Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Foruminfo/frågor
Sommartid på forumet
1, 2   >>
29220 besök totalt
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320


Trådstartare
Hur ändrar jag tiden som blir i inläggen till sommartid?

Edit: Finns väl en kod till det med i guess...

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Välj "GMT +2 timmar" som tidszon under "Inställningar". Sorry att det inte funkar automatiskt...

_________________
Magnus Thomé
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320


Trådstartare
Tackar!..nu kom vi en timme närmare första banåkat

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Forumet verkar befinna sig på Brittiska öarna för när man inte är inloggad visar det fel tid.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Lennart Mäkinen skrev:
Forumet verkar befinna sig på Brittiska öarna för när man inte är inloggad visar det fel tid.


Tror jag fixat det nu...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Synd att forumet stödjer sommartid så uselt... Men ofta så kört väl forum worldwide och inte i endast ett land så de har väl fokuserat på det och inte tänkt på den här funktionen...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Att hantera tidszoner är inte enkelt! Det finns 100-tals tidzoner som alla har sina egenheter (somliga mer knasiga än andra) .. DST är väl det mest krångliga att hantera.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

Igentligen borde det inte vara så här svårt tycker jag. Eftersom du kör Windows, och så kopplar du upp dig mot en NTP server här i Sverige - så justeras klockan i datorn automatiskt. För det är väl ändå klockan i datorn som styr forumprogramvaran eller ???

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag tycker det är absolut bäst att ha det som jag har det på min dator(Linux) där klockan går efter GMT-tid och att man sedan har regler efter vilken tidszon man befinner sig i, som automatiskt justerar visningen av tiden, inkl. sommartid. Funkar kanon, så länge jag inte gör misstaget och startar Windows som skall justera till datorklockan... > Eftersom jag använder kryptering med kerberos, som för att fungera säkert vill att klockan skall stå rätt på några minuter när, funkar det inte så jättebra att kommunicera med datororer i andra tidszoner om man inte har datorns klocka inställd på GMT-tid.

Här är en gammal regelfil till Unix: http://www.nada.kth.se/~ayt/europe

Ett utdrag för Stockholm och vilka regler som gällt här genom åren:

# Zone  NAME            GMTOFF  RULES   FORMAT  [UNTIL]
Zone Europe/Stockholm   1:12:12 -       LMT     1878 May 31
                        1:12    -       SMT     1900 Jan  1  1:00 # Stockholm MT
                        1:00    -       MET     1916 Apr 14 23:00s
                        1:00    1:00  "MET DST" 1916 Sep 30 23:00s
                        1:00    -       MET     1980 Apr  6  2:00
                        1:00    M-Eur   MET%s

Det känns ju lite onödigt att ha med regler ifrån 1800-talet, men det kanske finns någon som vill ha sin datorklocka inställd för 1800-talet ...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

AndersY skrev:
Eftersom jag använder kryptering med kerberos, som för att fungera säkert vill att klockan skall stå rätt på några minuter när, funkar det inte så jättebra att kommunicera med datororer i andra tidszoner om man inte har datorns klocka inställd på GMT-tid.


OT men i alla fall: Nyfiken som jag är, så måste jag ju bara fråga hur detta kommer sig
(Alltså varför köra krypterat?)

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Bamsefar skrev:
AndersY skrev:
Eftersom jag använder kryptering med kerberos, som för att fungera säkert vill att klockan skall stå rätt på några minuter när, funkar det inte så jättebra att kommunicera med datororer i andra tidszoner om man inte har datorns klocka inställd på GMT-tid.


OT men i alla fall: Nyfiken som jag är, så måste jag ju bara fråga hur detta kommer sig
(Alltså varför köra krypterat?)

Av säkerhetsskäl.
Eller var det nåt mer specifikt du undrade över?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

AndersY skrev:
Av säkerhetsskäl.
Eller var det nåt mer specifikt du undrade över?


Som man bäddar får man ligga

Alltså: Det är inte tekniskt möjligt att köra krypterat mot rejsa.nu eftersom rejsa.nu körs under Windows, så min fråga var mera menad: Varför hänvisar du till kryptering, när det inte är brukbart mot rejsa.nu (som är alla våras favvosite eller ???) ??? Jag menar, vilket klockslag / tidzon som rejsa.nu körs i har ingen som helst bäring mot vad du har på din lokala dator eller hur ???

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Eh, jag tror inte riktigt jag hänger med på vad du pratar om.
Jag tyckte bara i allmänhet vad jag anser är bästa metoden när det gäller klockkonfigurationen och gav som exempel min egen dator och ett exempel när det funkar bra, eller t.o.m. är nödvändigt. Alltså som inlägg i den allmänna debatten om hur man bäst konfigurerar klockan. Det hade alltså ingenting alls med krypterad förbindelse till rejsa.nu att göra, utan det var bara ett exempel av många, när min föreskrivna konfigurationsmetod funkar bäst.
Men då jag inte är så jättehemma på Windows så vet jag inte om det funkar lika lätt att ställa in på samma sätt där.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Bamsefar skrev:
Igentligen borde det inte vara så här svårt tycker jag. Eftersom du kör Windows, och så kopplar du upp dig mot en NTP server här i Sverige - så justeras klockan i datorn automatiskt. För det är väl ändå klockan i datorn som styr forumprogramvaran eller ???


Men det är ju inte vad klockan är på Magnus dator som det handlar om, utan hur man gör om ett klockslag på Magnus dator till motsvarande klockslag hos dej. Du vill ju veta när ett meddelande postades din tid, inte Magnus tid eller postarens tid. Vi brukar ju slippa sånnthär i Sverige eftersom vi bara har en tidzon, men prova att hantera problemet i tex. USA där olika counties kan ligga i samma tidzon men ha olika regler vad gäller DST.


Att hantera tidzoner på sin egen dator är ganska enkelt, det är när man ska kommunicera klockslag mellan tidzoner som det är jobbigt, då ska helst datorerna vara kapabla att jobba på det sätt som AndersY beskriver. Windows lämnar en hel del att önska här.

I detta fallet kan man dock inte skylla på Windows, det är forummjukvaran som lämnar en del att önska.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Servern (som kör windows2k) har inga problem att ställa om till sommartid på rätt sätt. Men forummjukvaran skriven i PHP bryr sig ÖHT inte om serverns tidszon och automatiska sommartidsomställning.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Magnus Thomé skrev:
Men forummjukvaran skriven i PHP bryr sig ÖHT inte om serverns tidszon och automatiska sommartidsomställning.


Det ska den inte heller. Forummjukvaran ska lagra alla tidsangivelser i UTC (dvs inte i någon tidszon) och sedan göra om den (inklusive kompensera för DST) till den tidszon som den aktuella användaren ställt in att han befinner sej i.

Under inställningarna i forumet väljer man ju "GMT +2" eller liknade för att ange tidszon, det räcker inte. Det finns hundratals definerade tidszoner (dvs långt fler än 24) och man måste hantera varje zon separat eftersom alla har olika regler för DST och olika regler för "leap days" osv. Forummjukvaran använder en snik-lösning, det är därför det fungerar som det gör.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Dan Hovang skrev:
...
Forummjukvaran använder en snik-lösning, det är därför det fungerar som det gör.


Jupp.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Då var det dags igen .

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Cyberdennis skrev:
Då var det dags igen .



Japp

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Magnus Thomé skrev:
Cyberdennis skrev:
Då var det dags igen .



Japp


Skumt, jag har inte ändrat men har rätt tid ändå

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Jag har körde ett litet enkelt specialskrivet skript som uppdaterar för alla som har satt sin tidszon till vad som motsvarar Sverige Har man satt sin tidszon till andra delar av världen ändrar jag inget.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Foruminfo/frågor
Sommartid på forumet
1, 2   >>
29220 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande