Gotland ring 20140927 session1" framgår det hur det kan gå med kalla, hala bakdäck. Testade även att koppla ur ABS efter diskussion med en kille som kör likadan Clio i skogarna, resultatet av det finns i filmen "Clio 172 at Gotland ring 20140927 session3". Jag har numera ABS inkopplad igen... Imorgon blir det upp till banan igen, då förhoppningsvis med två par nya däck, Federal 595RS 205/45 16. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||||||
Du bromsade lite snett över guppet, ser ut som du svänger svagt till höger inför backen, och så lättar bilen över guppet. Jag har ingen ABS i min bil och bromsar alltid rakt över det lilla guppet. Skönt att det gick bra. _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||||||
Jo det är jag medveten om. Hade även problem på andra ställen på banan, till del framgår det i filmen också. Det verkar som om det bromsar med olika tryck bak, höger verkar ta mycket bättre. Han påstod att bromsbalansen skall vara 60/40 utan ABS. Om det är korrekt eller inte vet jag inte, skall söka mer information runt det. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||||||
Plockade du bort säkringen eller kopplade du bort en givare? Jag plockade bort en givare på min när jag inte ville köra med ABS, för plockar du bort säkringen så försvinner också den elektroniska bromskraftsfördelningen, vilket nog gör livet lite spännande.
Sen så är inte Clions bromsar så jättelätta att modulera oavsett, men med tanke på hur otrevlig ABSen kan vara när man lyfter ett bakhjul (stum pedal och ingen broms) så föredrog jag alltid att köra utan ABS på bana. |
||||||||
Tar man bort säkringen blir bromsbalansen 50/50 efter vad jag läst, att bilen blir livsfarlig är det väl inget större snack om
|
||||||||
60/40 låter som aldeles förmycket bromsar bak då du har ungefär den statiska viktfördelningen. När jag räknar på bromsarna på min R5 ligger jag runt 80/20 och måste ha bromskraftsfördelning därefter. Bilen går iaf bra, hade mina bakbromsar fungerat hade du kunnat åka med i min bil en sväng. Bra med mycket körning, det kapar mycket tid. Tror liksom som på min bil att diffbroms vore trevligt men frågan är om man kapar så mycket tid på det. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Tänker ta mig till Gotland 2015 gärna redan på våren, kanske kan vi synca ihop något så kan ni få känna på diffat. |
||||||||
Tog bort säkringen. Hur skall man gå till väga för att plocka bort en givare? Det är just det där med stum broms på samma ställe som snurren utan ABS som ledde till detta försök.
Åt 80/20 hållet var vad jag trodde också, bra att få det bekräftat. Mycket körning är aldrig fel . Jag tror dock på diffbroms. Det är inte bara i de snävaste kurvorna man tjänar på det utan i alla kurvor tror jag.
Låter kul, vet bara inte om jag har råd med det _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||||||
Svårt att svara på vad som är viktigast. Helt klart är att montering av diff är dyrt och tidskrävande. Visst ger det en del men jag skulle nog ändå vilja påstå att ett riktigt bra chassi och 17 tum gör mer om man bara räknar i varvtider. Har du väldigt bra kontroll på roll och lite flex i däcksidorna tror jag att behovet av diff minskar ganska rejält jämför med en originalbil. Om vi säger såhär, hade jag pengarna jag lagt på bilen genom åren i fickan igen och skulle bygga en bil skulle min lista se ut typ såhär: 1. Oljekyl 2. PMS motorfästen 3. Spacers fram + hjulvinklar 4. Sittastill stol + Bälte + Ratt 5. AST Sportline II 6. 17" + R-däck 7. Bur 8. PMS solida bärarmslager + bakaxel 9. PMS krängningshämmare bak 10. Avgassystem 11. RStuner 12. PMS växellänkage 13. Quaife diff osv |
||||||||
Jag skulle rangornda på följande sätt:
1. Bromsar/ Chassie 2. Diff => en riktig 1/1.5 way lamell diff, inte Torsen/Helical, som de flesta Quaife diffarna 3. Utväxling i lådan = större slutväxel . .. ... .... 10. Trimma _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||||||
Ja gripper har schyssta lamelldiffar med lägre utväxlingar de kostar straxt under 20k och behöver underhåll rätt ofta. Bara tanken på att få riva ner lådan var ov vartannat år fick mig att avstå.
EDIT: JA andra bromsbelägg + kylning skulle såklart vara No1 på listan. |
||||||||
Lösningen på detta är att följa sladden från en givare t.ex. vänster bak och följa den in under bilen. Lite framför bakhjulet en bit in under bilen sitter ett kontaktdon som du delar på. Då har du genast ingen ABS, men EBD kvar. När du sedan lekt färdigt är det bara att koppla ihop igen och köra några meter så har du ABS igen, inga problem med felkoder eller liknande. |
||||||||
Tack, måste testas vid nästa körning! _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio 172 -02 motorrenovering | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 13, 14, 15 >> 29 besök senaste veckan (140950 totalt) |